جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین روش تشخیص واریکوسل از روی نشانه های آن

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
امروزه واریکوسل به عنوان شایعترین علت ناباروری مردان شناخته شده است. مردان زیادی بعلت واریکوسل به مراکز درمانی مختلف مراجعه می کنند و دنبال تشخیص واریکوسل و درمان آن هستند. در این مقاله به بررسی علائم واریکوسل و روش های تشخیص آن می پردازیم.

چگونه بفهمیم واریکوسل داریم؟

  • درد بیضه
  • پر شدگی رگ های آویزان کننده بیضه
  • احساس کیسه کرم در بالای بیضه
  • بی علامتی کامل می تواند از نشانه های واریکوسل باشد.

بزرگ کردن آلت تناسلی

مانور والسالوا واریکوسل چیست؟

بر اساس کتاب های مرجع ارولوژی، تشخیص واریکوسل به صورت قطعی با معاینه می باشد. در روش معاینه توسط پزشک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار از بیمار خواسته می شود که سرپا در مقابل پزشک ایستاده و بینی خود را گرفته و فشار دهد که به آن مانور والسالوا گفته می شود. همزمان با بالا بردن فشار شکمی، بیضه ها معاینه می شود.

علائم واریکوسل

بر اساس یافته های زیر، واریکوسل به سه درجه خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود.

نوع خفیف

زمانی است که در حالت طبیعی رگ سالم است وقتی بیمار بینی را گرفته و فشار می دهد رگ خراب شده برجسته می شود که به این واریکوسل نوع Ι گفته می شود.

نوع متوسط

در معاینه رگ خراب شده کاملاً گشاد و مشخص است و نیاز به فشار شکمی ندارد ولی اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد برجستگی رگ 2 الی 3 برابر می شود که به آن واریکوسل نوع Π می گویند.

نوع شدید

در این حالت برجستگی رگ های بیضه با نگاه کاملاً مشخص و مثل کیسه پر از کرم در بالای بیضه دیده می شود و در معاینه بالای بیضه پر از رگ های گشاد شده می باشد و اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد چند برابر خواهد شدکه به آن واریکسل گرید Ш می گویند. هزینه عمل جراحی واریکوسل بسته به شدت بیماری و یکطرفه یا دو طرفه بودن آن متفاوت است.

تصاویر واریکوسل

تشخیص واریکوسل توسط خود فرد

آیا تشخیص واریکوسل در خانه امکانپذیر است؟ همچنانکه ذکر کردم تنها روش تشخیص واریکوسل به طور قطعی معاینه توسط انگشتان یک پزشک جراح کلیه و مجاری ادراری می باشد. سونوگرافی در بعضی موارد فقط نقش کمک کننده دارند و بدون انجام معاینه نباید تنها به سونوگرافی اعتماد کرد.

و لذا اینجانب به همه مردان جوان پیشنهاد می کنم که هر از چند گاهی بیضه های خود و رگ های بالا و آویزان کننده بیضه ها را معاینه کنند و در صورت شک به واریکوسل به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایند.

سونوگرافی واریکوسل چگونه است؟

سونوگرافی رنگی داپلر تقریبا در تمامی موارد ابتلا به واریکوسل انجام شده و آزمایش تشخیصی انتخابی می باشد. ورید های متسع و پیچ خورده در این سونوگرافی (با مقیاس خاکستری) دیده می شوند. انجام مانور والسالوا می تواند قطر ورید را افزایش دهد. در واریکوسل هایی که بدون علامت و تحت بالینی هستند امکان دارد قطر داخلی ورید اسپرماتیک 2 تا 3 میلی متر باشد.

در مواردی که واریکوسل بسیار کوچک یا تحت بالینی می باشد، نمی توان جهت تشخیص ابتلا به واریکوسل قطر ورید ها را به عنوان معیاری مطمئن در نظر گرفت. این قطر ها تنها جهت مستند سازی و بررسی های پاتولوژی به کار گرفته می شوند. سونوگرافی رنگی داپلر جهت بررسی تغییرات همودینامیکی مرتبط با این بیماری به کار گرفته می شود. در صورتی که قطر ورید کوچک باشد این تغییرات را می توان معیار تشخیص قرار داد.

سونوگرافی واریکوسل

اغلب در هنگام تنفس آرام، ایستادن یا انجام مانور والسالوا بازگشت جریان خون در این ورید ها دیده می شود. در تحلیل طیفی داده ها الگو های مختلفی از جریان خون در این ورید های متسع نشان داده می شود. با این حال، اختصاصی ترین الگوی تشخیصی الگوی جریان خون وریدی است که به بیضه ها رسیده و با افزایش فشار شکمی افزایش می یابد. در یک مطالعه از یک سیستم امتیاز دهی جهت تشخیص واریکوسل استفاده شد.

برای آگاهی از بیماری واریکوسل و صحبت هایی که در مورد درمان واریکوسل با یخ، نخ و از این قبیل موارد در میان مردم شایع شده است بر روی لینک درمان واریکوسل کلیک کنید.

این سیستم به طور کلی یافته های انفرادی ذکر شده را در بر گرفته و به هر کدام از آن ها امتیاز دهی می کند. تصور بر این است که این فرایند نسبت به معاینه فیزیکی نتایج اختصاصی تری ارائه می دهد.سونوگرافی داپلر در بازه زمانی پس از عمل نیز جهت بررسی اثرات درمانی جراحی و پایش بروز مجدد بیماری اهمیت فراوانی دارد.

در اغلب موارد، ترمیم میکروسرجیکال (جراحی میکروسکوپی) واریکوسل انجام می شود. همچنین تحقیقات بیان دارند که سونوگرافی رنگی داپلر در ترسیم آناتومی و نمایش الگو های جریان آناستوموز میکروسرجیکال مفید است. به همین دلیل معمولا جهت تشخیص و پیگیری واریکوسل انجام سونوگرافی رنگی داپلر از کیسه بیضه پیشنهاد می شود.

تشخیص واریکوسل با آزمایش اسپرم

در رابطه با نحوه تشخیص واریکوسل با آزمایش اسپرم باید گفت که اگر پزشک به وجود واریکوسل مشکوک شود، انجام یک آزمایش سونوگرافی را درخواست خواهد داد. سونوگرافی یک آزمایش تصویر برداری بدون درد بوده که امکان مشاهده ورید های درون کیسه بیضه را به پزشک می دهد. در صورتی که فرد با مشکلات باروری مواجه باشد، پزشک جهت بررسی کیفیت اسپرم ها انجام یک آزمایش اسپرم را برای او تجویز می کند.

میانگین تحرک اسپرم ها در افراد بیمار و گروه کنترل به ترتیب 21.1 تا 61.9 درصد و 49.3 تا 70 درصد بود. 9 مطالعه بیان داشتند که واریکوسل اثر نامطلوب و چشم گیری بر میزان تحرک اسپرم ها داشته است. به طور کلی، واریکوسل یک عامل خطر برای تحرک اسپرم به شمار رفته و آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (65 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ازاینکه وقت گرانبهاتون رو برای پاسخ به سوال ها قرار میدید ممنونم...

    15روز پیش ضربه ای به بیضه راست من وارد شد و حدود 1یا2روز بعد متوجه شدم که همان ناحیه که ضربه خورده غده ای به وجود آمده که خیلی نگرانم کرده...... الان هم که حدود10 روز میگذره هنوز اون غده وجود داره....اقای دکتر خیلی نگرانم تو روخدا کمکم کنید...... ممنون میشم اگه جواب کامل بدید.....یاعلی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      سونو بکنید
  • تصویر کاربر ملیحه دوشنبه ۷ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    این نکته را هم اضافه کنم که تعداد اسپرم ایشون 110 میلیون است و دکتر متخصص به ایشون قرص الکارنیتین و male formula داده.
    آیا غیر از اینها چیز دیگه ای هم نیاز هست مصرف کنن؟
    این قرصها چه مدت طول میکشه اثر کنند؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      تحت نظر دکترتان باشید
  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۷ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    من حدود۶ ماه پیش عمل واریکوسل انجام دادم .وقتی که اب منی بیش از یک هفته از من خارج نشه بیضیم درد میگیره جریانش چیه میشه بفرمایید مشکل چیه اقای دکتر ممنون؟؟؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      مهم نیست
  • تصویر کاربر مهران دوشنبه ۷ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام و وقت به خیر جناب دکتر . بنده مهرماه عمل واریکوسل رو انجام دادم و یک هفته هستش که به باشگاه بندنسازی میرم. امروز یه مقدار وزنه سنگین زدم و رگی که در محل عمل هستش یه مقدار درد گرفت و سه ساعت بعد از باشگاه مجدد یه مقدار درد گرفت همون رگ و بعد از یک ساعت دردم قط شد ولی پوست بیضه ورم کرده و پوستش یک مقدار آویزون شده . مشکلی نیست یابه پزشک باید مراجعه کنم؟ ممنون از لطفتون .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      سبک کار کن
  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 340 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید.آقای دکتر همسر من در سن یازده سالکی دچار هوچکین شده و شیمی درمانی میشده و چهارده سالگی درمان شده الان سی و دو ساله است و دکترا مارو قطع امید کردن از بچه دار شدن.بیضه های همسرم کوچکن و ازمایش اسپرمش آزو نشون داده شده ولی تو دو آزمایش که تو آزمایشگاه خصوصی دادیم مشموک به نیم میلیونه .واریکسل چپ هم داشته ولی دکتر گفتش در حدی نیست که بخواد تاثیری داشته باشه با عمل.از شما خواهش میکنم منو راهنمایی کنید.لطفا جواب را به ایمیل نفرستید پسوردم یادم نیست.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      عارضه شیمی درمانی است
  • تصویر کاربر اسداله دوشنبه ۲۴ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 1071 مشاهده پرسش
    سلام استاد. هشت سال است که کوه نوردی میکنم. حداقل چهار سال است که به صورت حرفه ای این رشته را دنبال می کنم. بارها ارتفاعات مهم و بلند داخل کشور و برخی کوه های کشورهای اطراف ایران را صعود کرده ام. یکی از تمرینات برای آمادگی تمرین هوازی(دومیدانی - حداقل 40کیلومتر در هفته) و (شنا-2 ساعت در هفته) می باشد. چهار سال است که ازدواج کرده ام و یک سال است که اقدام به بچه دار شدن کرده ایم ولی تا کنون این موضوع اتفاق رخ نداده است. آیا امکان دارد ورزش کوه نوردی تاثیر منفی بر ناباروری من داشته باشد؟ پیشاپیش از لطف شما ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      نه باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۲۳ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    باسلام من دوسال میشه که دوعمل باهم انجام داده ام یکی واریکوسل بیضه و دیگری فتق که هنوز بیضه هام و زیر شکمم درد دارد و چند بار پیش دکتر جراحم رفتم ولی با یک معاینه معمولی میگوییند که مشکلی نداری ولی دردم هر روز بیشتر میشود در ضمن من 34 ساله و مجرد هستم با تشکر از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۳ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      سونوبکنید
  • تصویر کاربر ص.ب شنبه ۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام
    خداقوت
    نتایج آزمایش اسپرم بنده به این شرح است.
    Volume2.7
    Viscosity normal
    PH. 7.2
    Liquefaction. 20
    Coun . 54milion
    Total count ejacuate. 145.8 milion
    Motility. 30%
    ℅ ^rapid progression 8
    Slow progression. 12%
    Non progressive. % 10%
    Immotile.% 70%
    Normal. % 65%
    W.B.C/hpf 0
    R.B.C/hpf. 0
    +Aggregation. 1

    نظرتان در مورد این نتیجه چیست؟آیا مشکل خاصی در مورد باروری وجود دارد؟لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      قابل قبول است
  • تصویر کاربر مجید دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    خواهشا درصورت امکان هزینه بهترین حراحی را به بنده اطاع دهید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      بر اسس تعرفه است
  • تصویر کاربر ارغوان یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    باسلام
    آقای دکترممنون ازپاسخ.پس آمپول hcgکه دکترتجویزکردن تهيه نکنيم؟؟شماگفتيدآزمايش اسپرموگرام بعدسه روزبدیم درسوالم نوشتم که سوگرافی رفتيم سالم بودامادکتربامعاينه گفت يکم واریس داره .کدوم جواب دقيق سونوگراف يامعاينه؟نيازهست به شمامراجعه کنیم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      معاینه درست است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر