جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عمل پروستات بدخیم با رادیکال پروستاتکتومی

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان پروستات بدخیم شایع ترین سرطان منجر به مرگ در مردان بعد از سرطان ریه و کولون می باشد. علیرغم شیوع نسبی بالای سرطان پروستات، اگر به موقع تشخیص داده شود و کامل درمان گردد، هیچ خطری برای بیمار ندارد. درمان قطعی سرطان پروستات چیست؟

همچنانکه در مباحث گذشته عرض کردم قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات نمونه برداری از مقعد و با استفاده از سونوگرافی است. پس از تشخیص قطعی سرطان پروستات بدخیم درمان آن بسته به درجه ی آن متفاوت است.

جراحی پروستات بدخیم

اگر سرطان پروستات بدخیم در مرحله اولیه که داخل غده است و مقدار کمی از پروستات را درگیر کرده است و چسبندگی زیاد به اطراف نداشته باشد، درمان قطعی آن، عمل پروستات بدخیم است. در این روش با یک الی دو شب بستری در بیمارستان و بدون بیهوشی عمومی و با برش چندسانتی زیر ناف غده پروستات به همراه مخلفات آن از قبیل کیسه های منی و لوله های منی بر کاملاً برداشته و پاکسازی می گردد. پس از برداشتن کامل غده پروستات گردن مثانه را به مجرا پیوند می زنیم که در فیلم زیر می بینید.

نکته مهم در جراحی رادیکال پروستات برداشتن کامل غده پروستات و پاکسازی محل و از طرفی دقت در حفظ اعصاب آلت تناسلی برای جلوگیری از ناتوانی جنسی و حفظ نسبی دریچه ادراری جهت جلوگیری از بی اختیاری ادراری و ناتوانی جنسی می باشد که دو عارضه عمل جراحی سرطان پروستات بدخیم می باشد.

عود سرطان پروستات بعد از جراحی

برخلاف عمل جراحی ساده و خوش خیم پروستات که مثل گردو در آن فقط هسته را برمی داریم در جراحی سرطان پروستات بدخیم مجبور به برداشتن کل غده پروستات جهت جلوگیری از عود بیماری و درمان کامل آن هستیم و لذا شانس عوارض ذکر شده در این عمل با درصد بالاتری نسبت به عمل ساده پروستات همراه می باشد.

عمل رادیکال پروستات

بعد از عمل موفقیت آمیز جراحی سرطان پروستات که بین 45 دقیقه تا 5/1 ساعت طول می کشد یک سوند به مدت 20-15 روز در مثانه و مجرا جهت گرفتن موفقیت آمیز پیوند مثانه به مجرا گذاشته می شود و شما 48 ساعت بعد از عمل از بیمارستان مرخص می شوید و بهتر است هر چه زودتر علیرغم داشتن سوند فعالیت های روزمره و تحرک لازم را داشته باشید تا از بعضی از عوارض جراحی لگنی از قبیل لخته شدن خون در اعضا و … جلوگیری شود.

تنها توصیه بعد از عمل نگهداری کامل از سوند به مدت 2 الی 3 هفته می باشد. بعد از یک هفته بخیه محل عمل و سه هفته بعد سوند شما خارج می شود. جواب قطعی از نظر شدت درگیری به سرطان پروستات و نوع آن از نظر قدرت تهاجمی یک هفته بعد از عمل توسط پاتولوژی به دکتر شما گزارش می شود و بسته به اینکهدرجه درگیری چقدر است؟ و یا بافت های اطراف درگیر شده اند، یا نه، ادامه درمان بر اساس گزارش پاتولوژی عبارت است از:

  • اگر سرطان پروستات بدخیم محدود به غده باشد و نسج اطراف درگیر نباشد، همان عمل پروستات بدخیم برای برگرداندن سلامتی شما کامل بوده و نیاز به درمان اضافه ای نیست.
  • اگر بافت های اطراف پروستات درگیر شده باشد، باید از رادیوتراپی یا داروهای ضد هورمونی تستوسترون که به صورت آمپول و قرص در بازار است با دستور متخصص ارولوژی برای تکمیل درمان استفاده نمایید.

عوارض عمل پروستات بدخیم

بعد از خارج کردن سوند مجرا ممکن است شما به درجاتی خروج غیرطبیعی ادرار داشته باشید که با گذر زمان اغلب بهتر می شوند. بهترین ورزش تقویت دریچه ادرار بعد از عمل، منقبض کردن عضلات باسن می باشد که توصیه می گردد در طول روز مرتب انجام شود که اغلب با گذر زمان در حدودی که عملکرد مثانه نرمال باشد و آسیب جدی به اسفنکتر وارد نشده باشد، با گذر زمان و انقباض عضلات باسن که توصیه می گردد چندین بار در روز انجام شود بهتر خواهد شد.

 جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (37 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۱۷ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 1326 مشاهده پرسش
    پدرم 80 سال دارد و مبتلا به سرطان پیشرفته پروستات است. حدود یک ماه است که آمپول دیفرلین (میکرورلین ) تزریق کرده و اکنون دچار ضعف شدید شده و نمی تواند راه برود. آیا این از عوارض این آمپول است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر عباس شنبه ۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام ،امیدوارم همیشه تندرست باشید.63 سال سن دارم سال 95 عمل رادیکال سرطان پروستات
    ( Radical prostatectomy +Bilateral pelvic lymphadenectomy ) انجام دادم.
    پس از عمل میزان پی.اس آ ،ده صدم بود ،اما آخرین آزمایش که درتاریخ 95/5/13 انجام شد،پنجاه صدم ،می باشد.برای درمان که میزان پی .اس آ.کنترل شود .چه کارکنم.متاسفانه ایران نیستم که خدمت شما برسم،آیا اگر 10 ماه دیگر ،بتوانم خدمت برسم ،مشکلی من راتهدید نخواهد کرد؟مرا راهنمایی فرمایید.بسیار بسیار ممنون ومتشکر از الطاف شما. صائب
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۳۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشیدمهدی هستم 34ساله حدودپانزده روز است که لکه سفیدرنگی سرالتم مشاهده گردیده که پس ازمشاهده پمادکلوتریمازول وقرص فلوکونازول به مدت یک هفته مصرف نمودم که سفیدی لکه ازبین رفته وجای لکه هنوزوجودداردونه خارش نه سوزش ونه دردی ندارم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید باتشکرفراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      اين شبيه قارچ است
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    بعد از سونوگرافی از پروستات گفت که یک ناحیه انوری کوچک با سایز 5*5 mm در پروستات مشاهده شده که بیانگر کیست میباشد .میخواستم بدونم مشکل ایجاد میکنه؟ کیست رو باید چیکار کنم ؟کی از بین میره؟ آیا نیاز به عمل جراحی یا پیگیری داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      نیاز به درمان ندارد
  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    ممنون از پاسختون درباره مشکل من که با سن ۲۸ سال psa 2.25 داشتم.

    فراموش کرده بودم که بگم،کمتر از ۲۴ قبل آزمایش، انزال داشتم‌.

    آیا این مساله می تواند موجب تغییر psa شود؟
    1. تصویر کاربر علیرضا شنبه ۱۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      ایا این نشان از سرطان پروستات نیست؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      در سن شما نه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر شیوا یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    پدر من 63 سال دارند دو سه سال هست تحت نظر هستند و psa خون مدام بالا می ره و الان 10 هست دکتر نمونه برداری بهشون داده که من نتیجه رو براتون می فرستم دکتر توصیه عمل جراحی کرده و اسکن استخوان . ایشون مشکل قلبی هم دارند و حتما باید داروی رقیق کننده خون استفاده کنند . می شه ببینید چقدر سرطانشون خطرناکه و آیا به جاهای دیگه آسیب زده ؟ ما خیلی نگرانیم
    ممنون از راهنمایی اتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد سريعا بياييد ببينم٠٢١٧١٠٦٢٣٠٩ يا ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    66سلام 66 ساله هستم ماه پیش آزمایش دادم پی اس آ بربر 5 بود و سونوگرافی همه طبیعی فقط اندازه پروستات 43 وحجم باقیمانده ادار 5 آقای دکت 7 روز کپسول سیپروفلکساسین 500 دادند که مصرف کردم مجدد بعداز 20 روز آزمایش دادم که پی اس آ عدد 7 رسیده است البته 6 ماه پیش پی اس آ 3.6 بوده است خواستم راهنمائیم کنید آیا نیاز به مصرف مجدد دارو دارم یا بایدآزمایش راتکرار کنم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      يك بار جاي معتبر تكرار كنيد بيتييد بلينم٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
    2. تصویر کاربر علی دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      ازلطف شماتشکرمیکنم صحیح وسالم باشید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      ارادت
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ميثم سه شنبه ۱۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتر ، من ٣٩ سال دارم ، از حدود دوماه پيش به دليل سوزش در آلت به پزشك مراجعه كردم ، در آزمايش ادرارم هيچ مشكلي نبود ، كه به پيوست ارسال ميكنم ، بعد از اون سنو دادم كه در سونو از كليه همه چيز رو نوشته طبيعي و ويا رويت نگرديد ، حجم پروستات ١٨ سي سي و اكوي پارانشيمال هموژن مشاهده گرديد . حجم اوليه مثانه 4٨5 كه پس از تخليه 4٩ سي سي
    ١5 روز تابانكس ، خوردم و بهتر نشدم ، پيش دكتر ديگه رفتم و افلوفلكت، تولترودين و پروترال و آسنترا ميخورم
    كمي احساس لرز دارم بخصوص شب ها و در اين مدت يك ماه حدود ٣ كيلو وزنم كم شده ، با شروع قرص هايي كه خدمتتون عرض كردم به شدت حجم و شدت ادرارم كم شده و تقريبا يك سوم ادرارم قطره قطره مياد ، بعد ارضا بيضه هام درد داره، سوزشم ٩٠٪؜ بهتره و فقط قبل از ادراره
    نگرانم ، ميتونه سرطان باشه نياز به آزمايشات ديگري دارم ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      تستpsa دهيد بفرستيد ببينم
  • تصویر کاربر جواد سه شنبه ۱۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر. مدت 8 سال هست که بصورت دوره ای در ناحیه بین پاها و آلت تناسلی سوزش احساس میکنم یعنی مثلا 6 ماه با من هست بعد خود به خود خوب میشه باز شروع میشه. آزمایش ادرار و سنوگرافی و کاشت اسپرم هم همیشه نرمال نشون میده فقط مشکل اینه که منی من حالت ژلاتینی داره و بسیار غلیظ هست و هنگام انزال هم درد و سوزشم به اوج خودش میرسه اما این درد برام خواب و خوراک و زندگی نزاشته آخرین تشخیصشون التهاب پروستات هست و تمامی داروهای متداول رو استفاده کردم، آنتی بیوتیک هم مصرف کردم اما این مشکل بر طرف نشده. من باید چیکار کنم خسته و کلافه شدم به خدا بعضی وقت ها میگم اصلا بگم بردارن پروستات رو کلا خیالم راحت بشه به تنگ اومدم خواهش میکنم راهنمایی کنید. خدا خیرتون بده
    1. تصویر کاربر جواد یکشنبه ۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      آقای دکتر لطفا" کمک کنین
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام تنها درمان این مورد بیخیالی است با دارو خوب نمیشوید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر پرویز چهارشنبه ۲۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    اقای دکتر من در سه ناحیه کلیه وپروستات وبیضه احساس درد دارم‌سونوکرافی وسی تی اسکن هم هیچی نشون نداده سه ساله هم این درد رودارم.احساس میکنم سنگ حالب دارم.چکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      این دردها اصلا مهم میستند
    2. تصویر کاربر پرویز شنبه ۲۳ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      متوجه نشدم.من باید چکارکنم؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      چون عکسبرداری طبیعی است باید بیخیال باشید با دارو خوب نمیشوید
    4. تصویر کاربر پرویز شنبه ۲۳ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      خب لطف کنید
      روال کار رو بفرمائین که من باید چکارکنم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      نیاز به درمان نیست
    6. تصویر کاربر پرویز یکشنبه ۲۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      اقای دکتر چرا اینطوری بمن جواب میدین؟ شما دارین منو میترسونید با این طور جواب دادن.من دارم درد میکشم.نزدیک به سه ساله.من چندتا نسخه هم استفاده کردم ازدکترهای مختلف ولی هیچ تاثیری نداشت.سونوگرافی ها وسی تی اسکن وازمایش ادرارم هیچی نشون نداد.قرص های انتی بیوتیک وقرص های کاهش تورم پروستات هم کاری برام نکرد.اگه مشکلی نیست چرا درد دارم؟ سوند هم زدن برام.انسداد مجرا هم نداشتم.ادرام هم سوزش داره بعضی مواقع.واواخر ادرارم هم تکه تکه میشه.من درسه نقطه کلیه سمت راست وبغل نافم نزدیک به کشاله ونزدیک به بیضه سمت راست درد دارم.خواهش میکنم کمکم کنید.
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      از نظر كن نياز به درمان مداريد
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر