جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در باره فئوکروموسایتوما خطرناک ترین تومور غده ی فوق کلیه چه میدانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بعضی مواقع زنان و مردان جوانی را می بینیم که دچار گر گرفتگی، تپش قلب، رنگ پریده گی و لرزش دست ها می شوند که وقتی بررسی می شوند علت آن تومور فئوکروموسایتوما می باشد. این تومور مثل مار افعی خطرناک می باشد که با تولید مواد سمی بالابرنده ی فشار خون باعث ممکن است باعث پاره گی عروق مغز و سکته های ناشی از آن در سنین جوانی و میانسالی گردد.

لذا باید سریعتر تشخیص و درمان آن که برداشتن غده می باشد، انجام شود و در صورت تشخیص و درمان به موقع برای همیشه بیمار از شر این تومور خارج می گردد.

علت ایجاد تومور فئوکروموسایتوما چیست؟

علت آن مثل اغلب تومورها نامشخص می باشد.

محل ایجاد تومور کجاست؟

همچنانکه ذکر کردم منشاء تومور از غده فوق کلیه می باشد که از انتهای گانگلیونهای اعصاب سمپاتیک در قسمت مرکزی غده آدرنال منشاء گرفته و باعث ترشح هورمون کاتکولامین یا بالابرنده فشار خون در بدن می گردد.

این تومور در 80 درصد موارد یک طرفه و در 10 درصد مواقع دوطرفه و 90 درصد آن در غده فوق کلیه می باشد ولی در 10 درصد مواقع می تواند در محلی خارج از عده آدرنال باشد

images MM,LL

علائم بالینی تومور کدامند؟

علائم بالینی فئوکروموسایتوما عبارتند از:

  • فشار خون های حمله ای همراه با سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • رنگ پریده گی، لرزش دست ها
  • درد سینه
  • تعریق و نامنظم شدن ضربانات قلب می باشد.

بهترین وسیله تشخیص فئوکروموسایتوما چیست؟

در هر فرد جوان و میانسال با فشار خون بالای حمله ای و مقاوم به درمان باید از نظر فئوکروموسایتوما بررسی شوند که اولین مرحله تشخیصی آزمایش خون و ادرار 24 ساعت و وبررسیهای دیگر VMAو اپی نفرین و نوراپی نفرین خون و ادرار می باشد.

همزمان باید عکس برداری از غده فوق کلیه با سونوگرافی و سی تی اسکن و MRI بسته به نیاز تشخیصی حتماً باید انجام شود. در 10 درصد موارد منشاء تومور در خارج از فوق کلیه می باشد که باید از MIBG اسکن برای تشخیص آن استفاده شود.

پیش آگهی بیماری چگونه است؟

90 درصد تومورها خوش خیم و غیرسرطانی هستند و با درمان آنها بیمار از شر خطرات فشارخون حمله ای نجات پیدا می کند ولی در 10 درصد مواقع تومور سرطانی است. طول عمر بیمار بستگی به شدت درگیری تومور دارد. هر چه در مراحل پائین تر تشخیص داده شود طول عمر بهتر خواهد بود.

اندازه بیضه ها

درمان تومور فئوکروموسایتوما چگونه است؟

اولین مرحله درمان تومور فئوکروموسایتوما کنترل این تومور از نظر ترشح مواد سمی بالا برنده فشارخون می باشد و لذا پس از تشخیص قطعی بیمار به مدت یک هفته تا 10 روز تحت درمان فنوکسی پنرامین تحت نظر پزشک متخصص قرار می گیرد که دوز دارو با توجه به فشارخون تنظیم می گردد. پس از کنترل کامل فشارخون و ترشحات سمی تومور بیمار آماده عمل قطعی که همان جراحی می باشد، قرار می گیرد.

توضیح درباره روش جراحی

در گذشته به علت موقعیت خیلی بد غده آدرنال از شکاف های یک وجب و نیمی در پهلوی بیمار برای درمان جراحی و خارج کردن تومور استفاده می کردیم ولی خوشبختانه امروزه در راستای شعار ” عمل های بزرگ از شکاف کوچک” بهترین تکنیک خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما ، لاپاراسکوپی می باشد.

در این روش به جای شکاف 15-20 سانتی در شکم بیمار با عبور لوله های تروکار و مثل شکل و فیلم زیر همه مراحل خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما به صورت بسته و آندوسکوپی انجام می شود و تومور را پس از قطع کردن داخل یک کیسه باریک اندازه و از شکاف 1-2 سانتی به جای شکاف 20-30 سانتی خارج می کنیم.

– حسن عمل لاپاراسکوپی

شکاف خیلی کوچک، درد کمتر، بستری کمتر و زمان سریع برگشت بیمار به کار و فعالیت های روزمره می باشد.
محل شکاف عمل باز و لاپاراسکوپی را در شکل زیر می توانید مقایسه کنید

آیا فشار خون پس از عمل از بین می رود؟

بله، اگر تنها علت فشارخون بالای تومور فتوکروموسایتوما باشد 100 درصد فشارخون بعد از عمل به حالب طبیعی بر می گردد.

مراقبت های بعد از عمل چگونه است؟

با توجه به حساس و پر استرس بودن عمل جراحی فئوکروموسایتوما بیمار اصولاً به بخش مراقبت های ویژه منتقل می شود و پس از کنترل کامل علائم حیاتی و نرمال شدن فشارخون از بیمارستان مرخص می گردد.

جهت اطلاعات بیشتر فیلم عمل جراحی لاپاراسکوپی را مشاهده فرمائید.

در صورت داشتن علائم ذکر شده جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

توصیه پایانی

در صورت داشتن هر گونه حملات سردرد، تهوع و استفراغ، رنگ پریده گی و فشارخون بالا باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه فرمائید.

دوستدار شما
دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.6/5 - (5 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سیده شنبه ۲۵ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 3401 مشاهده پرسش
    S.zeynab.H:
    باسلام
    1-سن من 36 سال هست.5سال هست که برای بارداری اقدام کردم امسال با آی یو آی بار دوم باردار شدم بعد از 2 ماه 18 تیر به علت هماتوم پشت جنین، سقط شد و در تاریخ 17 مرداد امسال با خون در ادرار و درد شدید پهلوی راست و بعد از آزخون و سونو متوجه شدم سنگ کلیه دارم ودکترقرصهای سیپروفلوکساسین 500 ورواتینکس تجویز کرد که چند دوره خوردم و با خوردن آب زیاد و ورزش و طناب و تحرک زیاد ماه مهر سونو دادم که دو سنگ 2 و 25میلیمتری داشتم و تلاش خودم و ادامه دادم و در تاریخ 1 آذر در سونو یک سنگ 35میلیمتری مشاهده شد.
    *سوالم اینه که با توجه به سنم و ناباروری که داشتم و سنگی که هنوز دفع نشده و معلوم نیست کی دفع بشه!!!! آیا میتونم برای بارداری اقدام کنم؟؟؟؟چون پیش دکتری رفتم که گفت بعد دفع میتونم!!!واینکه ممکنه در طول بارداری باعث عفونت وسقط جنین بشه؟؟؟لطفا حتما راهنمایی بفرمایید چون میخواستم وقت بگیرم خدمت شما بیایم که گفتن فعلا وقت نمی دهند!!!باید چکار کنم؟؟؟؟
    2-آیا باید سیپروفلوکساسین 500 و رواتینکس را بخورم ؟؟؟
    3-امسال در ماه رمضان باردار بودم که روزه هام و نگرفتم!!آیا میتونم با وجود سنگ و توضیحات بالا روزه های قضا رو بگیرم؟؟؟
    خواهشا و لطفا راهنمایی بفرمایید..
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      این سنگها منعی برای باروری نیست میتوانید
  • تصویر کاربر نفس یکشنبه ۲۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشد ..... اول از همه از محضر شما عذر مي خوام واقعاًً شرمندم كه اين موضوع رو شرح ميدم ولي چون حق زندگي دارم مي خواستم اين اتفاقو شرح بدم تا با توكل به خدا و ياري شرح مشكلم حل شود ... من زماني كه ١٤-١٥ سال داشتم و دختري مغرور و جاافتاده اي اون زمان بودم فكرم از يك رويدادي مشغول بودم معذرت مي خوام احساس دفع ادرار داشتم ولي غرق در افكارم حوصله رفتن را نداشتم تا زماني كه فشار خيلي زيادي به من غلبه كرد كه حتي توان بلند شدن را پيدا نكردم زماني كه بلند شدم برا اجابت مزاج اختيار خودمو كامل از دست دادم اصلاً برام قابل حضم نبود و دو سال بعد دوباره شرايطي مشابه برام پيش اومد كه عذر مي خوام در حد چند قطره بود اونم به خاطر نگه داشتن بيش از حد بود ولي مرا ناراحت كرد مشكلي از نظر سلامتي ندارم ولي وسواس پيدا كردم از لباسايي كه اون موقع پيشيده بودم و كتابي در دست داشتم بدم مياد و نزديكشون نميرم چون يادآور اون موضوع برام ميشن ولي من دختر خيلي قوي اي از نظر اطرافيانم هستم و همين طور وسواسي تو هيچ مواردي نيستم ولي اين موضوع خيلي اذيتم ميكنه واقعاً نميدونم چرا شايد خيلي شرمگينم .... لطفاً راهنماييم كنيد با تشكر فراوان 🙏
    1. تصویر کاربر نفس یکشنبه ۲۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      خيلي ممنون از مشاوره و راهنماييتون 🙏
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    دختری چهار ساله دارم که از بدو تولد دستگاه تناسلی (واژن ) التهاب دارد گاهی درمان میشود و گاهی دوبار بروز می کند طی این مدت در مان دکتر ها گفته اند کلسیم ادرار زیاد و سیترات زیاد است دارو های کلر هیدروتیازید یک چهارم روزی دو بار و محلول را روزی سه بار پنج سی سی تجویز کرده اند رژیم غذایی بدون نمک است و لی با این حال فایده ی چندانی ندیده ایم لطفا مرا راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      ارولوژی اطفال ببرید بهتر جواب میگیرید ولی درمان اصلی بالا بردن حجم ادرار با مصرف مایعات زیاد است
  • تصویر کاربر صدیقه یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    صدیقه امینی:
    با عرض سلام مادر من سنش 72 سال دارد و سرطان مثانه بدخیم دارد و یک رگ مصنوعی دارد که به همین دلیل قرص وارفارین مصرف میکند و الان یک سنگ 6 میلی در حالب چپ و خیلی نزدیک به مجرا دارد و یک سنگ 3 میلی در حالب راست دارد سوال داشتم میشود بدون عمل و بی هوشی لیزر کرد و سنگ را دفع کرد؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ایمان شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 2517 مشاهده پرسش
    ببخشید راستش برای دختر ما خواستگار اومده بیست وسه سالشه؛ که حدودا یک ساله که پیوند کلیه داشته در ضمن باهم پسر دایی دختر عمه میشن شما مشکلی در این ازدواج میبینید ؟لطفا راهنمای فرمایید چه مشکلاتی ممکن است پیش بیاید.با تشکر از سایت خوب وراهگشای شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر م پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 396 مشاهده پرسش
    سلام من 38 سال دارم و یک بچه شیر خوار دارم .از حدود 6 ماه پیش دچار سنگ کلیه شدم و باروش های مختلف از جمله سنگ شکن تحت بیهوشی کامل تعداد زیادی از انها دفع شده و حالا دو عدد سنگ 5 و 3 میلی دارم . در طول این مدت بیشتر از دارو های پودر پتاسیم و قرص آلوپورینول و رواتینکس استفاده کرده ام که همچنان مصرف می کنم در مراجعه ی آخر دکتر به من گفتند که ممکن است دچار ریفلاکس ادرار شده باشم و به من قرص سفیکسیم 400 و مدوفناک 100 دادند تا همراه داروهای قبل مصرف کنم و بعد از مصرف در طول یک هفته کشت ادرار انجام دهم . من سه روز است که این دارو ها را شروع کرده ام ولی از همان روز درد پهلو دارم و ادرارم هم خونی شده است . با دکترم مشورت کردم گفتند اشکالی ندارد و مصرف آن را تا یک هفته ادامه دهم ولی من نگرانم . آیا به نظر شما هم این وضعیت اشکالی ندارد ؟؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      فقط هر دو ساعت یک لیوان اب بخورید ونمکاستفاده نکنید نیاز به درمان اضافه نیست
  • تصویر کاربر نجمه پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 12296 مشاهده پرسش
    با سلام
    لطفاً نظرتون رو راجع به این مورد بفرمایید.
    فوکوس اکوژن مطرح کننده احتمالی میکرو لیتیاز به قطر 2.8mm در حد فاصل پل میانی-فوقانی کلیه راست مشهود است.
    ممنون از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      اینها همان کریستال واحزا سنگ هستند وبا مایعات خوب میشوند ودفع میگردد
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۳ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    با عرض سلام دکتر عزیز
    شرمنده مزاحمتان شده ام، بنده دیروز سونوگرافی دادم بعد دکتر گفت حتما به یک دکتر کلیه نشان دهید و منم بخاطر موقعیتم تا شنبه نمیتونم به دکتر مراجعه کنم خواهشا اگر امکانش هست جواب مرا بدهید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      از نظر من مهم نیست فولنس زیاد نیست
  • تصویر کاربر یوسف دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام ما چند روز پیش آزمایش و c من الان هم جواب سی تی که از سنگ 5 میل کلیه چپ و کیست 8 میل کیله راست براتون عکس میفرستم هم از داروها و آمپولهایی که برا زانوش استفاده میکنه آمپول های Trifluzicو vitamin D3 داروهای زانوشو هر 6 ماه عوض میکنه دکترشون . داروی قبلیش اینا بودن ولی آمپول ها تقریبا تو این سه سال ثابت بودن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سنگ ۵و کیست نیاز به درمان ندارد
  • تصویر کاربر شعبانی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 4719 مشاهده پرسش
    با سلام
    اقای دکتر من مدتی است در دو طرف پهلوهام احساس گرما می کنم و سابقه شن هم دارم ولی یک ماه پیش سونو دادم گفتن سالمه . اقای دکتر لطفا به من بگید این گرما نشانه چیست .قبلا پرسیدم ولی به گرما اشاره ای نکردید. خیلی نگرانم.لطفا راهنمایی کنید.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر