جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خارج كردن سنگ كلیه از راه سوراخ كوچك پوست یا عمل PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

خوشبختانه در چند دهه گذشته با ابداع روش هایی مثل سنگ شكنی با امواج صوتی برای سنگهای كوچكتر از 2 سانتی متر و روش PCNL برای سنگهای بزرگتر از 2 سانتی متر می توان اكثر سنگهای كلیه را براحتی و در 95درصد موارد بدون شكاف وسیع پهلو درمان نمود.

سنگ كلیه یك بیماری شایع دستگاه ادراری است. در گذشته، تمام موارد سنگهای بزرگ كلیه به روش عمل جراحی باز و با ایجاد شكاف وسیع در ناحیه پهلو یا شكم درمان می شدند. در این روش بیماران تا چندین ماه از درد محل برش جراحی و عوارض ناشی از خارج كردن سنگ كلیه مثل فتق محل عمل شكایت داشتند.

مزایای خارج كردن سنگ كلیه به روش PCNL

درد كمتر و زمان كمتر بستری در بیمارستان و عدم شكاف جراحی بزرگ و زمان سریع برگشت به فعالیت های روزمره زندگی می باشد.

قبل از عمل جراحی خارج كردن سنگ كلیه – PCNL

قبل از جراحی سنگ کلیه، بیمار توسط متخصص بیهوشی مشاوره می گردد. به منظور كاهش خطر خونریزی به هنگام عمل و بعد از آن مصرف داروهایی مانند آسپرین و سایر داروهای ضدالتهاب از 10روز قبل از عمل قطع می گردد.

جراحی خارج كردن سنگ كلیه – PCNL

بیمار معمولاً یك روز زودتر در بیمارستان بستری می شود. از شب قبل از عمل ناشتا نگهداشته می شود و برای بیمار سرمهای تزریقی و آنتی بیوتیك تزریقی شروع می شود. برای بیمار سه واحد خون رزرو می گردد.

این عمل به كمك بیهوشی عمومی انجام می گیرد. ابتدا بیمار از راه مجرای ادرار سیستوسكوپی و یك لوله در داخل حالب كلیه مبتلا به سنگ قرار داده می شود و لوله بوسیله سوند ادرار ثابت می گردد. جراح از طریق ایجاد یك سوراخ بر روی پشت بیمار وارد كلیه شده و با كمك عكسبرداری سنگ را با سنگ شكن خرد و خارج می نماید. در انتهای عمل در صورت نیاز از طرق این سوراخ یك لوله بداخل كلیه قرار داده می شود.

بعد از عمل سنگ کلیه

بیمار حدود 1-2 ساعت در اتاق ریكاوری (بهبودی9 نگهداری می شود و بعد از به هوش آمدن كامل به بخش منتقل می شود. بعد از عمل، بیمار بعلت داشتن سوند ادراری، كمی سوزش در مجرای ادرار داشته و بعلت شكستن سنگها در داخل كلیه رنگ ادرار كمی خون آلود می باشد كه بتدریج برطرف می شود.

 

 

هنگام مراجعه به منزل

بعد از ترخیص معمولاً حدود یك هفته بیمار از آنتی بیوتیك خوراكی استفاده می كند. توصیه می شود بیمار استراحت نسبی كرده و از انجام كارهای سنگین اجتناب نماید. تا چند روز ممكن است در ادرار خون مشاهده شود به همین جهت توصیه می شود مایعات زیاد مصرف نمایند.

عوارض جراحی خارج كردن سنگ كلیه به روش PCNL

ممكن است از محل سوراخ پهلوی بیمار ترشحات ادرار خارج شود. در صورتی كه مقدار آن زیاد باشد یا بیمار تب و لرز نماید می بایست با پزشك خود تماس بگیرد. در این موارد ممكن است نیاز به گذاشتن لوله های مخصوص در داخل حالب باشد كه بصورت سرپایی قرار داده می شود و در صورت ادامه ادرار خونی روشن بعد از عمل بلافاصله به پزشك معالج خود مراجعه نماید.

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
4.1/5 - (31 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۲۱ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    دختری ۲۳ساله هستم ۵ساله که مبتلا به مثانه عصبی هستم سیستوسکوپ هم انجام دادم داروی که استفاده کردم بکلفون بوده و داروهای مختلف دیگه اثری نداشته به لطف خداوند نسبتا به قبلا کمی بهترم در حال حاضر هیچ داروئ مصرف نمیکنم میخواستم راه حلی برای بیماریم پیشنهاد کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      مدارا
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۰ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر.وقت بخیر
    بنده دوتا سوال از شما داشتم.
    سوال اول اینکه حدود یک هفته هست یه لکه ی قرمز رنگی از ختنه گاه تا نوک الت تناسلی بنده به وجود اومده که اولش سیاه رنگ بود و روز به روز قهوه ای شد و وقتی اونو لمس میکنم احساس درد و سوزش زیادی میکنم.مشکل چیه؟لازم به ذکر هست که بنده تا کنون هیچ رابطه جنسی(س ک س) نداشتم
    سوال دوم من اینه از بچگی روی الت تناسلی بنده در قسمت ختنه گاه و اطراف اون(سمت کلاهک الت نه , روی قسمت پوستی الت)ضایده های نوک صفیدی شبیه جوش وجود دارند که نه درد دارند و نه سوزش ولی وجود دارند خواستم بدونم ایا این مشکل خاصی هست یا خیر؟راه درمانش چیست؟

    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      عکسش را بفرستید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۰ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر نوار مثانه چیه ونوار مثانه باید توسط خود پزشک معالج انجام بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      مطلب سایت من را بخوانید
  • تصویر کاربر آرش جمعه ۱۹ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 8408 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر پدرم 71 سالشه و در اثر تصادفي كه در 8 سال پيش برايشان اتفاق افتاد ، قطع نخاع شده و دچار بي اختياري ادرار گرديدند . در اين مدت از روش هاي مختلفي مثل سوند فولي ، نلاتون و كاندوم شيت استفاده مي كرديم كه بهترين حالت براي ايشان سوند فولي بود چون علي رغم دقت و استريل كامل در هنگام سونداژ نلاتون ، اغلب دچار عفونت علي الخصوص در بيضه ها مي شدند.
    الان چند ماهي است كه هنگام استفاده از سوند فولي ، ادرار از خروجي سوند خارج نمي شود و از نوك آلت و كناره هاي سوند خارج مي شود هنگامي كه سوند را خارج مي كنيم رسوب هاي كش دار پنير مانند به محل خروجي سوند در مثانه و ديواره ها چسبيده اين رسوبات در مواردي هم از نوك آلت با وجود سوند فولي هم خارج مي شوند با توجه به اين مشكل و با بستري در بيمارستان توسط پزشك متخصص سيستوسكپي انجام و مثانه شستشو شده و به تجويز پزشك از كاندوم شيت و 6 بار نلاتون استفاده شد حجم ادرار هم در سونداژ با نلاتون 250 تا 450 سي سي مي باشد ولي اين بار هم دچار عفونت و تورم و سفتي بيضه ها شد كه با بستري در بيمارستان و يك دوره انتي بيوتيك وريدي تورم بيضه ها از بين رفته و رنگ ادرار شفاف است ولي با توجه به دستور پزشك مبني بر استفاده از فولي متاسفانه بازهم ادرار از حاشيه فولي و سر آلت خارج مي شود و سوند فولي گير مي كند لازم به ذكراست براي رفع گرفتگي سوند با سرنگ 50 سي سي از خروجي بيروني سوند به داخل مثانه تزريق مي كنيم تا گرفتگي از بين برود ولي در برخي موارد بازهم با مشكل روبرو هستيم خواهش مي كنم دستورات خودتون رو به ما اعلام كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      سوند بگذارید
    2. تصویر کاربر آرش پنجشنبه ۱۸ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      با تشکر از شما آقای دکتر ولی سوند فولی گیر میکند
    3. تصویر کاربر آرش پنجشنبه ۱۸ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      ویا با وجود سوند ادرار وارد سوند نشده و از کنار سوند ونوک آلت نشتی داردلطفا دستورات خدتون رو امر بفرمایید
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      تنها را سونداز است
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رویا پنجشنبه ۲۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    باسلام
    پسر یکساله ای دارم که در بدو تولد عفونت ادراری داشت و در هفته اول سونو گفت فولنس چپ داره. بعد از 40روز آنتی بیوتیک دوباره آزمایش دادیم عفونت برطرف بود و تا الان که یکساله است هر40روز ازمایش دادیم که خوشبختانه عفونی نبوده ولی همچنان هیدرونفروز چپ توی سونوش دیده میشه در ضمن از 6ماهگی هم دچار سنگ کلیه شده که تاکنون تحت درمانه (سیترات پتاسیم). در مشهد پیش دکتر اسماعیلی فوق تخصص کلیه می برمش.
    به نظ شما
    1- پسرم رفلاکس داره؟
    2-ایا عکس رنگی نیاز داره؟
    3- آیا سنگ ریزه ها به دلیل فولنس؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      vcug بکنید از نظر ریفلاکس
  • تصویر کاربر جعفر جمعه ۱۴ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترآقای شرفی هستم 33 ساله از سال 89 درد خفیفی در سمت چپ تقریبا"در مجاری ادراریدارم با آزمایش خون و مشاهده خون در ادرار و سونوگرافی،متوچه وچجود سنگ در کلیه چپم شدم.اندازه سنگ تقریبا50 میلیمتر است. که در کالیس میانی واقع شده بهترین روش درمانی از نظر شما چیست؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      پیسی ان ال مطلب سایت من و فیلم عمل را در سایت من در اپارات نگاه کنید
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر .من 43 سال سن دارم.چند سال هست تکررادرار دارم.سونوگرافی .ازمایش کشت ادرار.همه اش را دادم.عفونتم ندارم.بخدا اعصابم بخاطر تکرر ادرار خیلی بهم ریخته.خسته شدم.لطفا کمکم کنید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      02122642744 نوار مثانه انجام دهید
  • تصویر کاربر غلامرضا پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 430 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    من مدت 2 ماه بود که به علت سنگ کلیه سوزش ادرار داشتم که نهایتا دکتر برام dj در حالب چپم گذاشت
    در طول این مدت به علت سوزشی که دارم مرتبا دارم فنازوپریدین استفاده میکنم، امروز یک مطلبی خوندم که نوشته نباید بیشتر از 2 روز فنازوپریدین مصرف کرد به همین خاطر میخواستم ازتون بپرسم مصرف طولانی مدت این قرص باعث چه عوارضی میشه؟ آیا برام مشکلی درست میشه؟ برای پیشگیری از عوارض احتمالی اون چه اقداماتی باید انجام بدم؟
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنید
    با تشکر فراوان از اینکه وقت ارزشمندتون رو در اختیار ما قرار میدهید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      علت سوزش تحریک دابل جاست ومصرف دارو را توصیه نمیکنم
  • تصویر کاربر یوسف پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    دکتر عزیزم سلام
    چند سوال دارم محضرتون
    تو قسمت خدمات مطب که نوشته شده سونوگرافی انجام میشه.
    آیا سونوگرافى از كليه ها مثانه پرو خالى و پروستات و كالر داپلر اسكروتوم رو هم انجام میگیره؟
    آیا خود دکتر عزیز سونو رو انجام میده؟
    آیا جهت معاینه و...خود دکتر معاینه میکنن؟ یا انترم ها انجم میدهند؟
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      بهتر است به علت شلوغی مطب بیرون انجام دهید
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشی خدمت شما
    چند روزی هست دچار تکرار ادرار شده ام
    به دکتر مواجعه کردم آزمایش گواتر و ادرار و قند و همه .. چی دادم و هیچ موردی نبود
    دکتر گفت گچ داری یخورده و مایعات باید زیاد مصرف کنی و قرص ویتامین نوشتن
    میخواستم بدون این گچ در اثر مصرف اب شهری هست
    و بهتره مصرف نکنم آب شهری رو ؟
    اگه هست جایگزینش چی بخورم ؟

    با تشکر ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      هر 2 ساعت 1 لیوان اب بخورید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر