جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خارج كردن سنگ كلیه از راه سوراخ كوچك پوست یا عمل PCNL

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

خوشبختانه در چند دهه گذشته با ابداع روش هایی مثل سنگ شكنی با امواج صوتی برای سنگهای كوچكتر از 2 سانتی متر و روش PCNL برای سنگهای بزرگتر از 2 سانتی متر می توان اكثر سنگهای كلیه را براحتی و در 95درصد موارد بدون شكاف وسیع پهلو درمان نمود.

سنگ كلیه یك بیماری شایع دستگاه ادراری است. در گذشته، تمام موارد سنگهای بزرگ كلیه به روش عمل جراحی باز و با ایجاد شكاف وسیع در ناحیه پهلو یا شكم درمان می شدند. در این روش بیماران تا چندین ماه از درد محل برش جراحی و عوارض ناشی از خارج كردن سنگ كلیه مثل فتق محل عمل شكایت داشتند.

مزایای خارج كردن سنگ كلیه به روش PCNL

درد كمتر و زمان كمتر بستری در بیمارستان و عدم شكاف جراحی بزرگ و زمان سریع برگشت به فعالیت های روزمره زندگی می باشد.

قبل از عمل جراحی خارج كردن سنگ كلیه – PCNL

قبل از جراحی سنگ کلیه، بیمار توسط متخصص بیهوشی مشاوره می گردد. به منظور كاهش خطر خونریزی به هنگام عمل و بعد از آن مصرف داروهایی مانند آسپرین و سایر داروهای ضدالتهاب از 10روز قبل از عمل قطع می گردد.

جراحی خارج كردن سنگ كلیه – PCNL

بیمار معمولاً یك روز زودتر در بیمارستان بستری می شود. از شب قبل از عمل ناشتا نگهداشته می شود و برای بیمار سرمهای تزریقی و آنتی بیوتیك تزریقی شروع می شود. برای بیمار سه واحد خون رزرو می گردد.

این عمل به كمك بیهوشی عمومی انجام می گیرد. ابتدا بیمار از راه مجرای ادرار سیستوسكوپی و یك لوله در داخل حالب كلیه مبتلا به سنگ قرار داده می شود و لوله بوسیله سوند ادرار ثابت می گردد. جراح از طریق ایجاد یك سوراخ بر روی پشت بیمار وارد كلیه شده و با كمك عكسبرداری سنگ را با سنگ شكن خرد و خارج می نماید. در انتهای عمل در صورت نیاز از طرق این سوراخ یك لوله بداخل كلیه قرار داده می شود.

بعد از عمل سنگ کلیه

بیمار حدود 1-2 ساعت در اتاق ریكاوری (بهبودی9 نگهداری می شود و بعد از به هوش آمدن كامل به بخش منتقل می شود. بعد از عمل، بیمار بعلت داشتن سوند ادراری، كمی سوزش در مجرای ادرار داشته و بعلت شكستن سنگها در داخل كلیه رنگ ادرار كمی خون آلود می باشد كه بتدریج برطرف می شود.

 

 

هنگام مراجعه به منزل

بعد از ترخیص معمولاً حدود یك هفته بیمار از آنتی بیوتیك خوراكی استفاده می كند. توصیه می شود بیمار استراحت نسبی كرده و از انجام كارهای سنگین اجتناب نماید. تا چند روز ممكن است در ادرار خون مشاهده شود به همین جهت توصیه می شود مایعات زیاد مصرف نمایند.

عوارض جراحی خارج كردن سنگ كلیه به روش PCNL

ممكن است از محل سوراخ پهلوی بیمار ترشحات ادرار خارج شود. در صورتی كه مقدار آن زیاد باشد یا بیمار تب و لرز نماید می بایست با پزشك خود تماس بگیرد. در این موارد ممكن است نیاز به گذاشتن لوله های مخصوص در داخل حالب باشد كه بصورت سرپایی قرار داده می شود و در صورت ادامه ادرار خونی روشن بعد از عمل بلافاصله به پزشك معالج خود مراجعه نماید.

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
4.1/5 - (31 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجتبی جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    مادرم مشکل یه مقدار نارسایی کلیه داشت که آخرین باری که پیش دکتر متخصص کلیه رفت دکترش گفت آزمایشهات خوبه فعلا دیگه نیازی نیست بیای منها من داشتم آزمایش ادرارشو نگاه میکردم دیدم جلوی Blood زده +
    PH 7
    Glucose منفی
    مابقی هم منفی
    فقط جلوی WBC عدد 6-8 زده
    جلوی RBC عدد 6-7 زده
    Epithelial Celss زده 1-2
    Bacteria Few
    Casts زده منفی
    Crystal Few
    من نگران اون RBC و WBC هستم که عددش زیاده
    آیا این برای کسی که نارسایی داشته طبیعیه یا پزشک متخصص کلیه اینو ندیده و توجه نکرده؟
    ممنون میشم منو راهنمایی کنین
    خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      نارسايي تخصص من نيست
  • تصویر کاربر دهقان جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    با سلام خانمی هستم که دو سال است به تکرار ادرار مبتلا شدم حدود 20 بار در طول شبانه روز مصرف آبم زیاد هست آزمایش قند -adh-سونگرافی هم چیزی نشان نداده جکار کنم که آب نخورم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد نوار بگيريد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۲۵ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    من پنجاه وچهار سالم هست سونو گرافی کلیه ومثانه دادم

    سالم بودم ولی بعد ادرار یک دقیقه بعد ادارار دوم دارم درموقع سو نو گرافی حجم ادرار زیاد بود همه خالی شد راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد نوار مثانه بگيريد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سجاد یکشنبه ۲۵ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام استاد الان دوماه که یه دردی به پهلو شکمومیزنه حالت تهوع بهم دست میده رفتم هزار جور ازمایش گرفتم گفتن سالمی بعد رفتم سی تی اسکن از کلیله هام گرفتم گفتن سنگ حالب داری سمت چپم الان دردم یک جا نیست می پچیه ختی معده دردم گرفتم اقا دکتر تورو امام حسین که هم اسم شماست دارم از درد دیونه میشم درد یه دفعه میزنه به بیضه هام یدفعه زیر دندهام یه بار دور نافم یه بار زیر شکم موج میزنه این درد دوطرفم درد میکنه دکتر حصوصی گفتن 2700میلون عملت میکنم ندارم این پولو من یه گارگر ساده ام دکتر بیمارستان دولتی میگن دوماه دیگه نوبت دادن از نون خوردن افتادم تورو خدا یه کارکنید برام به کرمی . من اهل ابادانم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      بيا با دفترچه در خدمتتم
  • تصویر کاربر مصطفی جمعه ۲۳ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر . خسته نباشید. با توجه به اینکه من موفق نشدم عکس رو توی سوال قبل پیوست کنم مجددا سوالم رو ارسال کردم که همونطور که فرمودید عکس رو بفرستم . من سال گذشته خدمت شما عمل اصلاح الت رو انجام دادم و بعد از گذشت حدود ۴۵ روز حین سکس احساس درد مانند شکسته شدن در تنه الت داشتم که درد شدید و لحظه ای بود و من فردای اون روز در حالت نعوظ به الت نگاه کردم کمی خمیده شده بود اما خونمردگی نداشت و با شما تماس گرفتم که فکر میکنم بخیه ها در رفتن و شما گفتید که اگه عمل لازم شدچند ماه دیگه باید اقدام کنم. الان حدود ۱۰ ماه گذشته و الت کمی انحنا داره هرچند زیاد نیست اما خودم دوست دارم التم صاف باشه البته خمیدگی رو به پایین یا بالا ندارم اما همونطور که تو عکس مشخصه از چپ تا میانه الت انحنا هست و سر الت هم به راست کمی انحراف داره.. سوال من این است که ایا باید مجددا عمل کرد یا راهی دیگر هست؟ ایا خود شما عمل رو پیشنهاد میدید و عوارض داره یا نه؟ البته من هنوز هم کمی زیر کلاهک الت کمی بی حسی دارم و نعوظم هم نسبت به قبل خیلی بیشتر شده. ممنونم از راهنمایی. ضمنا من نزدیک تهران نیستم که بتونم خدمت برسم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      اگر ميتواني با عكس حضوري بياييد ببينم
  • تصویر کاربر م جمعه ۹ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 15715 مشاهده پرسش
    با سلام، من خانم و 24 ساله هستم از وقتی که ازدواج کردم یعنی حدود 4 ماه پیش مشکلی برام پیش اومده، موقه ادرار، ادرارم مستقیم نمیریزه بلکه به سمت چپ یا به سمت راست منحرف میشه، به دکتر اورولوژیست مراجعه کردم برام سونوگرافی نوشت و گفت که وضعیت مثانه و کلیه نرماله و احتمال عفونت داد، برام انتی بیوتیک تجویز کرد اما تاثیری نداشت، ضمنا بعد از اینکه خودمو میشورم احساس خروج ادرار به صورت یکی دو قطره دارم،قرص فنازوپریدین استفاده کردم و چند بار قطره های نارنجی روی دستمال مشاهده کردم لذا از بابت خروج قطره ها مطمئنم، خیلی از این دو موضوع رنج میبرم و باعث ایجاد وسواس در من شده، ایا من باید جراحی بشم؟ یا با دارو برطرف میشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر م جمعه ۹ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      لطفا به این پرسش من پاسخ بدین:
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام با توجه به سن وعدم زايمان وافتاده گي مثانه از نظر من بيشتر مشكلتان روحي وعصبي است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علي دوشنبه ۵ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض أدب خدمت آقاي دكتر
    من ٧٢ ساله هستم كه ٧ سال پيش بدليل بزرگي پروستات عمل پروستات باز انجام داده ام و طَي أين مدت هيچ مشكلي نداشته ام. اخيرا با چند بار انجام سونوگرافي، در مرحله اول ٢٤٨ سي سي و در مرحله بعدي ١٦٤ سي سي حجم إدرار باقيمانده در مثانه مشاهده شد. با توجه به اينكه كليه ها كاملا سالم بوده و هيچگونه سنگ مثانه و ضايعه و توده اي مشاهده نشد و بيماري ديابت و ... ندارم و هيچگونه درًد و مشكلي ندارم و تنها نگراني ام عوارض ناشئ إز عدم تخليًه كامل إدرار مي باشد. لطفا در صورت امكان در أين خصوص راهنمايي فرماييد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۵ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد نوار عصب مثانه بگيريد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر عرفان سه شنبه ۱۶ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    ببخشید. پاره شدن پرده با انگشت منظورم بود.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      ممكن است معاينه زنان
  • تصویر کاربر بازیار سه شنبه ۲ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    با سلام.
    اقای دکتر بنده دختری 30ساله هستم.دو سال پیش جهت عکسبرداری از شکم مجبور به خوردن مایعات زیاد شدم که در پی اون نتونستم ادرارمو تخلیه کنم و در بیمارستان با سوند تخلیه شد بعد مراجعه به پزشک و مصرف دارو که یکیشون ویتامین ب بود حجم ادرار باقیمانده در مثانه طبق سونو کاهش پیدا کرد و گفته شد قابل قبوله یعنیاز 90به 40 رسید.الان دو هفته ای هست که خودم متوجه شدم ادرارم فشار نداره.و در سونو جدید با حجم مثانه پر 300 بعد تخلیه 230 ادرار باقی مانده.شبها یکبار بلند میشم.سوزش وعفونت ادراری ندارم.در روز معمولی دستشویی میرم.فقط اگر ادرارمو نگه دارم برای تخلیه دچار مشکل میشم.سوال بنده اینه که ایا با درمان دارویی مشکل حل میشه یا حتما باید نوار مثانه انجام بشه؟بی حسی یا بیهوشی دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد نوار عصب مثانه بگيريد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر سارا جمعه ۲۲ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 1884 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب و احترام
    اینجانب یک خانم 51 ساله هستم مدتهاست تکرر ادرار دارم که آزمایشات زیادی انجام دادم از جمله یوروداینامیک که سالم بوده است و آزمایشات کامل ادرار. ولی همچنان تکرر ادرار دارم البته بدون درد و سوزش فقط بعد از حمام کمی سوزش ادرار دارم. ببخشید آقای دکتر من الان مدتی کمر درد شدید دارم 3 سال پیش رحمم را در آوردند - سرد و گرم میشوم- دستانم گز گز و مور مور میشود. تکرر ادرار هم که ادامه دارد الان خیلی کمر درد دارم .واقعا نمیدانم چه کنم دیگر نا امید شدم زیرا هر آزمایشی انجام دادم گفتند که کلیه ومثانه ات سالم است ولی من همچنان تکرر ادرار دارم و کمر درد هم افزوده شده است.
    از راهنمایی و زحمات شما پیشاپیش سپاسگزاری می نمایم.
    با بهترین آرزوها
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      باید نوار عصب مثانه بگیرید02122642744
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر