جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راه های تشخیص قطعی سرطان پروستات

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

مردان بالای ۵۰ سال برای بررسی وضعیت پروستات و سالم بودن آن حتما باید به دکتر ارولوژ مراجعه کنند. روش های مختلفی برای تشخیص سرطان پروستات وجود دارد که در ادامه به تک تک آنها اشاره شده است.

اگر شما بالای 50 سال هستید یا اگر پدر، عمو و یا برادرتان مبتلا به سرطان پروستات بوده است حتماً بعد از 40 سال به دکتر ارولوژی جهت چکاپ مراجعه نمایند.

تشخیص سرطان پروستات

در حالت کلی سه روش برای  تشخیص پروستات وجود دارد.

اندازه گیری psa

1- تست سرطان پروستات PSA

اولین اقدام اندازه گیری میزان PSA خون شما می باشد. PSA ماده ای است که از پروستات ترشح و وارد خون می گردد که اندازه آن در خون بسته به حجم پروستات، دستکاری های اخیر پروستات از قبیل معاینه انگشتی، سیستوسکوپی و ورم پروستات متغیر می باشد.

اندازه PSA عمدتاً بر اساس سن بیمار و حجم پروستات بررسی می گردد. مثلاً در یک فرد 50 ساله اندازه PSA باید زیر 2 باشد ولی در یک فرد 65-70 ساله تا 4 را طبیعی تلقی می کنیم.

نقطه مهم افزایش تدریجی سطح PSA می باشد که به آن PSA Rising یا افزایش یابنده اطلاق می شود. نکته بسیار مهم هر PSA افزایش کننده تدریجی سرطان پروستات است مگر اینکه خلافش را با نمونه برداری ثابت کنیم. نتیجه اینکه اگر در آزمایشات مختلف سطح PSA خون شما روند صعودی دارد حتماً آن را جدی گرفته و به پزشک ارولوژیست یا مجاری ادرار مراجعه نمایید.

2- روش معاینه پروستات

دومین راه  تشخیص سرطان پروستات که پزشک شما انجام خواهد داد، معاینه انگشتی است که در این روش از طریق مقعد اندازه حجم و قوام پروستات شما معاینه می شود. در حالت طبیعی قوام پروستات مثل قوام کف دست در حالت انقباض می باشد.

زمانی که پروستات سرطانی می شود قوام آن سفت و مثل سنگ می گردد که در صورت چنین یافته ای، قدم بعدی  تشخیص سرطان پروستات که همان نمونه برداری از پروستات است، می باشد. در فیلم زیر چگونگی انجام بیوپسی از پروستات را با توضیحات دکتر حسین کرمی میبینید.

3- تشخیص سرطان پروستات با سونوگرافی

سومین و قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات نمونه برداری از طریق مقعد  به کمک سونوگرافی می باشد. هر فردی که:

  • PSA آن حالت افزاینده تدریجی دارد.
  • اندازه PSA آن بالاتر از نرمال است.
  • علی رغم PSA نرمال، ولی در معاینه انگشتی پروستات سفت شده است.

باید تحت نمونه برداری سوزنی با سونوگرافی قرار گیرد که در این روش با تعیین وقت قبلی و آمادگی های زیر انجام می گردد:

1- حتماً سه روز آنتی بیوتیک لازم جهت جلوگیری از عفونت را قبل از نمونه برداری باید شروع کنید.

2- یک هفته قبل آسپرین، پلاویکس و داروهای رقیق کننده خون را باید قطع کنید.

3- شب قبل از نمونه برداری فقط از مایعات استفاده نمایید.

4- روز قبل از نمونه برداری جهت تخلیه خوب مقعد از شیاف های ملین استفاده نمایید.

5- نمونه برداری به صورت سرپایی و در عرض 10-15 دقیقه انجام و تعداد 12 قطعه از پروستات نمونه برداری شده و به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می شود و جواب قطعی از نظر سرطانی و غیرسرطانی بودن پروستات مشخص می شود.

اگر جواب پاتولوژی سرطانی باشد بسته به سطح و مرحله سرطان، پزشک پیشنهادات درمانی خود را با شما هماهنگ خواهد کرد. در رابطه با درمان های سرطان پروستات با شما در قسمت بعدی صحبت خواهم کرد.

سلامت پروستات

آزمایشات مورد نیاز برای سرطان پروستات

هیچ آزمایش ساده ای برای تشخيص سرطان پروستات وجود ندارد. دو آزمایش رایج مورد استفاده برای تشخيص سرطان پروستات، آزمایش PSA  و معاینه دیجیتال رکتوم است. با استفاده از این آزمایش ها (به طور جداگانه یا در کنار هم)، تنها می توان تغییرات پروستات را مشاهده کرد.

این تست ها قابلیت تشخیص سرطان پروستات را ندارند. در صورتی که در نتیجه ی هر کدام از این آزمایش ها، چیزی غیر عادی به نظر برسد، معمولاً برای شما آزمایش های بیشتری تجویز خواهد شد.

عکس برداری ام آر آی (MRI) 

در فرآیند عکس برداری ام آر آی، با استفاده از یک آهنربای بسیار قوی و امواج رادیویی، تصویری دقیق و با جزئیات بالا از درون بدن شما ثبت می شود. پزشک برای تشخیص سرطان پروستات از نوع خاصی از عکس برداری MRI به نام mpMRI استفاده می کند. در این روش، با استفاده از ترکیب نتیجه ی سه عکس mpMRI مختلف، تصویر بسیار دقیق تری از درون بدن شما ثبت می شود.

پزشک معمولاً از آزمایش MRI برای بررسی نیاز به بیوپسی یا هدایت سوزن بیوپسی به محل خاصی از پروستات شما استفاده می کند. از دیگر فواید این نوع عکس برداری، قابلیت مشاهده ی تکثیر و پخش احتمالی توده ی سرطانی به سایر اندام ها و بافت های مجاور می باشد. پیش از عکس برداری، در رابطه با وجود هر گونه فلز درون بدن خود (مثل باتری قلب و …)، هر نوع آلرژی، دیابت، بیماری کلیوی یا سابقه ی عکس العمل آلرژیک به رنگ کانتراست طی آزمایش های گذشته، به تکنسین MRI خود اطلاع دهید.

بیوپسی (نمونه برداری)

با توجه به نتیجه ی عکس MRI، متخصص اورولوژی شما ممکن است برای نمونه برداری از بافت پروستات، آزمایش بیوپسی پروستات را تجویز کند. پزشک معمولاً بعد از توضیح خطرات و مزایای آزمایش بیوپسی پروستات، به شما زمان می دهد تا تصمیم خود را برای انجام آزمایش بیوپسی قطعی کنید.

دو روش اصلی برای انجام آزمایش بیوپسی پروستات وجود دارد:

  • بیوپسی ترانس پرینال (TPUS): دراین روش، سوزن از پوست ناحیه ی بین مقعد و کیسه بیضه وارد بدن شما می شود.
  • بیوپسی ترانس رکتال (TRUS): در این آزمایش، سوزن از طریق رکتوم وارد بدن شما می گردد.
اقدام به نمونه برداری از پروستات

طی هر کدام از این عمل ها، پزشک معمولاً علاوه بر نمونه برداری از نواحی مختلف پروستات شما، از نقاط مشکوک (طبق نتیجه عکس MRI شما) نیز نمونه هایی خواهد گرفت. سپس، این نمونه ها به آزمایشگاه ارسال شده تا -به منظور یافتن سلول های سرطانی- توسط یک متخصص پاتولوژی بررسی شود.

با توجه به نوع بیوپسی شما، ممکن است به مدت چند روز مقدار کمی خون در ادرار یا مدفوع خود مشاهده کنید. همچنین، احتمال وجود خون در منی تا دو ماه بعد از آزمایش بیوپسی پروستات وجود دارد.

سایر آزمایش ها

اگر نتایج آزمایش بیوپسی پروستات شما سرطان پروستات را تأیید کرده است، پزشک ممکن است برای بررسی میزان پخش شدگی سرطان، آزمایش های تکمیلی زیر را تجویز کند.

اسکن استخوان 

در این عکس برداری، احتمال پخش شدگی سرطان پروستات به استخوان های شما مورد بررسی قرار می گیرد. پیش از شروع این نوع عکس برداری، مقدار ناچیزی رنگ رادیو اکتیو به رگ شما تزریق شده و در نواحی رشد غیر عادی استخوانی جمع می شود. برای انتقال رنگ از طریق جریان خون به استخوان هایتان، باید چند ساعت صبر کنید.

بدن شما توسط یک دستگاه با قابلیت تشخیص رنگ رادیو اکتیو، اسکن می شود. عموماً تراکم رنگ در مناطق سرطانی استخوان، بیشتر از سایر نقاط است. این آزمایش بدون درد بوده و ماده رادیو اکتیو طی چند ساعت از بدن شما دفع می شود.

سی تی اسکن

سی تی اسکن یا عکس برداری توموگرافی کامپیوتری با استفاده از اشعه ایکس، یک تصویر دقیق از داخل بدن شما ثبت می کند. پزشک به کمک سی تی اسکن از ناحیه شکم می تواند احتمال انتشار سرطان پروستات به گره های لنفاوی را بررسی کند.

در طی این آزمایش، برای کمک به بالا بردن دقت عکس، یک رنگ به رگ شما تزریق می شود. سپس شما بدون حرکت روی تخت دراز کشیده و به آرامی از اسکنر گرد و دونات مانند سی تی عبور می کنید. عکس برداری چند دقیقه طول کشیده و بدون درد می باشد؛ اما مراحل آماده شدن برای انجام آن، ده الی سی دقیقه به طول می انجامد.

سی تی اسکن پی ای تی (PET-CT)

ترکیب یک اسکن PET (توموگرافی گسیل پوزیترون) با یک سی تی اسکن، یک آزمایش عکس برداری تخصصی محسوب می شود. این آزمایش می تواند به تشخیص پخش شدگی یا بازگشت سرطان کمک کند.

برای موارد سرطان پروستات، اسکن به دنبال ترشحات یک ماده خاص از سلول های سرطانی پروستات به نام آنتی ژن غشایی اختصاصی پروستات(PSMA)  خواهد گشت. قبل از اسکن PET-CT مقدار کمی ماده رادیو اکتیو به شما تزریق شده، که این ماده باعث پدیدار شدن آنتی ژن غشایی اختصاصی پروستات در اسکن ‌شما می شود.

توصیه های پایانی

  • جهت تشخیص و درمان به موقع سرطان پروستات توصیه می شود که همه مردان بالای 50 سال باید تست PSA خون را اندازه گیری نمایند.
  • اگر در خانواده شما پدر، عمو و یا برادر مبتلا به سرطان پروستات دارید شانس شما نسبت به افراد طبیعی 5 برابر می باشد و لذا بالای 40 سال تحت نظر دکترتان باشید.
  • هر گونه PSA افزایش یابنده باید نمونه برداری شود. مثلاً 1 ← 2 ← 3
  • در صورت  تشخیص سرطان پروستات به موقع سرطان پروستات و درمان به موقع آن عمر طبیعی خواهید داشت و لذا فرصت طلائی مراجعه و تشخیص به موقع سرطان را از دست ندهید.
  • قطعی ترین روش تشخیص سرطان پرستات نمونه برداری از طریق مقعد می باشد که در فیلم زیر می بینید.

در صورت نیاز جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.5/5 - (6 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر الناز دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    از پدرم نمونه برداری از پروستات کردن و عکس هسته ای که گرفتن تصمیم بر این گرفتن که پروستات برداشته بشه البته با توجه به عکس هسته ای گفتن که خوش خیم هست ولی حتما باید برداشته بشه ،دکتر گفت ۲ ماه بعد باید ابن کار انجام بشه چون پروستات التهاب داره .میخواستم نظر شما رو بدونم و ازتون راهنمایی بگیرم و این که تو این مدت بیماری پیشرفت نمیکنه ؟
    ممنون میشم جوابم رو بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      Psa شون چنده ؟
    2. تصویر کاربر الناز یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      آزمایش رو براتون ارسال کردم ‌.من از شهر بابل هستم
      میگن چون نمونه برداری تازه انجام شده و پروستات التهاب داره در اثر نمونه برداری ،علم پزشکی اجازه جراحی باز رو به ما تا ۲ ماه آینده نمیده چون امکان خونریزی داره
    3. تصویر کاربر الناز یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      8.5 (PSA (c.l
      1.97 (FREE PSA(C.L
      0.23 (FREE PSA/PSA (C.L
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      گزارش پاتولوژی نمونه برداریشون هم بفرستین. این حرف درسته ، بعد از نمونه برداری باید با عمل اصلی فاصله باشه
    5. تصویر کاربر الناز دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر بیوپسی و عکس هسته ای رو ارسال کردم
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      خوبه ، در مرحله ای هست که احتمالا با جراحی کنترل شه ، یه مدت از نمونه برداری بگذره ، بعد عمل کنید
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام - بیمار 66 ساله با psa 0.32 و حجم پروستات52mm و مشکل بریده آمدن ادرار - نتیجه سونوگرافی هم ضمیمه شده - لطفا دستور دارویی یا موارد دیگر را محبت کنید. با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام‌دکتر کرمی عزیز ؛ لطفا به این سوال پاسخ بدید ممنون
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      شبی یک عدد کپسول تامسولوسین مصرف کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر زرکشان شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    عرض سلام خدمت پروفسور کرمی عزیز:
    جناب من پدرم پروستاتشون بزرگ است و بخاطر بزرگی آن فشار آورده شده به مثانه و مقداری آنرا قُر کرده،به همین خاطر مقداری از ادرار در آن میماند و باعث تشکیل سنگ مثانه میشود و به مرور زمان به گفته دکتری که پدر پیششان میروند،باعث عفونت ادرار میشود و باید آنتی بیوتیک مصرف کند،به همین خاطر پدر ضعیف شده است و پدر شب تا صبح که میخوابد خیلی ادرار میکند،راه حل مشکل گشای شما بزرگوار چیست؟؟؟
    من خیلی دوست دارم که پدر رو شما حتما معاینه نمایید و از این به بعد پدر زیر نظر شما باشن و اگر هر کاری لازم است که انجام شود شما زحمتش رو بکشید.
    شب و روز شما بخیر خدا نگهدار شما و خانواده تان باشد.
    منتظر جواب شما بی صبرانه هستم.
    با تشکر شایان زرکشان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      با توجه به اینکه پروستاتشون بزرگ شده و باعث تشکیل سنگ شده ، باید عمل شود. قبلش psa و سونوگرافی انجام شود و با مدارکتون مراجعه کنید ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
  • تصویر کاربر فرید چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    طبق آزمایشی که داده شده
    PSA _total
    از 5.06 در تاریخ 97.09.03 به 7.33 در تاریخ 99.08.14 افزایش پیدا کرده .
    به دکتر داخلی مراجعه کردم به من قرص تامسولوسین 0.4 تولرین و ترازوسین تجویز کردن . آیا این قرص ها کافیست یا باید به دکتر ارولوژ مراجعه کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقتی psa بین عدد ۴ تا ۱۰ باشد بهتر است یک ماه داروی تاوانکس ۵۰۰ میلیگرم روزانه مصرف شود. بعد از یک ماه مجدد psa چک شود. اگر باز هم بالای ۴ بود باید نمونه برداری شود. اگر بالای ۴ بود باز هم جهت نمونه برداری با تلفن ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ تماس بگیرید جهت نوبت
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام ، جناب دکتر پدر من 65 سال سن. سن دارن در 2 مرحله آزمایش خون دادن که نتایج به صورت زیر بود
    PSA 10.2
    FPSA 2.01
    T
    بعد از مصرف 21 روز تاوانکس و تامسور :
    PSA 10.8
    FPSA 1.93
    ممنون میشم راهنماییمون کنید ضمنا سایز پروستات در سونوگرافی نرمال و 17 m بود
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      با توجه به عدد psa باید از پروستات نمونه برداری انجام شود
    2. تصویر کاربر علی شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر جان چطور میتونیم وقت نمونه برداری بگیریم‌ و اینکه ایا در شرایط کرونا برای نتیجه ازمایش پدرم نیاز مبرم به نمونه گیری هست و یا خیر ؟
    3. تصویر کاربر علی شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر جان چطور میتونیم وقت برای نمونه برداری بگیریم و اینکه با توجه به شرایط کرونا میخواستم ببینم شرایط آزمایش پدرم نیاز ضرروری به نمونه گیری دارد یا خیر
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      حتما باید نمونه برداری انجام شود وقتی psa بالا است. با تلفن ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ تماس گرفته شود
    5. تصویر کاربر علی شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر جان وقت شما رو زیاد گرفتم ، مطلب آخر اینکه پدر من از بیماران قدیم شما هستند ، سال ۹۴ بعد از تزریق واکسن آنفولانزا دچار عارضه میلیت عرضی یا ترنسفر میلیت شدند که بدلیل مشکل نخاعی که پیش آمد تخلیه کامل نشدن مثانه ، بی اختیاری ادرار هم شامل شد اما بعد از داروهای شما و فیزیوتراپی این مشکل حل شد اما پاهای ایشون کماکان موقع حرکت سنگین است و شکایت همیشه دارند ، حال میخواستم ببینم ایا بالا رفتن PSA ارتباطی بع مسئله گذشته دارد یا خیر
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      نه ، اینها ارتباطی ندارد . اگر به خودشون سوند نمیزنن ، و ادرارشون رو خودشون تخلیه میکنن، عدد psa شون غیر طبیعی محسوب می شود
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر جواد چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر... بنده ۳۷ سالمه بچه ندارم و میخوام برای بچه دار شدن اقدام کنم.... اما مشکل پروستات دارم... رفتم پیش دکتر بهم داروهای کانفرون، پروستا باریج ۳۹۰ میلی گرمی، برنی ادالتس ۳ گرم و تامسولوسین هیدروکلراید ۴ درصد ( ۶۰ عدد تجویز کرده روزی ۱ عدد) اما شنیدم که داروی تامسولوسین روی نطفه ام تاثیر داره ( نطفه رو ضعیف میکنه و احتمال عقیم شدن هست) خواهشا راهنماییم کنید ممنون میشم.. خیلی استرس گرفتم..
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      تامسولوسین مشکلی برای اسپرم ایجاد نمیکنه
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت آقای دکتر من فردی هستم ۵۰ ساله که مدتی هست در زمان ادرار و انزال سوزش خیلی زیادی دارم و سونو گرفتم پروستات تورم داشت.
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش ادرار از جهت بررسی عفونت ادراری انجام شود
  • تصویر کاربر مصطفیزاده شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب،پدرم در حدود یک ماه پیش درخدمت شماعمل بازپروستات انجام داده اند و تست پاتوبیولوژی نیز مورد خاصی نداشته است. درحال حاضر شب ها هر یک ساعت الی 2ساعت یکبار درهنگام شب حدود200سی سی تخلیه ادرار دارند و بیشتر از زمان گفته شده امکان نگهداری ادرار را ندارند.آیا این موضوع طبیعی می باشد؟؟لازم به توضیح است که پدر اینجانب ساکن شهر مشهد می باشند.
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      از قرص تولترودین ۴ میلیگرمی ER روزی یک عدد استفاده شود
  • تصویر کاربر محمدیان یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده ۳۹ سالمه سوزش ادرار داشتم رفتم دکتر‌گفتن التهاب پروستات هست دارو ی دی سیکلومین و باکلوفن خوردم خوب نشدم چیکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ابتدا ازمایش ادرار داده شود ، مصرف مایعاتتون بیشتر باشه
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید. دکتر گاهی یه لحظه به طور ناگهانی فاصله ی بین بیضه تا مقعدم انقدر تیر می‌کشه که مجبورم طرز نشستنم رو عوض کنم. دائمی نیست و به ندرت اتفاق میفته، و علائم دیگه ای ندارم. معمولا دردش ناگهانیه ولی گاهی هم درد خفیفی تا چند ساعت میمونه. اول اینکه می‌خوام ببینم من مشکل پروستات دارم یا نه؟ و اینکه فکر میکنم بعد از دفعات ارضا شدن این موضوع تشدید میشه، آیا اگه این دفعات کم بشه مشکل برطرف میشه؟ من ۲۳ ساله هستم. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ایا پس از ادرار کردن حس میکنین مثانه کامل تخلیه نشده ؟ سوزش ادرار دارین؟
    2. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سوزش ادرار که ندارم. در مورد عدم تخلیه مثانه هم معمولاً همچین حسی نیست، فقط ممکنه گاهی بعد از ارضا شدن این حس عدم تخلیه ی کامل رو نهایتاً یک شبانه روز به صورت خفیف داشته باشم که در همین مواقع هم هست که درد خفیف نزدیک به مقعد رو برای یک روز حس میکنم. اینا گذراست و به مرور درست میشه یا ممکنه آسیب بزنه؟
    3. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر، عکس آزمایشی رو که تقریباً همین یک ماه و نیم پیش دادم خدمتتون میذارم. یه سونوگرافی کلیه و مثانه هم رفتم که در مورد مثانه در جوابیه نوشته بودن: ضایعه ی جداری یا اینترالومینال در مثانه دیده نشد، سنگی در ناحیه ی UVJ دو طرف دیده نشد.
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      علایم شما به التهاب پروستات شباهت دارد ، از داروهای افلوکساسین ۲۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت و کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم شبی یک عدد و قرص ملوکسیکام ۷.۵ میلیگرم هر ۱۲ ساعت برای یک ماه استفاده کنین و از قهوه و نوشابه و ادویه جات و پیاز و سیر پرهیز کنین
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر