جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

توصیه های قبل و بعد از عمل پروستات turp

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چه نوع جراحی باز یا بسته؟ علی رغم پیشرفت در تکنولوژی در جهان هنوز عمل پروستات بسته به روش تراش یا TURP و عمل پروستات باز دو عمل طلائی برای جراحی پروستات می باشند.

پروستات غده ای است که به اندازه گردو کوچک قسمت خروجی گردن مثانه را احاطه کرده و با گذر زمان بزرگ می شود و با حالت فشار در گلوگاه مثانه باعث کاهش قدرت پرش ادرار، تکرر ادرار ، سوزش، عدم تخلیه خوب ادرار، شب بلند شدن های بیش از حد برای دستشویی در نهایت احتباس ادراری می شود.

اندازه پروستات

هیچ ارتباطی بین شدت بزرگی پروستات و شدت علائم وجود ندارد و لذا ممکن است پروستات بزرگ علامت نداشته باشد ولی پروستات با حجم کم باعث اختلال ادرار می شود.

درمان دارویی بزرگی پروستات

هنوز در دنیا داروی کوچک کننده پروستات کشف نشده است. همه داروها حالت شل کنندگی موقت دارند و زمانی موثرند که شما هر شب دارو را مصرف نمائید و با قطع دارو  بلافاصله  علائم بر می گردد.

چه کسانی کاندید عمل پروستات هستند؟

احتباس یا بند آمدن ادرار- سنگ همزمان مثانه- عدم تخلیه کامل مثانه و ادرار باقیمانده زیاد- به مخاطره افتادن کلیه ها به علت پس زدن ادرار از مثانه به علت انسداد پروستات- زمان که تخلیه مثانه به سختی انجام می شود و دارها دیگر موثر نیستند – قطره قطره آمدن ادرار و شب بیدار شدن های مکرر برای دستشوئی نشان از این هستند که باید برای درمان پروستات خود باید از روش قطعی جراحی

عمل بسته یا TURP

که در آن بدون شکاف جراحی و از مجرای ادراری، پروستات برداشته می شود و بهترین عمل برای پروستات های زیر 60 گرم می باشند.

 ویدیو عمل بسته پروستات

  • عمل پروستات چند روز بستری دارد؟ معمولا پس از عمل بسته پروستات، فرد قبل از رفتن به خانه نیاز دارد 1 تا 3 روز را در بیمارستان سپری کند.

  • در بیمارستان، تا زمانی که بیمار از بیهوشی بهبود یافته و قادر به خوردن و نوشیدن شود، به او از طریق ورید (درون رگی) مایعات داده می شود.

  • بیمار هیچ گونه درد شدیدی نخواهد داشت؛ با این حال ممکن است در اثر کاتتری که در میزراه او قرار داده می شود دچار مقداری ناراحتی و اسپاسم مثانه شود. دلیل قرار دادن کاتتر در میزراه این است که این مجرا متورم و دردناک خواهد شد. میزراه لوله ای است که ادرار را به بیرون از بدن می راند. هنگامی که کاتتر برداشته شده و فرد قادر باشد به صورت معمول ادرار کند، از بیمارستان مرخص می شود. قبل از رفتن به خانه، توصیه هایی در ارتباط با بهبودی بیمار به او داده می شود. قرار ملاقاتی در چند هفته بعد جهت بررسی پیشرفت بیمار برای او ترتیب داده می شود.

  • در طول روز پس از عمل، امکان دارد جهت پاکسازی مثانه و تخلیه کردن هر گونه لخته خونی یا دیگر مواد زائد، آب از طریق این کاتتر به درون مثانه فرستاده شود. این مورد اغلب دردناک نیست با این حال می تواند احساسی نامطلوب از پر بودن را در مثانه ایجاد کند.

  • پس از 24 تا 48 ساعت، جهت بررسی توانایی بیمار در ادرار کردن و مرخص شدن به خانه این کاتتر برداشته می شود.

  • احساس ناراحتی و عدم کنترل به مدت چند روز پس از برداشته شدن کاتتر عادی است.

  • در صورتی که فرد پس از گذشت این مدت قادر به ادرار کردن نباشد، ممکن است نیاز باشد تا کاتتر به صورت موقت دوباره جایگذاری شود. فرد می تواند به همراه کاتتر به خانه رود. قرار ملاقاتی در چند روز تا چند هفته آینده جهت برداشتن کاتتر برای بیمار ترتیب داده خواهد شد.

مراقبت های بعد از عمل turp در خانه

  • احساس خستگی و بی حالی به مدت 1 یا 2 هفته پس از انجام این عمل شایع است. اغلب مردان پس از این مدت سلامتی خود را باز می یابند. با این حال، باید حداکثر تا 2 ماه پس از عمل بر خود آسان گرفت.
  • برای چند هفته اول، بیمار نباید هر گونه جسم سنگین را حرکت داده و یا بلند کند. همچنین، باید از انجام ورزش های شدید نیز اجتناب شود. در صورت امکان، باید از دوستان و اعضای خانواده در انجام کار های خانه کمک خواست.
  • در هنگامی که فرد احساس توانایی می کند می تواند ورزش هایی مانند پیاده روی را انجام دهد. این ورزش ها به حفظ گردش خون و کاهش خطر ایجاد لخته های خونی در پا کمک می کنند.
  • نوشیدن مقادیر زیادی آب در حین دوره بهبودی می تواند به کاهش خطر ابتلا به عفونت های مجاری ادراری و همچنین پاکسازی هر گونه خون موجود در ادرار کمک کند. فرد توصیه هایی را در ارتباط با انجام ورزش های قاعده لگن دریافت خواهد کرد. این ورزش ها به بهبود کنترل مثانه کمک می کنند. هر گونه دردی معمولا می تواند به وسیله دارو های مسکن بدون نسخه مانند پاراستامول یا ایبوپروفن درمان شود.
  • بهبودی کامل از عمل برش پروستات از طریق میزراه معمولا بین 3 تا 6 هفته به طول می انجامد. جراح یا پزشک فرد به او توصیه هایی را در ارتباط با زمان مناسب برای از سر گیری فعالیت های معمول ارائه می دهند.
تشخیص بزرگی پروستات

بازگشت به کار بعد از عمل turp

زمان بازگشت به سر کار عمدتا به شغل فرد بستگی دارد. برای مثال، فردی که در یک دفتر کار می کند نسبت به فردی که کار های جسمانی سنگین انجام می دهد سریع تر می تواند بر سر کار خود بازگردد. در اغلب موارد، به فرد توصیه می شود که به مدت 3 تا 4 هفته از رفتن بر سر کار خودداری کنند.

رانندگی

جراح یا پزشک زمان مناسب برای از سر گیری رانندگی را برای فرد توضیح خواهد داد. این زمان معمولا هنگامی خواهد بود که فرد بتواند توقفی ناگهانی و سریع را تحمل کند.

برخی افراد جهت رسیدن به این سطح به 1 هفته و برخی دیگر به 1 ماه یا بیشتر نیاز دارند.

ارتباط جنسی

در حدود 3 تا 4 هفته زمان لازم است تا فرد بتواند برای برقراری ارتباط جنسی احساس راحتی کند.

وجود خون در ادرار

وجود گاه به گاه خون در ادرار پس از انجام عمل برش پروستات از طریق میزراه عادی است. در حدود 1 یا 2 هفته پس از عمل، از آن جایی که زخم موجود بر روی پروستات شروع به از بین رفتن می کند امکان دارد حجم خون موجود در ادرار افزایش یابد.

نوشیدن مقادیر زیاد مایعات به تخلیه هر گونه خون یا لخته خونی کوچک در مثانه کمک می کند. در صورتی که خون موجود در ادرار به مدت بیش از 48 ساعت ادامه یابد، فرد باید با بیمارستان تماس گیرد.

عمل باز

 اگر اندازه پروستات شما بالای 70 گرم باشد، همزمان سنگ مثانه دارید، پروستات به داخل مثانه رشد کرده باشد، بهترین و موثرترین درمان فعلی، عمل باز می باشد.

ویدیو عمل بسته پروستات

نوع بیهوشی در عمل پروستات: امروزه عمل جراحی پروستات چه باز و یا عمل بسته بدون بیهوشی عمومی و با بی حسی نخاعی انجام می شود.

توصیه های قبل از عمل پروستات

  • جهت اطمینان از تحمل عمل جراحی باید دکتر متخصص قلب و بیهوشی قبل از عمل شما را ویزیت نماید.
  • داروهای رقیق کننده خون از قبیل آسپرین، بروفن، ژلوفن، دپیریدامل، پلاویکس و غیره باید یک هفته تا 10 روز قبل از عمل با نظر پزشک معالجتان قطع گردد.
  • در صورت ابتلا و زمینه بیماری و مصرف داروهای خاص و سابقه عمل های جراحی قبلی حتماً آنها را به دکتر مشاورتان اطلاع دهید.
  • صبح روز عمل ناشتا و در ساعت 9-10 صبح در بیمارستان حضور داشته باشید.
  • بلافاصله پس از پذیرش آزمایشات و عکسبرداری لازم قبل از عمل و مشاوره های بیهوشی و قلب در بیمارستان توسط متخصصین انجام خواهد شد تا با آرامش و اطمینان بیشتر برای اطاق عمل آماده شوید.
  • جهت حفظ سلامتی شما و جایگزین کردن خونریزی احتمال حین عمل 2-3 واحد برای شما خون ذخیره در بیمارستان آماده می شود تا فقط در صورت نیاز استفاده گردد.
  • توصیه می شود در صورت عمل باز موهای زائد بالای مثانه را چند روز قبل از عمل با مواد موبر حذف نمایید.
  • به علت بی حسی نخاعی شما کوچکترین احساس درد و ناراحتی حین عمل نخواهید داشت.
  • عمل پروستات چقدر طول میکشد؟ طول عمل جراحی پروستات شما حدود نیم الی یک ساعت است.

توصیه های بعد از عمل پروستات

  • در پایان عمل پروستات چه روش باز و یا بسته به مدت 48 تا 72 ساعت سوند فولی در داخل مثانه شما گذاشته می شود تا لخته ها و ترشحات محل عمل کاملاً تخلیه شود.
  • رنگ سوند فولی خونی بعد از عمل طبیعی است و لذا جهت رقیق شدن آن از شستشو سوند به مدت 24 تا 48 ساعت استفاده می شود و لذا اصلا ً نگران  نباشید.
  • صبح فردا باید مصرف مایعات را شروع کنید و با کمک باید راه بروید تا از خطر لخته شدن خون در اندامتان و همچنین یبوست بعد از عمل جلوگیری شود.
  • 48 ساعت بعد از عمل با صلاحدید پزشک معالج سوند شما خارج خواهد شد و اگر تخلیه مثانه انجام شد، شما آماده ترخیص از بیمارستان می شوید. خون در ادرار، سوزش ادرار، عدم روان آمدن ادرار و قطره قطره آمدن ادرار بعد از خارج کردن سوند طبیعی است.
  • علت نیامدن ادرار بعد از عمل پروستات چیست؟ گهگاهی به علت عوارض بیهوشی یا گیرکردن لخته یا قطعه کوچک پروستات در مجرا بعد از خارج کردن سوند ممکن است دچار احتباس ادرار شوید که بلافاصله باید پرسنل را مطلع سازید تا موقتاً دوباره سوند گذاشته تا مشکل شما حل شود.
  • نمونه پروستات خارج شده حین عمل جهت نسج شناسی به آزمایشگاه فرستاده می شود و لذا توصیه می شود یک هفته بعد از عمل با در دست داشتن نتیجه پاتولوژی به پزشکتان مراجعه فرمائید.
  • جهت جلوگیری از خونریزی از انجام کارهای سنگین و مقاربت جنسی یک ماه بعد از عمل اجتناب نمایید.
  • بخیه ها جذبی است و نیاز به کشیدن ندارند.
  • بلافاصله بعد از ترخیص از بیمارستان می توانید استحمام کنید.
  • توصیه می شود جهت شفاف شدن رنگ ادرار بعد از عمل ترجیحاً از مواد نوشیدنی و مایعات زیاد استفاده شود.
درمان بزرگی غده پروستات

در حین بهبودی در صورت بروز موارد زیر، باید با بیمارستان یا پزشک خود تماس گرفت:

⚠ دمای بدنی (تب) 38 درجه سانتی گراد یا بالاتر

⚠ درد شدید در هنگام ادرار کردن

⚠ عدم توانایی ادرار

⚠ درد مداوم یا وجود مقدار خونی در ادرار که بدتر می شود.

این علائم می توانند نشانه مشکلی باشند که نیاز به درمان دارد. از جمله این مشکل ها می توان به خونریزی داخلی یا ابتلا به یک عفونت مجاری ادراری اشاره کرد.

عمل جراحی خوش خیم پروستات چه به روش باز یا بسته بر روی توان و میل جنسی شما اثر منفی ندارد و بعد از عمل مایع منی به داخل مثانه ریخته و با ادرار دفع خواهد شد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.9/5 - (52 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    من پسر17 ساله هستم وسوزش نوک آلت وهمچنین درد ناحیه زیر ناف دارم وهمزمان خارش مقعد هم پیدا میکنم البته این مشکل به طور دوره ای و چندماه یکبار برایم رخم میدهد و به مدت چند روز ادامه پیدا میکند دکتر فوق تخصص مجاری ادرار هم رفتم وبعداز سونوگرافی تشخیص بزرگ بودن پروستات داده است و قرص پرازوسین برایم تجویز کرده است میخواهم بدانم آیا بزرگ بودن پروستات ربطی به خارش مقعد دارد یا نه؟ و همچنین چه راهی را برای کاهش علائم ودرد ناشی از بیماری پیشنهاد میکنید؟ آیا میتواند بیماری دیگری باشد؟
    درضمن اگر ممکن است مسکن مناسبی را نیز معرفی کنید
    خواهشمندم در اسرع وقت پاسخم را بدهید
    با تشکر از زحمات شما
    1. تصویر کاربر حسین شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      بعد از یک هفته هنوز منتظرم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام
    میخواستم بدونم خودارضایی ب هر میزان که باشه کم یا زیاد ایا باعث سرطان پروستات میشه یا خیر؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر عباسی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام اقای دکتر من مشخصات پدرم را وارد کردم. ایشان ادرارشان بند امدهبهشون امروز سوند وصل کردن میخاستم در مورد درمان کمکمون کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر Imann چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    من ۲۸ سالمه ، ۴ ماه پیش احساس سوزش و حس کاذب دفع ادرار داشتم آزمایش ادرار دادم که در نتیجه خون مشاهده شد، rbc بین ۴-۵ بود .یه دوره ۵ روزه و یه دوره ۱۰ روزه سیپروفلوکساسین مصرف کردم بهتر شدم آزمایش دادم rbc بین ۲-۳ بود و wbc بین ۸-۱۰ دکتر گفت پروستاتیت مزمن هست، یه دوره تاوانکس ۱۵ روزه مصرف کردام با ملوکسیکام و باز کامل خوب نشدم یعنی هر موقع که در تغذیه رعایت نکنم برمیگرده و یک دکتر دیگه ازم خواست ۴۵ روز سیپروفلوکساسین ۵۰۰ رو هر ۱۲ ساعت بخورم که الان ۲۵ روز گذشته ، هم حس بدی به این همه آنتی بیوتیک خوردن دارم و هم این علائم که میره و میاد خیلی اذیتم میکنه ، کلا هم آدم استرسی هستم شدیدا
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر احمد سه شنبه ۱۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام من درتاریخ 11997 جراحی رادیکال پروستات انجام دادم نتایج ازمیایشاتpsa توتال در سه بازه زمانی به شرح ذیل مباشدلطفا راهنمایی فرمایید درتاریخ 971128 004 بوده درتاریخ 98628 007 بوده درتاریخ 98105 007 بوده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      هر سه ماه پیگیری کنید اگر بالا رفت رادیو تراپی ضروری است
  • تصویر کاربر Ali سه شنبه ۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام

    بنده 37سالمه
    قبلا خودارزايي داشتم الان 10سال ميشه كه ترك كردم
    الان مشكلي كه دارم اينه
    اول ادرار كردن كمي درد دارم بيشترين درد نوك الت تناسلي هست و اخر ادرار قطره قطره مياد و كامل تخليه نميشه
    بعضي وقتا بعد از ادرار كردن كمي مايع مني هم خارج ميشه
    سوزش ادرار ندارم
    تكرر ادرار ندارم
    شب هم براي ادرار كردن بيدار نميشم
    كجي الت تناسي هم دارم
    در فصل گرما بيضه ها شل مل ميشه
    لطفا راهنماييم كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر یوسف پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    65 سال دارم 3 سال پیش عمل لیزری پروستات انجام دادم یک ماه پیش دچار انسداد ادراری شدم از یک ماه پیش فیناستراید و تامسولوسین می خورم چند روز پیش سیستوپورتروسکوپی انجام دادم در گزارش نوشته Boo در اثر رشد آدنوم وفیبروز و باید دوباره عمل کنم . 1 - این عمل لازمه 2 - ممکن دچار بی اختیاری ادرار بشم -3 این داروها را میشود مدت زیادی استفاده کرد ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      باید بیایید خودم ببینم02122642744
  • تصویر کاربر ارش پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر عزیز من ۳۲ سال سن از چند سال قبل گاهی نصف شب ها توی خواب جنب میشدم و سوزش داشتم بعد خوردن چند لیوان اب سوزش ناحیه تمام میشد البته سوزش های خفیفی کلی دارن این مدت مشکل ادرار نداشتم راحت ادرار میکردم دکتر رفتم و سنوگرافی که در مورد پروستات نوشته اکو پارنشیم هموژن رویت شد .مشکلی هست ؟ممنونم تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      اینها بیشتر علی است اهمیت مدهید
  • تصویر کاربر Hamid پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر و روز خوش
    42 سالمه ، از دو سال پیش درگیر بیماری پیرونی شدم ، دو تا توده ، درمان کامل نشده ولی درد ندارم ، دارو ی potaba و ویتامین e مصرف کردم ، تقریبا از 5 ماه پیش دچار سوزش ادرار و درد کشاله ران شدم ، پس از مراجعه به متخصص اورولوژ و سونو گفتن که پروستاتم بسیار اندک متورم شده ، آنتی بیوتیک و پروستو باریج و انواع داروها رو مصرف کردم ، آب گرم و کمپرس گرم و ...
    نمیتونم بگم خیلی بدتر ولی بهتر نشدم ، آزمایش psa دادم دو بار ، مشکلی نبوده ،
    الان فینستراید 5 و ترازوسین 5 و پروستو باریج استفاده میکنم ، درد هر روز به یک قسمت جدید میزنه ، گاهی سوزش در آلت ، گاهی سمت مقعد ، گاهی بیضه و گاهی مثانه و بعضی روزها خیلی کم میشه ، فشار ادرارم خیلی کم نشده و خون هم در ادرار و منی دیده نشده .
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    پیشاپیش متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      این بیماری علتش مشخص نیست ودرمان نیز ندارد تبلیغات دروغند
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام خدمت اقای دکتر کرمی.
    بنده حدود 50 سال سن دارم.و همیشه احساس سردی میکنم ومشکل تکرر ادار شدید دارم به گونه ای که شب ها و روز هر یک ساعت یک بار به دستشویی میروم و این یه مدته که سوزش ادرار دارم وهرچی ازمایش میدم میگن نرماله و مشکلی نداری ولی من واقعا اذیت میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      این سنگها خود بخود دفع میشوند
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر