جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با عمل پیلوپلاستی (درمان تنگی های اتصال حالب)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد. بهترین درمان تنگی های اتصال حالب به لگنچه به روش لاپاراسکوپی پیلوپلاستی می باشد. UPJ یا تنگی محل اتصال حالب به لگنچه کلیه شایعترین انسداد مادرزادی می باشد که باعث اتساع و گشادشده گی کلیه ها و در نتیجه آسیب غیر قابل برگشت به کلیه ها می شود. از هر 1500 جنین یک نفر مبتلا به این تنگی می شود که در کلیه طرف چپ و در پسر بچه ها شایعتر می باشد.

در 10-15 درصد می تواند تنگی دوطرفه باشد. خوشبختانه با انجام سونوگرافی در دوره حاملگی این تنگی خیلی به آسانی و راحتی قابل تشخیص می باشد و لذا پزشک و مادر می توانند با تشخیص و درمان به موقع این تنگی، از آسیب به کلیه جنین جلوگیری کنند. هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد.

سونوگرافی در دوره حاملگی

اگر در دوره حاملگی متوجه نشدیم از کجا می توان مطمئن شد که تنگی در نوزاد وجود ندارد؟

با انجام یک سونوگرافی ساده می توان بیماری را تشخیص داد. در سونوگرافی کلیه ها کاملاً گشاد شده و اتساع دارند.

آیا همه تنگی های محل اتصال حالب به لگنچه باید عمل بشوند؟ آیا درمان دارویی دارد؟

تنگی محل اتصال حالب به لگنچه درمان دارویی ندارد. تنها روش درمان جراحی باز یا لاپاراسکوپی است ولی کدام بیمار باید عمل شود بسته به بررسی های تکمیلی و از جمله عکس رنگی از کلیه ها یا IVP و همچنین عکس برداری هسته ای یا DTPA اسکن با تزریق لازیکس است.

در این روش ماده حاجب از طریق رگ ها به بیمار تزریق می شود و با عکس برداری های سریال، مقدار تخلیه و عبور آن از محل تنگی با عکس برداری بررسی می شود. اگر شدت تنگی زیاد باشد ماده رنگی قادر به عبور از محل تنگی نخواهد بود و در کلیه ها جمع می شود. مثل شکل که این علامت هشدار می باشد که بیمار جهت نجات کلیه ها از خفگی هر چه سریعتر باید عمل شود.

آیا با روش آندوسکوپی و غیر جراحی می توان تنگی را گشاد کرد؟

بسته به شدت و طول تنگی محل اتصال حالب به لگنچه است. اگر تنگی کوتاه باشد می توان با روش آندوسکوپی (رتروگرید یورتروسکوپی و یا از پائین یا از بالای کلیه و از طریق تونل پوستی (اندوپیلومتری) آن را باز کرد. ولی مطمئن ترین روش درمان عمل جراحی می باشد که به دو روش باز و لاپاراسکوپی انجام می شود. به علت عدم شکاف یک وجبی پهلو و زیبایی عمل و درد کمتر امروزه لاپاراسکوپی بهترین روش درمان این تنگی ها می باشد که به شرح آن می پردازم.

بیمار باید ناشتا صبح روز عمل به بیمارستان مراجعه نماید و پس از معاینه و آزمایشات لازم چند ساعت بعد با بیهوشی عمومی در اطاق عمل طبق شکل سه عدد تروکار لاپاراسکوپی در شکم بیمار به جای برش باز قرار داده می شود و سپس با عبور دوربین و بزرگنمائی محل عمل در تلویزیون با پنس و قیچی محل تنگی را مشخص و سپس قطع کرده و محل باز و غیر تنگ حالب را به لگنچه کلیه مثل شکل و فیلم دوخته و پیوند می زنیم.

کاهش psa

این عمل یک عمل فوق تخصصی و نیاز به تجربه بسیار بالای جراح دارد. یک لوله حالب در پایان محل به شکل قلاب در کلیه ها و مثانه قرار داده می شود که پس از چند هفته به صورت سرپائی خارج می شود. در صورت عدم نشتی ادرار از محل عمل شما فردا یا پس فردای عمل از بیمارستان مرخص خواهید شد. 4 هفته بعد محل لوله حالب سرپائی خارج خواهد شد و سپس عکس برداری کنترل از نظر موفقیت عمل انجام خواهد شد.

حسن عمل لاپاراسکوپی پیلوپلاستی: زیبایی پوست، عدم شکاف جراحی در پهلو، درد کمتر و بستری کمتر پس از عمل و زمان کوتاه به بازگشت به زندگی روزمره می باشد. در صورت داشتن تنگی محل اتصال حالب به لگنچه، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

2.5/5 - (13 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احسان جمعه ۱۷ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام . من مدت زیادی هست که درد در ناحیه بیضه راست دارم .اما با انجام ازمایش کلیه وپروستات و بیض سالم بود .اما پیش دکتر ی رفتم که میگفت این درد ها به خاطر جمع شدن مایع منی هستش که نمیتونه از بدن خارج بشه برای همین باعث درد میشه وباید اسپرم از بدنت خارج بشه ؟! آیا این جواب پزشک حقیقت داره ؟! راه درمانش چیست؟!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش)
      نه علمی نیست راه درمان عدم حساسیت روی این درد است
  • تصویر کاربر عباس شنبه ۲۱ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر. مدتی است که پس از ادار کردن وبیرون آمدن از دستشویی احساس می کنم که ادار کامل تخلیه نشده و در مجاری بیرونی هنوز قطره ای اداروجود دارد وقتی از بالای بیضه ها به سمت نوک الت دست می کشم قطره کوچک ادار خارج می شودبه دکتر مراجعه کردم وقرص یا قطره پروستاتان و قرص افلکسیم تجویز نمودند که متاسفانه تاثیری نداشته استدعا دارم راهنمایی فرمایید ضمانا در آخرین سونوگرافی اندازه پروستات را نرمال گزارش کردند
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      نوار مثانه كمك كننده است
  • تصویر کاربر هاجر شنبه ۲۱ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    باسلام
    موضوعی که من برای پایان نامم انتخاب کردم .تشخیص بیماری کلیوی با شبکه عصبی است.می‌خواهم پایان نامم رابه مقاله در بیاورم برای این کار به داده نیاز دارم.می‌خواستم از شما که در این زمینه با همکاری نمایید. منتظر جوابتون هستم.
    باتشکر
    هاجر غلامیان-دانشجوی نرم افزار
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      در خدمتم
  • تصویر کاربر حمیدرضا چهارشنبه ۱۸ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 15752 مشاهده پرسش
    با سلام وعرض ادب خدمت آقای دکتر کرمی
    با توجه به اینکه اینجانب در هر دو کلیه سنگ دارم (سمت چپ به قطر 4.5وسمت راست دوعدد به قطر 1.5) واینکه هیچگونه سابقه سنگ کلیه در نزدیکان بنده نبوده و همچنین مصرف آب به اندازه (8لیوان) دارم ورژیم غذایی هم رعایت میشود، از جنابعالی عارض هستم که قرص سیستون را چگونه مصرف نمایم
    با تشکر و سپاس فراوان از آقای دکتر وهمکاران محترمشان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      بايد عكسش را ببينم
  • تصویر کاربر اکبر یکشنبه ۸ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 627 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من دو هفته است که سیستوسکوپی کردم ودکتر از لکه هایی که در سونوگرافی دیده بود نمونه برداری کرده است . لطفا بهم بگین چرا بعد از چند روز از عمل درد پنهانی در بیضه ها احساس میکنم البته بعد از عمل دکتر متوجه دلیل عفونت ادرای شد که پرو ستات بود وبعد از عمل با خوردن کپسول پروستات تقریبا مشکلم حل شده و عفنتی هم در ادرارم ندارم ضمنا هنوز 20 روز بعد از عمل سیفیکسیم 400 میخورم . پیشاپیش از توضیحات جنابعالی تشکر میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد ببينم. اما برای اطلاعات بیشتر می تونید به مقاله سیستوسکوپی مراجعه کنید.

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۱ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام.اقای دکتر پدر من 80 ساله هستن.به علت سیگار مشکل ریه دارند که الان 10 سال هست که ترک و زیر نظر متخصص هستند.جدیدا ر یه هاشون اب اورده که هجمش 200 سی سی و کم هستش.دکترشون با ازمایش اسید اوریک بدن گفتند که چون اسید اوریک بدن پدر بالا هست و سونو گرافی که از مثانه گرفیتم متوجه شدیم که ادرار کامل دفع نمیشه.و باعث تجمع اب در ریه شده.به نظر شما باید جراحی بشه مثانشون یا با قرص قابل درمان هستش؟ الان یک هفته هست که این مشکل رو پیدا کردند.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      کار من نیست
  • تصویر کاربر امین پنجشنبه ۱۹ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.من یه سنگ حالب در vjr راست داشتم که دو هفته پیش دفع شد.الان چند روزی هستش که به صورت متناوب پهلوی راست و گاهی اوقات زیر شکم و گاهی اوقات بالای لگنم درد خفیف و حالت تیر کشیدن داره.به نظرتون ممکنه که من یه سنگ دیگه هم داشته باشم که تو سونو معلوم نشده.خیلی استرس دارم.خیلی ممنون میشم زود جوابمو بدید.سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر امین چهارشنبه ۵ اسفند ۹۴( 8 سال پیش)
      البته منظورم از uvj .اشتباه نوشتم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      سونو جديد انجام دهيد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهسا شنبه ۲۱ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت اقای دکتر .خانمی هستم 35 ساله دو زایمان طبیعی داشتم بعد از زایمان دومم دچارسوزش و تکرر ادرار شدم و تا 8سال ادامه داشت و بعد از ان سیستوسکوپی شدم وتنگی مجری ادرار تشخیص داده شد و حدود شش سال بهتر بودم تا اینکه دوباره مریضیم بازگشت و ادرارم باریک و دوشاخه هست ،سونوگرافی و کشت ادرار انجام دادم جواب منفی بود .به دستور دکتر داروی ترازوسین و دتروسیتول مصرف کردم جواب نداد.باز باتجویز دکتر زنان داروهای ناپروکسن،اکسی بوتین،ایمی پرامین و پردنیزولون مصرف نمودم فردای اون روز بدتر شدم و ادرارم با فشار و قطره قطره خارج میشه .خواهش میکنم مرا راهنمایی کنید .شرمنده از اینکه طولانی شد .با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ نوار مثانه بگيريد
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۲۹ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خسته نباشید خیلی ممنونم از سایت خوبتون ویه سوال داشتم من حدود 6 ساله از تنگی مجرا رنج میبرم تقریبا یه هفتس دیگه مجراش کلا گرفته ادرار به صورت قطره میاد خیلی اذیت میشم میخواستم راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      مطلب سايت من در مورد تنگي مجزأ را بخوانيد
  • تصویر کاربر ابراهیم یکشنبه ۲۵ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید و تشکر از اینکه وقت گذاشتین و ایمیل من رو خوندین.من28 سال سن دارم و مجرد هستم چند سالی میشه تکرر ادرار دارم.آزمایش عفونت ادراری دادم ولی عفونت نداشتم فقط تو تمام آزمایشها خون مشاهده شده بود.سونو هم با مثانه پر و خالی دادم باقیمانده ادرار5cc بود.پروستاتم نرمال بود.تقریبا هر یه ساعت یه بار مجبورم تخلیه کنم مثانه رو البته هیچ سوزش ندارم و ادرارم هم راحت میاد.به توصیه پزشک هر8ساعت یک عدد قرص بتونکال25 میخورم ولی تاثیری نداره.میخواستم من را راهنمایی کنید که باید چکار کنم هر آزمایشی هم لازم هست بگویید تا انجام بدم و جوابش رو برای شما بفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      02122642744 نوار مثانه
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر