جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عمل پروستات بدخیم با رادیکال پروستاتکتومی

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان پروستات بدخیم شایع ترین سرطان منجر به مرگ در مردان بعد از سرطان ریه و کولون می باشد. علیرغم شیوع نسبی بالای سرطان پروستات، اگر به موقع تشخیص داده شود و کامل درمان گردد، هیچ خطری برای بیمار ندارد. درمان قطعی سرطان پروستات چیست؟

همچنانکه در مباحث گذشته عرض کردم قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات نمونه برداری از مقعد و با استفاده از سونوگرافی است. پس از تشخیص قطعی سرطان پروستات بدخیم درمان آن بسته به درجه ی آن متفاوت است.

جراحی پروستات بدخیم

اگر سرطان پروستات بدخیم در مرحله اولیه که داخل غده است و مقدار کمی از پروستات را درگیر کرده است و چسبندگی زیاد به اطراف نداشته باشد، درمان قطعی آن، عمل پروستات بدخیم است. در این روش با یک الی دو شب بستری در بیمارستان و بدون بیهوشی عمومی و با برش چندسانتی زیر ناف غده پروستات به همراه مخلفات آن از قبیل کیسه های منی و لوله های منی بر کاملاً برداشته و پاکسازی می گردد. پس از برداشتن کامل غده پروستات گردن مثانه را به مجرا پیوند می زنیم که در فیلم زیر می بینید.

نکته مهم در جراحی رادیکال پروستات برداشتن کامل غده پروستات و پاکسازی محل و از طرفی دقت در حفظ اعصاب آلت تناسلی برای جلوگیری از ناتوانی جنسی و حفظ نسبی دریچه ادراری جهت جلوگیری از بی اختیاری ادراری و ناتوانی جنسی می باشد که دو عارضه عمل جراحی سرطان پروستات بدخیم می باشد.

عود سرطان پروستات بعد از جراحی

برخلاف عمل جراحی ساده و خوش خیم پروستات که مثل گردو در آن فقط هسته را برمی داریم در جراحی سرطان پروستات بدخیم مجبور به برداشتن کل غده پروستات جهت جلوگیری از عود بیماری و درمان کامل آن هستیم و لذا شانس عوارض ذکر شده در این عمل با درصد بالاتری نسبت به عمل ساده پروستات همراه می باشد.

عمل رادیکال پروستات

بعد از عمل موفقیت آمیز جراحی سرطان پروستات که بین 45 دقیقه تا 5/1 ساعت طول می کشد یک سوند به مدت 20-15 روز در مثانه و مجرا جهت گرفتن موفقیت آمیز پیوند مثانه به مجرا گذاشته می شود و شما 48 ساعت بعد از عمل از بیمارستان مرخص می شوید و بهتر است هر چه زودتر علیرغم داشتن سوند فعالیت های روزمره و تحرک لازم را داشته باشید تا از بعضی از عوارض جراحی لگنی از قبیل لخته شدن خون در اعضا و … جلوگیری شود.

تنها توصیه بعد از عمل نگهداری کامل از سوند به مدت 2 الی 3 هفته می باشد. بعد از یک هفته بخیه محل عمل و سه هفته بعد سوند شما خارج می شود. جواب قطعی از نظر شدت درگیری به سرطان پروستات و نوع آن از نظر قدرت تهاجمی یک هفته بعد از عمل توسط پاتولوژی به دکتر شما گزارش می شود و بسته به اینکهدرجه درگیری چقدر است؟ و یا بافت های اطراف درگیر شده اند، یا نه، ادامه درمان بر اساس گزارش پاتولوژی عبارت است از:

  • اگر سرطان پروستات بدخیم محدود به غده باشد و نسج اطراف درگیر نباشد، همان عمل پروستات بدخیم برای برگرداندن سلامتی شما کامل بوده و نیاز به درمان اضافه ای نیست.
  • اگر بافت های اطراف پروستات درگیر شده باشد، باید از رادیوتراپی یا داروهای ضد هورمونی تستوسترون که به صورت آمپول و قرص در بازار است با دستور متخصص ارولوژی برای تکمیل درمان استفاده نمایید.

عوارض عمل پروستات بدخیم

بعد از خارج کردن سوند مجرا ممکن است شما به درجاتی خروج غیرطبیعی ادرار داشته باشید که با گذر زمان اغلب بهتر می شوند. بهترین ورزش تقویت دریچه ادرار بعد از عمل، منقبض کردن عضلات باسن می باشد که توصیه می گردد در طول روز مرتب انجام شود که اغلب با گذر زمان در حدودی که عملکرد مثانه نرمال باشد و آسیب جدی به اسفنکتر وارد نشده باشد، با گذر زمان و انقباض عضلات باسن که توصیه می گردد چندین بار در روز انجام شود بهتر خواهد شد.

 جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (37 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۳ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر عزیز
    پدر بنده 73 ساله با مشکل ادرار مواجه شده و الان حدود 1 ماه هست سوند داره و طی mriو بیوبسی و pet scsn که خودتون بهش دادید با سرطان پروستات پیشرفته مواجه شدیم و بعد از اسکن چون در شهرستان هستیم نتونستیم شما رو ببینیم (عدم نوبت دهی) خواهشمندم مدارک رو ملاحضه و بهترین راه درمان رو بما بگید تا خدمت برسیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام باید سریعا نمونه برداری شود تماس02122642744 02171062300 بفزمایید دکتر گفته نمونه برداری خارج از نوبت

  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر کرمی. وقتان بخیر. پدرم 72 ساله ، سرحال و با نشاط است. زمستان سال 96 بخاطر مشکل در دفع ادرار به دکتر ارولوژی مراجعه کردند و بعد از آزمایش و سونوگرافی PSA=80 و حجم پروستات 53ml بود.دکتر مربوطه برای ادامه درمان،نمونه برداری تجویز کردند،که با توجه به پرس و جو هایی که پدرم از دیگران داشتند بخاطر ترس از عوارض بعداز آن نمونه برداری انجام ندادند و به خوردن قرص تامسوور روزی 2عدد کفایت کردند.در بهار و تابستان سال 97 هیچگونه مشکلی در ادرار کردن نداشتند.زمستان 97 بازهم دچار همان مشکل شدند و دفعات ادرارشان افزایش یافت. این بار به متخصص ارولوژی دیگری مراجعه کردیم ایشان نیز نمونه برداری تجویز کردند .40روز قبل نمونه برداری انجام شد و جواب آن در فایل پیوست موجود است.سرطان پروستات غیرتهاجمی تشخیص داده شد.دکتر مربوطه عمل TURP وبرداشتن بیضه را تجویز نمودند.برای اینکه خاطر خودمان جمع شود با تمامی مدارک به دکتر دیگری مراجعه کردیم که ایشان پس از دیدن تست هسته ای استخوان که جواب آن در مورد متاستاز منفی بود،تزریق ADTتجویز نمودند و به دکتر آنکولوژی نامه دادند. در حال حاضر سوالم این است که به نظر شما از چه طریقی درمان را شروع کنیم؟ سوال دومم این است که تا چه حد خطر مرگ تهدیدش می کند ؟
    سوال سوم اینکه آیا برای ریشه کن شدن این بیماریه پدرم راه وجود دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      در این مرحله درمان با نظر انکولوژی باید باشد
  • تصویر کاربر موسوی چهارشنبه ۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر کرمی
    با سلام و احترام،
    پیرو مکاتبه قبلی به شماره i93lz6151182 به با توجه به مشاهده جواب آزمایشات فرمودید بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته پروستات می باشد، به استحضار جنابعالی می رسانم بیمار در مورخ 97/12/02 اسکن هسته ای انجام داد که جواب آن جهت اظهار نظر حضورتان ایفاد می گردد در پایان تقاضا دارم بیمار مورد نظر که تحت نظر دکتر سلامی شهرستان شاهرود می باشد، تحت نظر جنابعالی قرار گیرد. با توجه به عدم نوبت دهی (پر بودن نوبت) خواهشمند است در اولین فرصت ممکن جهت ادامه درمان نوبت ویزیت اعلام فرمایید. لازم به ذکر است برای بیمار فقط قرص بیکالوتامید و هر 28 روز تزریق آمپول دیفرلین تجویز شده است.
    لطفاً اعلام فرمایید شانس درمان جهت بهبودی چند درصد می باشد. آیا قابل درمان است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      این باید رادیوتراپی وهمرمون درمانی شود جراحی فایده ندارد
  • تصویر کاربر سلام، علی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    حدود 2 ماه هست که پهلوی سمت راست دم صبح درد می‌گیرد وقتی از خواب پا میشم 2 دقیق بعد خوب میشه. ضمنا قرص های Cele in و sirdalud را برای یک هفته مصرف کردم تاثیر نداشته هست.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سونوگرافی کنید
    2. تصویر کاربر سلام، علی چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      از چه سونوکنم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      کلیه ها
    4. تصویر کاربر سلام، علی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      متشکرم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سپاس
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر عباس سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت اقا دکتر بزرگوار
    پدرم یک ماه پیش عمل پروستات و سنگ مثانه خدمت شما انجام داده البته پروستاتشو با لیزر کوچیک کردین چندین بار
    خواستم بیام خدمتتون نتونستم وقت از منشیتون بگیرم الانم که نوبت داده متاسفانه برف و نتونستم بیام خدمتتون
    علائم بگم خدمتتون
    1- نمیتونه ادرارشو زیاد نگه داره داروهاشم تموم شده
    2-دکتر داروهاش تموم شده اینم داروهاشه دوباره این داروها رو تکرار کنه یا دارو جدیدی اگه هست لطف کنید بهم بگین که
    براش بگیرم اینم اسم داروهاشه
    قرص:بی کلوکس شبی یک عدد
    11 میلی گرم آمپول دیفرلین آهسته رهش 25
    اینم جواب پاتولوژی بیمارستانه
    کی دوباره بیارمش خدمتتون سپاس فروان از زحمات بی دریغ دکتر بزرگوار
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      هر موقع فرصت کردید بیایید ببینم۰۲۱۷۱۰۶۲۳۰۰ الی۵۰۰
    2. تصویر کاربر عباس دوشنبه ۲۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      ببخشید دکتر دوباره مزاحم شدم الان ایشون دارو تمام کردن منشی شما هم اصلا وقت نمیده میگه پر چیکار کنم بزرگوار
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      وقت نمیخواهد بیایید ببینم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    من بار دومه این سوال را میپرسم ولی اقای دکتر جواب ندادن.من67 سالمه بیوپسی پروستات کردم نئو پلازی گرید پایین گزارش دادن برای درمان راهنمایی میخواستم.جواب پاتولوژیرا هم ارسال کردم ولی پاسخی نگرفتم تورو خدا راهنماییم کنین آیا خطری مراتهدید کنه؟خیلی ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر عباس سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر حسین کرمی عزیز
    ببخشید دکتر باتوجه به سونو گرافی که انجام دادم تورم پروستات با الگوی تقریبا غیر یکنواخت با حجم ۲۱cc دارم و تکرر ادرار حجم ادرارم کم ادرارم دیر شروع میشه .
    میخواستم سوال کنم از اونجایی که هنگام انزال جلوی خودمو میگرفتم امکانش هست این تورم از عوارض این کار باشه و با ترک این کار امکان بهبودی هست .
    و امکان این که پروستاتم سرطانی شده باشه وجود داره
    و درمانهای سنتی مثل زالو درمانی و طب سوزنی میتونه کمک کننده باشه .
    از زمانی که متوجه این موضوع شدم علایم خیلی شدید شده و شب از خواب بیدار میشم واحساس فشار در کلیه و پروستاتم دارم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۱ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام .متاسفانه ده سالی هست ک خود ارضایی شدید و اعتیاد گونه انجام دادم سه سالی میشه ک درد کلیه چپ دارم و بعد از خود ارضایی تکرر ادرار دارم.سه سال پیش سونو گرافی رفتم پروستاتم بزرگ شده بود ولی رعایت نکردم باز انجام دادم. سه ماه ک ترک کردم ولی کلیه درد دارم و حتی موقع تحریک یا فکر جنسی بیَضه هام بشدت درد میگیره ک بعد از انزال شدت میگیره . در ضمن یکسالی هم میشه ک درد مزمن در لگن چپم دارم. سی و دو سالم هست.
    با تشکر فراوان راهنمایی کنید چه کنم.تا این عوارض شدید برطرف بشه🙏🙏🙏🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      تنها راه درمان ترک خود ارضایی وورزش ونشاط است
  • تصویر کاربر عبدالکریم سه شنبه ۴ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    67 ساله هستم پدرم در سن 87 سالگی مشکل پروستات پیدا کرد که با برداشتن بخشی از آن به سایر نقاط سرایت کرد که منجر به فوت ایشان شد. با راه رفتن ادرار خونی میشد . و امکان حبس ادرار نبوده و بدون اراده مثانه تخلیه میشد. علی رغم مراجعه حضوری امکان نوبت گرفتن از مطب جنابعالی میسر نشد . دکتر سنادی زاده چند نوبت سه ماهه کپسول امنیک تجویز نمودند که PSA بین 4 تا 6.5 نوسان میکرد. بالا و پایین میشد.هیچگونه نمونه برداری صورت نگرفت و نهایت در اهواز دکتر جاسمی با درخواست اینجانب ابتدا سنگ های زیادی از مثانه خارج کرد و بعداز دو روز سوند خارج شد ولی بعد از دوبار تخلیه ادرار عادی متاسفانه دوبار متوالی ادرار بند آمد و مجددا سوند اسفاده شد. و نظر دکتر مشکل بزرگ شدن پروستات تشخیص داده شد و سه هفته پیش عمل خارج سازی کل پروستات انجام شد و آقای دکتر از عمل انجام شده راضی بود وفرمودند که از چند نقطه اطراف نمونه برداری کردند. نتایج نمونه برداری حین عمل به پیوست می باشد. اینک که وضعیت عادی شده هنوز علاوه بر ادرار قابل کنترل ترشح ادرار وجود دارد. که نمی توانم بیرون از خانه بروم . سوال آیا این وضعیت باید تحمل شود و بتدریج عادی میشود؟ آیا چه پیگیری هایی برای اطمینان از عدم سرایت به سایر نقاط دارم ؟ آیا این سرطان برای من چقدر خطرناک است . با تشکر لطفا راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۴ دی ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر پیروز شنبه ۱۷ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با سلام و درود خدمت آقای دکتر
    پدر بنده 59 ساله هستند و با ناراحتی سوزش ادرار به پزشک مراجعه کردند که آزمایش PSA رو 124نشون دادند بعد از نمونه بردار از پروستات جواب پاتولوژی ادنو در هر دو سمت با گرید گلیسون (4+3)(سه بعلاوه چهار) نشون دادند و دکترشون نظرشون رادیکال پروستاکتومی بایست انجام بشه و ما رو معرفی به تهران کردن
    خواهشمندم مرا راهنمائی بفرمائید ادر رابطه با بهترین مرکز جهت این عمل در تهران و روند درمان
    خیلی سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر