جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آمپول سرطان پروستات و داروهای سرطان پروستات

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
همچنانکه ذکر شد قطعی ترین و بهترین روش درمان سرطان پروستات به شرطی که در مرحه اولیه تشخیص داده شود، عمل جراحی آن یا رادیکال پروستاتکتومی می باشد.

این درمان قطعی بوده و بیمار می تواند عمر طبیعی خود را داشته باشد به شرطی که سرطان به جاهای دیگر بدن دست اندازی یا متاستاز نداشته باشد. 

اقدام به نمونه برداری از پروستات

متأسفانه بعضی از افراد به دلیل عدم آگاهی و یا عدم اهمیت به موضوع زمانی به دکتر مراجعه می کنند که کار از کار گذشته و سرطان پروستات به دیگر اعضای بدن که شایعترین آن غده لنفاوی لگن و استخوان های ستون فقرات است منتشر شده است که اغلب با درد منتشر استخوان ها، ضعف، کم خونی، بی حالی و خستگی خود را نشان می دهد.

درمانی در این مرحله تسکینی بوده و باعث متوقف شدن بیماری می شود نه درمان قطعی. سلول های سرطانی پروستات برای رشد و تکثیر و انتشار نیازمند تغذیه از هورمون های آندروژن که شایعترین آن تستوسترون می باشد که بیش از 90 درصد آن از بیضه های مردان تولید می شود، می باشند.

در همین راستا امروزه درمان سرطان های پیشرفته پروستات تحریم و قطع کردن غذاهای سلول های سرطان پروستات که همان تستوسترون است، می باشد. با قطع تولید تستوسترون در بدن و یا جلوگیری از ورود آنها به سلول های سرطانی پروستات، این سرطان متوقف و سلول ها به خواب زمستانی می روند.

قطع تولید تستوسترون

روش های مختلفی برای از بین بردن تولید و اثر هورمون های تستوسترون در بیماران مبتلا به سرطان پروستات وجود دارد که به شرح آنها می پردازم:

1- آمپول سرطان پروستات

استفاده از این دارو ها در بیضه ها که به آنها سلول های سرکوب کننده GNRH گفته می شود. این داروها به صورت آمپول هر یک ماه و یا هر سه ماه و به صورت عضلانی برای بیمار تزریق می شود که این دارو باعث توقف تستوسترون سازی در بیضه ها شده و به این طریق راه غذارسانی به سلول های سرطانی قطع می شود و لذا باعث توقف بیماری سرطان پروستات می گردد.

نوع دیگر داروها مثل فلوتامید از ورود تستوسترون به داخل سلول های سرطانی جلوگیری می کند و لذا باعث قطع تغذیه سلول های سرطانی پروستات می گردند.

هورمون تراپی سرطان پروستات

2- برداشتن بیضه

دومین راه درمانی سرطان پیشرفته پروستات برداشتن محل و مرکز تولید تستوسترون در بدن یا همان بیضه ها (ارکیکتومی دوطرفه) است. که در این روش هر دو بیضه مرد مبتلا به سرطان پروستات برداشته می شود و لذا به علت از بین رفتن مرکز تغذیه سلول های سرطان پروستات، رشد و تکثیر سلول های سرطان پروستات بلافاصله متوقف می شود.

این اولین درمانی است که برای سرطان های متاستاتیک پروستات در افراد بالای 70 سال استفاده میشود. گرچه این یک عمل جراحی است، این یک ADT را درنظر می گیرد زیرا این کار هر دو منبع تولید تستوسترون را حذف میکند، یعنی هر دو بیضه را. تاثیر این جراحی دائمی است و نمیتوان اثر آن را بازگرداند.

3- شیمی درمانی

برخلاف سرطان های دیگر شیمی درمانی نقش برجسته ای در درمان سرطان پروستات ندارد و فقط زمانی استفاده می شود که سرطان پروستات مقاوم به هورمون درمانی ایجاد شود که به عنوان مسکن درمانی استفاه می شود. شیمی درمانی استفاده از دارو برای از بین بردن سلول های سرطانی است، معمولا این کار با پایان دادن توانایی رشد و تقسیم سلول ها است. شیمی درمانی معمولا توسط یک متخصص سرطان داده میشود.

شیمی درمانی سیستمیک به جریان خون وارد می شود تا به سلول های سرطانی در بدن برسد. شیمی درمانی برای سرطان پروستات از طریق لوله ای که با سوزن وارد ورید می شود داده خواهد شد. شیمی درمانی ممکن است به بیمارانی که سرطان پروستات پیشرفته یا مقاوم به اختگی دارند داده شود. رژیم شیمی درمانی، یا برنامه ی آن، معمولا شامل تعداد مشخصی چرخه می شود که در دوره های زمانی مشخصی انجام می شوند.

چند داروی استاندارد وجود دارند که در سرطان پروستات استفاده می شوند. درکل، شیمی درمانی استاندارد با docetaxel در ترکیب با استروئیدی به اسم پردنیزون آغاز می شود. سازمان غذا و داروی آمریکا همچنین داروهای دیگری را نیز تایید کرده است، براساس پژوهش ها cabazitaxel، زمانی که با متوتروکسات مقایسه شد نشان داده شد؛ بیمارانی که بیماری پیشرفته دارند را بعد از مصرف docetaxel بهبود می بخشد.

در آزمایش های بالینی، cabazitaxel با docetaxel در بیمارانی که قبلا شیمی درمانی دریافت نکرده بودند مقایسه شد. در این بیماران، درمان با cabazitaxel بهتر از درمان با docetaxel استاندارد نبود.

شیمی درمانی

دیگر پژوهش ها مقدار مصرفی استاندارد را با مقدار کمتری از cabazitaxel در بیمارانی که غده ی آن ها بعد از درمان با را docetaxel  رشد کرده بود مقایسه کردند.به علاوه عوارض جانبی کمتر، این پژوهش همچنین دریافت که مقدار پایین تر دارو به بیماران کمک میکند زندگی طولانی تری داشته باشند.

پژوهش های اخیر نشان داده اند که اضافه کردن شیمی درمانی بعد از تکمیل 2 سال ADT برای مردانی که سرطان پرخطر پروستات داشته اند، کسانی که درمان قطعی پرتودرمانی گرفته اند، رویکرد موثری برای کاهش احتمال عود سرطان و بهبود بقا است. گرچه این نتایج جالب هستند، پژوهش های بیشتری نیاز است تا مشاهده شود آیا این درمان به افرادی که سرطان پروستات دارند کمک میکند یا خیر.

درکل، عوارض جانبی شیمی درمانی بستگی به خود فرد، نوع شیمی درمانی که فرد گرفته است، مقدار داروی استفاده شده و طول مدت درمان دارد، اما این عوارض می توانند شامل خستگی، زخم در دهان و گلو، اسهال، تهوع و استفراغ؛ یبوست، بیماری های خونی، تاثیرات دستگاه عصبی، تغییر در خلقیات و حافظه، مشکلات جنسی و تولید مثل، از دست دادن اشتها، درد و ریزش مو باشند.

معمولا عوارض جانبی شیمی درمانی بعد از اتمام درمان از بین خواهند رفت. در هر حال، ممکن است بعیض از عوارض ادامه یابند، بازگردند یا بعد از مدتی ایجاد شوند. از پزشک خود بپرسید که براساس برنامه درمانیتان چه عوارضی را ممکن است تجربه کنید. گروه درمانی شما با شما برای مدیریت یا پیشگیری از خیلی از عوارض جانبی کار خواهند کرد.

در مورد این مطالب اساسی مرتبط با شیمی درمانی و آماده شدن برای این درمان بیشتر یاد بگیرید. داروهایی که برای درمان سرطان استفاده میشوند همچنان درحال ارزیابی شدن هستند. صحبت با پزشکتان اغلب بهترین راه برای آموختن درمورد داروهای تجویزی شما، اهداف آن ها و عوارض جانبی احتمالی آن ها یا تداخلات آن ها با دیگر داروها است. با استفاده از راهنمای داروها، درمورد داروهایتان اطلاعات بیشتری بیاموزید.

رادیوتراپی سرطان پروستات

4- رادیوتراپی

رادیوتراپی یا پرتو درمانی در دو مورد زیر برای کمک درمانی سرطان پروستات استفاده می شود.

  • بعضی از افراد مبتلا به سرطان پروستات که تحت عمل جراحی رادیکال پروستاتکتومی قرار می گیرند و بعد از عمل جراحی عود سرطان با بالا رفتن PSA بعد از عمل خود را نشان می دهد، که در این موارد بهترین درمان رادیوتراپی کف لگن می باشد.
  • دومین مورد استفاده رادیوتراپی در درمان سرطان پروستات، دردهای منتشر استخوانی به علت متاستاز سرطان پروستات به ستون فقرات و لگن می باشد. که این بیماران چند جلسه تحت درمان رادیوتراپی قرار می گیرند و درد استخوانی آنها تسکین پیدا می کند.

در صورت نیاز، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.


دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

 
3.9/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی.ح یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    با سلام حضور محترم جناب دکتر، تعداد دفعات عمل جنسی برای آقایان در هفته تاثیری در سلامت پروستات دارد یا خیر؟چند بار توصیه میشود؟با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
    2. تصویر کاربر مهدی.ح دوشنبه ۲۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنونم جناب دکتر.من با خانم بعضی اوقات فقط در حد ملاعبه ونوازش کار انجام میدهیم و تحریک طولانی مدت هم میشم اما به عمل جنسی ختمش نمیکنیم این قضیه ضرر نداره؟ چون شنیدم که تحریک شدن و مرطوب شدن مسیر جنسی مرد باید به انزال منتج بشه و گرنه ضرر داره! درسته این مطلب؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سیامک سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام. جوان ۲۶ ساله هستم. سونوگرافی کردم و حجم پروستاتم ۳۴ سی سی. همچنین در قسمت چپ پروستات دارای کیست با محتوی اکوفری به ابعاد ۱۰*۱۹ mm.
    حجم ادرار باقیمانده پس از تخلیه ۱۸ سی سی.
    به مدت 3 سال است که مشکل تکرر ادرار همراه با لرز هنگام خواب، دو شاخه شدن ادرار، زور زدن هنگام ادرار و اخیرا کاهش حجم، کیفیت و همچنین وجود خون در منی را دارم.
    یک ماه است که به دکتر مراجعه و طبق نسخه پزشک قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ ، پروترال ۴ درصد و پروستاتان را مصرف میکنم اما علائمی از بهبودی حاصل نشده. تنها تغییر بوجود آمده تبدیل رنگ مایع منی از قرمز(خونی) به قهوه‌ای است. افسردگی دارم و قرص فلوکستین و ریسپریدون مصرف میکنم. لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر حامد دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    می خواستم بدانم دکتر در کدام بیمارستانها عمل می کنند ایا در بیمارستان دولتی عمل دارند
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      مشکلتان جیست
  • تصویر کاربر راشدی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    آقای دکتر پدر بنده۷۸ ساله دچار سرطان پروستات و متاستاز در ناحیه لگن و دوتا مهره از ستون فقرات شده است و با psa بالای ۱۰۰. از پارسال تا به حال آمپول دیفرلین هر سه ماه تزریق نموده که بلافاصله psa شد ۳.۷۴ و بعد از شش ماه دوباره به رقم ۱۰ و ۱۷ و الان به حدود ۶۴ رسیده است .از شما تقاضا دارم بنده را کمک بفرمایید.ایا با تخلیه بیضه ها میشود از رشد سلول ها جلوگیری کرد؟ و یا بهترین روشی که شما پیشنهاد میدهید که حضورا خدمتتون برسم.
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر حیدر چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    باسلام وعرض ادب خدمت آقای دکتر پدربنده76ساله حدودا دو ماه پیش دچار تکررادرار وخارج شدن ادراربه صورت قطره ای شده بود که بامراجعه به پزشک دستور سونو دادن که تصویرش را خدمتتان ارسال میکنم بعداز 45روز بامصرف تامسولوسین4./شبی یکعددمشکل ادرارشون حل شدبازسونوانجام شد همراه باآزمایش خون که تصویر انهم خدمتتان ارسال میکنم لطفا بنده راراهنمایی بفرمایید آیا خطری هست یا خیر واحتیاج به عمل دارد یا بادارودرمان میشوددرضمن پدرم 5سال پیش عمل بازقلب انجام داده اندباتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      خوب تخلیه نمیشود باید بررسی شود۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
  • تصویر کاربر مسلم یکشنبه ۱۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده از چهارمحال و بختیاری مزاحم میشم
    پدرم 71سالشه و دچار سرطان پرستات شده از لحاظ ظاهری سالم و سرپا هست.ولی دکتر معالجش به علت سن و وزن بیمار وپیشرفت سرطان عمل نکرده و پرتو درمانی نوشته.ولی اسکن استخوان منفی بود و استخوان ها ش درگیر نشده خواستم بدونم درمان داروی جواب میده.داروی کابوتکس چطوره.
    متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر حامد جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز
    عاجزانه خواهش میکنم که منو راهنمایی کنید
    بنده ۲۸ سال سن دارم
    بنده یک ماه است که دچار تکرر و سوزش ادرار شده ام، آزمایش ادرار و سونو گرافی از کلیه و مثانه و مجاری انجام دادم، سی تی اسکن کامل شکم و لگن هم کردم، سیتولوژی ادرار هم انجام دادم. هیچ مشکلی ندارن، تنها مشکل خون میکروسکوپیک در آزمایش ادرار بود RBC گاهی دو پلاس و گاهی یک پلاس.عکس RUG هم انجام دادم که هیچ مشکل تنگی مجرا هم نداشتم.
    دکتر دقیقا یک سال پیش هم همینجور شدم، با همین میزان خون میکروسکوپیک،و آن موقع هم همه ی این مراحل را طی کردم که همه سالم بود و خودش بعد از دو هفته خوب شد.
    تشخیص همه ی اورولوژیست ها التهاب پروستاته، کلی سیپروفلاکسازین و ترازوسین این یک ماه مصرف کردم، هیچ فایده ندارد فقط معده ام را نابود کرد...
    دکتر آیا این التهاب پروستات میتواند باعث این خون میکروسکوپیک شود؟
    بینهایت سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      از نظر من شما مشکلی ندارید
  • تصویر کاربر عبدالحسین سه شنبه ۲۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر حسین کرمی پدر بنده76 سال سن دارند psa خونشون روی 11 هستش پزشک معالج براشون mri ‌و بعدش بیوپسی پیشنهاد دادند متاسفانه نمره گیلسون 3+4=7 و درجه تومور lllV نشون داده و سی تی اسکن مشکوک به متاستاز نشون میده چون پدرم حدود 20 روز پیش از رختخواب به سمت چپ افتاده سوال من اینجاست پزشکان تبریز هرکدام نظریه دارند یکی میگه رادیو تراپی با هورمون تراپی با امپول دیفرلین و قرص بیکلوتامید وپزشک دیگه تجویز شیمی درمانی با تاکسوتر با زومتا همراه هورمون تراپی خواهشمندم نظر جنابعالی سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد بياييد حضوري صحبت٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر بهزاد یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر پدرم ۸۲ سال دارن یک مدت پاهشون ورم کرد که دکتر قرص فلورزماید براشون دادن بعد از ازمایش psaو سنو و سیتی بزرگی بد خیم پروستات تشخیص دادن و الان از امپول ۳ ماه دیفرلین دوره اول استفاده کردن الان ۲ هفته شده خواستم بدونم ایا این امپول به مرور زمان به کوچک شدن پروستات و همچنین مثانه و بیضه هاشون کمک میکنه و اینکه خیلی ضعیفه شدن ایا میتونیم از تامسلوسین استفاده کنن و همچنیین از امپول نروبیون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      بله درمان همان است
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر جناب دکتر
    پدر اینجانب 77 ساله ، دچار سرطان پروستات متاستاز استخوانی شده دکتر قبلا آمپول دیفرلین با قرص بیکالوکس داده بود بعدا بدلیل ادامه دار بودن درد استخوان آمپول الیگارد تزریق کرد. با تزریق این آمپول دچار گرقتگی پا شده و بسختی راه میره .ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      به دكتر ارتوبد مراجعه شود
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر