جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حالب کلیه کجاست؟ | دفع سنگ حالب و درمان آن

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
هر گونه انسداد در مسیر لوله حالب به منزله خفه کردن کلیه ها می باشد و هر چه سریعتر باید عامل انسدادی لوله حالب برطرف گردد. در این مقاله بیماری های لوله ی حالب از جمله وجود سنگ حالب در آن بررسی شده است.

قطر لوله حالب چقدر است؟

لوله حالب به قطر 5 میلی متر است. این لوله، کلیه را به مثانه وصل می کند.

حالب کلیه کجاست؟

حالب وظیفه ی انتقال ترشحات کلیه ها یا همان ادرار را از کلیه ها به مثانه بر عهده دارد. لوله حالب با انقباضات منظم خود که توسط اعصاب اتوماتیک سمپاتیک و یا پاراسمپاتیک کنترل می شود عمل تخلیه خود را انجام می دهد. لوله حالب در حقیقت به مانند لوله تنفسی کلیه می باشد.

درمان تبخال تناسلی

حالب لوله ای است که وظیفه انتقال ادرار از کلیه ها به سمت مثانه را عهده دار است. در بدن هر فرد دو لوله حالب (ureter) قرار دارند که هر کدام به یک کلیه متصل است. نیمه بالایی حالب در داخل معده قرار دارد و نیمه پایینی آن نیز در ناحیه لگن است.

طول لوله حالب در بزرگسالان به صورت میانگین در حدود 10 الی 12 اینچ ( 25 الی 30 سانتی متر ) است. این لوله دارای دیواره های ضخیم عضلانی، فیبری و روکش مخاطی است و می تواند به راحتی منقبض شود.

سنگ حالب

یکی از شایعترین علل انسداد حالب، حرکت سنگ از کلیه و گیر افتادن آن در لوله حالب می باشد. حرکت سنگ به طرف حالب دردی را ایجاد می که شاه درد عالم پزشکی بوده و حتی از درد زایمان در خانم ها نیز شدید تر می باشد.

مشخصات درد سنگ حالب عبارتند از: درد شدید ناگهانی که به صورت موجی به سراغ فرد آمده و او را زمین گیر و مستأصل می کند. تهوع، استفراغ، رنگ پریدگی، خون در ادرار، تغییر رنگ ادرار و در کسانی که تک کلیه ای هستند قطع کامل ادرار می تواند از نشانه های گیر افتادن سنگ در لوله حالب باشد.

امروزه قطعی ترین روش تشخیص گیر افتادن سنگ حالب انجام سی تی اسکن بدون تزریق و با تزریق می باشد. سونوگرافی اغلب گشاد شدگی کلیه ها یا هیدرونفروز را گزارش می کند که نشانه انسداد لوله حالب می باشد.

در صورت ایجاد چنین دردی بلافاصله به نزدیکترین اورژانس بیمارستانی مراجعه کرده و باید اقدامات تشخیصی و درمانی انجام گردد. از شما در اورژانس بیمارستان معاینه بالینی، آزمایش خون و ادرار و سونوگرافی و در صورت نیاز سی تی اسکن انجام خواهد شد و با تزریق مسکن های قوی که اغلب مورفین یا پتدین و یا کتورولاک است، درد شما تسکین پیدا خواهد کرد. اگر تب داشتید یا تک کلیه هستید و یا حامله می باشید باید به پزشک اطلاع دهید که شما را در بیمارستان بستری نمایند.

بیماری های حالب

پروگزیمال حالب چیست؟

بخش بالایی از لوله حالب در بین نقطه برخورد حالب با لگن و بالاتر از مفصل ساکروایلیاک قرار دارد. سنگ های پروگزیمال حالب به صورت میانگین اندازه ای بیشتر از یک سانتی متر دارند و در معیار اندازه گیری قرار می گیرند. سنگ هایی که در دفع شدن به شکل طبیعی و سریع با مشکل مواجه می شوند، در نهایت منجر به کولیک مکرر کلیه و یا انسداد ادرار خواهند شد.

لوله حالب پروگزیمال در کدام ناحیه از بدن قرار دارد؟

در انتهای بخش پروگزیمال لوله حالب، لگن و کلیه ها قرار دارند. در بخش دیگر نیز مثانه فرد به حالب متصل است. لوله حالب از ابتدای شریان کلیوی تا این نواحی و مثانه کشیده می شود تا جریان ادرار را از کلیه ها به سمت مثانه هدایت کند.

علائم سنگ کلیه در حالب

سنگ در حالب کلیه ممکن است هیچ علامت یا نشانه ای نداشته باشد. نشانه ها و علائم به محل رخداد انسداد، کامل بودن یا نسبی بودن انسداد، سرعت مسدود شدن و تحت تاثیر قرار گرفتن یک یا هر دو کلیه بستگی دارند. نشانه ها و علائم می توانند شامل موارد زیر شوند:

  • درد
  • تغییرات در مقدار ادرار تولید شده
  • دشوار بودن ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • عفونت های مکرر مجاری ادراری
  • فشار خون بالا (هایپرتانسیون)

دفع سنگ کلیه از لوله حالب

اگر مسیر لوله حالب تنگی نداشته باشد و اندازه سنگ زیر 4 میلی متر باشد در 95 درصد با درمان های داروئی و مصرف مایعات زیاد و ورزش کردن خودبه خود دفع می شوند و نیاز به اقدام بعدی نیست.

اگر اندازه سنگ حالب بین 4 تا 6 میلی متر باشد 50 درصد احتمال خودبه خود افتادن سنگ وجود دارد و لذا اگر اندازه سنگ حالب زیر 6 میلی متر باشد به شرط اینکه:

  •  بیمار تک کلیه نباشد.
  •  تب نداشته باشد.
  •  حامله نباشد.

به بیمار توصیه می شود دو هفته با مصرف مایعات زیاد و افزایش تحرک بدنی و با ادرار کردن در داخل ظرفی از نظر مشاهده سنگ دفع شده، در جهت دفع سنگ تلاش کند.

مدت زمان دفع سنگ کلیه از حالب

 

درمان سنگ کلیه گیر کرده در حالب

اگر بعد از دو هفته سنگ کلیه در حالب دفع نشود و یا اندازه سنگ گیرافتاده بالای 6 میلی متر باشد دو روش درمانی برای درمان این سنگ ها وجود دارد:

1️⃣ سنگ شکنی برون اندامی یا ESWL

در این روش که در فیلم زیر می بینید شما بدون بیهوشی و به صورت سرپائی به مدت 15-20 دقیقه زیر دستگاه سنگ شکنی می خوابید و دستگاه با متمرکز کردن امواج سنگ شکنی روی سنگ حالب اقدام به خرد کردن سنگ گیر افتاده حالب می کند.

عمل سنگ شکنی ESWL در موارد زیر توصیه نمی شود:

  •  افراد چاق
  •  افراد حامله
  •  افراد دارای اختلال در انعقاد خون

2️⃣ سنگ شکنی درون اندامی یا TUL

دومین و مؤثرترین روش درمان سنگ حالب عمل سنگ شکنی درون اندامی یا TUL می باشد. در این روش که با بی حسی کمری و در اطاق عمل و به صورت سرپائی انجام می شود، با عبور دوربین آندوسکوپی از داخل مجرای ادراری به مثانه و لوله حالب محل گیر کردن سنگ حالب مشخص و با استفاده از امواج سنگ شکنی لیزر روی پنوماتیک سنگ را کاملاً خرد کرده و با پنس خارج می کنیم.

 در مواقعی جهت دفع شدن سنگ های خردشده داخل لوله حالب، لوله ای قلاب مانند به نام جی جی گذاشته می شود که در شکل زیر می بینید. و چهار هفته بعد به صورت سرپائی خارج می گردد.

فیلم کامل عمل TUL را می توانید در قسمت زیر مشاهده نمائید.

3️⃣ عمل لاپاراسکوپی

سومین درمان سنگ های بزرگ لوله حالب، عمل جراحی می باشد که در گذشته به صورت عمل جراحی باز ولی امروزه در راستای شعار عمل های جراحی بزرگ از شکاف کوچک تکنیک لاپاراسکوپی می باشد. در این روش به جای برش یک وجبی در شکم با عبور لوله هایی باریک به نام تروکار به داخل شکم و تزریق هوا و عبور دوربین محل سنگ حالب را مشخص کرده و با برش روی آن، سنگ حالب را خارج می کنیم که کیفیت عمل را در فیلم زیر مشاهده می نمائید.

سنگ حالب در بارداری

از جمله رایج ترین دلایل بروز درد معده در خانم های باردار می توان به وجود سنگ کلیه و حالب اشاره کرد. سنگ حالب در بارداری می تواند منجر به مسدود شدن مسیر کلیه شده و در نتیجه عفونت را ایجاد کند.

این عفونت در دیگر نواحی بدن پخش می شود. در نتیجه ممکن است خانم باردار زودتر از موعد نیاز به بستری شدن در بیمارستان و طی کردن درمان های لازم جهت به دنیا آوردن کودک را داشته باشد.

سنگ های کلیه دردناک از هر 3300 زن باردار، یک نفر را مبتلا می کنند. احتمال شکل گیری این سنگ ها در بانوانی که سابقه به دنیا آوردن کودک در گذشته را داشته اند، نسبت به افرادی که بارداری اول را تجربه می کنند، بیشتر است. بیشتر خانم هایی که سنگ کلیه و حالب دارند، معمولا در ماه های چهارم الی ششم با مشکلات مختلفی مواجه می گردند.

انواع دیگر بیماری های لوله ی حالب

1- دوتایی شدن حالب

دوتایی شدن حالب که عارضه ای مادرزادی است به وضعیتی گفته می شود که دو حالب بر روی یک کلیه تشکیل می شود. حالب دوم می تواند سالم بوده و یا تنها قسمتی از آن تشکیل شده باشد. در صورتی که هیچ کدام از حالب ها به درستی کار نکنند، ادرار می تواند به کلیه برگشته و سبب آسیب رساندن به آن شود.

2- وجود یک ناهنجاری در محل اتصال حالب به کلیه یا مثانه

اتصال غیر عادی بین حالب و کلیه (اتصال میزنای و لگنچه) می تواند سبب تورم کلیه و در نهایت توقف عملکرد آن شود. این ناهنجاری مادرزادی بوده و یا می تواند با رشد عادی کودک و در اثر یک آسیب یا جای زخم به وجود آید. همچنین، در موارد نادر این عارضه می تواند ناشی از تشکیل یک تومور نیز باشد. یک اتصال نادرست بین حالب و مثانه می تواند سبب بازگشت ادرار به درون کلیه ها شود.

3- یورتروسل

در صورتی که لوله ی حالب بسیار تنگ باشد و اجازه عبور جریان ادرار به صورت عادی را ندهد، ممکن است یک برآمدگی کوچک (یورتروسل) در آن تشکیل شود که معمولا در قسمت نزدیک به مثانه تشکیل می شود. این تورم و برآمدگی می تواند جریان ادرار را مسدود کرده و سبب بازگشت ادرار به درون کلیه ها شود. این وضعیت امکان دارد به کلیه آسیب برساند.

4- فیبروز رترو پریتوئن

این اختلال نادر هنگامی رخ می دهد که بافت فیبروز در ناحیه خلفی شکم رشد می کند. این فیبر ها می توانند در اثر سرطان ها یا برخی دارو های درمان میگرن رشد کنند. این فیبر ها میزنای ها را احاطه کرده و آن ها را مسدود می کنند که چنین وضعیتی سبب بازگشت ادرار به درون کلیه ها می شود.

هرنی اینگوینال

دیگر عوامل احتمالی

عوامل مختلفی در درون و بیرون میزنای می توانند سبب انسداد آن شوند این عوامل شامل موارد زیر می شوند:

  • یبوست شدید، با اینکه بیشتر در کودکان شیوع دارد اما در بزرگسالان هم اتفاق می افتد.
  • تومور های سرطانی و غیر سرطانی
  • رشد بافت داخلی مانند آندومتروزیس در زنان
  • تورم طولانی مدت دیواره میزنای که معمولا ناشی از بیماری هایی مانند سل یا عفونتی انگلی به نام شیستوزومیازیس می باشد.

اما توصیه های اینجانب در رابطه با سنگ حالب

  •  لوله حالب به منزله نفسگاه کلیه می باشد و گیر افتادن سنگ و یا هر علتی که آن را ببندد مثل فشار به کلیه جهت خفه کردن می باشد و باید هر چه سریعتر درمان شود.
  •  95 درصد سنگ های زیر 4 میلی متر و 50 درصد سنگ های بین 4-6 میلی متر خودبخود دفع می شود.
  • حداکثر زمان برای دفع کردن 2-3 هفته است و اگر سنگ دفع نشود باید سریعاً جهت جلوگیری از خفه شدن و از دست دادن کلیه خود به پزشک مراجعه نمائید.
  •  افراد تک کلیه و خانم های حامله و بیماران تب دار با سنگ انسدادی حالب باید اورژانسی در بیمارستان بستری شوند.
  •  با انجام چکاب منظم و با شعار پیشگیری بهتر از درمان است، و مصرف مایعات هر دو ساعت یک لیوان و مصرف کم نمک از تشکیل سنگ در کلیه و گیرافتادن آن در لوله حالب جلوگیری نمائید.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:

بهترین درمان زگیل تناسلی مردانه

در صورت داشتن سنگ حالب جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

4.2/5 - (105 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمود شنبه ۱۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 388 مشاهده پرسش
    شما در سایت فرمودین که سوند گزاری هم باید از طریق مقعد هم مثانه صورت بگیرد ولی در مرکزی که بنده هفته بعد نوبت دارم گفته شد که فقط در مثانه سوند گزاری در مثانه انجام میشود ایا این روش صحیح و کامل میباشد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر جاسم دوشنبه ۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    از 5 دی ماه در ادرار خون مشاهده شد . بعد از انجام ازمایش ادرار و انجام سونو از کلیه و سونو که موردی مشاهده نشد.مصرف فیناستراید و فلوکساسین و ادامه خونریزی سیستوسکوپی انجام شد که التهاب مجرای ادراری تشخیص داده شد و مصرف دو قرص قبل ادامه پیدا کرد. اما بعد از گذشت 2 ماه همچنان خون دیده میشود اما با فاصله زمانی 5 روز یکبار. تنها در موردی که رانندگی طولانی داشتم خونریزی 3 روز پشت هم دیده شد . ایا بررسی بیشتر لازم هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    به علت التهاب و عفونت رحم پزشک زنان دوره 6 روزه سفترایکسون رو تجویز کردن که الان روز 5 تزریق هست از حدود دو هفته قبل از تجویز تا الان روزی بیشتر از 15 بار ادرار میکنم. سوال بنده از شما این هست که آیا نیاز به سونوگرافی و چک کردن کلیه و مثانه هست یا به علت عارضه دارو و التهاب رحم می باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      ازمايش كشت مجدد بدهيد تامشخص شودعفرنت از بين رفته يا نه؟
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۲۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    سلام. میخاهم قطر و طول آلتم افزایش یابد . پزشکی به یکی از همکاران اینجانب گفته بود با تزریق هورمون که حدود 1.5 الی 2 میلیون تومن هزینه دارد امکان پذیر هست (البته عوارض هم ممکنه داشته باشه) . به نظر شما این امر امکان پذیر هست و اگر هست شما انجام میدید ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      همه تبليغات دروغ محضند
  • تصویر کاربر سید یکشنبه ۲۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 2150 مشاهده پرسش
    سنگ کلیه در مجاورت uvj می باشد با هیدرونفروز خفیف شانسی برای دفع سنگ هست یا برم اناق عمل سنگ دو سنگ 5 و 10 m در کنار هم می باشند ک 15 m هستند
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      فيلم عمل Tulيا سنگ حتلب من در اپارات را ببينيد٢-بايدTULشويد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر test پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    test
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      test
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      test
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      ds
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      ds
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      ds
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      ds
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر منا یکشنبه ۱۲ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید ، خانم 27 ساله و مجرد هستم ، مشکلم اینه که اگر کمی دیر به دستشویی برسم چند ثانیه قبل از ادرار کردن احساس میکنم که مقداری از ادرارم به بالا برگشته و این اتفاق به قدری دردناکه که گاهی اشکم در میاد(ضمنا در این صورت در همان نوبت حجم ادرارم کم میشه)...و این درد تا نیم ساعت یا بیشتر طول میکشه تا کمی تخفیف پیدا کنه و همیشه و فقط کلیه سمت راستم اذیت میشه...دکتر رفتم سونوگرافی گرفته و گفته مشکلی تو کلیه ها و مثانه و مجاری ادرار نداری ، آزمایش هم دادم عفونت هم نداشتم، و به گفته دکتر مشکل برگشت ادرار فقط به کودکان مربوط میشه.لطفا بگید علت این درد شدید چیه که وقتی یکم دیر به دستشویی میرسم تا این حد اذیتم میکنه .پیشا پیش از عنایت شما سپاسگذارم...
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ بايد نوار مثانه بگيريد
  • تصویر کاربر نگین یکشنبه ۱۲ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 931 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید تومور RCC از نوع cell carcinoma به اندازه ۲ سانتی در کلیه راست قسمت تحتانی دارم و درد استخوان دارم چند درصد احتمال متاستاز به استخوانم وجود داره اگه عمل کنم چند درصد احتمال عودت و متاستاز وجود دارد؟ خیلی نگرانم
    خیلی ممنونم ازتون که هستید و شرمنده وقتتون رو میگیرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      تشريف بياوريد ببينم
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۷ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من چند روز پیش سوال پرسیدم و شما فرمودین راه برگشت کلیه وجود ندارد من سونو و ستی اسکن و ازمایش تزریق انجام دادم اکلیه راست من 13 میلی لیتر و کلیه چپ 77 میلی لیتر در دقیقه تخلیه داره اتا الان کلیه چپ من نه سنگ ساز بوده نه دردی داشته نه تکرر ادرای داشتم ولی از وقتی این قضیه رو فهمیدم احساس درد میکنم ایا میتونه درد به خاطر استرس و عصبی باشه ؟ ایا برداشتن کلیه سمت راستم اورژانسی هستش پزشکم به من گفتش که چون مادرزادی هستش و کلیه خیلی ضعیف کار میکنه برو همینجوری زندگی کن فعلا.ایا کلیه راستاسیبی به کلیه سالم نمیرسونه؟ مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      من نظرم را عرض كردم
  • تصویر کاربر نگین یکشنبه ۲۸ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام دکتر.مامانم بخاطردردکمرش ام ار ای گرفت توی عکسش مشخص شدکه کلیه ش یه کیست خیلی بزرگ داره سونووعکس رنگی انجام دادگفتن که اصلاکلیه ش کارنمیکنه وحتماباید عمل بشه وخارج بشه؟
    من ازخوزستان مزاحمتون میشم میشه راهنماییم کنید که ایاممکنه بااومدن حضوری خدمت شمااحتیاج به عمل نباشه وبادارومشکلش حل بشه
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۸ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد مداركش را ببينم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر