جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت های بعد از عمل جراحی پروستات

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

مدت زمان بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات چقدر است؟ بعد از عمل جراحی پروستات تا مدتی ممکن است بی اختیاری ادرار داشته باشید که امری طبیعی می باشد نگران نباشید، مدتی طول می کشد و به مرور برطرف خواهد شد.

  • برای 4 تا 6 هفته بعد از جراحی پروستات از بلند کردن اجسام سنگین خود داری کنید.
  • فعالیت های خود را به مرور افزایش دهید.
  • از رانندگی در جاده های پر دست انداز خود داری کنید و حد مجاز رانندگی نباید بیشتر از 2 ساعت باشد.

تغذیه بعد از عمل پروستات

– بعد از جراحی پروستات رژیم غذایی شما معمولی خواهد بود مگر پزشک شما نظر دیگری داشته باشد.

– از نوشابه های الکلی وغذاهای محرک مثل کافئین ( در قهوه، چای و نوشابه های حاوی کولا ) خودداری کنید.

مصرف مایعات برای کاهش کراتینین

مراقبت بعد از عمل پروستات در منزل

  • در منزل مرتب راه بروید و تحرک داشته باشید.
  • از نشستن به مدت طولانی ( بیش از 2ساعت) خود داری کنید.
  • بعد از عمل پروستات چی بخوریم؟ با رعایت رژیم غذایی نظیر سبزیجات و میوه جات و یا با تجویز مصرف ملین از طرف پزشک از یبوست خود داری کنید.
  • از مصرف غذاها و نوشابه های محرک¬ خود داری کنید.
  • مایعات زیاد بنوشید ( 8 تا 10 لیوان) تا ادرار رقیق شود.
  • هنگام دفع زور نزنید، و بار سنگین بلند نکنید.
  • مرتب با ورزش های پرینه مثل جمع کردن و شل کردن خود، ایستادن و نشستن، عضلات ناحیه باسن را تقویت کنید.( 10 بار در ساعت)
  • هنگام دفع جریان ادرار را قطع و وصل کنید. این کار کمک به تقویت اسفنگترها و کنترل ادرار می نماید.
  • تا مدتی ممکن است بی اختیاری ادرار داشته باشید که امری طبیعی می باشد نگران نباشید، مدتی طول می کشد و به مرور برطف خواهد شد.
  • مشکلات ادراری را گزارش کنید.
  • ایا بعد از عمل پروستات میتوان رابطه داشت؟ 8 هفته بعد از جراحی پروستات، مجاز به فعالیت جنسی می باشید.
  • در صورت ناتوانی جنسی از مشاوره کمک بگیرید.
  • در صورت داشتن سوند ادرار در منزل بایستی کیسه ادرار پائین تر از سطح بدن باشد، کشیده نشود و به محض اینکه دو سوم کیسه پر شد تخلیه گردد.
  • داروهایی که برایتان تجویز شده سر موقع استفاده کنید و مقدار آنرا کم و یا زیاد نکنید.
  • چنانچه دارویی را فراموش کردید بخورید و اگر نزدیک به ساعت بعدی می باشد آنرا نخورید و داروی ساعت بعدی را بخورید.
  • در صورت پیدایش علایم و نشانه¬هایی مثل بسته شدن راه ادرار، احساس پری در مثانه، احساس نیاز به دفع ادرار، اسپاسم (گرفتگی عضلات) مثانه، نشت ادرار اطراف سوند، کاهش ادرار یا قطع ادرار در کیسه ادرار به مدت 4 ساعت و علایم عفونت ادرار شامل تب، لرز، گیجی، بی قراری فوراً به جراح خود گزارش دهید.

درمان نعوظ بعد از جراحی پروستات

خطر اختلال نعوظ و بی اختیاری ادرار نگرانی بزرگی بعد از جراحی پروستات ایجاد می کند و احتمالا دلیل ترس بسیاری از مردان از این فرآیند است.

تفاوت در اندازه بیضه

چندین عامل وجود دارند که میتوانند احتمال بی اختیاری ادرار بعد از جراحی را تخمین بزنند، شامل عملکرد جنسی مرد قبل از این فرآیند و نوعی از جراحی که انجام شده هستند. درحالی که بعضی از پژوهش ها نشان داده اند که روش retropubic خطر کمتری برای ایجاد بی اختیاری ادرار در طولانی مدت دارد، دیگر پژوهش ها نشان داده اند که نوع جراحی اهمیت کمتری درمقابل مهارت جراحی که عمل را انجام داده است دارد.

به طور ایده آل، جراحی صحیحی که توسط یک جراح توانا انجام شود، بهترین عملکرد جنسی بعد از جراحی پروستات را به دنبال خواهد داشت. در مواجهه با اختلال نعوظ، یک صحبت راحت با شریک جنسی تان میتواند کلید حفظ رابطه جنسی تان باشد. درحالی که رابطه جنسی مهم است، اما تنها راه رسیدن به لذت جنسی در مردان و زنان نیست. ارتباط جنسی میتواند حفظ شود، اما ممکن است نیازمند تلاش بیشتری درمقایسه با گذشته باشد.

جراحی پروستات و بی اختیاری ادراری

بی اختیاری ادرار یک مشکل شایع برای مردان بعد از جراحی پروستات است و معمولا هنگامی که کاتتر خارج میشود رخ می دهد. انواع مختلفی بی اختیاری ادراروجود دارد. بی اختیاری تنشی هنگامی ایجاد میشود که فشار روی مثانه افزایش یافته باشد، مانند زمانی که عطسه و سرفه میکنید یا هنگام بلند کردن اجسام سنگین. این نوع شایع ترین عارضه بعد از جراحی است. بی اختیاری فوری زمانی ایجاد میشود که بی درنگ نیاز به ادرار کردن پیدا کنید و ادرار داشته باشید. بی اختیاری ترکیبی اصلاحی برای تجربه هر دو نوع بی اختیاری است.

برای بیشتر مردان، حتی مقدار کمی ترشح ادرار میتواند ناراحت کننده باشد. و درحالی که بسیاری از افراد مقداری بی اختیاری بعد از جراحی را تجربه خواهند کرد، این مشکلی است که به صورت چشم گیری بعد از ماه نخست بهبود خواهد یافت. بعد از یک سال، فقط درصد کمی از مردان نیاز به پد بی اختیاری برای پیشگیری از ترشح ادرارشان دارند.

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

منبع: دانشگاه علوم پزشکی لرستان

3.7/5 - (32 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی جمعه ۶ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید،
    پدر بنده به سرطان پروستات مبتلاست. ایشان 7 سال پیش عمل جراحی پروستات انجام داده و همان موقع بییضه های ایشان نیز خارج گردید. از سال قبل بیماری ایشان دوباره عود کرده است. با مراجعه به یکی از متخصصان انکولوژی قرص های فلاتامید برای ایشان تجویز گردید اما اثر چندانی نداشت. بنده چون خود مطالعه در این زمینه داشته ام میدانم که روشهای هورمون درمانی کاراتری موجود هستند میخواستم بدانم آیا روش های هورمونی جدید برای درمان ایشان چقدر موثر هستند و آیا شما هورمون درمانی سرطان پروستات انجام مبدهید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      فقط امبولهای موجود هستند
  • تصویر کاربر خانم سه شنبه ۲۶ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام؛
    شوهر بنده 25ساله است و در ناحیه کشاله ران و میان دوراه اش دچار قرمزی، خارش، ترشحات بدبو و کمابیش سوزش است که با کوتاه کردن و زدودن و یا بلند شدن بیش از حد موهای آن ناحیه بدتر می شود و تاکنون به داروهای کورتونی به خوبی جواب نداده(موقت بوده و بنظر مقاوم شده) و بنا به تشخیص پزشک عمومی احتمالا قارچ تینه آ کروزیس است.
    حال میخواستم ببینم درمان این مشکل، بخصوص درمان دارویی این مشکل چیست و چه کنیم؟(ما در منطقه مان به متخصص دسترسی نداریم)
    با تشکر و سپاس قبلی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      دکتر پوست
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۳ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 610 مشاهده پرسش
    سلام.
    در مورد گشاد شدن سوراخ سر آلت چكار بايد كرد؟
    من ٣٣ سال دارم و سوراخ آلتم كمى باز شده است و در هنگام مقاربت احساس سوزش و درد دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      باید ببینم
  • تصویر کاربر سوسن شنبه ۲۳ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    من با مشكل تكرر ادرار به مدت 3ماه مواجه شده كه پزشك معالج با انجام نوار مثانه تنگي مجاري ادرار را تشخيص داده و سيستوسكوپي را پيشنهاد دادن ايا انجام اين عمل ضروري مي باشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      فیلم سیستوسکوبی من را ببینید
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۸ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    باسلام مردی 40 ساله هستم و دارای التهاب پروستات در پی تشخیص مشکوک به عفونت و یا فشار ایجاد شده ادراری بر روی پروستات دچار التهاب پرستات شدم و ضمن تجویز داروی اومنیک و رواتینکس و آنتی بیوتیک و سیستوسکپی پروستات انجام شد کمی رسوب در پروستات هم تشخیص داده شد آیا بهبودی در من حاصل خواهد شد یا نیاز به جراحی دارم و آیا سیستوسکپی می تواند به تشخیص سرطان پرستات کمک کند
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      نیاز به درمان ندارید
  • تصویر کاربر شهرام دوشنبه ۱۸ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    با سلام.
    من به علت درمان زانو‌به مدت یکماه به استخر برای پیاده روی در اب رفتم که یک شب هنگام پوشیدن لباسدر استخر متوجه لکه خون در لباس زیرم شدم ، پس از مراجعه به اورژانس و‌عدم وجود عفونت به من گفته شد که شن ریزی دارم و مشکلی نیست ، دوهفته بعد از آن دو باره فبل و بعد از ادرار مشاهده کمی خون در ادرار شدم، و هنگام ادرار انگار که چیزی جلوی ادرارم رو‌گرفنه بو د شدم که با زور زدن انگار باز میشد البته زور زدن باعث دیدن خون در ادرار شدم و فشار بهتر میشد اما با سوزش در پیشراه همراه بود،و این بار غده لنواوی کشاله ران متورم شد ، پس گرفتن دارو افوکسیر ۲۰۰ ورم بهبود یافت ، ناگفته نماد که نوک آلت نیز انگاری طاول زده بود ، که پس از شروع دارو کاملا بهبود یافت، اما سوزش همچنان پا برجاست ،
    مشکل من پس از اتمام‌دارو در مورد سوزش ادرار هنوز پایان نگرفته و من هنوز در هنگام ادرار احساس سوزش در قسمت میانی پیشراه رادارم، و با زور زدن بیشتر که فکر میکردم شن ریزه دارم. وبا زور زدن بیشتر کم و زیاد میشود،
    لازم به ذکر است ۳ بار آزمایش دادم عفونت ادراری ندارم، کلیه ها و مثانه و پروستات حالت طبیعی دارند، و هنوز به علت فکر میکنم اگر زور بزنم در هنگام ادرار کردن دچار خون ریزی میشوم اما این اتفاف نزدیک دوروزی است نیفتاده یعنی دو روز است که پس از عکس بردا ی از مجاری ادراری و زدن سوند هنگام عکس برداری به حالت عادی برگشته و هیچ گونه لکه بینی خون در لباس زیر خود و حتی در هنگام ادرار کردن ندارم ، و فقط احساس سوزش در هنگام ادرار کردن دارم.
    سئوالم از شما این است که سوزش از بین میرود ؟ و ایا این مسئله به تنگی مجرای ادراری مربوط است، یا وجود بیماری نظیرسوزاک که به علت رفتن به استخر دچار آن شدم، یا بیماری نظیر تب مالت، لطفا من را راهنمایی کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      مشکل شما حساسیت عصبی است
  • تصویر کاربر خورشید چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 10967 مشاهده پرسش
    سلام من هرچی اب میخورم زود اب را دفع میکنم و به این خاطر بدنم دچار کم ابی هست پوستم خشک شده خلط سینه دا م وزنم کم هست البته من تا یادم میاد از بچه گی همینطور بودم دستم هم زیادعرق میکنه تیرویید ندارم قند خون هم ندارم وای استرس زیاد دارم سی،سالم هست و 45کیلو هستم میزان تعرق بدنم زیاد هست و حالت گر گرفتگی در تابستان و زمستان هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      مشاوره داخلی
  • تصویر کاربر حمید جمعه ۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 694 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    من 5 سال قبل سونوگرافی دادم و یک کیست اپدیدیم به طول 26 میلیمتر در قسمت بالای بیضه ی چپم و وارکوسل گرید یک بیضه چپ روئیت شد و همون موقع واریکوسل رو عمل کردم و الان مجددا سونوگرافی دادم و همون کیست اپیدیدیم با طول 34 میلیمتر روئیت شد ، طی این 5 سال 8 میلیمتر رشد داشته ! من الان 25 سال و مجردم و تا 30 سالگی نمیخوام ازدواج کنم ، اکثرا اوقات درد دارم مخصوصا بعد از استمنا تا یکی دو روز در قسمت بیضه ی چپم درد دارم ، باتوجه به سنم و اینکه تا 5 ساله دیگه ازدواج نمی کنم آیا این کیست با این سرعت رشد مشکل ساز نخواهد بود ؟ درمان دارد ؟
    نیاز به راهنمایی دارم خیلی ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام نیاز به عمل نیست
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۷ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    پرستات در اندازه هاید43*34*41mmوحجم30cm3بوده اکوژنیستی آن هموژن کپسول آنintactمی باشدکلسیفییک سیون ویا کیست ویا نودولودیده نمی شود. بزرگی پروستات غیرقرینه بوده وپروتروزیون به داخل مثانه دیده می شود عوامل فوق به نفع پروستات اندکی بزرگ است .
    آیا خطری تهدید می کند و غیر قرینه بودن یعنی چه با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام نه هیچ خطری نیست
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر عرض سلام و خسته نباشید دارم
    من با توجه به مطالبی که بالا گفتید احساس میکنم جزو دسته ی مثانه بیش فعال باشم و با توجه به اینکه درمان دارویی هم داره . میخواستم نام داروهایی که تو این مورد کمک میکنه رو بگید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      نوار عصب مثانه بگیرید 09121142080
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر