اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

بیماری مثانه بیش فعال چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چنانچه به هر علتی فردی بیش از حد نرمال (شش بار در روز و 2 بار در شب) مجبور به دفع ادراری شود ممکن است به بیماری مثانه بیش فعال یا پرکار مبتلا شده باشد. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می تواند ناشی از عفونت های سیستم ادراری – تومور مثانه و یا اختلالات عصبی مثانه باشد.

مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده ای ایست که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و محدودیت ها واسترس های ناشی از تکرر ادرار و اینکه دستشوئی همیشه در دسترس بیمار باشد چه بسا زندگی فرد را محدود کرده و مانع از بیرون آمدن از خانه و عدم مسافرت طولانی و غیره می گردد.
بیماری فوق در تمام سنین در مردان و زنان دیده می شود و اغلب در خانم ها شایع تر است.

 

علامت های مثانه بیش فعال عبارت است از

  • تکرر ادرار زیاد
  • احساس ناگهانی و شدید دفع ادرار
  • بی اختیاری اورژانسی ادرار
  • شب ادراری و بیدارشدن بیش از 2 بار در شب در افراد جوان که علامتهای فوق مزمن بوده و باعث مشکلات روانی  عاطفی و اجتماعی می شود و کیفیت زندگی شدیداً مختل می گردد.

 

علت مثانه بیش فعال چیست؟

علت تکررهای ادراری، بی اختیاری اورژانسی و احساسهای شدید دفع ادراری مزمن، می تواند ناشی از عفونتهای مزمن پروستات، ورم مزمن مثانه، ناپایداری عضله مثانه و انقباضهای خود به خودی آن، کاهش حجم مثانه، کاهش قابلیت اتساع مثانه جهت حجم گیری، به هم خوردن تعادل عصبی عضله مثانه، دریچه خروجی مثانه و حساس شدن بیش از حد گیرنده های عصبی مخاطی مثانه باشد.

هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و دراز مدت دارد باید از نظر این بیماری بررسی گردد.

تکرر ادراری

روش تشخیصی مثانه بیش فعال چیست؟

آزمایشهای ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری بیمار کمک کننده می باشد در صورت عدم وجود عفونت جهت تشخیص قطعی بیماری باید نوار مثانه یا تست اورودینامیک از بیمار انجام شود. که با انجام نوار مثانه: حجم مثانه قابلیت اتساع مثانه، حس مثانه وجود پرشهای انقباض عضلات مثانه و هماهنگی دریچه خروجی مثانه همه با دقت خاص تشخیص داده شده و با توجه به محل عیب موجود درمانهای قطعی انجام می گیرد.

درمانهای موجود جهت مثانه بیش فعال کدامند؟

امروزه از رفتار درمانی و درمانهای داروئی و درمانهای جراحی جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. که با انجام تست ارودینامیک و تشخیص علت اصلی، درمانهای فوق به بیماران پیشنهاد می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3.1/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر من سال قبل ي زائده داشتم ك مطمن نيستم خوردم زگيل بود يا نه رفتم و ليزر كردم خ هم كوچيك بود و آزمايش پاپ اسمير دادم ك نرمال بود ولي آزمايش اچ پي وي نوع ٣١ برام مثبت بود تا امسال دوباره هيچ زائده اي ندارم ولي چون نگران بودم رفتم پاپ اسمير دادم پاپ اسميرم نرماله ولي اچ پي وي نوع ٦ و ١٦ مثبت شده اول اينكه مگه ميشه نوعش تغيير كنه و بعد سوالك اينه آقاي دكتر چرا تو خود پاپ اسمير تو قسمت اچ پي وي چيزي ننوشته ، لطفا بفرماييد من الان بايد چيكار كنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      در نمونه ی پارسال اون تایپ رو داشتید در نمونه ی فعلی اینارو دارید احتمالا هر ۳ رو داشتید الزامی برای حضور ویروس در نمونه پاپ اسمیر نیست
  • تصویر کاربر رشیدزاده شنبه ۲۷ بهمن ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    خسته نباشید
    پدر من 68 سالشونه و نمره گلیسیون 8 بود و خرداد 1402 عمل پروستاکتومی انجام دادن،بعد از عمل هر 3 ماه psa چک شده و 0.001 بوده،سه مرتبه آخری که تست psa انجام دادن،
    دفعه اول مقدار psa برابر با :0.01
    دفعه دوم مقدار psa برابر با:0.06
    و بعد از یک ماه و نیم برابر با 0.09
    شده است.
    این آزمایش ها هر کدوم در آزمایشگاه های متفاوتی انجام شده است.
    همچنین بعد از تست psa به مقدار 0.06 ،به دستور دکترشون،MRI و اسکن انجام شده است و مشکلی مشاهده نشده است.
    میشه لطفا راهنمایی بفرمایید که آیا نیاز هست کاری انجام بدیم یا خیر؟
    بسیار ممنونم🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      خیر فقط آزمایشات در آزمایشگاه واحد انجام بشه یک ماه بعد هم تکرار بشه
    2. تصویر کاربر رشیدزاده یکشنبه ۲۱ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      خیلی ممنونم آقای دکتر🙏🌸
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      🌺
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۱ بهمن ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر بعد از درد شدید کلیه و سونو تعدادی سنگ دارم که با در نظر گرفتن سایز و محل قرار گیری سنگ ها نیاز به عمل دارد و چند روزی هست هر چه لباس میپوشم و حتی رختخوابم فوری سیاه میشود یعنی بخاطر نارسایی کلیه هست؟ ممنون میشم به من نوبت دهید تا حضوری مزاحم شما شوم بنده از خوزستان هستم و امشب راهی تهران میشوم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      منظورتون از سیاه شدن رختخواب چیست؟
    2. تصویر کاربر محمد شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      هر لباسی رو که میپوشم بعد از چند ساعت از داخل لباس سیاه میشه به رختخوابم هم توجه کردم حتی اونجا هم سیاه شده احتمال داره اوره خون بالا رفته باشه اقای دکتر امکان داره امروز حضوری مطب شما رو ببینم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      خیس میشه؟
    4. تصویر کاربر محمد شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      مطمئنا عرق هست ولی نه اونقدری که متوجه خیسی بدنم بشم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      باید آزمایشات کامل روتین انجام بشه بهتره به متخصص غدد مراجعه کنید
    6. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۱ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      ممنون از راهنمایی شما
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      🌺
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    پهلوی سمت چپ درد دارم . زمانی که ادرار دارم دردش بیشتر میشه . و زمان انزال هم درد در همان ناحیه احساس میشه.
    همیشه تکرر ادرار دارم . میرم دستشویی دوباره ادرار دارم.
    رفتم دکتر متخصص نظر پزشک التهاب پروستات تشخیص داده شده . ولی آقای دکتر التهاب پروستات ارتباطش با درد پهلوی سمت چپ چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری با تعیین سایز پروستات و باقیمانده ادراری انجام دهید
  • تصویر کاربر هانیه شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکتر من یه سنگ هشت میل در کلیه سمت چپ دارم.
    اول کلیه چپم کوچک شده.و الان کلیه راستم کوچیک شده.
    اسکار کورتیکال در کلیه چپ دیده شده.
    چکار کنم کلیم از این کوچکتر نشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      سونوگرافی رو بفرستید
    2. تصویر کاربر هانیه شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      سونوگرافی ارسال شد.
    3. تصویر کاربر هانیه شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      سلام سونوگرافی ارسال شد
    4. تصویر کاربر هانیه شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      16mm=Rk=94*39.cortical thickness
      There was no evidence of hydronephhrosis or ston in right
      Left kidney is mildly smaller than normal size.
      Lk=85*33.cortical
      thichkness=14mm
      A8.5mm ston is seen in upper pole of left kidney.
      Cortical scar in mid pole of the left kidney is seen.
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      باید به نفرولوژیست مراجعه کنید به نسبت سن کلیه های کوچکی دارید باید کامل بررسی بشید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر جعفر شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام وقت عالی بخیر جناب دکتر بنده تکرر ادرار داشتم تازه متوجه شدم پروستات دارم اندازه پروستات 29cc اندازه گیری شده وادرار باقیمانده در مثانه 28cc اندازه شده خواهشمندم یه داروی مثمر ثمر باتوجه به اینکه برای قلب پراپرانول و کمخونی مینور فولیک اسید وکلونازپام شبها و برای انزیم بالای کبد هم لیور گل مصرف میکنم تداخل نداشته باشه تجویز بفرمایید از اطف و مرهمت حضرتعالی بی نهایت سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      چند سالتونه؟
    2. تصویر کاربر جعفر شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      5
    3. تصویر کاربر جعفر شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      54
    4. تصویر کاربر جعفر شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      باسلام 54سالمه اقای دکتر
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      تکرر ادرار چقدره؟ شب هم هست؟
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر حبیب شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام زودانزالی شدید دارم در حدی که به 2 دقیقه هم نمیرسه
    خیلی عذاب آوره برام لطفا یک دارو پیشنهاد بدید برای درمان مقطعی سریع و یک دارو که به صورت دائمی مشکلمو بتونم حل کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      با سلام و عرض ادب سرترالین ۵۰ میلی گرم هر روز یک عدد تا یک ماه مصرف کنید
  • تصویر کاربر منصور پنجشنبه ۲۵ بهمن ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده در موارد عادی موقع رابطه زمانش حدودا 5 دقیقه طول می کشه ولی در هر ماه موقعی که می خواهیم برای بارداری اقدام کنیم و فقط در روز تخمک گذاری اقدام کنیم قبل اینکه به نعوظ کامل برسم تخلیه میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      بخاطر استرس و مسائل روانی هست اقدام کنید
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۱ بهمن ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر کرمی
    من 48 سال سن دارم و الان سه ساله که شبها زیاد برای ادارا بیدار میشم اوایل فکر میکردم که کلبه ها خوب کار میکنن ولی در ادامه مشکل بد خوابی گرفتم چون زیاد بابت ادرار بیدار میشدم
    تقریبا 6 ماه است که درمان رو شروع کردم و انواع داروها رو مصرف کردم ولی درمان نشدم
    فشار ادرار من کم است و دوشاخه میشه اکثرا
    اخیرا به پزشک دیگه ای مراجعه کردم و گفتن به من که پروستات شما رفته داخل مثانه و نمیشه کاری کرد ر واقع تو سن پایین جذثراحی نمیکنن چون ممکن است مایع منی خارج نشود و مستقیما به داخل مثانه بره
    به نظرتون من باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      ابتدا باید نوار مثانه انجام بدین تا علت اصلی مشکل شما مشخص بشه
    2. تصویر کاربر رضا شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      ببخشید آقای دکتر
      نوار مثانه رو کجا باید انجام بدم
      تو شهرستان مثلا شمال کشور انجام میدن
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      بهتره مراجعه کنید مطب براتون اانجام بشه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      همکاران مطب جهت توبت دهی نوار مثانه با شما تماس خواهند گرفت
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب و احترام. آقای دکتر من به دلیل عدم نعوظ به دکتر متخصص اورولوژی مراجعه کردم. من خودم 36 ساله هستم و 72 کیلو وزنم هستش و اهل سیگار قلیون و مشروبات نیستم و اهل ورزش هستم. دکتر بهم گفت تدالافیل 5 دو روز درمیان به مدت 3 ماه استفاده کن ، 80 درصد خوب میشی ، موقع مصرف خوب بودم و بعد از سه ماه که قطع کردم تو اولین رابطه باز مجدد عدم نعوظ بوجود اومد ، فکر کنم 7 الی 8 ماه پیش بوجود اومد و رفتم تحت نظرش. بعد از سه ماه که خوب نشدم و پیشش رفتم بهم نسخه سونوگرافی همراه با تزریق نوشت و انجام دادم و بهم تأکید نشد که اگر نعوظ پایدار داشتید سریع به اورژانس مراجعه کن. و سونوگرافی همینطور. موقع سنوگرافی و تزریق دکتر سونوگرافی فرمودند همه چیز مرتب و هیچ مشکلی نداری ، ولی متاسفانه از 14 ساعت نعوظ پایدار بهم دست داد و با درد رفتم اورژانس بقیه الله و برام تخلیه و سون گذاشتن تا سه روز دیگ برم پیشش ، نظرتون را می فرمایید ؟ و آیا موردی بوجود میاد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      در صورتی که آلت بیشتر از ۶ ساعت در حالت نعوظ باشد منجر به آسیب خواهد شد که با افزایش این زمان ممکنه منجر به آسیب و اختلال نعوظ بیشتر و یا دائمی بشه
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر فرامز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 662 مشاهده پرسش
    با سلام مردی 62 ساله هستم که مدت 1سال است که دچار ناتوانی جنسی شده ام در ضمن داروی نیتروگلیسرین مصرف می کنم ایا میتوانم از داروی سیلید نافیل در دوز های یایین استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      مصرف سیلدنافیل برای شما ممنوع است
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 692 مشاهده پرسش
    سلام ,حدود 6 ماه است که دچار بی اختیاری ادرار شده ام 7ماه به پرستاری از کودکی می پرداختم که وزن زیادی داشت البته به یبوست هم زیاد دچار میشوم.آیا دچار افتادگی مثانه شده ام ؟و لطفا بفرمایید می توانم ازدواج کنم یا با این مشکل دیگر نمی توانم ازدواج کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      حتما می توانید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    سلام.مردی 27 ساله ام .مدت زیادیست که ادرارم کامل تخلیه نشده و خودبه خود قطرات ادرار از من دفع میشود.سونوگرافی انحام دادم که نتیجه آن این بود:حجم مثانه قبل از تخلیه 150سی سی و حجم مثانه پس از تخلیه 5 سی سی.RUG انجام دادم که تنگی مجرا نداشتم.سیتوسکوپی کردم که باز مشکل تنگی مجرا نداشتم که پزشکم برام دستور نوار مثانه نوشته.به نظر شما نیاز هست؟آیا مشکل من عصبی بودن مثانه هست؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      من موافق انجام نوار مثانه هستم اگر خواستید نوار دقیق انجام دهید با شماره02122642744 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 714 مشاهده پرسش
    سلام.آثار خود ارضایی رو توضیح بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بزودی مطلب کامل می گذارم میخوانید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب