جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عمل پروستات بدخیم با رادیکال پروستاتکتومی

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان پروستات بدخیم شایع ترین سرطان منجر به مرگ در مردان بعد از سرطان ریه و کولون می باشد. علیرغم شیوع نسبی بالای سرطان پروستات، اگر به موقع تشخیص داده شود و کامل درمان گردد، هیچ خطری برای بیمار ندارد. درمان قطعی سرطان پروستات چیست؟

همچنانکه در مباحث گذشته عرض کردم قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات نمونه برداری از مقعد و با استفاده از سونوگرافی است. پس از تشخیص قطعی سرطان پروستات بدخیم درمان آن بسته به درجه ی آن متفاوت است.

جراحی پروستات بدخیم

اگر سرطان پروستات بدخیم در مرحله اولیه که داخل غده است و مقدار کمی از پروستات را درگیر کرده است و چسبندگی زیاد به اطراف نداشته باشد، درمان قطعی آن، عمل پروستات بدخیم است. در این روش با یک الی دو شب بستری در بیمارستان و بدون بیهوشی عمومی و با برش چندسانتی زیر ناف غده پروستات به همراه مخلفات آن از قبیل کیسه های منی و لوله های منی بر کاملاً برداشته و پاکسازی می گردد. پس از برداشتن کامل غده پروستات گردن مثانه را به مجرا پیوند می زنیم که در فیلم زیر می بینید.

نکته مهم در جراحی رادیکال پروستات برداشتن کامل غده پروستات و پاکسازی محل و از طرفی دقت در حفظ اعصاب آلت تناسلی برای جلوگیری از ناتوانی جنسی و حفظ نسبی دریچه ادراری جهت جلوگیری از بی اختیاری ادراری و ناتوانی جنسی می باشد که دو عارضه عمل جراحی سرطان پروستات بدخیم می باشد.

عود سرطان پروستات بعد از جراحی

برخلاف عمل جراحی ساده و خوش خیم پروستات که مثل گردو در آن فقط هسته را برمی داریم در جراحی سرطان پروستات بدخیم مجبور به برداشتن کل غده پروستات جهت جلوگیری از عود بیماری و درمان کامل آن هستیم و لذا شانس عوارض ذکر شده در این عمل با درصد بالاتری نسبت به عمل ساده پروستات همراه می باشد.

عمل رادیکال پروستات

بعد از عمل موفقیت آمیز جراحی سرطان پروستات که بین 45 دقیقه تا 5/1 ساعت طول می کشد یک سوند به مدت 20-15 روز در مثانه و مجرا جهت گرفتن موفقیت آمیز پیوند مثانه به مجرا گذاشته می شود و شما 48 ساعت بعد از عمل از بیمارستان مرخص می شوید و بهتر است هر چه زودتر علیرغم داشتن سوند فعالیت های روزمره و تحرک لازم را داشته باشید تا از بعضی از عوارض جراحی لگنی از قبیل لخته شدن خون در اعضا و … جلوگیری شود.

تنها توصیه بعد از عمل نگهداری کامل از سوند به مدت 2 الی 3 هفته می باشد. بعد از یک هفته بخیه محل عمل و سه هفته بعد سوند شما خارج می شود. جواب قطعی از نظر شدت درگیری به سرطان پروستات و نوع آن از نظر قدرت تهاجمی یک هفته بعد از عمل توسط پاتولوژی به دکتر شما گزارش می شود و بسته به اینکهدرجه درگیری چقدر است؟ و یا بافت های اطراف درگیر شده اند، یا نه، ادامه درمان بر اساس گزارش پاتولوژی عبارت است از:

  • اگر سرطان پروستات بدخیم محدود به غده باشد و نسج اطراف درگیر نباشد، همان عمل پروستات بدخیم برای برگرداندن سلامتی شما کامل بوده و نیاز به درمان اضافه ای نیست.
  • اگر بافت های اطراف پروستات درگیر شده باشد، باید از رادیوتراپی یا داروهای ضد هورمونی تستوسترون که به صورت آمپول و قرص در بازار است با دستور متخصص ارولوژی برای تکمیل درمان استفاده نمایید.

عوارض عمل پروستات بدخیم

بعد از خارج کردن سوند مجرا ممکن است شما به درجاتی خروج غیرطبیعی ادرار داشته باشید که با گذر زمان اغلب بهتر می شوند. بهترین ورزش تقویت دریچه ادرار بعد از عمل، منقبض کردن عضلات باسن می باشد که توصیه می گردد در طول روز مرتب انجام شود که اغلب با گذر زمان در حدودی که عملکرد مثانه نرمال باشد و آسیب جدی به اسفنکتر وارد نشده باشد، با گذر زمان و انقباض عضلات باسن که توصیه می گردد چندین بار در روز انجام شود بهتر خواهد شد.

 جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (37 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۲۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 54 سال دارم برادرم سرطان پروستات داشت 5 سال از من بزرگتر است وهیچ علامتی نداشت عمل کرده من 1 سال است که نزدیکی دردناک وبعد از نزدیکی تا یک هفنه درد وتکرر دارم وماها انتی یوتیک استفاده کرده ام وامنیک وفایده نداشته پروستات 20 گرم وسایز 48 است میباشد وpsa=1 میباشد طوری شده از نزدیکی میترسم وروحیه ام خراب است جانباز هستم شیاف های ضد درد معده ام را اذیت میکند ایا امکان دارد برای بنده بیوپسی از پروستات بگیرید در مطب یا بیمارستان ویا mri پروستات با بیوپسی هر جور صلاح میدانید تا خیالم راحت شود چون چند بار جراحی ستون فقرات وشکم داشته ام از جراحی وغیره ترسی ندارم درود برشما دکتر عزیز
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      مشکل لیشتر روحی وروانی است بیخودی نگرانید
  • تصویر کاربر گرجي پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    براي سيستوسكوپي زير بيهوشي چقدر هزينه دريافت ميكننين همراه با هزينه بيمارستان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      اگر دفترچه دارید بیا کمک میکنم
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۵ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر بابم ازمایش پروستات داده که p.s.a14.2نمیدونیم چکار کنیم پارسالم تیکه برداری کرده سرطانی نبوده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      باید نمونه برداری کنید از پروستات02122642744
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    پروستات سلام به دکترمراجعه کردم وبعدازمعاینه بهم گفتن عفونت پروستات دارم و35روزداروی سیپروفلوکساسین500هر12ساعت خوردم وقرص پروستاتان
    حالا احساس میکنم بازم دردفع مدفوع یه کم سوزش دارم وشبها برادفع ادراربیدارمیشم میتونم بازم دارومصرف کنم یا کافیه درضمن45ساله هستم
    1. تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      چراسوال من جواب داده نمیشه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      از نظر من دارو قطع كنيد واب زياد بخوريد وشبه در اب گرم بشينيد كافي است با دارو خوب نميشويد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۲۵ سالم هست و مجردم وتاحالا هیچ گونه رابطه جنسی نداشتم. من دو بار قبلا رسیدم خدمتتون وآزمایش خون و ادرار که خودتون داده بودید که برای ۶ ماه پیش است را به پیوست ارسال کردم براتون. ۶ماه پیش فرمودید مشکلی نیست. ولی به علت اینکه شش ماه گذشته ومن هنوز درد مقعد درد در ناحیه آلت تناسلی وناراحتی در سرآلتم ودرد لگن و کمرم وشکمم.ودر ناحیه پشتم حالت گرفتگی ودرد دارم . که گاهی زیر شکمم سمت راست معمولا درد میگیردبرطرف نشده وگاهی هنگام ادرار هم مقداری فشار در شکمم احساس می کنم. وادرارم هم گاهی که برای دفع مدفوع میروم با زور مقدار کم وبه صورت ذره ذره خارج می شود و به راحتی خارج نمیشود و سپس درد میگیردو بعد از خروج هم انگار باز هم هست وبه طور کامل ادرار خارج نشده است درحالت معمولی هم بعد ازاتمام ادرار باز هم از همان زمان تا چند دقیقه بعد مقداری ادرار خارج می شود ومن ادرار را در نوک مجرای ادرار داخل آلتم میتوانم ببینم وگاهی حس یک مقدار باقی ماندن ادرار دارم که اذیتم می کند .من در طول خواب ۲ بار یاحداقل ۱ بار بیدار میشوم وباید به دست شویی بروم. و گاهی اوقات مقداری مایع بیرنگی که قبل از انزال وخروج منی خارج می شود گاهی بعد از انرال هم مایع بیرنگ و شفاف که کش هم می آید از آلتم خارج می شود حتی تا ساعت ها بازهم مقداری خارج می شود وحتی گاهی اوقات به طور معمولی هم حتی بدون انزال وبدون خروج منی هم به طور ناخودآگاه ازآلتم خارج میشود که آن هم مقداری انگار درداخل مجرا در سرآلتم باقی می ماند و مهمتر اینکه من بعد از خود ارضایی تا ساعت ها بعد وتا زمانی که شب نخوابم دراز نکشم حالت گرفتگی و یا درد و احساس اینکه مقداری در آلتم باقی مانده دارم و ببخشید رنگ مایع منی هم مایل به رنگ سبز است که عکس آن راهم براتون ارسال کردم که نگرانم کرده وکلا در حالت راه رفتن وایستادن و نشستن درد دارم و اذیت می شوم حتی درحالت معمولی و فقط دراز که می کشم بهتر می شوم و طبق مطالبی که در سایتتون خواندم نگران شدم واحتمال پروستاتیت والتهاب پروستات را دادم می خواستم خواهش کنم بفرمایید مشکل من چیست؟ من باید چه کار کنم بایدآنتی بیوتیک مصرف کنم و درمان به چه صورتی است ؟ با تشکر وسپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      از نظر من شما سالمید اب زیاد بخورید ورزش ونشاط ودر اب گرم بشینید کافی است
  • تصویر کاربر یاسر جمعه ۲۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    باعرض سلام0در جواب سوال قبلی راجع به سرطان پروستات بد خیم با گرید9 فرمودید که به سرعت باید عمل بشه میشه بفرمایید نوع عمل رو0 اینجا پیشنهاد برداشتن بیضه ها رو دادن0
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      مدارک را بفرستید یا بیایید ببینم
  • تصویر کاربر عباس سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت شما آقای دکتر
    پدری دارم 72 ساله که سایز پروستات ایشان در سونوگرافی حدود 73 قید شده است و دکتر محمود رضا مرادی از استان کرمانشاه گفته که بایستی عمل شود( ابتدا با دستگاه و در غیر اینصورت عمل باز) هم اکنون نیز دارو پروستات و قرص فشارمصرف می کنند
    4 سال پیش در قلب پدرم یه فنر جای گرفته که هم اکنون داروی روپیکسون و آسپرین بچه نیز مصرف می کند.
    ولی مشکل اساسی این این که 4 هفته قبل قرار بر این بود که عمل شود ولی با داشتن استرس زیاد پدرم با فشار 21 به سی سی یو منتقل شد و دکتر بیهوشی و قلب مجوز عمل ندادند. کماکان پیگیر عمل ایشان هستیم ولی متاسفانه اسم بیمارستان و اسم عمل و کلا اسم فشار خون که در میان میاید پدرم در بیمارستان فشارش حدود 17 بالا می رود و این در صورتی است که فشار ایشان در منزل بین 13 الی 15 در نوسان است. دارای تکرر ادرار و نیز بیرون روی تا صبح و گاهی اوقات بی اختیاری می باشد. در چند نوبت نیز خون در ادرار ایشان مشاهده شده ولی آزمایش خون ایشان نشان داده که سرطانی نیست.
    خواهشمند است با توجه به فنر موجود در قلب ایشان و بزرگی قلب ایشان و نیز داشتن فشار خون بالا و نیز عدم امکانات کافی در شهر ما راهنمایی نمایید که آیا عمل ایشان انجام شود یا خیر و اگر انجام شود عمل باز نیاز است یا عمل بسته
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      در این سن دنبال عمل نباشید ومدارا کنید بهتر است
  • تصویر کاربر Majid شنبه ۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر
    اینجانب ۴۲ سال سن دارم . در سونوگرافی از روی شکم حجم پروستاتم ۳۳ سی سی مشخص شد و psaخون در حد نرمال . هیچگونه علائمی در حال حاضر ندارم . آیا نیاز به پی گیری دارم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      شما کاملا سالمید
  • تصویر کاربر امیررضا دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1804 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من نزدیک به دوونیم سال هست خودارضایی میکنم اطراف کلاهک آلت تناسلیم گوشت اضافه زده شکل آلتم تغییر پیدا کرده پوست زیر آلتم در حال برگشته آقای دکتر نیازی هست عکس بفرستم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      من زگیل نمیبنم
    2. تصویر کاربر امیررضا دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      پس دکتر مشکل از خودارضایی هست یا مشکل دیگه ای؟
    3. تصویر کاربر امیررضا دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      میترسم مشکل خاصی داشته باشه ؟ خودارضایی درمان دارویی داره؟ خودمم ناراحتم ولی نمیتونم خودمو کنترل کنم میشه کمکم کنید
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر متصور چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    باسلام اقای دکتر پدر اینجانب عمل رادیکال پروستکتومی انجام دادن حدود کمتر از سه ماه مشکل ناتوانی ادار دارد طوری که دست به کاری میزند قطر ادرار میاد شغل زنبوردار هستند سن 65سال وعکس وازمایش های قبل از عمل را مفرستم نگران هستیم دوباره عود بکند جواب بدهید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر