جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در باره فئوکروموسایتوما خطرناک ترین تومور غده ی فوق کلیه چه میدانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بعضی مواقع زنان و مردان جوانی را می بینیم که دچار گر گرفتگی، تپش قلب، رنگ پریده گی و لرزش دست ها می شوند که وقتی بررسی می شوند علت آن تومور فئوکروموسایتوما می باشد. این تومور مثل مار افعی خطرناک می باشد که با تولید مواد سمی بالابرنده ی فشار خون باعث ممکن است باعث پاره گی عروق مغز و سکته های ناشی از آن در سنین جوانی و میانسالی گردد.

لذا باید سریعتر تشخیص و درمان آن که برداشتن غده می باشد، انجام شود و در صورت تشخیص و درمان به موقع برای همیشه بیمار از شر این تومور خارج می گردد.

علت ایجاد تومور فئوکروموسایتوما چیست؟

علت آن مثل اغلب تومورها نامشخص می باشد.

محل ایجاد تومور کجاست؟

همچنانکه ذکر کردم منشاء تومور از غده فوق کلیه می باشد که از انتهای گانگلیونهای اعصاب سمپاتیک در قسمت مرکزی غده آدرنال منشاء گرفته و باعث ترشح هورمون کاتکولامین یا بالابرنده فشار خون در بدن می گردد.

این تومور در 80 درصد موارد یک طرفه و در 10 درصد مواقع دوطرفه و 90 درصد آن در غده فوق کلیه می باشد ولی در 10 درصد مواقع می تواند در محلی خارج از عده آدرنال باشد

images MM,LL

علائم بالینی تومور کدامند؟

علائم بالینی فئوکروموسایتوما عبارتند از:

  • فشار خون های حمله ای همراه با سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • رنگ پریده گی، لرزش دست ها
  • درد سینه
  • تعریق و نامنظم شدن ضربانات قلب می باشد.

بهترین وسیله تشخیص فئوکروموسایتوما چیست؟

در هر فرد جوان و میانسال با فشار خون بالای حمله ای و مقاوم به درمان باید از نظر فئوکروموسایتوما بررسی شوند که اولین مرحله تشخیصی آزمایش خون و ادرار 24 ساعت و وبررسیهای دیگر VMAو اپی نفرین و نوراپی نفرین خون و ادرار می باشد.

همزمان باید عکس برداری از غده فوق کلیه با سونوگرافی و سی تی اسکن و MRI بسته به نیاز تشخیصی حتماً باید انجام شود. در 10 درصد موارد منشاء تومور در خارج از فوق کلیه می باشد که باید از MIBG اسکن برای تشخیص آن استفاده شود.

پیش آگهی بیماری چگونه است؟

90 درصد تومورها خوش خیم و غیرسرطانی هستند و با درمان آنها بیمار از شر خطرات فشارخون حمله ای نجات پیدا می کند ولی در 10 درصد مواقع تومور سرطانی است. طول عمر بیمار بستگی به شدت درگیری تومور دارد. هر چه در مراحل پائین تر تشخیص داده شود طول عمر بهتر خواهد بود.

اندازه بیضه ها

درمان تومور فئوکروموسایتوما چگونه است؟

اولین مرحله درمان تومور فئوکروموسایتوما کنترل این تومور از نظر ترشح مواد سمی بالا برنده فشارخون می باشد و لذا پس از تشخیص قطعی بیمار به مدت یک هفته تا 10 روز تحت درمان فنوکسی پنرامین تحت نظر پزشک متخصص قرار می گیرد که دوز دارو با توجه به فشارخون تنظیم می گردد. پس از کنترل کامل فشارخون و ترشحات سمی تومور بیمار آماده عمل قطعی که همان جراحی می باشد، قرار می گیرد.

توضیح درباره روش جراحی

در گذشته به علت موقعیت خیلی بد غده آدرنال از شکاف های یک وجب و نیمی در پهلوی بیمار برای درمان جراحی و خارج کردن تومور استفاده می کردیم ولی خوشبختانه امروزه در راستای شعار ” عمل های بزرگ از شکاف کوچک” بهترین تکنیک خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما ، لاپاراسکوپی می باشد.

در این روش به جای شکاف 15-20 سانتی در شکم بیمار با عبور لوله های تروکار و مثل شکل و فیلم زیر همه مراحل خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما به صورت بسته و آندوسکوپی انجام می شود و تومور را پس از قطع کردن داخل یک کیسه باریک اندازه و از شکاف 1-2 سانتی به جای شکاف 20-30 سانتی خارج می کنیم.

– حسن عمل لاپاراسکوپی

شکاف خیلی کوچک، درد کمتر، بستری کمتر و زمان سریع برگشت بیمار به کار و فعالیت های روزمره می باشد.
محل شکاف عمل باز و لاپاراسکوپی را در شکل زیر می توانید مقایسه کنید

آیا فشار خون پس از عمل از بین می رود؟

بله، اگر تنها علت فشارخون بالای تومور فتوکروموسایتوما باشد 100 درصد فشارخون بعد از عمل به حالب طبیعی بر می گردد.

مراقبت های بعد از عمل چگونه است؟

با توجه به حساس و پر استرس بودن عمل جراحی فئوکروموسایتوما بیمار اصولاً به بخش مراقبت های ویژه منتقل می شود و پس از کنترل کامل علائم حیاتی و نرمال شدن فشارخون از بیمارستان مرخص می گردد.

جهت اطلاعات بیشتر فیلم عمل جراحی لاپاراسکوپی را مشاهده فرمائید.

در صورت داشتن علائم ذکر شده جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

توصیه پایانی

در صورت داشتن هر گونه حملات سردرد، تهوع و استفراغ، رنگ پریده گی و فشارخون بالا باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه فرمائید.

دوستدار شما
دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.6/5 - (5 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجتبی دوشنبه ۹ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام پدرم در آزمایش چکاپ اخیر متوجه شدند که کراتین خونشان در کمتر از یک ماه از16به 19 رسیده در مشهد به دکتر مراجعه کردند و پس از آزمایش24 ساعته سنوگرافی متوجه شدند سایز کلیه ایشان به حداقل ممکن رسیده پزشک ایشان نمونه گیری از کلیه را تجویز کردند اما بدلیل اینکه پارسال آنژیوگرافی گردن داشتند و قرص پلاویکس و اسپرین استفاده می‌کنند دکتر مغز و اعصاب احتمال ریسک دادند بهجت قطع چند روزه قرص ها برای نمونه گیری کلیه ،خواهشندم لطف بفرمایید پس از مشاهده آزمایشات و سنوگرافی نظرتان را بفرمایید
    با تشکر شریعتی از مشهد سلام پدرم در آزمایش چکاپ اخیر متوجه شدند که کراتین خونشان در کمتر از یک ماه از16به 19 رسیده در مشهد به دکتر مراجعه کردند و پس از آزمایش24 ساعته سنوگرافی متوجه شدند سایز کلیه ایشان به حداقل ممکن رسیده پزشک ایشان نمونه گیری از کلیه را تجویز کردند اما بدلیل اینکه پارسال آنژیوگرافی گردن داشتند و قرص پلاویکس و اسپرین استفاده می‌کنند دکتر مغز و اعصاب احتمال ریسک دادند بهجت قطع چند روزه قرص ها برای نمونه گیری کلیه ،خواهشندم لطف بفرمایید پس از مشاهده آزمایشات و سنوگرافی نظرتان را بفرمایید
    با تشکر شریعتی از مشهد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۹ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      نمونه برداري بايد با قطع پلاويكس ١٠ روز قبل انجام شود
  • تصویر کاربر عباس دوشنبه ۹ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام توده 5 سانتی در زیر کلیه سمت راست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام امروز توانستید بیایید ببینم۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
    2. تصویر کاربر عباس یکشنبه ۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام استان گلستان آزادشهریم دکترجان میشه بدون اینکه کلیه برداشته بشه عمل بشه لااقل بتونیم مقداری از کلیه رو نجات بدیم ممنون میشم جواب بدید ببینم چکار کنیم ممنونم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۹ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      اميدوارم بتوانم فيلمهاي عمل من در اپارات ويوتيوب در باره عمل تومور كليه وا ببينيد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر جابر چهارشنبه ۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید
    اقای دکتر، خانم بنده احساس ادرار خیلی دیر بهشون دست میده.با اندازه گیری هایی که برروی خروجی ادرارش کردیم، وقتی مثانه به مقدار 400 CC میرسه تازه احساس ادرار بهشون دست میده.حتی به 800 سی سی هم میرسه. سونوگرافی قبل و بعد ادرار هم انجام دادیم که مثانه کاملا ادرار رو تخلیه کرده بود. عفونت ادراری هم نداشتن.الان یک ماه هست که درد در قسمت کلیه ها دارن. در دوهفته اخیر هر سه چهار ساعت خودشون به توالت میرن.الان درد ندارن ولی بعد از ادرار کردن 15دقیقه کلیه هاش درد میگیره ولی باز خوب میشه. البته سال قبل هم همین مشکل پیش اومد براشون ولی خوب شدن که باز امسال هم دردشون شروع شد.البته دراین یک سال همان دوبار در روز ادرار میکردن.
    الانم در ادرارشون خون مشاهده کردن.خیلی نگران شدم.خواهش میکنم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام بايد تست عصب مثانه بگيريد؟٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر مهدیه جمعه ۲۹ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام پیرو کد رهگیری s63bl994510
    نتیجه سونوگرافی کلیه ها و مثانه
    کلیه راست:اندازه و اکوژنیسیته کلیه راست طبیعی است ضخامت پارانشیم کلیه راست طبیعی است سنگ ۲/۶میلیمتری در کالیس تحتانی کلیه دیده شد هیدرو نفروز مشاهده نشد.
    کلیه چپ: اندازه و اکو ژنیسیته و ضخامت پارانشیم کلیه چپ طبیعی است سنگ و هیدرو نفروز مشاهده نشد مثانه دارای جدار منظم و طبیعی می باشد سنگ یا توده در مثانه مشاهده نشد
    نتیجه آزمایش ۲۴ساعته:
    کراتینین ۲۴ساعته مقدار۱۰۲۰میلی گرم
    پروتین ۲۴ساعته مقدار۵۵/۲۵میلی گرم
    یورین ولوم مقدار ۴۲۵۰میلی لیتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      همه خوبند
  • تصویر کاربر فریده جمعه ۲۹ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    داروهای باکلوفن ، کوتریموکسازول و ایندومتاسین جهت درمان کیست کلیه مادرم در شهرستان اردبیل تجویز نموده اند . آیا تجویز داروها درست است ؟؟؟ ممنون میشم اگر پاسخ بفرمائید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      اصلا به كيست اثر ندارد اينها مسكن ضد درد هستمد
  • تصویر کاربر مسعود چهارشنبه ۲۷ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    بنده سنگ 10 میلیمتر داشتم اقدام به سنگ شکنی کردم سنگ به درمان مقاوم هستش و به سه تکه تقسیم شد یک تکه در حالب قبل مثانه گیر کرد که با عمل TUL خارج شد ولی بقیه سنگ به صورت توده در کلیه و لگنچه کلیه گیر کرده و با وجود استفاده از دارو و گذشت یک سال دفع نمیشود و باعث ایجاد درد و ناراحتی دایمی میشود
    سوال اینکه آیا شما با روش لاپراسکوپی سنگها رو خارج میکنین
    اگر جواب مثبته جهت ویزیت مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      عکس IVP بگیرید بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با سلام. با توجه به اینکه مادر بنده کیست بزرگی به ابعاد 110*100 بالای کلیه و بین کلیه و طحال دارند و مدتی هست که فشارشون بالا میره، ممکنه دلیل فشار کیست باشه؟ و از اونجایی که ترس شدیدی از بیمارستان و عمل دارند، برداشتن کیست بدون عمل جراحی در بیمارستان ممکن هست یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      بهترين درمان لاپاروسكوپي است فيلم من را ببينيد
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    مادر بنده معلول حرکتی هستند و حدود هشتاد سال سن دارند،بخاطر بی تحرکی مدام دچار عفونت مجاری ادرار هستند،هر دوماه آنتی بیوتیک ولی درمان نمیشود،اکنون با علایم احساس سری و لرز،بیحالی،ادرار بودار و نوسان فشار خون مابین ۱۴ و ۱۹ هستند،آخرین بار آمیکاسین و تاوانکس استفاده شده،چهارماه قبل،الان چه آنتی بیوتیکی استفاده شود؟فکتیو موثر است یانه؟
    با تشکر و امتنان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد بر اساس كشت وانتي بيگرام مشخص شود
  • تصویر کاربر حمیدعسکری جمعه ۲۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    سلام.مدتی است وقتی ادرارم میگیردپهلوی راستم سوزش میگیرد.بعدکه ادارمیکنم سوزش برطرف میشه.دکتررفتم آزمایش خون وسونوگرافی دادم همه چیزخوب بود.دکترکپسول پروترال۴درصدداد.ولی صددرصدخوب نشدم.چه توصیه میفرمائید.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سونو كنيد بفرستيد بلينم
  • تصویر کاربر sara جمعه ۲۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 4369 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر 30 ساله هستم و حدود دو سال است که در کلیه سمت چپ احساس درد دارم. به خصوص در زمان هایی که مثانه پر است. سونو گرافی انجام دادم و در جواب این جمله نوشته شده. مشکلم دقیقا چیست؟ اگر مقدور است معنی جمله را برایم بنویسید.
    با تشکر
    there is prominent dromedary hump in mid pole of LT kidney with suggestion for bifid renal pelvis.
    minimal fullness of calyceal system are seen bilarerally that can be due to over distended urinary bladder.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام تبنها اصلا جاي نگراني ندارد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر