جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عمل پروستات بدخیم با رادیکال پروستاتکتومی

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان پروستات بدخیم شایع ترین سرطان منجر به مرگ در مردان بعد از سرطان ریه و کولون می باشد. علیرغم شیوع نسبی بالای سرطان پروستات، اگر به موقع تشخیص داده شود و کامل درمان گردد، هیچ خطری برای بیمار ندارد. درمان قطعی سرطان پروستات چیست؟

همچنانکه در مباحث گذشته عرض کردم قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات نمونه برداری از مقعد و با استفاده از سونوگرافی است. پس از تشخیص قطعی سرطان پروستات بدخیم درمان آن بسته به درجه ی آن متفاوت است.

جراحی پروستات بدخیم

اگر سرطان پروستات بدخیم در مرحله اولیه که داخل غده است و مقدار کمی از پروستات را درگیر کرده است و چسبندگی زیاد به اطراف نداشته باشد، درمان قطعی آن، عمل پروستات بدخیم است. در این روش با یک الی دو شب بستری در بیمارستان و بدون بیهوشی عمومی و با برش چندسانتی زیر ناف غده پروستات به همراه مخلفات آن از قبیل کیسه های منی و لوله های منی بر کاملاً برداشته و پاکسازی می گردد. پس از برداشتن کامل غده پروستات گردن مثانه را به مجرا پیوند می زنیم که در فیلم زیر می بینید.

نکته مهم در جراحی رادیکال پروستات برداشتن کامل غده پروستات و پاکسازی محل و از طرفی دقت در حفظ اعصاب آلت تناسلی برای جلوگیری از ناتوانی جنسی و حفظ نسبی دریچه ادراری جهت جلوگیری از بی اختیاری ادراری و ناتوانی جنسی می باشد که دو عارضه عمل جراحی سرطان پروستات بدخیم می باشد.

عود سرطان پروستات بعد از جراحی

برخلاف عمل جراحی ساده و خوش خیم پروستات که مثل گردو در آن فقط هسته را برمی داریم در جراحی سرطان پروستات بدخیم مجبور به برداشتن کل غده پروستات جهت جلوگیری از عود بیماری و درمان کامل آن هستیم و لذا شانس عوارض ذکر شده در این عمل با درصد بالاتری نسبت به عمل ساده پروستات همراه می باشد.

عمل رادیکال پروستات

بعد از عمل موفقیت آمیز جراحی سرطان پروستات که بین 45 دقیقه تا 5/1 ساعت طول می کشد یک سوند به مدت 20-15 روز در مثانه و مجرا جهت گرفتن موفقیت آمیز پیوند مثانه به مجرا گذاشته می شود و شما 48 ساعت بعد از عمل از بیمارستان مرخص می شوید و بهتر است هر چه زودتر علیرغم داشتن سوند فعالیت های روزمره و تحرک لازم را داشته باشید تا از بعضی از عوارض جراحی لگنی از قبیل لخته شدن خون در اعضا و … جلوگیری شود.

تنها توصیه بعد از عمل نگهداری کامل از سوند به مدت 2 الی 3 هفته می باشد. بعد از یک هفته بخیه محل عمل و سه هفته بعد سوند شما خارج می شود. جواب قطعی از نظر شدت درگیری به سرطان پروستات و نوع آن از نظر قدرت تهاجمی یک هفته بعد از عمل توسط پاتولوژی به دکتر شما گزارش می شود و بسته به اینکهدرجه درگیری چقدر است؟ و یا بافت های اطراف درگیر شده اند، یا نه، ادامه درمان بر اساس گزارش پاتولوژی عبارت است از:

  • اگر سرطان پروستات بدخیم محدود به غده باشد و نسج اطراف درگیر نباشد، همان عمل پروستات بدخیم برای برگرداندن سلامتی شما کامل بوده و نیاز به درمان اضافه ای نیست.
  • اگر بافت های اطراف پروستات درگیر شده باشد، باید از رادیوتراپی یا داروهای ضد هورمونی تستوسترون که به صورت آمپول و قرص در بازار است با دستور متخصص ارولوژی برای تکمیل درمان استفاده نمایید.

عوارض عمل پروستات بدخیم

بعد از خارج کردن سوند مجرا ممکن است شما به درجاتی خروج غیرطبیعی ادرار داشته باشید که با گذر زمان اغلب بهتر می شوند. بهترین ورزش تقویت دریچه ادرار بعد از عمل، منقبض کردن عضلات باسن می باشد که توصیه می گردد در طول روز مرتب انجام شود که اغلب با گذر زمان در حدودی که عملکرد مثانه نرمال باشد و آسیب جدی به اسفنکتر وارد نشده باشد، با گذر زمان و انقباض عضلات باسن که توصیه می گردد چندین بار در روز انجام شود بهتر خواهد شد.

 جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (37 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سید سه شنبه ۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    پرستات داشتم در تاریخ 16295 عمل کردام.
    هیچ گونه مشکلی نداشتم تا 18 روز پیش ک در ادرار خود خون مشاهد کردم
    ب دکتر مراجعه کردم وازمایشات زیر را ک در تصویر برا شما فرستادم مشاهد میکنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمدمهدی جمعه ۱۵ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 680 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من حدود ۱۰ ماه پیش ورم معده گرفتم (بدلیل خوردن غذاهای سرد و دیرهضم‌ که باشگاه میرفتم) و درد داشتم‌ چندین مرتبه به متخصص داخلی مراجعه کردم و دارهایی مصرف کردم(پنتوسک،دومپریدون،نولپازا،.) بهتر شدم اما کم و بیش باز هم مشکل دارم اگر مراقبت نکنم ولی یک یا دو ماه میشود که احساس میکنم شکم روده ها و زیر شکمم هم باد داره و با اینکه شکمم هم اگه خالی باشه اما بادکرده هست و گاهی فکر میکنم ادرار دارم اما اینطور نیست بعضی وقت ها هم تیر کشیدن های خفیف دارم(جای خاصی نداردپهلو هاکلیه،دوطرف زیر شکم مثل دوتا رگ،)و گاهی هم درد و احساس سردی در دوطرف زیر پایین قفسه سینه
    ممنون میشم اگه بگید چیکار باید بکنم و اینکه آیا اینها با ورم و باد معده و اسید معده ارتباط دارد یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      شما بايد به دكتر گوارش مراجعه نماييد
  • تصویر کاربر جهانگیر شنبه ۹ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر

    چند سالی هست که حس کردم حجم ادرار من کمتر شده و سرعت اولیه رو نداره، اونقدر کم نشده که ادرارم قطره قطره بیاد، ولی سرعت خروجش کمتر شده!

    میترسم بخاطر بزرگ شدن پروستات باشه!
    من 26 سالمه

    اگه علتش پروستاته عمل کنم، نابارور میشم؟ سلام دکتر وقت بخیر

    چند سالی هست که حس کردم حجم ادرار من کمتر شده و سرعت اولیه رو نداره، اونقدر کم نشده که ادرارم قطره قطره بیاد، ولی سرعت خروجش کمتر شده!

    میترسم بخاطر بزرگ شدن پروستات باشه!
    من 26 سالمه

    اگه علتش پروستاته عمل کنم، نابارور میشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ دی ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر سيما سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتر
    همسر بنده با psa 59 ونمونه بردارى به كنسر پروستات مبتلا شده و دكترها بنا به سن 54 ساله براى ايشان عمل تجويز كردن
    سوال بنده اين است كه برداشتن پروستات ايشان بطور كامل با عمل لاپراسكوپى انجام پذير هست؟؟؟يا با عمل قديمى امكان دارد و ايا بعد از عمل امكان بى اختيارى ادرار و ناتوانى جنسى صد در صد وجود دارد؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۳ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 1888 مشاهده پرسش
    سلا م آقای دکتر 45 سال دارم تا ششماه پیش وضع سکسم عالی بود اندازه آلت در حالت نعوذ طبیعی وسفت و شق بود سایز کلفتیش هم خوب بود الان قبل اینکه به حالت نعوذ آلت برسم پیش آبم خارج میشه شلوارم را خیس میکنه یا حتی اگه به فکر سکس بیفتم این حالت پیش میاد اون سفتی قبل رو ازدست دادم کلفتیش هم همین طور قرص متفورمین 500 میخورم دیابت نوع 2 دارم تکرر ادرار داشتم آزمایش psa دادم و سونوگرافی پروستات دادم تشخیص پزشک تورم پروستات بود قرص ترازوسین تجویز نمود استفاده کردم قوای جنسی ام تحلیل رفت طوریکه صبح ها آلتم بزرگ میشد الان بزرگ نمیشه و همسرم بهم میگه نسبت به گذشته سایز آلتت کوچکتر و باریگتر شده خواستم نظر تون رو بدون و راه درمان و بازگشت به سابق چیه؟سپاس از شما
    در ضمن الان قرص magniforte و پرگابالین 75 و باکلوفن 10 و سلکسیب 200 بخاطر درد گردن استفاده میکنم به مدت 2 ماه هست که پزشک گفته روی قوای جنسیت اثر نداره خواستم شما هم بدونید
    از عرق بوقناق و متفورمین هم جهت کاهش قند استفاده میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    ۸۲سال سن دارم حدود یک ماه است پروستادم اذیتم می کند.ازطریق تلگرام آزمایش وسونو گرافی برایت فرستادم.احتیاج به عمل دارم.اگر احتیاج به عمل دارم.برام شرح بده چه نوع عمل برام بهتر است (عمل باز.یالیزر...)اگر بیام خدمت شما بیمارستان خیلی می مونم اگر جوابم دهید سپاسگذارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر mahdim یکشنبه ۲۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من متاسفانه مدت خیلی زیادیه (یادم نمیاد از کی )که به صورت مرتب خود ارضایی میکنم ولی الان قصد اتمامش را دارم گاهی بعد از ارضا دچار سوزشی میشوم در انتهای باسنم و علامت بعدی نیز زمانی که زیر باسنم را فشار دهم اخر ادرارم تخلیه میشود و نمیدانم این مسئله از قبل بوده و من توجه نمیکردم یا خیر ( البته شنیدم اینکار خوب است ولی در سن 19 سالگی نمیدانم)
    ميخواستم بدونم من دچار بزرگی پروستات شده ام؟
    از کجا باید متوجه شوم؟
    متاسفانه با توجه به سنم دکتر اورولوژیست خجالت میکشم بروم چون اغلب همه مسن اند
    و اگر نشدم چون از این موضوع میترسم برای جلوگیری ازش چکاری باید انجام دهم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      در سن شما بيماري پروستات نداريم دكتر رفتن نميخواهد
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عزیز پدرم ۸۵ سالشه ساله ۹۲ در طی یک آزمایش psa خونش ۸ بود بلافاصله بردیمش بیمارستان در این مدت تکرر ادرار زیاد داشت تو بیمارستان بعلت مشکل کم خونی عملش نکردند و نوشتند که کاندیدای عمل جراحی می باشند وبا دارو ترخیصش کردند تا اینکه یک ماه پیش کمرش در قسمت پایین به شدت با حرکت بدن درد میکرد وتکرار ادارش هم خیلی بیشتر شد با کمی آب خوردن ادرار زیادی می‌آمد البته کم کم تا یک هفته بعد این اتفاق سوزش شدیدی گرفت و ادرارش حبس شد الان دکتر سوند فولی وصل کرده و داروی امنیک روزی یک بار افلوکساسین روزی دوبار تجویز کرده الان یک هفته است سوند وصله ودارو مصرف می‌کنه به نظر جنابعالی چکار باید کرد وسنش هم ۸۵ است ممنونم اگر جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر قابل عمل است عمل كنيد پروستات را
    2. تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام ممنون آقای دکتر اگر شرایط عمل نداشته باشد بخاطر سن بالا بودن و شرایط کم خونی. آیا با دارو هم میشه تا حدودی از اندازه پروستات کاسته شود واگر دارویی مدنظر جنابعالی هست لطف بفرمایید ممنون میشم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      دارو همان است كه ميخورند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سپنتا جمعه ۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 6909 مشاهده پرسش
    چگونه میشود به صورت قانونی یک عدد دستگاه ماساژور پروستات برای استفاده ی شخصی جهت درمان التهاب پروستات وارد این مملکت گل و بلبل کرد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام اگر خواستيد از خارج تهيه كنيد سوال ايا اين وسيله از نظر علمي براي پروستاتيت مزمن درمان است جواب مطلقا منفي است
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۱۵ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید ، پدر من ۶ روز پیش عمل پروستات بدخیم نجام داده، بعد از عمل غده رو دادن واسه نمونه برداری ، میخواستم دلیلشو بدونم ، مگه بعد از عمل امکانش هست که هنوز دچار بیماری باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد تحت نظر باشد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر