جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خارج كردن سنگ كلیه از راه سوراخ كوچك پوست یا عمل PCNL

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

خوشبختانه در چند دهه گذشته با ابداع روش هایی مثل سنگ شكنی با امواج صوتی برای سنگهای كوچكتر از 2 سانتی متر و روش PCNL برای سنگهای بزرگتر از 2 سانتی متر می توان اكثر سنگهای كلیه را براحتی و در 95درصد موارد بدون شكاف وسیع پهلو درمان نمود.

سنگ كلیه یك بیماری شایع دستگاه ادراری است. در گذشته، تمام موارد سنگهای بزرگ كلیه به روش عمل جراحی باز و با ایجاد شكاف وسیع در ناحیه پهلو یا شكم درمان می شدند. در این روش بیماران تا چندین ماه از درد محل برش جراحی و عوارض ناشی از خارج كردن سنگ كلیه مثل فتق محل عمل شكایت داشتند.

مزایای خارج كردن سنگ كلیه به روش PCNL

درد كمتر و زمان كمتر بستری در بیمارستان و عدم شكاف جراحی بزرگ و زمان سریع برگشت به فعالیت های روزمره زندگی می باشد.

قبل از عمل جراحی خارج كردن سنگ كلیه – PCNL

قبل از جراحی سنگ کلیه، بیمار توسط متخصص بیهوشی مشاوره می گردد. به منظور كاهش خطر خونریزی به هنگام عمل و بعد از آن مصرف داروهایی مانند آسپرین و سایر داروهای ضدالتهاب از 10روز قبل از عمل قطع می گردد.

جراحی خارج كردن سنگ كلیه – PCNL

بیمار معمولاً یك روز زودتر در بیمارستان بستری می شود. از شب قبل از عمل ناشتا نگهداشته می شود و برای بیمار سرمهای تزریقی و آنتی بیوتیك تزریقی شروع می شود. برای بیمار سه واحد خون رزرو می گردد.

این عمل به كمك بیهوشی عمومی انجام می گیرد. ابتدا بیمار از راه مجرای ادرار سیستوسكوپی و یك لوله در داخل حالب كلیه مبتلا به سنگ قرار داده می شود و لوله بوسیله سوند ادرار ثابت می گردد. جراح از طریق ایجاد یك سوراخ بر روی پشت بیمار وارد كلیه شده و با كمك عكسبرداری سنگ را با سنگ شكن خرد و خارج می نماید. در انتهای عمل در صورت نیاز از طرق این سوراخ یك لوله بداخل كلیه قرار داده می شود.

بعد از عمل سنگ کلیه

بیمار حدود 1-2 ساعت در اتاق ریكاوری (بهبودی9 نگهداری می شود و بعد از به هوش آمدن كامل به بخش منتقل می شود. بعد از عمل، بیمار بعلت داشتن سوند ادراری، كمی سوزش در مجرای ادرار داشته و بعلت شكستن سنگها در داخل كلیه رنگ ادرار كمی خون آلود می باشد كه بتدریج برطرف می شود.

 

 

هنگام مراجعه به منزل

بعد از ترخیص معمولاً حدود یك هفته بیمار از آنتی بیوتیك خوراكی استفاده می كند. توصیه می شود بیمار استراحت نسبی كرده و از انجام كارهای سنگین اجتناب نماید. تا چند روز ممكن است در ادرار خون مشاهده شود به همین جهت توصیه می شود مایعات زیاد مصرف نمایند.

عوارض جراحی خارج كردن سنگ كلیه به روش PCNL

ممكن است از محل سوراخ پهلوی بیمار ترشحات ادرار خارج شود. در صورتی كه مقدار آن زیاد باشد یا بیمار تب و لرز نماید می بایست با پزشك خود تماس بگیرد. در این موارد ممكن است نیاز به گذاشتن لوله های مخصوص در داخل حالب باشد كه بصورت سرپایی قرار داده می شود و در صورت ادامه ادرار خونی روشن بعد از عمل بلافاصله به پزشك معالج خود مراجعه نماید.

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
4.1/5 - (31 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شادیه جمعه ۲۲ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    جناب دکتر مادر من پنج روز پیش عمل سنگ حالب براشون انجام شده و همون روز از بیمارستان مرخص شدند، از فردای رپز عمل درد شدید وخونریزی و بیحالی داشتن و مرتب با وجود گرمای هوا ازمن میخواستن که روشون پتو بندازم و سردشون بود وحالت لرزبهشون دست میدادبعدازمراجعه مجددبه پزشک وانجام سونوگرافی گفتن عفونت کلیه ومثانه بوجوداومده وبایدبستری بشن و آنتی بیوتیک تزریقی استفاده بشه بعداز تزریق آنتی بیوتیک حال عمومیشون بهتربودامادکترآزمایش خونشون روکه دیدن گفتن هموگلوبین خیلی پایین هست چون ۸ بود وباید بررسی بشه که چرا اینجوری شده وقتی باآزمایش قبل از عمل مقایسه کردیم دیدیم هموگلوبین ۱۱/۱ بوده بازهم دستورتکرار آزمایش رو دادن که توی آزمایش جدیدهموگلوبین هفت و هشت دهم بودبرای مادرم تزریق خون تجویزکردن امامتاسفانه ایشون به خون حساسیت دادن و دچارتشنج شدن، الان ما به شدت نگران دلیل افت هموگلوبین هستیم ومیخوایم این موضوع کاملا بررسی بشه، درصورت امکان میخوام به من بگید تشخیص شما چیه و باتوجه به اورژانسی بودن موضوع چه کارفوری نیازهست برای ایشون انجام بشه و چطور پروندشون روبه دستتون برسونم که بتونید ویزیتشون کنید، ممنون میشم اگر در سریعترین زمان ممکن جواب منو بدید، سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      کار من نیست
  • تصویر کاربر تکتم چهارشنبه ۱۹ خرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    با سلام واحترام
    من در دوران بارداری وسونوگرافی از جنین متوجه شدم کلیه سمت راست خودم دچار هیدرونفروز شدید وسایز بسیار بزرگ شده وکورتکس ازبین رفته .بعد از بارداری با سونوگزافی مشخص شد کلیه کامل ازبین رفته سوال من این است دکتر کلیه به من گفت کلیه را با لاپراسکوپی برمیدارم ٬اگر نخواهم کلیه رابردارم چه مشکلی ایجاد میشود؟
    با توجه به بزرگ شدن بیش از اندازه کلیه وپر مایع بودن ان ایا احتمال ترکیدن کلیه هست واگر بترکد چه میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ خرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      بايدمداركتان را ببينم
  • تصویر کاربر صالح جمعه ۳۱ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 140 مشاهده پرسش
    سلام آقای دگتر ..17 سال دارم /چند وقتی هست خیلی حساس شدم .روی سر الت ام دونه های سرخ رنگ ریزی است بر آمدگی وجود نداره هیچ دردی و سوزش نداره (هیچ شباهتی ام به جوش نداره )شباهتش بیشتر به دونه سرخ زیر پوستی داره فقط میخوام بدونم مشکلی دارم ..تو رو خدا زود تر جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۱ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش)
      عكسش را بفرستيد
  • تصویر کاربر جعفر شنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت جناب دکترکرمی خسته نباشید من 61 سالمه دیابت دارم ومدتی است که عفونت اداری وسنگ کلیه دارم که با دردشدید پهلو واستفراغ به دکتررفتم با عکس وآزمایش وستی اسکن معلوم شدکه هم عفونت وهم سنگ 17 و13 میلیمتری دارم طبق نظردکترقرارشده که روزشنبه صبح کلیه هام لیزر بشند جواب سیتی اسکن وآزمایش روبرای شما میفرستم خواهش میکنم قبل از لیزر کردن جوابم بدین خیلی ازشما ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش)
      عكسش را بفرستيد ببينم
    2. تصویر کاربر جعفر جمعه ۱۷ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام خسته نباشید ببخشید منظورتون کدام عکس هستش که ما بفرستیم مرسی
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش)
      باز نشد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۱۷ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    باسلام جناب دکتر کرمی . من دختری 35ساله هستم واز حدود 4سال پیش بادرد سمت چپ به دکتر کلیه مراجعه کردم که با سونوگرفتن مشخص شد شنی به اندازه 2 م م در کالیس تحتانی کلیه چپم وجود دارد که با گذشت حدود 1سال بازهم سونو گرفته شد که در ان شنم به 3م م بزرگتر شده بود یعنی شنم 3 م .م شده بود حالا با این فرض
    که شن کلیه ام همش درحال بزرگ شدن هست ودفع نشده ودرد هم درناحیه چپ بدنم دارم .آیا شماازنظر پزشکی اجازه میدهید که ماه رمضان را روزه بگیرم یامجاز نیستم .

    باتشکر ازجنابعالی .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام سنگهای زیر 4 میلی متر 90 در صد با مصرف اب از بین میرود نیاز به درمان خاصی نیست مطلب سایت من در این مورد را بخوانید قبل از ماه مبارک سونو بکنید جوابش را ببینم
  • تصویر کاربر راحله سه شنبه ۱۷ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    بادسلام و خسته نباشید خدمت شما اقای دکتر پدرم 84 سال سن دارد ایشان دیالیز می شوند و دچار تومور مثانه و کلیه هست که سایر تومور کلیه ایشان 3 سانا می باشد قرار شد عمل شوند ولی دکتر گفت بی هوشی اش خطر دارد نکردن و مثانه را سیستوسکوپی کردن قبل آن ماهی یک بار دیالیز می شدن و کراتین 3 بود و ادرارش هم خوب ناگهان کراتینش بابا رفت و دکتر اورولوژیست گفتن باید راه مثانه باز شه تا ادرار دفع شو د است اینکار را انجام بدهیم آیا امکان جراحی کلیه است لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۷ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      هر كاري براي ايشان پر خطر است
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۶ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام من حدود یک ماه است، عمل سنگ کلیه انجام دادم و دکترم گفته که یک سوند داخل حالب هست. میخواستم بپرسم که عوارضی ندارد و گفتند دوباره سوند را در می آورند
    فقط عوارض سوال من است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      طبيعي است
  • تصویر کاربر علی جمعه ۶ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    با سلام
    الت بنده در قسمت مخروطی اش دچار یه کبودی به رنگ تیره است و این سیاهی در یه قسمت پایین مخروطی شکل التم بود ولی الان احساس میکنم بزرگتر شده ولی هیچ دردی هم ندارم ولی زیاد تیره نیست

    و موقع ورزشم دچار تو رفتگی میشوم ولی در حالت معمولی سایز استاندارد دارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      بايد ببينم
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۹ فروردین ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید به شما
    آقای دکتر ما ساکن اهواز هستیم و پدرم 74 ساله مشکل در تخلیه مثانه داره . بطوری که قادر به تخلیه آن نیست . ما پس از انجام سونوگرافی و آزمایشات لازم به دکتر اسماعیل موسی پور در اهواز مراجعه کردیم .پروستات ایشون اندازه نسبتا طبیعی داشته . دکتر گفتن که عصب مثانه ایشون ضعیف شده و یه مقدار قرص برای تقویت مثانه ایشون دادند . که خیلی تاثیری نداره و در حال حاضر روزی یک بار با سوند تخلیه میشه . لازم به ذکر است پدرم شکمش هم درست کار نمیکنه جوری که مجبور به تنقیه شده . همچنین شکمش یزرگه طوری که هردکتری میبینه تعجب میکنه سونوگرافی شکم انجام دادیم شکم دارای گاز شدیده . از آزمایشات قبل توی معدش یک باکتری وجود داشته که دکتر فوق تخصص گوارش براش دارو تجویز کرده بود . لطفا راهنمایی بفرمایید برای مشکل مثانه و شکم پدرم چه کار میشود کرد که به طور طبیعی ایشون ادرار کنند و آیا این دو مشکل به هم مربوطند ؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ فروردین ۹۵( 7 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ نوار مثانه
  • تصویر کاربر هاشم پنجشنبه ۱۲ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من فوتبالیست هستم میخوام کلیه ام را بفروشم.واسه فوتبال بازی کردنم مشکلی به وجود نمیاد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      چرا خوب نیست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر