جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آمپول سرطان پروستات و داروهای سرطان پروستات

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
همچنانکه ذکر شد قطعی ترین و بهترین روش درمان سرطان پروستات به شرطی که در مرحه اولیه تشخیص داده شود، عمل جراحی آن یا رادیکال پروستاتکتومی می باشد.

این درمان قطعی بوده و بیمار می تواند عمر طبیعی خود را داشته باشد به شرطی که سرطان به جاهای دیگر بدن دست اندازی یا متاستاز نداشته باشد. 

اقدام به نمونه برداری از پروستات

متأسفانه بعضی از افراد به دلیل عدم آگاهی و یا عدم اهمیت به موضوع زمانی به دکتر مراجعه می کنند که کار از کار گذشته و سرطان پروستات به دیگر اعضای بدن که شایعترین آن غده لنفاوی لگن و استخوان های ستون فقرات است منتشر شده است که اغلب با درد منتشر استخوان ها، ضعف، کم خونی، بی حالی و خستگی خود را نشان می دهد.

درمانی در این مرحله تسکینی بوده و باعث متوقف شدن بیماری می شود نه درمان قطعی. سلول های سرطانی پروستات برای رشد و تکثیر و انتشار نیازمند تغذیه از هورمون های آندروژن که شایعترین آن تستوسترون می باشد که بیش از 90 درصد آن از بیضه های مردان تولید می شود، می باشند.

در همین راستا امروزه درمان سرطان های پیشرفته پروستات تحریم و قطع کردن غذاهای سلول های سرطان پروستات که همان تستوسترون است، می باشد. با قطع تولید تستوسترون در بدن و یا جلوگیری از ورود آنها به سلول های سرطانی پروستات، این سرطان متوقف و سلول ها به خواب زمستانی می روند.

قطع تولید تستوسترون

روش های مختلفی برای از بین بردن تولید و اثر هورمون های تستوسترون در بیماران مبتلا به سرطان پروستات وجود دارد که به شرح آنها می پردازم:

1- آمپول سرطان پروستات

استفاده از این دارو ها در بیضه ها که به آنها سلول های سرکوب کننده GNRH گفته می شود. این داروها به صورت آمپول هر یک ماه و یا هر سه ماه و به صورت عضلانی برای بیمار تزریق می شود که این دارو باعث توقف تستوسترون سازی در بیضه ها شده و به این طریق راه غذارسانی به سلول های سرطانی قطع می شود و لذا باعث توقف بیماری سرطان پروستات می گردد.

نوع دیگر داروها مثل فلوتامید از ورود تستوسترون به داخل سلول های سرطانی جلوگیری می کند و لذا باعث قطع تغذیه سلول های سرطانی پروستات می گردند.

هورمون تراپی سرطان پروستات

2- برداشتن بیضه

دومین راه درمانی سرطان پیشرفته پروستات برداشتن محل و مرکز تولید تستوسترون در بدن یا همان بیضه ها (ارکیکتومی دوطرفه) است. که در این روش هر دو بیضه مرد مبتلا به سرطان پروستات برداشته می شود و لذا به علت از بین رفتن مرکز تغذیه سلول های سرطان پروستات، رشد و تکثیر سلول های سرطان پروستات بلافاصله متوقف می شود.

این اولین درمانی است که برای سرطان های متاستاتیک پروستات در افراد بالای 70 سال استفاده میشود. گرچه این یک عمل جراحی است، این یک ADT را درنظر می گیرد زیرا این کار هر دو منبع تولید تستوسترون را حذف میکند، یعنی هر دو بیضه را. تاثیر این جراحی دائمی است و نمیتوان اثر آن را بازگرداند.

3- شیمی درمانی

برخلاف سرطان های دیگر شیمی درمانی نقش برجسته ای در درمان سرطان پروستات ندارد و فقط زمانی استفاده می شود که سرطان پروستات مقاوم به هورمون درمانی ایجاد شود که به عنوان مسکن درمانی استفاه می شود. شیمی درمانی استفاده از دارو برای از بین بردن سلول های سرطانی است، معمولا این کار با پایان دادن توانایی رشد و تقسیم سلول ها است. شیمی درمانی معمولا توسط یک متخصص سرطان داده میشود.

شیمی درمانی سیستمیک به جریان خون وارد می شود تا به سلول های سرطانی در بدن برسد. شیمی درمانی برای سرطان پروستات از طریق لوله ای که با سوزن وارد ورید می شود داده خواهد شد. شیمی درمانی ممکن است به بیمارانی که سرطان پروستات پیشرفته یا مقاوم به اختگی دارند داده شود. رژیم شیمی درمانی، یا برنامه ی آن، معمولا شامل تعداد مشخصی چرخه می شود که در دوره های زمانی مشخصی انجام می شوند.

چند داروی استاندارد وجود دارند که در سرطان پروستات استفاده می شوند. درکل، شیمی درمانی استاندارد با docetaxel در ترکیب با استروئیدی به اسم پردنیزون آغاز می شود. سازمان غذا و داروی آمریکا همچنین داروهای دیگری را نیز تایید کرده است، براساس پژوهش ها cabazitaxel، زمانی که با متوتروکسات مقایسه شد نشان داده شد؛ بیمارانی که بیماری پیشرفته دارند را بعد از مصرف docetaxel بهبود می بخشد.

در آزمایش های بالینی، cabazitaxel با docetaxel در بیمارانی که قبلا شیمی درمانی دریافت نکرده بودند مقایسه شد. در این بیماران، درمان با cabazitaxel بهتر از درمان با docetaxel استاندارد نبود.

شیمی درمانی

دیگر پژوهش ها مقدار مصرفی استاندارد را با مقدار کمتری از cabazitaxel در بیمارانی که غده ی آن ها بعد از درمان با را docetaxel  رشد کرده بود مقایسه کردند.به علاوه عوارض جانبی کمتر، این پژوهش همچنین دریافت که مقدار پایین تر دارو به بیماران کمک میکند زندگی طولانی تری داشته باشند.

پژوهش های اخیر نشان داده اند که اضافه کردن شیمی درمانی بعد از تکمیل 2 سال ADT برای مردانی که سرطان پرخطر پروستات داشته اند، کسانی که درمان قطعی پرتودرمانی گرفته اند، رویکرد موثری برای کاهش احتمال عود سرطان و بهبود بقا است. گرچه این نتایج جالب هستند، پژوهش های بیشتری نیاز است تا مشاهده شود آیا این درمان به افرادی که سرطان پروستات دارند کمک میکند یا خیر.

درکل، عوارض جانبی شیمی درمانی بستگی به خود فرد، نوع شیمی درمانی که فرد گرفته است، مقدار داروی استفاده شده و طول مدت درمان دارد، اما این عوارض می توانند شامل خستگی، زخم در دهان و گلو، اسهال، تهوع و استفراغ؛ یبوست، بیماری های خونی، تاثیرات دستگاه عصبی، تغییر در خلقیات و حافظه، مشکلات جنسی و تولید مثل، از دست دادن اشتها، درد و ریزش مو باشند.

معمولا عوارض جانبی شیمی درمانی بعد از اتمام درمان از بین خواهند رفت. در هر حال، ممکن است بعیض از عوارض ادامه یابند، بازگردند یا بعد از مدتی ایجاد شوند. از پزشک خود بپرسید که براساس برنامه درمانیتان چه عوارضی را ممکن است تجربه کنید. گروه درمانی شما با شما برای مدیریت یا پیشگیری از خیلی از عوارض جانبی کار خواهند کرد.

در مورد این مطالب اساسی مرتبط با شیمی درمانی و آماده شدن برای این درمان بیشتر یاد بگیرید. داروهایی که برای درمان سرطان استفاده میشوند همچنان درحال ارزیابی شدن هستند. صحبت با پزشکتان اغلب بهترین راه برای آموختن درمورد داروهای تجویزی شما، اهداف آن ها و عوارض جانبی احتمالی آن ها یا تداخلات آن ها با دیگر داروها است. با استفاده از راهنمای داروها، درمورد داروهایتان اطلاعات بیشتری بیاموزید.

رادیوتراپی سرطان پروستات

4- رادیوتراپی

رادیوتراپی یا پرتو درمانی در دو مورد زیر برای کمک درمانی سرطان پروستات استفاده می شود.

  • بعضی از افراد مبتلا به سرطان پروستات که تحت عمل جراحی رادیکال پروستاتکتومی قرار می گیرند و بعد از عمل جراحی عود سرطان با بالا رفتن PSA بعد از عمل خود را نشان می دهد، که در این موارد بهترین درمان رادیوتراپی کف لگن می باشد.
  • دومین مورد استفاده رادیوتراپی در درمان سرطان پروستات، دردهای منتشر استخوانی به علت متاستاز سرطان پروستات به ستون فقرات و لگن می باشد. که این بیماران چند جلسه تحت درمان رادیوتراپی قرار می گیرند و درد استخوانی آنها تسکین پیدا می کند.

در صورت نیاز، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.


دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

 
3.9/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حبیب شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام خدا قوت
    من دوسال است داروی تامسولسین استفاده میکنم درسونوگرافی که اخیرا درپی مشکلاتی که دارم گرفتم نتیجه به اینصورت است پروستات به ابعاد ۴۹_۵۲_۵۰با حجم ۶۷ccبزرگتر ازحد طبیعی بااکوی کمی هتروژن مشاهده شد به متخصص مراجعه که گفت باید جراحی باز وپروستات را برداریم لطفا راهنماییم کنید خداوند به برتوفیقات شما بیفزاید وهمواره سالم وتندرست باشید خدایار یاورتان باشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      درمان قطعی جراحی است
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۳ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با سلام من فردی 40ساله هستم که در چند ماه اخیر دچار سوزش ادرار احساس عدم تخلیه کامل ادراروعدم فشار ادرار شدم البته همه این علائم در بعضی مواقع شدید بوده ودر بعضی مواقع اصلا این علا ئم وجود ندارد پنج ماه پیش به پزشکی در بیمارستان مراجعه کردم پس از انجام سونوگرافی پروستات 4میل تشخیص داده شد ه سه نوع قرص تجویز شد یکی از آنها تولرین به علاوه یک رقم کپسول که نامش را فراموش کرده ام و10 عدد قرص دیگر که متاسفانه نام انرا نیز فراموش کرده ام را درمدت 2ماه مصرف کردم بعد از اتمام دارو ماه رمضان بود روزه که می گرفتم کاملا خوب بودم از روز عید فطر تمام علائم دوباره شروع شده وذهنم را خیلی در گیر کرده است ضمن تشکر از جنابعالی لطفا راهنمایی کنید که چه کاری باید انجام دهم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      بررسی شوید بهتر است
  • تصویر کاربر عزیز سه شنبه ۶ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر کرمی خسته نباشید من هنوز جواب سوالم را دریافت نکرده ام لطفا به سوال قبلی بنده در مورد مشکل تکرر ادرار جواب بدهید با تشکر عزیز محمدیان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      قطعی ترین روش تشخیصی نوار مثانه است
    2. تصویر کاربر عزیز چهارشنبه ۳۱ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      ممنون آقای دکتر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۶ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      باید نوار بگیرید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر عبدالصمد چهارشنبه ۲۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    جناب دکتر کرمی با سلام و احترام فراوان و تشکر ویژه بابت وقتی که به بیماران تخصیص می دهید
    اینجانب از پنج سال پیش تاکنون بعد از امیزش دچار درد مجاری ادار می شدم بعد ار امیزش باید ادرار می کردم تا درد از بین برود از حدود دو ماه پیش دو بار تکرر ادرار شدید پیدا کردم که هر دو دقیقه نیاز به دفع پیدا می کردم در طول این مدت هم دو بار بدون اراده ارضا شدم از شروع ماه مبارک سوزش ادرار پیدا کردم و زمان دفع چند بار خودبخود قطع و وصل می شود و حس می کنم که ادرارم کاملا دفع نمی شود از پانزده سال پیش تاکنون چند دقیقه بعد از دفع چند قطره می اومد از دو روز پیش تاکنون منی خودبخود و بدون لذت دفع می شود و همراه با درد شدید نیز می باشد .از زحمات شما صمیمانه تشکر به عمل می اید شهری که بنده در ان زندگی می کنم متاسفانه فاقد کمترین امکانات پزشکی می باشد عاجزانه منتظر هر چه سریعتر جواب و راهنمایی شما هستم در ضمن یاداور می شوم که بخاطر این مشکل به هیچ پزشکی مراجعه نکرده ام متشکرم مزدتان با الله رازق و قادر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      مهم نیست ورزش کنید بهتر میشوید
  • تصویر کاربر مسعود شنبه ۲۳ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    ممنونم آقای دکتر بابت توجهتون و ممنونم بابت اینکه من رو از نگرانی درآوردین . میبخشید آقای دکتر پس میتونید بگید این نشونه چه بیماری هست وبرای درمانش باید چکار کنم و آیا اصلا نیاز به درمان خاصی داره یا نه به خودی خود خوب میشه واز بین میره . ممنون میشم باز هم جواب من رو بدین . باز هم ممنون .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      بیخیال شوید
  • تصویر کاربر مري پنجشنبه ۱۴ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخير خدمت جناب آقاي دكتر كرمي
    پدر من 63 سال سن دارند و حدود 2سال پيش پروستات خود را عمل كردند ولي اكنون دچار خونريزي شديد و كمي كاهش وزن شده اند دكتر عمومي در شهرستان مراجعه كردند و گفته اند ممكن است به دليل خوردن غذاهاي تند و تعدادي ميوه كيوي باشد.ايشون بايد چكار كنند؟ با تشكر از سايت بسيار خوبتان.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      اگر چکاپ خوب باشد جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۷ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 5087 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام آقای دکتر اینجانب چند ماه است که هر روز خود ارضایی می کنم. الان وقتی که انزال منی صورت می گیرد احساس سوزش در سر الت تناسلی دارم. ازمایش ادرار و کشت ادرار انجام دادم و عفونت نشان نداده و نرمال بوده در ضمن زمان ادرار کردن مشکلی ندارم و اندازه پروستاتم هم در سونوگرافی 26 بوده است. لطفا اینجانب را راهنمایی فرمایید که برای درمان چه کار کنم؟ با تشکر و سپاس فراوان.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      با ترک خوب میشوید
  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۱۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با سلام
    حدود 2 ماه پیش سنگ دفع کردم بعد از سی تی اس کن ادرار کامل تخلیه نمیکردم و مقداری در مجاری باقی میموند البته زیاد اذیت نمیکرد ولی بعد از مدتی به یک باره احساس ادرار بسیار شدیدی گرفتم که به چند دکتر مراجعه کردم و بعد از مصرف کلی آنتی بیوتیک سیستوسکوپی شدم و تشخیص پزشک پروستاتیت و سیستیت بود و فق برام ایمی پرامین تجویز کردن! بعد از مصرف قرص ها بهتر شدم اما بعضی وقتا بازهم همون حملات شدید پیش میاد که به شدت عصبی میشم و دچار استرس و دلشوره میشم . خواهش میکنم راهنماییم کنین. مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      باید نوار بگیرید
  • تصویر کاربر مجید یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب و احترام ، مدتی است در قسمت بالای مجرای ادراری ام مقدار کمی درد دارم به خصوص زمانی که مثانه ام پر می شود و احساس می کنم مثانه ام نیز به طور کامل تخلیه نمی شود و ادرارم نیز معمولا در چند مرحله تخلیه می شود بعد از تخلیه مثانه نیز مقداری ادرار نیز بی اختیار به صورت قطره قطره خارج می گردید که با انجام روشهایی که در اینترنت به آن اشاره شده بود ، این مشکل حل شد ، بنابر این یک سونوگرافی کامل انجام دادم که در آن ذکر شده است اندازه پروستات 35cc و مقدار ادرار باقی مانده در مثانه بعد از تخلیه 30cc ، می خواستم نظر جنابعالی را در این مورد بدانم ( در ضمن کلیه بنده پیوندی می باشد و 35 سال سن دارم )
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      مشکلی ندارید
  • تصویر کاربر مرتضی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با سلام
    58 سال سن دارم و نتیجه پی اس ای هم 1.80 است و اندازه پروستات در سونوگرافی برابر 40 سی سی .
    با توجه به اینکه پدرم بر اثر سرطان پروستات مرحوم شده اند ترس بسیار دارم .
    آیا امکان دارد که جهت آرامش خودم و با نظر شما عمل برداشت پروستات را زودتر انجام دهم ؟.
    ضمنا سالهای قبل عمل وازکتومی هم داشته ام .
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      حضورا صحبت کنیم09351142080
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر