جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آمپول سرطان پروستات و داروهای سرطان پروستات

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
همچنانکه ذکر شد قطعی ترین و بهترین روش درمان سرطان پروستات به شرطی که در مرحه اولیه تشخیص داده شود، عمل جراحی آن یا رادیکال پروستاتکتومی می باشد.

این درمان قطعی بوده و بیمار می تواند عمر طبیعی خود را داشته باشد به شرطی که سرطان به جاهای دیگر بدن دست اندازی یا متاستاز نداشته باشد. 

اقدام به نمونه برداری از پروستات

متأسفانه بعضی از افراد به دلیل عدم آگاهی و یا عدم اهمیت به موضوع زمانی به دکتر مراجعه می کنند که کار از کار گذشته و سرطان پروستات به دیگر اعضای بدن که شایعترین آن غده لنفاوی لگن و استخوان های ستون فقرات است منتشر شده است که اغلب با درد منتشر استخوان ها، ضعف، کم خونی، بی حالی و خستگی خود را نشان می دهد.

درمانی در این مرحله تسکینی بوده و باعث متوقف شدن بیماری می شود نه درمان قطعی. سلول های سرطانی پروستات برای رشد و تکثیر و انتشار نیازمند تغذیه از هورمون های آندروژن که شایعترین آن تستوسترون می باشد که بیش از 90 درصد آن از بیضه های مردان تولید می شود، می باشند.

در همین راستا امروزه درمان سرطان های پیشرفته پروستات تحریم و قطع کردن غذاهای سلول های سرطان پروستات که همان تستوسترون است، می باشد. با قطع تولید تستوسترون در بدن و یا جلوگیری از ورود آنها به سلول های سرطانی پروستات، این سرطان متوقف و سلول ها به خواب زمستانی می روند.

قطع تولید تستوسترون

روش های مختلفی برای از بین بردن تولید و اثر هورمون های تستوسترون در بیماران مبتلا به سرطان پروستات وجود دارد که به شرح آنها می پردازم:

1- آمپول سرطان پروستات

استفاده از این دارو ها در بیضه ها که به آنها سلول های سرکوب کننده GNRH گفته می شود. این داروها به صورت آمپول هر یک ماه و یا هر سه ماه و به صورت عضلانی برای بیمار تزریق می شود که این دارو باعث توقف تستوسترون سازی در بیضه ها شده و به این طریق راه غذارسانی به سلول های سرطانی قطع می شود و لذا باعث توقف بیماری سرطان پروستات می گردد.

نوع دیگر داروها مثل فلوتامید از ورود تستوسترون به داخل سلول های سرطانی جلوگیری می کند و لذا باعث قطع تغذیه سلول های سرطانی پروستات می گردند.

هورمون تراپی سرطان پروستات

2- برداشتن بیضه

دومین راه درمانی سرطان پیشرفته پروستات برداشتن محل و مرکز تولید تستوسترون در بدن یا همان بیضه ها (ارکیکتومی دوطرفه) است. که در این روش هر دو بیضه مرد مبتلا به سرطان پروستات برداشته می شود و لذا به علت از بین رفتن مرکز تغذیه سلول های سرطان پروستات، رشد و تکثیر سلول های سرطان پروستات بلافاصله متوقف می شود.

این اولین درمانی است که برای سرطان های متاستاتیک پروستات در افراد بالای 70 سال استفاده میشود. گرچه این یک عمل جراحی است، این یک ADT را درنظر می گیرد زیرا این کار هر دو منبع تولید تستوسترون را حذف میکند، یعنی هر دو بیضه را. تاثیر این جراحی دائمی است و نمیتوان اثر آن را بازگرداند.

3- شیمی درمانی

برخلاف سرطان های دیگر شیمی درمانی نقش برجسته ای در درمان سرطان پروستات ندارد و فقط زمانی استفاده می شود که سرطان پروستات مقاوم به هورمون درمانی ایجاد شود که به عنوان مسکن درمانی استفاه می شود. شیمی درمانی استفاده از دارو برای از بین بردن سلول های سرطانی است، معمولا این کار با پایان دادن توانایی رشد و تقسیم سلول ها است. شیمی درمانی معمولا توسط یک متخصص سرطان داده میشود.

شیمی درمانی سیستمیک به جریان خون وارد می شود تا به سلول های سرطانی در بدن برسد. شیمی درمانی برای سرطان پروستات از طریق لوله ای که با سوزن وارد ورید می شود داده خواهد شد. شیمی درمانی ممکن است به بیمارانی که سرطان پروستات پیشرفته یا مقاوم به اختگی دارند داده شود. رژیم شیمی درمانی، یا برنامه ی آن، معمولا شامل تعداد مشخصی چرخه می شود که در دوره های زمانی مشخصی انجام می شوند.

چند داروی استاندارد وجود دارند که در سرطان پروستات استفاده می شوند. درکل، شیمی درمانی استاندارد با docetaxel در ترکیب با استروئیدی به اسم پردنیزون آغاز می شود. سازمان غذا و داروی آمریکا همچنین داروهای دیگری را نیز تایید کرده است، براساس پژوهش ها cabazitaxel، زمانی که با متوتروکسات مقایسه شد نشان داده شد؛ بیمارانی که بیماری پیشرفته دارند را بعد از مصرف docetaxel بهبود می بخشد.

در آزمایش های بالینی، cabazitaxel با docetaxel در بیمارانی که قبلا شیمی درمانی دریافت نکرده بودند مقایسه شد. در این بیماران، درمان با cabazitaxel بهتر از درمان با docetaxel استاندارد نبود.

شیمی درمانی

دیگر پژوهش ها مقدار مصرفی استاندارد را با مقدار کمتری از cabazitaxel در بیمارانی که غده ی آن ها بعد از درمان با را docetaxel  رشد کرده بود مقایسه کردند.به علاوه عوارض جانبی کمتر، این پژوهش همچنین دریافت که مقدار پایین تر دارو به بیماران کمک میکند زندگی طولانی تری داشته باشند.

پژوهش های اخیر نشان داده اند که اضافه کردن شیمی درمانی بعد از تکمیل 2 سال ADT برای مردانی که سرطان پرخطر پروستات داشته اند، کسانی که درمان قطعی پرتودرمانی گرفته اند، رویکرد موثری برای کاهش احتمال عود سرطان و بهبود بقا است. گرچه این نتایج جالب هستند، پژوهش های بیشتری نیاز است تا مشاهده شود آیا این درمان به افرادی که سرطان پروستات دارند کمک میکند یا خیر.

درکل، عوارض جانبی شیمی درمانی بستگی به خود فرد، نوع شیمی درمانی که فرد گرفته است، مقدار داروی استفاده شده و طول مدت درمان دارد، اما این عوارض می توانند شامل خستگی، زخم در دهان و گلو، اسهال، تهوع و استفراغ؛ یبوست، بیماری های خونی، تاثیرات دستگاه عصبی، تغییر در خلقیات و حافظه، مشکلات جنسی و تولید مثل، از دست دادن اشتها، درد و ریزش مو باشند.

معمولا عوارض جانبی شیمی درمانی بعد از اتمام درمان از بین خواهند رفت. در هر حال، ممکن است بعیض از عوارض ادامه یابند، بازگردند یا بعد از مدتی ایجاد شوند. از پزشک خود بپرسید که براساس برنامه درمانیتان چه عوارضی را ممکن است تجربه کنید. گروه درمانی شما با شما برای مدیریت یا پیشگیری از خیلی از عوارض جانبی کار خواهند کرد.

در مورد این مطالب اساسی مرتبط با شیمی درمانی و آماده شدن برای این درمان بیشتر یاد بگیرید. داروهایی که برای درمان سرطان استفاده میشوند همچنان درحال ارزیابی شدن هستند. صحبت با پزشکتان اغلب بهترین راه برای آموختن درمورد داروهای تجویزی شما، اهداف آن ها و عوارض جانبی احتمالی آن ها یا تداخلات آن ها با دیگر داروها است. با استفاده از راهنمای داروها، درمورد داروهایتان اطلاعات بیشتری بیاموزید.

رادیوتراپی سرطان پروستات

4- رادیوتراپی

رادیوتراپی یا پرتو درمانی در دو مورد زیر برای کمک درمانی سرطان پروستات استفاده می شود.

  • بعضی از افراد مبتلا به سرطان پروستات که تحت عمل جراحی رادیکال پروستاتکتومی قرار می گیرند و بعد از عمل جراحی عود سرطان با بالا رفتن PSA بعد از عمل خود را نشان می دهد، که در این موارد بهترین درمان رادیوتراپی کف لگن می باشد.
  • دومین مورد استفاده رادیوتراپی در درمان سرطان پروستات، دردهای منتشر استخوانی به علت متاستاز سرطان پروستات به ستون فقرات و لگن می باشد. که این بیماران چند جلسه تحت درمان رادیوتراپی قرار می گیرند و درد استخوانی آنها تسکین پیدا می کند.

در صورت نیاز، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.


دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

 
3.9/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمدرنجبری چهارشنبه ۱۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    ببخشیدمن ازبندرلنگه استان هرمزگان تماس میگیرم میخواستم راجب به هزینه عمل باز واندسکوپی سوال کنم اگه ممکنه لطف کنید بفرمایید حدوداًچقدرمیشه
    لطفاً سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام همه عملهاي من بر اساس تعرفه وزارت بهداشت است ولذا محل عمل فاكتور ميدهد من ارتباط مالي مستقيم با بيمارانم ندارم
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلاام من پسر20 ساله مجرد هستم و یه مدت طولانی بعضی اوقات هرروز و چند روز درمیان طولانی خودارضایی میکردم . یک هفته هست که خودارضایی نکردم و الان فکر میکنم پروستاتم خیلی بزرگ شده و با کوچک ترین تحریک آلتم سفت میشه . اگه میشه دارو تجویز کنید راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      نه پي گيري نكنيد
  • تصویر کاربر مجتبی شنبه ۲۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 606 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام
    پدر اینجانب 75 سال سن دارد و به بیماری دیابت مبتلا است. همچنین در سال 1384 به دلیل سکته قلبی در رگهای او استنت کار گذاشته شده است. به دلیل ترس از عمل حدود 10 سال است که از عمل فتق امتناع میکند و فتق او بزرگ شده است. هم اکنون مشکل بزرگی پرستات هم پیدا کرده است و شبها مشکل ادرار دارد. خیلی سپاسگزار میشوم اگر راجع به عمل همزمان فتق (با قرار دادن مش در محل بیرون زدگی) و پروستات وی اظهار نظر بفرمایید. همچنین ریسک زنده نماندن بنظر حضرتعالی چقدر است؟
    (قرص های شل کننده پروستات مرتب حال او را به هم میزند و تا کنون چندین بار شبانه مجبور شده ام ایشان را به اورژانس ببرم) با تشکر و آرزوی سلامتی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      بهتر است عمل نكند ودارو مصرف كنند
  • تصویر کاربر فرید شنبه ۶ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر من 34 ساله هستم دوساله ازدواج کردم یک دفعه دچار سوزش ادار -دردکمر وبیضه ودچار شب ادارای شدم .سونوگرافی دادم دکتر گفت حجم پروستات 37 وداخل پروستات رسوبات کلسیم وجود داره به ابعاد 10*2.5 میتونید راهنمایم کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      نياز به درمان نيست
  • تصویر کاربر ایلناز دوشنبه ۱ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام. چندی پیش پدرم این سوال رو پرسیده بودند که متاسفانه جوابی از شم دریافت نکردیم. ممنون میشیم پاسخ بدید.

    با سلام مردی هستم 57 ساله هیچگونه علایم پروسیات نداشتم از نظر اطمینان ازمایش دادم PSA عدد 6 بود معاینه انگشتی هم پروستات بزرگ نشان میداد نمونه برداری کردم از 12 عدد نمونه 7 عدد بد خیم بود دکتر گفت پرتو درمانی هم نمیشه حتما باید عمل برداشت کامل پروستات انجام دهی.میخواهم بدانم غیر از عمل راهکار دیگری وجود ندارد.ممنون میشم راهنمایی فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۶ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      سريعا بياييد ببينم شنبه ساعت ٥عصر مطب ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
    2. تصویر کاربر ایلناز پنجشنبه ۲۷ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام ممنون از راهنمایی های خوبتان فر موده بودید بیام تهران من در شیراز هستم و متاسفانه برایم مقدور نیست که تهران بیایم.ممنون میشم اگر از همین طریق راهنمایی فرمایید.با تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      شرمنده
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مطهره سه شنبه ۱۸ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    برای فردی که سرطان پروستات پیشرفته)متاستاز استخوان( دارد و بعد ازپنج جلسه شیمی درمانی psa خیلی بیشتر شده(۱۴۴) و الان دچار گرفتگی مجاری ادراری شده و سوند استفاده میکند عمل TURP مناسب است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      فقط تسكيني
  • تصویر کاربر توکل سه شنبه ۱۸ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    PsAجوابش11/6 هست معنیش چیه واقای دکتر عمل باز پروستات را چقد دریافت میکنن وکدام بیمارستان ازجواب سوال قبلی هم تشکر میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد نمونه برداري كنيد
  • تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۱۲ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    اندازه پروستات من حدود 54 میباشد ودارویی هم مصرف نمیکنم آیا میتوانم عمل بسته انجام دهم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۲ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      بله فيلم عملturpمن در سايتم را ببينيد
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 655 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب ،
    مدتیه هنگام ادرار فشار بهم میاد و کم کم خارج میشه ، سونوگرافی دادم سنگ نداشتم نه داخل کلیه و نه مثانه، آزمایش دادم مقدار psa برابر ۰.۵۱۲ بود و free psa برابر ۰.۰۹۸ در ضمن تست اورین و باکتری چیزی نشون نداده تنها ph م اسیدیه ممنون میشم برام تفسیرش کنید ، با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      مهم نيست
  • تصویر کاربر پرویز یکشنبه ۲۵ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت استاد دکتر کرمی امروز سونوگرافی از پروستاتدادم اندازه پروستات من را به حجم ۳۵cc تشخیص دادن می خواستم بدانیم ایا پروستات من بزرگ شده و جای نگرانی دارد یا خیر ?ضمنا سن من ۴۱ سال است۰
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      نه مهم نيست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر