جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت و درمان سوزش ادرار در آقایان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

درد یا سوزش دستگاه تناسلی در هنگام ادرار، ممکن است در نواحی مجاری ادرار، یا (به ندرت) در بالای مثانه (لگن و زیر شکم) احساس شود. سوزش ادرار یک مشکل شایع بین زنان است، اما ممکن است گاهی اوقات برای مردان هم اتفاق بیفتد. این مشکل مربوط به گروه سنی خاصی نیست و می تواند در هر سنی ایجاد شود. 

علل درد و سوزش ادرار

درد یا سوزش ادرار معمولاً به علت التهاب مجاری ادراری یا مثانه رخ می دهد. در زنان، وجود التهاب در واژن یا نواحی اطراف دهانه واژن (که ولوو واژینیت نامیده می شود) می تواند باعث ادرار دردناک شود. التهابی که باعث سوزش ادرار می شود معمولاً به علت عفونت است.

در برخی موارد، این التهاب می تواند به علت شرایطی غیر از عفونت ایجاد شود. برخی از غذاهای اسیدی (مثل مرکبات) و نوشیدنی های خاص (مثل الکل و کافئین) به عنوان محرکی برای سوزش ادرار شناخته می شوند.

علل درد و سوزش ادرار

به طور کلی، رایج ترین علت سوزش ادرار عبارتند از:

✔️ عفونت مثانه (التهاب مثانه)

✔️ عفونت مجاری ادراری (اورتریت) به دلیل بیماری های مقاربتی (STD)

علائم هشدار دهنده برای سوزش ادرار

در افرادی که سوزش ادرار دارند، این علائم باید جدی گرفته شود:

  • تب
  • احساس درد در پشت یا پهلو (پهلو درد)
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اگر اخیراً سابقه ی استفاده از سوند یا ابزار دیگر پزشکی را داشته اید.
  • اختلالات سیستم ایمنی بدن
  • سابقه ی بیماری های مکرر (مانند عفونت های مکرر در دوران کودکی)
  • ناهنجاری های تشخیص داده شده در سیستم ادراری

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

افراد مبتلا به اختلالات سیستم ایمنی و زنان باردار، در صورت وجود علائم هشدار دهنده ی ذکر شده باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند. زیرا عوارض عفونت مجاری ادراری در چنین افرادی ممکن است بسیار جدی باشد. سایر افرادی که علائم ذکر شده را دارند باید در عرض یک یا دو روز به پزشک مراجعه کنند. افرادی که این علائم را ندارند و علائمشان خفیف است، باید حداکثر بعد از 2 تا 3 روز ویزیت شوند.

زنانی که به طور مکرر به عفونت مثانه مبتلا می شوند، بهتر است با پزشک مشورت کنند. زیرا ممکن است این مشکل هشداری برای یک بیماری دیگر باشد. پزشک ابتدا سؤالاتی در مورد علائم و سابقه ی پزشکی بیمار می پرسد و سپس معاینه ی فیزیکی انجام می دهد. چیزی که دکتر می خواهد متوجه شود، علت درد یا سوزش دستگاه تناسلی شما و آزمایشاتی است که باید برایتان تجویز کند.

سؤالاتی که پزشک ممکن است از شما بپرسد شامل موارد زیر است:

این معاینات به علت بررسی احتمال بیماری های مقاربتی صورت می گیرد. در مردان، آلت تناسلی به منظور وجود هر گونه ترشحی معاینه می شود. پزشک معمولاً برای بررسی مشکل پروستات، معاینه ی دیجیتال مقعدی را انجام می دهد.

پزشک گاهی اوقات می تواند بر اساس شدیدترین علائم شما، علت مشکل را تشخیص دهد. به عنوان مثال، اگر شدیدترین علامت شما دقیقاً در بالای استخوان ناحیه تناسلی است، ممکن است علت سوزش ادرار شما عفونت مثانه باشد. یا اگر شدیدترین درد شما دقیقاً در ناحیه ی باز شدن مجرای ادرار است، ممکن است علت آن اورتریت باشد. در مردانی که از آلت تناسلی آنها ترشحاتی خارج می شود، بیشترین احتمال سوزش ادرار بیماری اورتریت است.

اگر سوزش شما بیشتر ناحیه ی واژن را تحت تأثیر قرار داده و ترشحات شما زیاد شده است، علت آن می توان واژینیت (التهاب واژن) باشد. ترشحات دهانه ی رحم می تواند نشان دهنده ی سرویسیت (التهاب دهانه ی رحم) باشد. پزشک همچنین ممکن است سؤالاتی در مورد رژیم غذایی شما بپرسد، تا غذا یا نوشیدنی هایی که می توانند باعث به وجود آوردن این علائم شوند را بررسی کنند.

آزمایشات

پزشکان معمولاً برای زنانی که علائم مشخص عفونت مثانه را دارند، آزمایش تجویز نمی کنند. برخی از پزشکان آزمایش ادرار انجام می دهند، در حالی که برخی دیگر بدون انجام آزمایش، مراحل درمان را آغاز می کنند. همه ی پزشکان در مواردی که علت دقیق بیماری مشخص نیست، آزمایشاتی را انجام می دهند.

اولین آزمایش معمولاً آزمایش تجزیه و تحلیل ادرار است. در بسیاری از موارد، پزشک برای تشخیص ارگانیسم های عامل عفونت و تجویز آنتی بیوتیک مؤثر، کشت ادرار را انجام می دهند. برای زنانی در سنین بارداری که از بارداری خود مطمئن نیستند، تست بارداری تجویز می شود. از مردان دارای ترشحات آلت تناسلی و زنان دارای ترشحات مشکوک واژن، تست STD گرفته می شود.

ممکن است برای بررسی ناهنجاری های آناتومیکی یا سایر مشکلات، نیاز به سیستوسکوپی و عکس برداری از مجاری ادراری باشد. به ویژه اگر آنتی بیوتیک ها مؤثر نبوده باشند. مردان، افراد مسن، یا زنان باردار ممکن است نیاز به بررسی و معاینه ی دقیق تری داشته باشند.

درمان درد و سوزش ادرار

درمان این مشکل با درمان علت آن انجام می شود. در اغلب اوقات، علت سوزش ادرار عفونت است و تنها با مصرف آنتی بیوتیک -به مدت یک یا دو روز- علائم آن به میزان قابل توجهی رفع می شود. اگر درد شما شدید باشد، پزشک ممکن است داروی فنازوپیریدین را برای تسکین درد و ناراحتی تجویز کند. مصرف این دارو به مدت یک یا دو روز قبل از شروع مصرف آنتی بیوتیک توصیه می شود. فنازوپیریدین موجب نارنجی شدن ادرار، و در برخی موارد باعث لک شدن لباس زیر شما می شود.

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۲۹ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 99 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام
    آقای دکتر بنده جهت ۲ موضوع مزاحم حضرتعالی شده ام.
    ۱- درد و سوزش زمان ادرار و تخلیه نشدن کامل مثانه. مجبورم مدت زیادی در سرویس باشم و بصورت نامنظم دفع کنم و منقطع. وقتی که از سرویس خارج میشم هم احساس میکنم که یک یا ۲ قطره دفع میکنم.
    ۲- ۱ ماهی هست که هنگام نعوظ و زمان نزدیکی درد شدید دارم. چند مدت هست که در اواسط الت جوش بزرگی را در داخل لمس میکنم.علایم خارجی نداره درحالت عادی فشار دادن جوش درد ندارد. ضمنا جهت اختلال نعوظ تادالافیل ۵ مصرف میکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام چند سالتون هست ؟ سونوگرافی کلیه ها و مجاری دارید ؟
    2. تصویر کاربر سعید جمعه ۲۹ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام و ارادت
      ۴۵ سال
      خیر متاسفانه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      یک سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری انجام بشه بفرستید ببینم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر کیارش۱ یکشنبه ۱۴ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من هفته گذشته یه رابطه با یه دختر داشتم متاسفانه از کاندم استفاده نکردم بعد از گذشت ۲روز با سوزش ادرار و واژن مواجه شدم پس از گذشت ۴روز هنوز خوب نشدم اسهال وگاهی وقتا سر درد مضمن دارم میشه راه حلی بهم بگین تا ازین سوزش عالت و مقعد راحت بشم🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام ۴ عدد قرص ازیترومایسین ۲۵۰ یا ۲ عدد ۵۰۰ رو با هم بخورید یک امپول سفتریاکسون ۵۰۰ هم نصفشو بزنید
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید ،من ی پسر ۱۹سالم اومدم واسه تغییر سایز ی ماساژی ب اسم جلکینگ انجام دادم تا انجام دادم نمیدونم توهمه یا واقعا حس میکنم یکم ادرارم سختر از قبل بیرون میاد ولی درد و سوزش نداره و اینکه همون موقع سریع التم بی حس شد یکم و الا ی روز گذشته یکم دیرتر راس میشه ،،البته توی چند روز گذشته خیلی زیاد خود ارضایی داشتم ،،ایا مشکلی دارم ؟؟؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      با ترک خودارضایی خوب میشید
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام مادرم۶۶ساله اس دفع کامل ادرارنداره باسیستوکپی ونوارمثانه وام ارای معلوم شده عصب مثانش درست کارنمیکنه ۲۰روزی هست باسوندیک بارمصرف ادرارشاخالی میکنم...هنگام سوندزدن دردشدیدداره...حدود۴یا۵سانت ورودی مشانه سوند به سختی ردمیشه خواهش میکنم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      3-سلام ، بايد جهت بررسي از نظر مثانه عصبي تست اروديناميك يا نوار مثانه بگيريد
  • تصویر کاربر فریدون جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر در شهریور امسال بعلت درد زیر شکم ومثانه باشماره پرسش ۲۵۶۲۱۰ از شما راهنمایی خواستم که خرداد ۹۹دکتر بنده عمل لیزری پروستات روی من انجام داده بودکه PSA قبل از عمل ۸بود ودر حال حاضر۱۰/صدم میباشد.ودوماه بعداز عمل درد مثانه شروع شد و شما فرمودید تاوانکس۵۰۰ وملوسیکام ۷/۵ تایک ماه مصرف کنید که کمی بهتر شدم ومجددا درد شروع شد ودکتر بنده مجددا نوار مثانه وتست ادار وآزمایش گرفتند ومجددا داروهای افلوکساسین ۳۰۰ ناپروکسن ۵۰۰ویوریناسین ۵ باکلوفن ۱۰وپروترال ۴/ دادند .که در حال حاضرروزی یکی مصرف می کنم ولی کماکان درد مثانه وزیر شکم دارم و تمام مدارک ها به پیست میباشد لطف راهنمایی بفرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد،قرص ملوکسیکام 7.5 هر 12 ساعت یک عدد،قرص تاوانکس 500 هر روز یک عدد تا یک ماه مصرف کنید
  • تصویر کاربر مسعود چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر دو ماهی هست بعد هر بار ادار کردن سوزش سر آلت و بین آلت و بیضه خارش میگیره . البته با خوندن توضیحات شما رابطه ی مکرر مقاربتی ماهای اخیر داشتم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش آنالیز و کشت ادرار انجام بدید
  • تصویر کاربر میلاد سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    با سلام
    الان مدت یک هفته است که هنگام ادار در سر آلت احساس سوزش دارم و از سه روز پیش تاول های ریزی ایجاد شده که بعد از شستشو ترکیدن و سر تاول ها سیاه شد لطفا راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      پماد کالامین دی و تریامسینولون هر ۸ ساعت موضعی
  • تصویر کاربر yaser شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید،
    پسرم و ۱۸ سال سن دارم ، متاسفانه چند سالی هست که خودارضایی میکنم، دوماهی هست هنگام ادرار سوزش شدیدی احساس میکنم و دو سه قطره‌ خون مشاهده می‌کنم ، توی مدت ۱۰ روز ترک خونی مشاهده نکردم ولی سوزش ادرار رو داشتم و خوب نشده بود . دکتر رفتم برام سونوگرافی نوشتن و سنگ کلیه تشخیص دادن ولی سنگی مشاهده نشد و حتی آزمایش هم رفتیم عفونتی هم نبود ولی توی ادرار خون بودش . آیا خودارضایی رو ترک کنم سوزش ادرار و خون در ادرار رفع میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      بله با ترک خودارضایی علایمتون به احتمال زیاد رفع میشه
  • تصویر کاربر عليرضا شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    سلام دكتر وقتتون بخير
    من٢٣ سالمه و ٤ روزپيش احساس كمي سوزش در قسمت سر آلتم داشتم بعد از اون بدجوري تب كردم تا روز بعدش و متوجه لخته هاي خون توي ادرارم شدم و همچنين از التم مقدار كمي ترشحات ميومد
    و ديشب تا صبح از سوزش نتونستم بخوابم و شايد ١٠-١٥ بار رفتم دسشويي و هر ١٠-١٥ بار خو و لخته خون بود توي ادرارم
    و وقتي ادرارم رو به پايان هست خيلي درد داره و بعدش شروع ميكنه به اومدن لخته خون
    آزمايش ادرار و آزمايش كشت ادرار هم دادم كه هنوز جواب كشت نيومده
    امروز هم پيش يك دكتر رفتم و برام آزمايش pcr و سونو نوشت و گفت به نظر عفونت نيست
    جواب آزمايش ادرار رو هم آپلود ميكنم
    ممنون ميشم جواب بديد دكتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      کشت ادراری انجام بدید
  • تصویر کاربر عبدالهی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر کرمی خسته نباشید: من جوانی ۲۹ساله هستم تقریبا دوسال هست هنگام ادراردچار ناراحتی وسوزش هستم احساس میکنم هنوز از ادرار مانده سونو انجام دادم در کلیه راستم دچار سنگ ریزه هستم وحجم پروستاتم ۱۶سی سی هست هر قرصی میخورم کم میشه ولی خوب خوب نمیشه خواهش میکنم کمکم کنید الان فکرم همش درگیر همین است باتشکر جواب بدید.؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      ازمایش آنالیز و کشت ادراری انجام بدید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر