جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت و درمان سوزش ادرار در آقایان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

درد یا سوزش دستگاه تناسلی در هنگام ادرار، ممکن است در نواحی مجاری ادرار، یا (به ندرت) در بالای مثانه (لگن و زیر شکم) احساس شود. سوزش ادرار یک مشکل شایع بین زنان است، اما ممکن است گاهی اوقات برای مردان هم اتفاق بیفتد. این مشکل مربوط به گروه سنی خاصی نیست و می تواند در هر سنی ایجاد شود. 

علل درد و سوزش ادرار

درد یا سوزش ادرار معمولاً به علت التهاب مجاری ادراری یا مثانه رخ می دهد. در زنان، وجود التهاب در واژن یا نواحی اطراف دهانه واژن (که ولوو واژینیت نامیده می شود) می تواند باعث ادرار دردناک شود. التهابی که باعث سوزش ادرار می شود معمولاً به علت عفونت است.

در برخی موارد، این التهاب می تواند به علت شرایطی غیر از عفونت ایجاد شود. برخی از غذاهای اسیدی (مثل مرکبات) و نوشیدنی های خاص (مثل الکل و کافئین) به عنوان محرکی برای سوزش ادرار شناخته می شوند.

علل درد و سوزش ادرار

به طور کلی، رایج ترین علت سوزش ادرار عبارتند از:

✔️ عفونت مثانه (التهاب مثانه)

✔️ عفونت مجاری ادراری (اورتریت) به دلیل بیماری های مقاربتی (STD)

علائم هشدار دهنده برای سوزش ادرار

در افرادی که سوزش ادرار دارند، این علائم باید جدی گرفته شود:

  • تب
  • احساس درد در پشت یا پهلو (پهلو درد)
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اگر اخیراً سابقه ی استفاده از سوند یا ابزار دیگر پزشکی را داشته اید.
  • اختلالات سیستم ایمنی بدن
  • سابقه ی بیماری های مکرر (مانند عفونت های مکرر در دوران کودکی)
  • ناهنجاری های تشخیص داده شده در سیستم ادراری

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

افراد مبتلا به اختلالات سیستم ایمنی و زنان باردار، در صورت وجود علائم هشدار دهنده ی ذکر شده باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند. زیرا عوارض عفونت مجاری ادراری در چنین افرادی ممکن است بسیار جدی باشد. سایر افرادی که علائم ذکر شده را دارند باید در عرض یک یا دو روز به پزشک مراجعه کنند. افرادی که این علائم را ندارند و علائمشان خفیف است، باید حداکثر بعد از 2 تا 3 روز ویزیت شوند.

زنانی که به طور مکرر به عفونت مثانه مبتلا می شوند، بهتر است با پزشک مشورت کنند. زیرا ممکن است این مشکل هشداری برای یک بیماری دیگر باشد. پزشک ابتدا سؤالاتی در مورد علائم و سابقه ی پزشکی بیمار می پرسد و سپس معاینه ی فیزیکی انجام می دهد. چیزی که دکتر می خواهد متوجه شود، علت درد یا سوزش دستگاه تناسلی شما و آزمایشاتی است که باید برایتان تجویز کند.

سؤالاتی که پزشک ممکن است از شما بپرسد شامل موارد زیر است:

این معاینات به علت بررسی احتمال بیماری های مقاربتی صورت می گیرد. در مردان، آلت تناسلی به منظور وجود هر گونه ترشحی معاینه می شود. پزشک معمولاً برای بررسی مشکل پروستات، معاینه ی دیجیتال مقعدی را انجام می دهد.

پزشک گاهی اوقات می تواند بر اساس شدیدترین علائم شما، علت مشکل را تشخیص دهد. به عنوان مثال، اگر شدیدترین علامت شما دقیقاً در بالای استخوان ناحیه تناسلی است، ممکن است علت سوزش ادرار شما عفونت مثانه باشد. یا اگر شدیدترین درد شما دقیقاً در ناحیه ی باز شدن مجرای ادرار است، ممکن است علت آن اورتریت باشد. در مردانی که از آلت تناسلی آنها ترشحاتی خارج می شود، بیشترین احتمال سوزش ادرار بیماری اورتریت است.

اگر سوزش شما بیشتر ناحیه ی واژن را تحت تأثیر قرار داده و ترشحات شما زیاد شده است، علت آن می توان واژینیت (التهاب واژن) باشد. ترشحات دهانه ی رحم می تواند نشان دهنده ی سرویسیت (التهاب دهانه ی رحم) باشد. پزشک همچنین ممکن است سؤالاتی در مورد رژیم غذایی شما بپرسد، تا غذا یا نوشیدنی هایی که می توانند باعث به وجود آوردن این علائم شوند را بررسی کنند.

آزمایشات

پزشکان معمولاً برای زنانی که علائم مشخص عفونت مثانه را دارند، آزمایش تجویز نمی کنند. برخی از پزشکان آزمایش ادرار انجام می دهند، در حالی که برخی دیگر بدون انجام آزمایش، مراحل درمان را آغاز می کنند. همه ی پزشکان در مواردی که علت دقیق بیماری مشخص نیست، آزمایشاتی را انجام می دهند.

اولین آزمایش معمولاً آزمایش تجزیه و تحلیل ادرار است. در بسیاری از موارد، پزشک برای تشخیص ارگانیسم های عامل عفونت و تجویز آنتی بیوتیک مؤثر، کشت ادرار را انجام می دهند. برای زنانی در سنین بارداری که از بارداری خود مطمئن نیستند، تست بارداری تجویز می شود. از مردان دارای ترشحات آلت تناسلی و زنان دارای ترشحات مشکوک واژن، تست STD گرفته می شود.

ممکن است برای بررسی ناهنجاری های آناتومیکی یا سایر مشکلات، نیاز به سیستوسکوپی و عکس برداری از مجاری ادراری باشد. به ویژه اگر آنتی بیوتیک ها مؤثر نبوده باشند. مردان، افراد مسن، یا زنان باردار ممکن است نیاز به بررسی و معاینه ی دقیق تری داشته باشند.

درمان درد و سوزش ادرار

درمان این مشکل با درمان علت آن انجام می شود. در اغلب اوقات، علت سوزش ادرار عفونت است و تنها با مصرف آنتی بیوتیک -به مدت یک یا دو روز- علائم آن به میزان قابل توجهی رفع می شود. اگر درد شما شدید باشد، پزشک ممکن است داروی فنازوپیریدین را برای تسکین درد و ناراحتی تجویز کند. مصرف این دارو به مدت یک یا دو روز قبل از شروع مصرف آنتی بیوتیک توصیه می شود. فنازوپیریدین موجب نارنجی شدن ادرار، و در برخی موارد باعث لک شدن لباس زیر شما می شود.

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.خسته نباشید.۳۵سال سن دارم.موقعی که نزدیکی میکنم بعدش فاصله بین مقعد وبیضه هام درد میگیره.وقتی که ادرار میکنم و از دستشویی میام بیرون چنددقیقه بعد ی قطره از آلتم میاد بیرون یا کش میاد سفید شفافه بعضی موقع مثل آب زلال است. شب یا روز وقتی میخام بخوابم حس میکنم دل میزنه فکر میکنم ادرار دارم. یه حالتی است.داخل آلتم بعضی اوقات خارش میده.مثلا ادرار دارم وعجله تخلیه دارم ولی به اندازه نصف لیوان یکبارمصرف دفع میکنم.مشکلات من چیه؟
    1. تصویر کاربر علی دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      علایم التهاب پروستات داریذ
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      قرص ملوکسیکام ۷.۵ هر ۱۲ ساعت بک عدد
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      قرص تاوانکس ۵۰۰ هر روز یک عدد
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      تا یک ماه مصرف کنید
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    با سلام پسرم 12 ساله هست با دیده شدن خون در ادرار ومراجعه به پزشک وانجام سونوگرافی گفتند تومور در مثانه دیده شده وباید جراحی بشه عکس ها روبراتون میفرستم خیلی نگرانم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باید سیستوسکوپی انجام بدید
  • تصویر کاربر نازنین شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بعد از ۱ماه ازدواج سوزش ادرار گرفتم خیلی جاها دکتر رفتم خیلی قرص خوردم و پماد استفاده کردم هیچ تاثیری نداشت آلان ۳ساله درگیرم درد زیر شکم هم دارم باد شکم هم دارم سوزش ادرار ایجاد میکنه یک دکتر گفتن شاید برای اعصاب باشه قرص اعصاب دادن ولی باز تاثیری نداشت آخرین دکتر گفتن شاید تنگی مجرای ادراری باشه ولی فکر نکنم من اصلا مشکل در ادرار کردن ندارم قرص سیستون سیپروفلاکساسین نیتروفورانتوئین پروتال فنازوپیریدین فناکونازول و لاکتوفوم و.... استفاده کردم آقای دکتر دیگ نامید شدم نمی‌دونم چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      قرص V.SOL 5 هر شب استفاده کنید
  • تصویر کاربر متین دوشنبه ۲۵ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ۱۷ سالم هست
    من دو روز است بیضه سمت چپم درد میکنه
    همش نه وقتی ب یک قسمت خاصیش دست میزنم درد میگیره و علتشو نمیدونم
    بنظرتون چیکار کنم و اینو هم بگم ک یهو اینجوری شد و از قبل درد نداشت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی کنید
    2. تصویر کاربر متین یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      الان دردش برطرف شده و فقط همونجا ک دست میزنم خیلی کم درد میگیره باز هم نیازه؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      بهتره انجام بدید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدابراهیمی سه شنبه ۱۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر 20سالم هست و مثانه عصبی دارم و تاسال پیش تحت نظر دکتر ایتی در تهران بودم و از تابستان به بعد تحت نظر دکتر مهدوی بوده ام و در شهریور برای تنگی مجرا عمل پیوند مخاط دهان انجام دادم و باز دوماه بعد دوباره عمل را انجام دادم و تنگ شده است و دوباره یک سه هفته پیش عمل بعدی را انجام دادم تا 10 روز سوند داشتم و بعداز 10 روز ادارم باریک شده است به چکارکنم؟ودکتر خوبی درخارج هست تا مراجعه کنم؟اگر میشه راهنمایم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر امین جمعه ۹ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام امین هستم بچه اهواز هستم اکسترفی دارم عمل های زیادی انجام دادم التم کوچک است ۱۸ سال دارم برای من می شود کارکرد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      كار من نيست
  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۲۵ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    با سلام و آرزوی ایام خوش برای شما، و با تشکر از سایت بسیار زیبا و مفیدتون
    من جوانی 29 ساله ام که هنوز ازدواج نکردم ، حدود 2 هفته پیش مشکل تکرر ادرار پیدا کردم به طوری که همش احساس ادرار داشتم اما مثانه خالی بود، احساس سوزش هنگام ادرا نداشتم و شب برای ادرار از خواب بیدار نشدم با مراجعه به پزشک عمومی گفتن که مشکل عصبی است و قرص پروپرانول و ایمی پرامین تجویز کردن و مشکل من تقریبا بر طرف شده اما می خواستم بدونم احتیاجی به سونوگرافی از پروستات هست یا نه؟ و احتیاج هست به متخصص مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      ازمایش ادرار و سونوگرافی بنید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر