جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خارج كردن سنگ كلیه از راه سوراخ كوچك پوست یا عمل PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

خوشبختانه در چند دهه گذشته با ابداع روش هایی مثل سنگ شكنی با امواج صوتی برای سنگهای كوچكتر از 2 سانتی متر و روش PCNL برای سنگهای بزرگتر از 2 سانتی متر می توان اكثر سنگهای كلیه را براحتی و در 95درصد موارد بدون شكاف وسیع پهلو درمان نمود.

سنگ كلیه یك بیماری شایع دستگاه ادراری است. در گذشته، تمام موارد سنگهای بزرگ كلیه به روش عمل جراحی باز و با ایجاد شكاف وسیع در ناحیه پهلو یا شكم درمان می شدند. در این روش بیماران تا چندین ماه از درد محل برش جراحی و عوارض ناشی از خارج كردن سنگ كلیه مثل فتق محل عمل شكایت داشتند.

مزایای خارج كردن سنگ كلیه به روش PCNL

درد كمتر و زمان كمتر بستری در بیمارستان و عدم شكاف جراحی بزرگ و زمان سریع برگشت به فعالیت های روزمره زندگی می باشد.

قبل از عمل جراحی خارج كردن سنگ كلیه – PCNL

قبل از جراحی سنگ کلیه، بیمار توسط متخصص بیهوشی مشاوره می گردد. به منظور كاهش خطر خونریزی به هنگام عمل و بعد از آن مصرف داروهایی مانند آسپرین و سایر داروهای ضدالتهاب از 10روز قبل از عمل قطع می گردد.

جراحی خارج كردن سنگ كلیه – PCNL

بیمار معمولاً یك روز زودتر در بیمارستان بستری می شود. از شب قبل از عمل ناشتا نگهداشته می شود و برای بیمار سرمهای تزریقی و آنتی بیوتیك تزریقی شروع می شود. برای بیمار سه واحد خون رزرو می گردد.

این عمل به كمك بیهوشی عمومی انجام می گیرد. ابتدا بیمار از راه مجرای ادرار سیستوسكوپی و یك لوله در داخل حالب كلیه مبتلا به سنگ قرار داده می شود و لوله بوسیله سوند ادرار ثابت می گردد. جراح از طریق ایجاد یك سوراخ بر روی پشت بیمار وارد كلیه شده و با كمك عكسبرداری سنگ را با سنگ شكن خرد و خارج می نماید. در انتهای عمل در صورت نیاز از طرق این سوراخ یك لوله بداخل كلیه قرار داده می شود.

بعد از عمل سنگ کلیه

بیمار حدود 1-2 ساعت در اتاق ریكاوری (بهبودی9 نگهداری می شود و بعد از به هوش آمدن كامل به بخش منتقل می شود. بعد از عمل، بیمار بعلت داشتن سوند ادراری، كمی سوزش در مجرای ادرار داشته و بعلت شكستن سنگها در داخل كلیه رنگ ادرار كمی خون آلود می باشد كه بتدریج برطرف می شود.

 

 

هنگام مراجعه به منزل

بعد از ترخیص معمولاً حدود یك هفته بیمار از آنتی بیوتیك خوراكی استفاده می كند. توصیه می شود بیمار استراحت نسبی كرده و از انجام كارهای سنگین اجتناب نماید. تا چند روز ممكن است در ادرار خون مشاهده شود به همین جهت توصیه می شود مایعات زیاد مصرف نمایند.

عوارض جراحی خارج كردن سنگ كلیه به روش PCNL

ممكن است از محل سوراخ پهلوی بیمار ترشحات ادرار خارج شود. در صورتی كه مقدار آن زیاد باشد یا بیمار تب و لرز نماید می بایست با پزشك خود تماس بگیرد. در این موارد ممكن است نیاز به گذاشتن لوله های مخصوص در داخل حالب باشد كه بصورت سرپایی قرار داده می شود و در صورت ادامه ادرار خونی روشن بعد از عمل بلافاصله به پزشك معالج خود مراجعه نماید.

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
4.1/5 - (31 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر منصوره جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ایا انجام تست نوار مثانه سخت و درد اور است؟؟در مطب انجام میشود؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      نه بله در مطب 02122642744
  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۱۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من پسری17ساله هستم که از تکرر ادرار شدید رنج میبرم به پزشک متخصص مراجعه کردم و بعد از انجام آزمایشات مختلف همه چیز طبیعی بود وپزشک یک قرص کوچک داد اما اصلا جواب نداد اقای دکتر واقعا دیگه دارم افسردگی میگیرم لطفا دارو یا چیزی که بتواند به من کمک مند را به من معرفی کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      نوار عصب مثانه بگیرید 02122642744
    2. تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۱۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      اقای دکتر قبل از انجام ازمایشات دارویی نیست که بتواند تکرر ادرار را کم کند؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر اسماعیل شنبه ۲۲ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    باسلام دکتر جان من در کودکی دراثر ضربه دچار فتق شدم یک بار هم عمل کردم ولی دوباره دچار فتق شدم میخواستم بپرسم الان این فتق10ساله به بیضه من اسیبی رسانده یا نه واین که عمل فتق من به چه صورت خواهد بود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      باید ببینم
  • تصویر کاربر ابراهیم سه شنبه ۱۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشید به استحضار میرساند دراسفند 90درسونوگرافی همسر بنده درکلیه چپ یک کیست به اندازه 28*20بااین توضیح که حاوی سپتاهای نازک وتوصیه به سی تی اسکن با و بدون کنتراست گردید که پس ازسی تی اسکن اسپیرال (با وبدون کنتراست )متخصص سی تی اسکن اعلام نمودن مشکلی وجود ندارد وتاحال پیگیری ازطریق سونو گرافی انجام میگرفت که متخصص سونو گرافی درمورخه 93/12/10اعلام نمود که کیست فوق به اندازه 29*38رسیده ودوباره همان توصیه قبلی رانمودن (سی تی اسکن ) حال پرسش بنده ازشما بزرگوار این است باتوجه به اینکه چندین سال ازوجود آن میگذرد ایا این کیست مشکل ساز میباشد یانه وآیا نیاز به جراحی کیست فوق میباشد یاخیر وآیا جواب سی تی اسکن انجام شده اسفند 1390کافی هست یادوباره سی تی فوق راانجام دهیم درضمن سن همسر بنده در1394(38سال )میباشد وتاحال هیچگونه عوارضی ازکیست فوق مشاهده نگردیده (خون درادار یا درد وغیره )وهمسر بنده بعدازایمان دوم خوددرسال 94 فشارخون دارد ونصف قرص هیدروکلرتیازید 50رامصرف می نماید (آیا قرص فوق می تواند سبب کیست شود)باعرض پوزش ازسوالات زیاد خودجواب پرسشها ازطرف جنابعالی موجب مسرت اینجانب خواهد شد باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      مهم نیست 2-نه
  • تصویر کاربر شکیبا شنبه ۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض خسته نباشید. جناب دکتر بنده 25 سال سن دارم آقا هستم. در اکثر موارد هنگام رفتن به دستشویی ادرار بنده کاملا خارج نمی شود و پس از خروج از دستشویی و دراز کشیدن یا نشستن احساس میکنم دوباره ادرار دارم اما وقتی به دستشویی برمیگردم در حد چند قطره ادرار باقیمانده خارج میشود و دیگر مشکلی ندارم. این مشکل اکثر اوقات در مواقعی که ادرار و مدفوع باهم است رخ میدهد. درضمن آزمایشات و چکاپ کامل هم داده ام و همه چیز نرمال مشاهده شده. ممنون میشوم مرا راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      بيشتر عصبي است
  • تصویر کاربر كتايون دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    بيمار مرد است،،،سيتي اسكن يكماه پيش نشان داده يك سنگ ٧ ميليمتري در كليه راست موجود است..سونوگرافي امروز نشان داد سنگ ٥.٥ ميليمتر در حالب مياني راست ميباشد...آيا سنگ دفع ميشود يا اينكه نياز به عمل است؟
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      اگر دفع نشد عمل تی یو ای ضروری است فیلم عمل من را در سایت ببینید
  • تصویر کاربر م سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر
    احتراما بعرض میرساند خانمی متاهل و 35 ساله هستم که از شهرستان تماس می گیریم . حدود یکسال است که عفونتهای مکرر ادراری دارم با انجام سیستوسکوپی تشخیص التهاب مثانه داده شد که داروهای لازم و ستورات دکتر را اجرا نمودم اما مشکل حل نشد تست یورودینامیک مثانه انجام دادم که گفته شد مثانه عصبی با باقیمانده ادرار دارم داروهای (vesicare - تامسوور - سیپروفلوکساسین و باکلوفن) به مدت یکماه تجویز شد اما مشکل باقیمانده ادرار همچنان وجود دارد در ویزیت مجدد قرص vesicare با دوز بیشتر و پروزاسین تجویز شد که احساس میکنم بدتر شده ام در ضمن در کاتالوگ قرص vesicare قید شده این قرص در افرادی که دچار مکشلات احتباس ادراری هستند نباید مصرف شود و اصولا یکی از عوارض این قرص اختباس ادرار است حال آنکه مشکل فعلی بنده احتباس و عدم دفع کامل ادرار است که در آخرین سونو 80 سی سی باقیمانده داشتم و بی اختیاری ادرار هم ندارم . حال از شما استاد محترم خواهشمندم راهنمایی فرمایید که آیا داروهای مناسب به بنده داده شده است یا خیر چون احساس میکنم در حال بدتر شدن هستم. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      باید ببینم
  • تصویر کاربر آزاده سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید و تشکر فراوان
    من خانمی 34 ساله هستم که طی 9 ماه گذشته 4 بار دچار سوزش و تکرر ادرار شده ام، بار قبل و دفعه اخیر در آزمایش ادرار خون داشته ام با شروع مصرف آنتی بیوتیک علایم سوزش و تکرر خاموش میشوند منتها در کشت ادرار میزان باکتری زیر حد بییماریزاست و جواب کشت منفی میباشد. ناگفته نماند علایم هربار دقیقا زمانیست که استرس شدید داشته ام و یا زیاد سر پا ایستاده ام. در ضمن من یک فرزند 2 سال و 8 ماهه دارم و طی 2 سال اخیر دو بار آزمایش پاپ اسمیر جهت چک آپ داده ام که کاملا سالم و بدون مشکل بوده. حدود دو ماه پیش سونوی کلیه و مثانه و حالب و رحم و تخمدان و کبد داشته ام که همه چیز کاملا نرمال بوده. خیلی نگرانم که علت این سوزشها همراه با خون که با آنتی بیوتیک آرام میشود اما میکروارگانیسمی وجود ندارد چیست و چه پیگیری را پیشنهاد میفرمایید؟ با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      مصرف مایعات زیاد
  • تصویر کاربر فواد یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با سلام ، ذختر ٣ ماهه دارم يكى دو بار حالت تشنج ديدم ازش بردم فوق تخصص مغز نوار مغزى و عكس ام ار اى گرفت از دخترم گفت يك كليش عفونت كرده بردم دكتر ميگه ريفلاكس داره . برگشت ادرار داره ! خيلى نگرانم اقاى دكتر خواهش ميكنم اهنمايي كنيد مرا درمان ميشه ؟ درمانش چى هست ؟ با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      09351142080 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۸ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام خدمت شما، بنده از نخبگان برتر کشور می باشم با 54 اختراع و 23 مقاله پژوهشی و 12 مدال المپیاد علمی جهانی، همانطور که در عکس پیوست شده مشاهده می فرمایید، در هنگام کشیدن پوست ناحیه کلاهک الت تناسلی ام، یک توده سفیدرنگ درابعاد عدس بدون درد ولی سفت مشاهده گردید که بنده را نگران ساخت، البته در حالت معمولی دیده نمیشود، تا وقت شریف حضرتعالی را بگیرم، امیدوارم که چیز نگران کننده ای نباشد.باسپاس از زحمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام متخصص پوست مرجعه نمایید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر