جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین روش تشخیص واریکوسل از روی نشانه های آن

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
امروزه واریکوسل به عنوان شایعترین علت ناباروری مردان شناخته شده است. مردان زیادی بعلت واریکوسل به مراکز درمانی مختلف مراجعه می کنند و دنبال تشخیص واریکوسل و درمان آن هستند. در این مقاله به بررسی علائم واریکوسل و روش های تشخیص آن می پردازیم.

چگونه بفهمیم واریکوسل داریم؟

  • درد بیضه
  • پر شدگی رگ های آویزان کننده بیضه
  • احساس کیسه کرم در بالای بیضه
  • بی علامتی کامل می تواند از نشانه های واریکوسل باشد.

بزرگ کردن آلت تناسلی

مانور والسالوا واریکوسل چیست؟

بر اساس کتاب های مرجع ارولوژی، تشخیص واریکوسل به صورت قطعی با معاینه می باشد. در روش معاینه توسط پزشک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار از بیمار خواسته می شود که سرپا در مقابل پزشک ایستاده و بینی خود را گرفته و فشار دهد که به آن مانور والسالوا گفته می شود. همزمان با بالا بردن فشار شکمی، بیضه ها معاینه می شود.

علائم واریکوسل

بر اساس یافته های زیر، واریکوسل به سه درجه خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود.

نوع خفیف

زمانی است که در حالت طبیعی رگ سالم است وقتی بیمار بینی را گرفته و فشار می دهد رگ خراب شده برجسته می شود که به این واریکوسل نوع Ι گفته می شود.

نوع متوسط

در معاینه رگ خراب شده کاملاً گشاد و مشخص است و نیاز به فشار شکمی ندارد ولی اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد برجستگی رگ 2 الی 3 برابر می شود که به آن واریکوسل نوع Π می گویند.

نوع شدید

در این حالت برجستگی رگ های بیضه با نگاه کاملاً مشخص و مثل کیسه پر از کرم در بالای بیضه دیده می شود و در معاینه بالای بیضه پر از رگ های گشاد شده می باشد و اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد چند برابر خواهد شدکه به آن واریکسل گرید Ш می گویند. هزینه عمل جراحی واریکوسل بسته به شدت بیماری و یکطرفه یا دو طرفه بودن آن متفاوت است.

تصاویر واریکوسل

تشخیص واریکوسل توسط خود فرد

آیا تشخیص واریکوسل در خانه امکانپذیر است؟ همچنانکه ذکر کردم تنها روش تشخیص واریکوسل به طور قطعی معاینه توسط انگشتان یک پزشک جراح کلیه و مجاری ادراری می باشد. سونوگرافی در بعضی موارد فقط نقش کمک کننده دارند و بدون انجام معاینه نباید تنها به سونوگرافی اعتماد کرد.

و لذا اینجانب به همه مردان جوان پیشنهاد می کنم که هر از چند گاهی بیضه های خود و رگ های بالا و آویزان کننده بیضه ها را معاینه کنند و در صورت شک به واریکوسل به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایند.

سونوگرافی واریکوسل چگونه است؟

سونوگرافی رنگی داپلر تقریبا در تمامی موارد ابتلا به واریکوسل انجام شده و آزمایش تشخیصی انتخابی می باشد. ورید های متسع و پیچ خورده در این سونوگرافی (با مقیاس خاکستری) دیده می شوند. انجام مانور والسالوا می تواند قطر ورید را افزایش دهد. در واریکوسل هایی که بدون علامت و تحت بالینی هستند امکان دارد قطر داخلی ورید اسپرماتیک 2 تا 3 میلی متر باشد.

در مواردی که واریکوسل بسیار کوچک یا تحت بالینی می باشد، نمی توان جهت تشخیص ابتلا به واریکوسل قطر ورید ها را به عنوان معیاری مطمئن در نظر گرفت. این قطر ها تنها جهت مستند سازی و بررسی های پاتولوژی به کار گرفته می شوند. سونوگرافی رنگی داپلر جهت بررسی تغییرات همودینامیکی مرتبط با این بیماری به کار گرفته می شود. در صورتی که قطر ورید کوچک باشد این تغییرات را می توان معیار تشخیص قرار داد.

سونوگرافی واریکوسل

اغلب در هنگام تنفس آرام، ایستادن یا انجام مانور والسالوا بازگشت جریان خون در این ورید ها دیده می شود. در تحلیل طیفی داده ها الگو های مختلفی از جریان خون در این ورید های متسع نشان داده می شود. با این حال، اختصاصی ترین الگوی تشخیصی الگوی جریان خون وریدی است که به بیضه ها رسیده و با افزایش فشار شکمی افزایش می یابد. در یک مطالعه از یک سیستم امتیاز دهی جهت تشخیص واریکوسل استفاده شد.

برای آگاهی از بیماری واریکوسل و صحبت هایی که در مورد درمان واریکوسل با یخ، نخ و از این قبیل موارد در میان مردم شایع شده است بر روی لینک درمان واریکوسل کلیک کنید.

این سیستم به طور کلی یافته های انفرادی ذکر شده را در بر گرفته و به هر کدام از آن ها امتیاز دهی می کند. تصور بر این است که این فرایند نسبت به معاینه فیزیکی نتایج اختصاصی تری ارائه می دهد.سونوگرافی داپلر در بازه زمانی پس از عمل نیز جهت بررسی اثرات درمانی جراحی و پایش بروز مجدد بیماری اهمیت فراوانی دارد.

در اغلب موارد، ترمیم میکروسرجیکال (جراحی میکروسکوپی) واریکوسل انجام می شود. همچنین تحقیقات بیان دارند که سونوگرافی رنگی داپلر در ترسیم آناتومی و نمایش الگو های جریان آناستوموز میکروسرجیکال مفید است. به همین دلیل معمولا جهت تشخیص و پیگیری واریکوسل انجام سونوگرافی رنگی داپلر از کیسه بیضه پیشنهاد می شود.

تشخیص واریکوسل با آزمایش اسپرم

در رابطه با نحوه تشخیص واریکوسل با آزمایش اسپرم باید گفت که اگر پزشک به وجود واریکوسل مشکوک شود، انجام یک آزمایش سونوگرافی را درخواست خواهد داد. سونوگرافی یک آزمایش تصویر برداری بدون درد بوده که امکان مشاهده ورید های درون کیسه بیضه را به پزشک می دهد. در صورتی که فرد با مشکلات باروری مواجه باشد، پزشک جهت بررسی کیفیت اسپرم ها انجام یک آزمایش اسپرم را برای او تجویز می کند.

میانگین تحرک اسپرم ها در افراد بیمار و گروه کنترل به ترتیب 21.1 تا 61.9 درصد و 49.3 تا 70 درصد بود. 9 مطالعه بیان داشتند که واریکوسل اثر نامطلوب و چشم گیری بر میزان تحرک اسپرم ها داشته است. به طور کلی، واریکوسل یک عامل خطر برای تحرک اسپرم به شمار رفته و آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (66 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرزاد پنجشنبه ۱۸ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر از توجه شما
    همسرم 17 هفته باردار بود طبق ازمایش امینو سنتز مشخص شد جنین او سندرم داون دارد و سقط قانونی انجام شد پزشک برای من ازمایش اسپرم پیشنهاد کرد جواب ازمایش بدین شرح است:
    volume: 6
    viscosity :abnormal
    liquefaction time :20
    ph:alkalin
    motility 1st hour :30
    motility 2nd hour :20
    morphology :8%abnormal
    sperm count:22milion
    spermatogenic cell:0.2
    type of movement fast :10
    type of movement slugish:20
    epithelial cell ./H.P.F:0-1
    W.B.C/H.P.F: 1-2
    R.B.C/H.P.F:0-1
    BACTERIA:NEG
    لطفا جواب ازمایش را توضیح دهید
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      داون ارتباطی با ازمایش ندارد
  • تصویر کاربر امین دوشنبه ۱۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،
    امیدوارم خوب باشید.

    با عرض معذرت، از آنجایی که آزمایش اسپرم و سونوگرافی ام به این پیام اتچ نمیشود همین سئوالات را به میلتان هم فرستادم

    من سونوگرافی کالر داپلر بیضه ها دادم که قسمتی از نتیجه آن در زیر آورده شده است.

    "میزان فلوی معکوس:
    با انجام مانوروالسالوا بیش از یک دهم ثانیه، شدت و کریدینگ آن سه شدید و در سمت چپ مشاهده شد.
    با انجام مانوروالسالوا کمتر از یک دهم ثانیه، شدت و کریدینگ آن یک خفیف و در سمت راست مشاهده شد"
    به دلیل مصرف آسنترا در آن زمان، متاسفانه قادر به دادن آزمایش اسپرم نبودم. با این حال پیش دو متخصص مختلف رفتم که یکی از آنها گفت حتما بایستی عمل کنم و دیگری گفت بایستی حتما آزمایش اسپرم بدهی تا ببینیم می توانی یا نه. بنابراین تصمیم گرفتم که آزمایش اسپرم را بدهم که برخی از قسمت های آن در زیر آورده شده است،

    1) sperm count, million/mL 38 >20
    2) Morphology: a) normal % 55 >60
    3) Sample Description: a) Liquefaction, min at 37 30 complete/30min
    b) Volume 2.5 2-6/ml
    c) Viscosity normal
    d) PH 8
    با توجه به نتیجه سونوگرافی و آزمایش اسپرم، خیلی دوست دارم بدونم آیا من باید عمل بشم یا خیر؟ در این شرایط هم باز بعضی توصیه به عمل می کنند چون می گویند نه تنها در آینده عوارض بدی برایت خواهد داشت بلکه ممکن است بچه دار نشوی. برای اینکه وقت شما استاد محترم کمتر گرفته شود سئوالاتم را در زیر به طور خلاصه آورده ام:

    1- با توجه به نتایج بالا به نظر شما بایستی عمل شوم؟

    2- در صورت عدم نیاز به عمل، آیا این واریکسول در آینده عوارض بدی را برای من ایجاد خواهد کرد؟

    3- آیا انشاله می توانم بدون هیچ مشکلی مرتبط با واریکسول، حدود 3 سال آینده برای بچه دار شدن اقدام کنم. از آنجایی که الان دانشجو هستم متاسفانه نمی توانم برای بچه دار شدن اقدام کنم.

    از اینکه وقتتان را گرفتم واقعا عذرخواهی می کنم

    وقت خوش، خدانگهدارتان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      نگران نباش ملاک اقدام به بچه دار شدن است نه ازمایش
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 477 مشاهده پرسش
    بعد از خارج شدن منی احساس میکنم بیضه هایم درد میکند و اینکه رنگ اسپرم من مایل به سبز میباشد لطفا راهنمایی کنید دلیلش چیست ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      ازمايش مني بدهيد
  • تصویر کاربر امید چهارشنبه ۵ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید خدمت جناب دکتر.آقای دکتر میخواستم آزمایش اسپرموگرامی که انجام دادم برام بخونیدش.و از شما میخوام منو راهنمایی کنید چون زندگیم داره از هم میپاشه..قبل از اینکه برم دکتر گفتم اول با شما مشورت کنم.در ضمن 5 تا داداشای دیگم سالم هستن و خداروشکر بچه دار شدن/نمیدونم چرا فقط این مشکل برای من بوجود اومده..همسرم نیز سالمه..آقای دکتر ما از لحاظ مالی صفر هستیم وتوانایی هزینه روش های کمک باروری را نداریم.راستی یک روز قبل از آزمایشم جنب شدم. میتونه علتش همین باشه؟در ضمن من یه جورایی هر شب قلیون میکشم.در کل علت مشکل من چی میتونه باشه؟؟ایا درمان دارویی دارد؟آیا میتونیم طبیعی بچه دار بشیم؟؟تورو خدا یه جواب امیدوارکننده بهم بدین.با سپاس فراوان
    volume: 2.0
    liquefaction: 20
    viscosity: moderate
    ph:7.2
    sperm count: L 0.5
    motility: 0
    rapid progressive: %23
    slow progressive: %27
    non-progressive: %3
    immotile: %47
    morphology: 0
    normal: %20
    head defect: %50
    neck or midpiece defect: %24
    tail defects: %6
    L=Low
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      2سال اقدام به باروری بکنید اگر نتیجه نداد باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۱۸ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    وقت بخیر
    من وقتی نفس عمیق میکشم بیضه هام درد میگیر.
    چند ماه قبل هم دور بیضه ها و کشاله ران دونه زده بود و قرمز شده بود.
    به دکتر مراجعه کردم.
    الانم خیلی اذیتم.
    سن 26 و متاهل.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرافی بکنید
  • تصویر کاربر مسعود جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید
    بنده 7روزه عمل واریگوسا انجام دادم
    اما از روز سوم بیضه چپم که واریگوسل داشت متورم و نرم شده
    روش جراحیم هم احتمال 99% بصورت باز بوده چون یه برش7سانتی دارم
    ودکترم هم گفت میروسرجری نبوده
    فقط نگرانم و میخوام بدونم این تورم واسه چیه واینکه باید دوباره عمل بشم تا ورمش بخوابه؟
    از این میترسم عقیم بشم دکتر جان خیلی نگرانم کاش اصلا عمل نمیکردم :-(
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      اصلا نگران نباشید
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    باسلام
    بنده هفته پیش توده ای بالای بیضه ی چپم مشاهده کردم و به ارولوژیست مراجعه کردم
    که گفت واریکوسل دارم و برای مشخص شدن درجش سونوگرافی دادم که به شرح زیره:
    دربررسی انجام شده از اسکرتوم در پوزیشن ایستاده و با مانوروالساوا:
    سایز و اکوپترن بیضه ها در دو طرف طبیعی است.
    واریکوسل چپ مشهود است
    قطر وریدی در طرف چپ :3.3و3.2 میلی متر
    قطر وریدی در طرف راست:1.1 میلی متر

    بنده 21 سال سن دارم ،دانشجو و مجرد هم هستم،آیا حتما باید عمل بشم؟؟
    باتشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      ازمایش اسپرم بدهید مطلب سایت من در این مورد را بخوانید
  • تصویر کاربر مهردادغفاری دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    با سلام مجدد جناب دکترکرمی.
    عرض کردم خدمت تون که من 8مهر93 عمل واریکوسل چپ انجام دادم توی کلینیک عمل شدم(توسط آقای دکترمجیدصفوی)بعدازاینکه 4 یا 5 ساعت بعداز عمل که ترخیص شدم تا 3 روز حمام نرفتم بعداز3 روز هم پانسمان رو عوض کردم و هم حمام رفتم.سوال بنده از شما اینکه که من فقط یک گازاستریل رو توسط چسب CM رو محل عمل چسباندم آیا نحوه تعویض پانسمان بدون بتادین درست بود؟اگرصحیح نیست لطفأ راهنماییم کنید؟
    اگر هیچ ترشحی دیده نشد بازهم نیاز به تعویض پانسمان است یا خیر؟
    آیا تا چندوقت بطورعادی باید حمم کنم یا باید احتیاط کنم؟ممنون میشم کامل راهنماییم کنید؟
    باتشکر از راهنمایی های حکیمانه تون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      با دکترتان هماهنگ کنید
  • تصویر کاربر غفاری شنبه ۵ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام و خسته نباشی خدمت جناب آقای دکترکرمی،خرسندم که در این سایت میتعونم سوال و جوابم رو از حضور محترمتان دریافت کنم. من برای خدمت سربازی اقدام و مراحل ثبت نام را انجام دادم و برای پذیرش در سپاه رفتم دکتر نظام وظیفه سپاه اونجا فهمیدم که واریک.سل دارم من 24 سالمه دو نوع سونگرافی انجام دادم یکی سونوگرافی ساده واریکوسل و دیگری سونوگرافی داپلر جواب هرد مشابه و یکی می باشد جواب سونوگرافی این بود که : " ایپیدیدیم هردو طرف طبیعی است و هیدروسل رویت نشد ، واریکوسل گرید 2 دوطرفه با ارجعیت سمت چپ مشهود است" و جواب سونوگرافی داپلر این بود " از 6 من 4 به 6 را دارا مبیاشم برای عمل" وقتی مجددا به دکتر نظام وظیفه مراجعه کردم گفتند باید عمل کنم تا نابارور نشوم ،من چدتا سوال از حضورتون داشتم:
    سوال 1 ) آیا من نیاز به عمل دارم؟
    سوال 2 ) آیا بعد از عمل من میتوانم به خدمت سربازی بروم و توی دوره های آموزشی شرکت کنم؟(اول آبان اعزام بنده است تا اون موقع خوب میشوم؟؟)
    سوال 3 ) کدوم بیمارستان مراجعه کنم؟(لطفآ اسامی بیمارستانهای این نوع عمل اورولوژیست رو بهم معرفی کنید؟)
    سوال 4 ) بیمارستان دولتی برای عمل بهتر است تا شخصی؟
    سوال 5 ) کدام روش عمل را توصیه میکنید؟؟
    سوال 6 ) هزینه عمل چقدره؟(هم دولتی و هم شخصی؟)
    آقای دکتر خواهشمندم راهنماییم کنید و کمکم کنید این ایمیل بنده ست خوشحال میشم هرچه سریعتر جواب سوال هایم را بدهید:تشکر
    power.ghafari90@gmail.com
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      ازمایش اسپرمتان را بفرستید
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر کرمی
    رضا هستم 8 سال ازدواج کردم و روشهای مختلف باروری روانجام دادیم متاسفانه بچه دار نشدیم به من گفتن واریکوسل بیضه سمت چپ داری باید عمل بشه ولی با این عمل احتمال بچه دار شدن نیست بعدشم نمیدونم چه جور عملیه آخه کارمندم نمیدونم چکار کنم تورو خدا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      اگر تهران هستید به مطب مراجعه نمایید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر