جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آمپول سرطان پروستات و داروهای سرطان پروستات

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
همچنانکه ذکر شد قطعی ترین و بهترین روش درمان سرطان پروستات به شرطی که در مرحه اولیه تشخیص داده شود، عمل جراحی آن یا رادیکال پروستاتکتومی می باشد.

این درمان قطعی بوده و بیمار می تواند عمر طبیعی خود را داشته باشد به شرطی که سرطان به جاهای دیگر بدن دست اندازی یا متاستاز نداشته باشد. 

اقدام به نمونه برداری از پروستات

متأسفانه بعضی از افراد به دلیل عدم آگاهی و یا عدم اهمیت به موضوع زمانی به دکتر مراجعه می کنند که کار از کار گذشته و سرطان پروستات به دیگر اعضای بدن که شایعترین آن غده لنفاوی لگن و استخوان های ستون فقرات است منتشر شده است که اغلب با درد منتشر استخوان ها، ضعف، کم خونی، بی حالی و خستگی خود را نشان می دهد.

درمانی در این مرحله تسکینی بوده و باعث متوقف شدن بیماری می شود نه درمان قطعی. سلول های سرطانی پروستات برای رشد و تکثیر و انتشار نیازمند تغذیه از هورمون های آندروژن که شایعترین آن تستوسترون می باشد که بیش از 90 درصد آن از بیضه های مردان تولید می شود، می باشند.

در همین راستا امروزه درمان سرطان های پیشرفته پروستات تحریم و قطع کردن غذاهای سلول های سرطان پروستات که همان تستوسترون است، می باشد. با قطع تولید تستوسترون در بدن و یا جلوگیری از ورود آنها به سلول های سرطانی پروستات، این سرطان متوقف و سلول ها به خواب زمستانی می روند.

قطع تولید تستوسترون

روش های مختلفی برای از بین بردن تولید و اثر هورمون های تستوسترون در بیماران مبتلا به سرطان پروستات وجود دارد که به شرح آنها می پردازم:

1- آمپول سرطان پروستات

استفاده از این دارو ها در بیضه ها که به آنها سلول های سرکوب کننده GNRH گفته می شود. این داروها به صورت آمپول هر یک ماه و یا هر سه ماه و به صورت عضلانی برای بیمار تزریق می شود که این دارو باعث توقف تستوسترون سازی در بیضه ها شده و به این طریق راه غذارسانی به سلول های سرطانی قطع می شود و لذا باعث توقف بیماری سرطان پروستات می گردد.

نوع دیگر داروها مثل فلوتامید از ورود تستوسترون به داخل سلول های سرطانی جلوگیری می کند و لذا باعث قطع تغذیه سلول های سرطانی پروستات می گردند.

هورمون تراپی سرطان پروستات

2- برداشتن بیضه

دومین راه درمانی سرطان پیشرفته پروستات برداشتن محل و مرکز تولید تستوسترون در بدن یا همان بیضه ها (ارکیکتومی دوطرفه) است. که در این روش هر دو بیضه مرد مبتلا به سرطان پروستات برداشته می شود و لذا به علت از بین رفتن مرکز تغذیه سلول های سرطان پروستات، رشد و تکثیر سلول های سرطان پروستات بلافاصله متوقف می شود.

این اولین درمانی است که برای سرطان های متاستاتیک پروستات در افراد بالای 70 سال استفاده میشود. گرچه این یک عمل جراحی است، این یک ADT را درنظر می گیرد زیرا این کار هر دو منبع تولید تستوسترون را حذف میکند، یعنی هر دو بیضه را. تاثیر این جراحی دائمی است و نمیتوان اثر آن را بازگرداند.

3- شیمی درمانی

برخلاف سرطان های دیگر شیمی درمانی نقش برجسته ای در درمان سرطان پروستات ندارد و فقط زمانی استفاده می شود که سرطان پروستات مقاوم به هورمون درمانی ایجاد شود که به عنوان مسکن درمانی استفاه می شود. شیمی درمانی استفاده از دارو برای از بین بردن سلول های سرطانی است، معمولا این کار با پایان دادن توانایی رشد و تقسیم سلول ها است. شیمی درمانی معمولا توسط یک متخصص سرطان داده میشود.

شیمی درمانی سیستمیک به جریان خون وارد می شود تا به سلول های سرطانی در بدن برسد. شیمی درمانی برای سرطان پروستات از طریق لوله ای که با سوزن وارد ورید می شود داده خواهد شد. شیمی درمانی ممکن است به بیمارانی که سرطان پروستات پیشرفته یا مقاوم به اختگی دارند داده شود. رژیم شیمی درمانی، یا برنامه ی آن، معمولا شامل تعداد مشخصی چرخه می شود که در دوره های زمانی مشخصی انجام می شوند.

چند داروی استاندارد وجود دارند که در سرطان پروستات استفاده می شوند. درکل، شیمی درمانی استاندارد با docetaxel در ترکیب با استروئیدی به اسم پردنیزون آغاز می شود. سازمان غذا و داروی آمریکا همچنین داروهای دیگری را نیز تایید کرده است، براساس پژوهش ها cabazitaxel، زمانی که با متوتروکسات مقایسه شد نشان داده شد؛ بیمارانی که بیماری پیشرفته دارند را بعد از مصرف docetaxel بهبود می بخشد.

در آزمایش های بالینی، cabazitaxel با docetaxel در بیمارانی که قبلا شیمی درمانی دریافت نکرده بودند مقایسه شد. در این بیماران، درمان با cabazitaxel بهتر از درمان با docetaxel استاندارد نبود.

شیمی درمانی

دیگر پژوهش ها مقدار مصرفی استاندارد را با مقدار کمتری از cabazitaxel در بیمارانی که غده ی آن ها بعد از درمان با را docetaxel  رشد کرده بود مقایسه کردند.به علاوه عوارض جانبی کمتر، این پژوهش همچنین دریافت که مقدار پایین تر دارو به بیماران کمک میکند زندگی طولانی تری داشته باشند.

پژوهش های اخیر نشان داده اند که اضافه کردن شیمی درمانی بعد از تکمیل 2 سال ADT برای مردانی که سرطان پرخطر پروستات داشته اند، کسانی که درمان قطعی پرتودرمانی گرفته اند، رویکرد موثری برای کاهش احتمال عود سرطان و بهبود بقا است. گرچه این نتایج جالب هستند، پژوهش های بیشتری نیاز است تا مشاهده شود آیا این درمان به افرادی که سرطان پروستات دارند کمک میکند یا خیر.

درکل، عوارض جانبی شیمی درمانی بستگی به خود فرد، نوع شیمی درمانی که فرد گرفته است، مقدار داروی استفاده شده و طول مدت درمان دارد، اما این عوارض می توانند شامل خستگی، زخم در دهان و گلو، اسهال، تهوع و استفراغ؛ یبوست، بیماری های خونی، تاثیرات دستگاه عصبی، تغییر در خلقیات و حافظه، مشکلات جنسی و تولید مثل، از دست دادن اشتها، درد و ریزش مو باشند.

معمولا عوارض جانبی شیمی درمانی بعد از اتمام درمان از بین خواهند رفت. در هر حال، ممکن است بعیض از عوارض ادامه یابند، بازگردند یا بعد از مدتی ایجاد شوند. از پزشک خود بپرسید که براساس برنامه درمانیتان چه عوارضی را ممکن است تجربه کنید. گروه درمانی شما با شما برای مدیریت یا پیشگیری از خیلی از عوارض جانبی کار خواهند کرد.

در مورد این مطالب اساسی مرتبط با شیمی درمانی و آماده شدن برای این درمان بیشتر یاد بگیرید. داروهایی که برای درمان سرطان استفاده میشوند همچنان درحال ارزیابی شدن هستند. صحبت با پزشکتان اغلب بهترین راه برای آموختن درمورد داروهای تجویزی شما، اهداف آن ها و عوارض جانبی احتمالی آن ها یا تداخلات آن ها با دیگر داروها است. با استفاده از راهنمای داروها، درمورد داروهایتان اطلاعات بیشتری بیاموزید.

رادیوتراپی سرطان پروستات

4- رادیوتراپی

رادیوتراپی یا پرتو درمانی در دو مورد زیر برای کمک درمانی سرطان پروستات استفاده می شود.

  • بعضی از افراد مبتلا به سرطان پروستات که تحت عمل جراحی رادیکال پروستاتکتومی قرار می گیرند و بعد از عمل جراحی عود سرطان با بالا رفتن PSA بعد از عمل خود را نشان می دهد، که در این موارد بهترین درمان رادیوتراپی کف لگن می باشد.
  • دومین مورد استفاده رادیوتراپی در درمان سرطان پروستات، دردهای منتشر استخوانی به علت متاستاز سرطان پروستات به ستون فقرات و لگن می باشد. که این بیماران چند جلسه تحت درمان رادیوتراپی قرار می گیرند و درد استخوانی آنها تسکین پیدا می کند.

در صورت نیاز، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.


دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

 
3.9/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میلاد چهارشنبه ۲۳ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من پسری هستم 18ساله که انگار از زندگی دیگه بریده اقای دکتر هر لحضه دارم عذاب میکشم هر بار پس از دستشویی رفتن هنوز حس ادرار دارم و به سختی بیرون میاد بعضی وقت ها مجبورم دستما بگذارم در لباسم تا خودش بیاید و پس این که حل شد و کمی از فکرش بیرون رفتم دوباره باید برم دستشویی و فکر کنم دچار تکررادارهم هستم .حتما پیش خودتون میگید چرا به دکتر مراجعه نکردن اقای دکتر شاید 10تا دکتر تا الان رفتمو فایده نداشته هرکدوم از دکترا فقط تا من میرفتم شروع به دارو نوشتن میکرد و میگفتم چرا اینجوریه میگفتن التهاب پروستاتته اقای دکتر بعد از خوردن داروهای که دکترهای که به انها مراجه کرده بودم دچار ریزش مو شدم والان جلوی موهایم ریخته من قبل مصرف دارو هم به دکترها گفتم اگر با جراحی میشود انجام دهید ولی فقط دارو مینوشتن ببخشید اقای دکتر ولی در مرض خودکشیم دارم عذاب میکشم نه میتونم از خونه بیرون برم نه ....اگر میشه شما ی راه حل جلوی پاهای من بذارید فقط خواهش میکنم اسم دارو دیگه نیارید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۳ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      02122642744 نوار مثانه
  • تصویر کاربر سارا سه شنبه ۲۴ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 528 مشاهده پرسش
    با سلام.
    psa=0.73 بعد ازگذشت 7 ماه از عمل پروستاتکتومی رادیکال نشونه برگشت سرطان هست و اگر هست باید چکار کرد؟قابل درمان هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      نه
  • تصویر کاربر م جمعه ۲۹ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقاي دكتر،
    من ٢٧ سال سن دارم و از سن ١٨ سالكي دجار مشكل بروستات شدم،تكرر ادرار احتباس ادرار و عدم ميل جنسي از جمله اين مشكلات بوده،انواع قرص ها رو مصرف كردم و انواع آزمايشات ولي بي فايده بوده،٩ ساله كه زجر كامل كشيدم،ميخواستم بدونم ايا راهكاري هست كه مشكل من حل بشه؟از طرفي مشكل دوم من اسيب احتمالي به سرخرك آلت تناسلي بوده و نعوظ كافي بدست نميارم و مدتي هست ديكه خبري از نعوظ شبانه بعد از بيداري از خواب نيست،و درد آلت دارم به مدت دو سال،در ضمن سايتتون بسيار مفيد مي باشد.
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      بايد بررسي شويد
  • تصویر کاربر امیرحسین شنبه ۳۰ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت اقای دکتر ایا برداشتن کیست اپیدیدیم لزوما باعث ناباروری خواهد شد و علت افت و بالا رفتن ناگهانی قند و فشارخون چیست؟؟ البته ممکن است گاهی یکی مثلا قند ناگهانی افت یا بالا برود و در زمان دیگری فشار اینگونه شود ایا علت عصبی میتواند داشته باشد؟؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      باید معاینه کنم
  • تصویر کاربر م چهارشنبه ۲۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    با سلام. من در سوال قبلی خود فراموش کردم سن خود را بگویم. من 56 ساله هستم. و دو ماه پیش دچار عفونت ادرای شدم و بعد از بستری در بیمارستان خوب و ترخیص شدم.
    با تشکر . منتظر پاسخ هستم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر فرهاد سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با سلام . در سایت خود نوشته بودید که یکی از عوارض داروی پروترال: "این داروها باعث شل شدن و بازماندن گردن مثانه هنگام انزال شده و باعث می شوندکه مایع منی عوض خروج از مجرا به داخل مثانه ریخته شود و با ادرار دفع گردد" می باشد . میخواستم بدونم آیا یا قطع دارو این حالت از بین میره و به وضعیت عادی برمیگرده؟ یا این عدم خروج منی دائمی است؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      بله حتما
  • تصویر کاربر سید چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    باسلام و وقت بخیر
    ببخشید آیا بعد از عمل جراحی پروستات ممکن است حجم پروستات بزرگتر از حالت طبیعی شود ( با انجام سونوگرافی )؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      بله ولی مهم نیست چون داخلش خالی است
  • تصویر کاربر مسعود چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 410 مشاهده پرسش
    باسلام:آیا جناب دکتر از روش هایفو درمانی برای درمان پروستات استفاده میکنند و یا اینکه اعتقادی به این روش دارند؟
    و سوال بعدی :آیا آقای دکتر با بیمه های تکمیلی قرار داد دارند؟(مثلا بیمه آتیه سازان حافظ)
    ممون از شما و سایت بسیار مفیدتان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      درمان اول نیست بیشتر تبیغاتی است
  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۱۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر وبا تشکر از شما به خاطر سایت خیلی خوبتون که به بیماران این امکان رو میده که خیلی از سئوال هایی که تو ذهن دارن رو بهش پاسخ و راهنمایی کامل داده شده
    با عرض شرمنده گی میخواستم هزینه عمل پروستات در بیمارستانی که خود شما مشغول به کار هستید چقدر است.در ضمن من دارای بیمه تکمیلی هستم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      بر اساس تعرفه است
  • تصویر کاربر علیمحمد جمعه ۲۷ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    پروستات دارم در سونوگرافی به تارخ 1394/06 وزن 110 گرم مشخص شده
    در زمان 1392/11 به میزان 100 گرم در سونو بوده است
    در تخلیه ادرار مشکل دارم درد شدیدی در زیر مجاری ادرار دارم
    لطفا در مورد حل مشکل من ( درمان ویا عمل ) اظهار نظر بفرمایید
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام بهتراست عمل کنید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر