جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راه های تشخیص قطعی سرطان پروستات

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

مردان بالای ۵۰ سال برای بررسی وضعیت پروستات و سالم بودن آن حتما باید به دکتر ارولوژ مراجعه کنند. روش های مختلفی برای تشخیص سرطان پروستات وجود دارد که در ادامه به تک تک آنها اشاره شده است.

اگر شما بالای 50 سال هستید یا اگر پدر، عمو و یا برادرتان مبتلا به سرطان پروستات بوده است حتماً بعد از 40 سال به دکتر ارولوژی جهت چکاپ مراجعه نمایند.

تشخیص سرطان پروستات

در حالت کلی سه روش برای  تشخیص پروستات وجود دارد.

اندازه گیری psa

1- تست سرطان پروستات PSA

اولین اقدام اندازه گیری میزان PSA خون شما می باشد. PSA ماده ای است که از پروستات ترشح و وارد خون می گردد که اندازه آن در خون بسته به حجم پروستات، دستکاری های اخیر پروستات از قبیل معاینه انگشتی، سیستوسکوپی و ورم پروستات متغیر می باشد.

اندازه PSA عمدتاً بر اساس سن بیمار و حجم پروستات بررسی می گردد. مثلاً در یک فرد 50 ساله اندازه PSA باید زیر 2 باشد ولی در یک فرد 65-70 ساله تا 4 را طبیعی تلقی می کنیم.

نقطه مهم افزایش تدریجی سطح PSA می باشد که به آن PSA Rising یا افزایش یابنده اطلاق می شود. نکته بسیار مهم هر PSA افزایش کننده تدریجی سرطان پروستات است مگر اینکه خلافش را با نمونه برداری ثابت کنیم. نتیجه اینکه اگر در آزمایشات مختلف سطح PSA خون شما روند صعودی دارد حتماً آن را جدی گرفته و به پزشک ارولوژیست یا مجاری ادرار مراجعه نمایید.

2- روش معاینه پروستات

دومین راه  تشخیص سرطان پروستات که پزشک شما انجام خواهد داد، معاینه انگشتی است که در این روش از طریق مقعد اندازه حجم و قوام پروستات شما معاینه می شود. در حالت طبیعی قوام پروستات مثل قوام کف دست در حالت انقباض می باشد.

زمانی که پروستات سرطانی می شود قوام آن سفت و مثل سنگ می گردد که در صورت چنین یافته ای، قدم بعدی  تشخیص سرطان پروستات که همان نمونه برداری از پروستات است، می باشد. در فیلم زیر چگونگی انجام بیوپسی از پروستات را با توضیحات دکتر حسین کرمی میبینید.

3- تشخیص سرطان پروستات با سونوگرافی

سومین و قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات نمونه برداری از طریق مقعد  به کمک سونوگرافی می باشد. هر فردی که:

  • PSA آن حالت افزاینده تدریجی دارد.
  • اندازه PSA آن بالاتر از نرمال است.
  • علی رغم PSA نرمال، ولی در معاینه انگشتی پروستات سفت شده است.

باید تحت نمونه برداری سوزنی با سونوگرافی قرار گیرد که در این روش با تعیین وقت قبلی و آمادگی های زیر انجام می گردد:

1- حتماً سه روز آنتی بیوتیک لازم جهت جلوگیری از عفونت را قبل از نمونه برداری باید شروع کنید.

2- یک هفته قبل آسپرین، پلاویکس و داروهای رقیق کننده خون را باید قطع کنید.

3- شب قبل از نمونه برداری فقط از مایعات استفاده نمایید.

4- روز قبل از نمونه برداری جهت تخلیه خوب مقعد از شیاف های ملین استفاده نمایید.

5- نمونه برداری به صورت سرپایی و در عرض 10-15 دقیقه انجام و تعداد 12 قطعه از پروستات نمونه برداری شده و به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می شود و جواب قطعی از نظر سرطانی و غیرسرطانی بودن پروستات مشخص می شود.

اگر جواب پاتولوژی سرطانی باشد بسته به سطح و مرحله سرطان، پزشک پیشنهادات درمانی خود را با شما هماهنگ خواهد کرد. در رابطه با درمان های سرطان پروستات با شما در قسمت بعدی صحبت خواهم کرد.

سلامت پروستات

آزمایشات مورد نیاز برای سرطان پروستات

هیچ آزمایش ساده ای برای تشخيص سرطان پروستات وجود ندارد. دو آزمایش رایج مورد استفاده برای تشخيص سرطان پروستات، آزمایش PSA  و معاینه دیجیتال رکتوم است. با استفاده از این آزمایش ها (به طور جداگانه یا در کنار هم)، تنها می توان تغییرات پروستات را مشاهده کرد.

این تست ها قابلیت تشخیص سرطان پروستات را ندارند. در صورتی که در نتیجه ی هر کدام از این آزمایش ها، چیزی غیر عادی به نظر برسد، معمولاً برای شما آزمایش های بیشتری تجویز خواهد شد.

عکس برداری ام آر آی (MRI) 

در فرآیند عکس برداری ام آر آی، با استفاده از یک آهنربای بسیار قوی و امواج رادیویی، تصویری دقیق و با جزئیات بالا از درون بدن شما ثبت می شود. پزشک برای تشخیص سرطان پروستات از نوع خاصی از عکس برداری MRI به نام mpMRI استفاده می کند. در این روش، با استفاده از ترکیب نتیجه ی سه عکس mpMRI مختلف، تصویر بسیار دقیق تری از درون بدن شما ثبت می شود.

پزشک معمولاً از آزمایش MRI برای بررسی نیاز به بیوپسی یا هدایت سوزن بیوپسی به محل خاصی از پروستات شما استفاده می کند. از دیگر فواید این نوع عکس برداری، قابلیت مشاهده ی تکثیر و پخش احتمالی توده ی سرطانی به سایر اندام ها و بافت های مجاور می باشد. پیش از عکس برداری، در رابطه با وجود هر گونه فلز درون بدن خود (مثل باتری قلب و …)، هر نوع آلرژی، دیابت، بیماری کلیوی یا سابقه ی عکس العمل آلرژیک به رنگ کانتراست طی آزمایش های گذشته، به تکنسین MRI خود اطلاع دهید.

بیوپسی (نمونه برداری)

با توجه به نتیجه ی عکس MRI، متخصص اورولوژی شما ممکن است برای نمونه برداری از بافت پروستات، آزمایش بیوپسی پروستات را تجویز کند. پزشک معمولاً بعد از توضیح خطرات و مزایای آزمایش بیوپسی پروستات، به شما زمان می دهد تا تصمیم خود را برای انجام آزمایش بیوپسی قطعی کنید.

دو روش اصلی برای انجام آزمایش بیوپسی پروستات وجود دارد:

  • بیوپسی ترانس پرینال (TPUS): دراین روش، سوزن از پوست ناحیه ی بین مقعد و کیسه بیضه وارد بدن شما می شود.
  • بیوپسی ترانس رکتال (TRUS): در این آزمایش، سوزن از طریق رکتوم وارد بدن شما می گردد.
اقدام به نمونه برداری از پروستات

طی هر کدام از این عمل ها، پزشک معمولاً علاوه بر نمونه برداری از نواحی مختلف پروستات شما، از نقاط مشکوک (طبق نتیجه عکس MRI شما) نیز نمونه هایی خواهد گرفت. سپس، این نمونه ها به آزمایشگاه ارسال شده تا -به منظور یافتن سلول های سرطانی- توسط یک متخصص پاتولوژی بررسی شود.

با توجه به نوع بیوپسی شما، ممکن است به مدت چند روز مقدار کمی خون در ادرار یا مدفوع خود مشاهده کنید. همچنین، احتمال وجود خون در منی تا دو ماه بعد از آزمایش بیوپسی پروستات وجود دارد.

سایر آزمایش ها

اگر نتایج آزمایش بیوپسی پروستات شما سرطان پروستات را تأیید کرده است، پزشک ممکن است برای بررسی میزان پخش شدگی سرطان، آزمایش های تکمیلی زیر را تجویز کند.

اسکن استخوان 

در این عکس برداری، احتمال پخش شدگی سرطان پروستات به استخوان های شما مورد بررسی قرار می گیرد. پیش از شروع این نوع عکس برداری، مقدار ناچیزی رنگ رادیو اکتیو به رگ شما تزریق شده و در نواحی رشد غیر عادی استخوانی جمع می شود. برای انتقال رنگ از طریق جریان خون به استخوان هایتان، باید چند ساعت صبر کنید.

بدن شما توسط یک دستگاه با قابلیت تشخیص رنگ رادیو اکتیو، اسکن می شود. عموماً تراکم رنگ در مناطق سرطانی استخوان، بیشتر از سایر نقاط است. این آزمایش بدون درد بوده و ماده رادیو اکتیو طی چند ساعت از بدن شما دفع می شود.

سی تی اسکن

سی تی اسکن یا عکس برداری توموگرافی کامپیوتری با استفاده از اشعه ایکس، یک تصویر دقیق از داخل بدن شما ثبت می کند. پزشک به کمک سی تی اسکن از ناحیه شکم می تواند احتمال انتشار سرطان پروستات به گره های لنفاوی را بررسی کند.

در طی این آزمایش، برای کمک به بالا بردن دقت عکس، یک رنگ به رگ شما تزریق می شود. سپس شما بدون حرکت روی تخت دراز کشیده و به آرامی از اسکنر گرد و دونات مانند سی تی عبور می کنید. عکس برداری چند دقیقه طول کشیده و بدون درد می باشد؛ اما مراحل آماده شدن برای انجام آن، ده الی سی دقیقه به طول می انجامد.

سی تی اسکن پی ای تی (PET-CT)

ترکیب یک اسکن PET (توموگرافی گسیل پوزیترون) با یک سی تی اسکن، یک آزمایش عکس برداری تخصصی محسوب می شود. این آزمایش می تواند به تشخیص پخش شدگی یا بازگشت سرطان کمک کند.

برای موارد سرطان پروستات، اسکن به دنبال ترشحات یک ماده خاص از سلول های سرطانی پروستات به نام آنتی ژن غشایی اختصاصی پروستات(PSMA)  خواهد گشت. قبل از اسکن PET-CT مقدار کمی ماده رادیو اکتیو به شما تزریق شده، که این ماده باعث پدیدار شدن آنتی ژن غشایی اختصاصی پروستات در اسکن ‌شما می شود.

توصیه های پایانی

  • جهت تشخیص و درمان به موقع سرطان پروستات توصیه می شود که همه مردان بالای 50 سال باید تست PSA خون را اندازه گیری نمایند.
  • اگر در خانواده شما پدر، عمو و یا برادر مبتلا به سرطان پروستات دارید شانس شما نسبت به افراد طبیعی 5 برابر می باشد و لذا بالای 40 سال تحت نظر دکترتان باشید.
  • هر گونه PSA افزایش یابنده باید نمونه برداری شود. مثلاً 1 ← 2 ← 3
  • در صورت  تشخیص سرطان پروستات به موقع سرطان پروستات و درمان به موقع آن عمر طبیعی خواهید داشت و لذا فرصت طلائی مراجعه و تشخیص به موقع سرطان را از دست ندهید.
  • قطعی ترین روش تشخیص سرطان پرستات نمونه برداری از طریق مقعد می باشد که در فیلم زیر می بینید.

در صورت نیاز جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.5/5 - (6 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احسان چهارشنبه ۱۸ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 105 مشاهده پرسش
    درد ای زیر شکم که به پهلو ها و پشت کشیده می شه به پروستات ارتباط داره و برجستگی در مثانه به چه علت است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ آبان ۱( 1 سال پیش)
      چند سالتون هست ؟ ایا مشکلی در ادرار کردن دارید ؟ سوزش ؟ تکرر ؟ سابقه رابطه جنسی مشکوک ؟
  • تصویر کاربر ایت دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    به پزشک مراجعه کردم بخار داشتن علایمی مثل درد زیر شکم و مشکل در دفع ادرار ازمایش و سونو نوشتن که ارسال شده
    بخاطر تعطیلات نوروز هنوز به پزشک مراجعه نکردم ممنون میشم در مورد بیماری و راه درمان راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      عکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر محراب دوشنبه ۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده ۱۹ ساله هستم فشار ادرارم کم شده و گاها بعد انزال و ادرار سوزش احساس میکنم و درد مقعد گاها دارم و مایع منی فقط بیرون میاد و جهش نداره و بعد انزال ادرار دوشاخه میشه و کم فشار تره(بعد از ۲ یا ۳ بار خوردن امنیک اینجور شد اوایل نبود).یک بار با ماساژ پروستات و نشستن در آب گرم بهتر شد ولی باز که ول کردم اینجور شد
    خود ارضایی هم زیاد میکردم قبلا جدیدا کمترش کردم
    ۲ ماه پیشم سونو دادم برای سنگ کلیه که دفع شده بود همه چیم نرمال بود
    خیلی استرس گرفتم سر این موضوع اگر میشه بگید چی هست دقیقا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      اگر علامت دارید باید آزمایش آنالیز و کشت ادرار انجام بدید
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    با سلام
    پسر 34 ساله مجرد مدت 4 سال مشکل ادراری دارم.

    کارهای انجام شده از سال 97 تا الان
    عمل تنگی مجرا سال 97 که تنگی بصورت کامل رفع شده است،شاک ویو پروستات، شل کننده عضلات، قرص عفونت شدید، کوچک کننده پروستات، قرص کاهش دستشویی رفتن، شیاف ،...
    نشستن در ابگرم، عدم استفاده از ادویه جات مخصوصا ادویه جات تند، مصرف میوه و سبزی و فیبر فراوان.

    بتانکول ده و باکلوفن ده اخرین قرص های مصرفی ولی الان هیچی مصرف نمیکنم.

    علائم فعلی بیماری که باعث شده 4 سال سر کار و مهمانی نتوانم بروم.
    سوزش و سنگینی و درد زیر ختنه گاه،درد و تیر کشیدن بیضه و پروستات گهگاه، تکرر ادرار زیاد روز و شب، قطع و وصل ادرار کم، زور زدن در ادرار کم، قطره قطره امدن ادرار انتهای دستشویی کردن.
    1. تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      ادامه فایل ها
    2. تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      اخرین فایل ها
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      نوار مثانه مطرح کننده تنگی مجرا هست
    4. تصویر کاربر رضا شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      خب باید چکار کنم؟
      یعنی باید دوباره عمل تنگی مجرا کنم؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      باید rug و vcug جدید بگیرید و بیارید ببینم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر تقی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید psa پدرم در جواب آزمایش بالا هست میخواستم ببینم خطرناک نیست و قبلا پیش شما آمدند psa 2.97 هست قرص امنیت 0.4 میخورن امنیک
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
  • تصویر کاربر آقای جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب جنا ب دکتر .من سنم ۴۰ سال است ودوماه پیش یک دفعه تکرر ادرار گرفتم وبعد سونو گرافی دوماه پیش گرفتم به ابعاد۳۷.۳۱.۳۱میلی متر وحجم ۱۹ سی سی نرمال است بعد رفتم دکتر برای ده روز سیپروفلاکسین و تامسولسین داد مصرف کردم خوب شدم باز برگشت .وباز رفتم پیش دکتر برام تاوانکس ۵۰۰ دوهفته نوشت مصرف کردم ‌.والان باز قرص کوتریموکسازول ۴۰۰ روزی یکی برای دوماه نوشته خواستم با شما مشورت کنم روزی یکی خوبه .الان مشکل من فقط بعد ادرار آلتم سوزش داره همین درضمن ۸عدد آمپول جنتاماسیون برام نوشته خوبه بزنم ضرر نداره .آقای دکتر خواهش میکنم کمکم کنید برام توضیح بدید چون این بار سوم هست ویزیت میگیرم .فقط جواب دادین سونو گرافی بگیرید درصورتی که من قبلا گرفتم.منتظر جواب هستم تشکر میکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش ادرار انجام بدید و نتیجش رو بفرستید برام
    2. تصویر کاربر آقای پنجشنبه ۳۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام.جناب دکتر خوبی آزمایش کشت ادرار انجام دادم خوب بود.
    3. تصویر کاربر آقای پنجشنبه ۳۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام جناب دکتر خرم رحیمی هستم آزمایش کشت ادرار چند روز پیش انجام دادم خوب بود .
    4. تصویر کاربر آقای پنجشنبه ۳۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام.آقای دکتر خوبی سوال من اینه آیا چون یک دوره ده روزه سیپرو فلاکسین .وبعدش یک دوره پانزده روزه تاوانکس ۵۰۰ مصرف کردم.الان دکتر باز روزی یکی کوتریما کسازول برای دوماه نوشته آیا روزی یکی کافی است جواب میده بهم .ممنون جوابش رابهم بدین.
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      همین داروی تجویزی خوبه و ادامه بدید و درسته
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر پورحسن سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    لطفاً عوارضی که ممکن است بعد از عمل سونو پروستات بوجود بیاید را توضیح دهید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی پروستات عوارضی نداره
  • تصویر کاربر Reza شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام خدمت شما
    پدر من داري ٦٠ سال سن دچار سنگ مثانه به اندازه ٢٣ ميلي متر و بزرگي پروستات به اندازه 153cc است
    به نظر شما بهتره كه از روش اندوسكوپي عمل بشه يا عمل باز
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      باید سنگ شکنی سنگ مثانه انجام بشه
  • تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۶ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    با سلام
    در تاریخ ابان 99 پروستات توسط شما تخلیه شده اما در حال حاضر مشکلات قبلی پابرجاست و همچنین psa 6.83 میباشد ، بنده ساکن مشهد هستم .
    1. تصویر کاربر مصطفی شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      لطفا جواب بدهید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
    3. تصویر کاربر مصطفی یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      عرض سلام و احترام اقای دکتر من مصطفی زاده ۷۲ ساله در تاریخ ابان ۹۹ خدمت شما برای تخلیه پروستات امدم دکتر های مشهد میگویند تنها ۱۰ گرم تخلیه شده است و مشکلات قبلی ، تکرر ادرار درشب ، سوزش دارم و psa در قبل عمل پایین بوده و الان به عدد ۶.۸۳ رسیده پزشکان مشهد جوابگو نیستند.
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۶ دی ۰( 2 سال پیش)
      باید سیستوسکوپی بشن
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر جلیلیان پنجشنبه ۲۵ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام
    به پیوست نتیجه سونوگرافی، آزمایش خون و ادرار ارسال می گردد. در ضمن سن 52 سال و گاهی شب تکررادرار دارم.در ضمن گاهاً جریان ادرار ضعیف و دو شاخه است و کمی باید صبر کنم تا مثانه خالی گردد.آزمایش قبلی از نظر PSA نرمال بوده و زمینه خانوادگی از نظر بزرگ شدن پروستات داریم. پدر اینجانب مشکل بزرگ شدن پروستات و تکرر ادرار داشت و در سن 92 سالگی به دلیل کهولت سن فوت کرد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آذر ۰( 2 سال پیش)
      نوار مثانه انجام بدیذ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر