جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یائسگی مردانه چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یائسگی مردانه چیست؟ آمارها نشان می‌دهد 20 درصد از مردان بالای 60سال، 30درصد از مردان بالای 70 سال و 50 درصد مردان بعد از 80 سالگی دچار کاهش سطح هورمونهای جنسی مردانه یا یائسگی مردانه هستند. مردم یائسگی را واژه‌ای زنانه و پدیده‌ای فیزیولوژیک می‌دانند که در آن هومونهای زنانه وعادت ماهیانه حول وحوش 50 سالگی قطع می‌شود.

جالب است بدانید که مشابه این روند در مردان نیز دیده می‌شود ولی سیر یائسگی مردانه متفاوت‌تر و بسیار آهسته تر از یائسگی زنانه است طوری که برای مرد محسوس نیست ولی در بعضی از مردان این کاهش آنقدر سریع است که مشکلاتی جسمی و زناشوئی برایشان پدید می‌آورد.

در ادامه گفتگو با دکتر حسین کرمی فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری چاپ شده در مجله سلامت آمده است. دکتر حسین کرمی فوق تخصص بیمارهای کلیه ومجاری ادراری و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیشتر درباره علت یائسگی مردانه ، نشانه‌ها و درمان آن می‌گوید:

چرا مردان یائسه می‌شوند؟

مرد مبتلا به سرطان بیضه

یائسگی مردانه با کاهش هورمون تستوسترون که نوعی هورمون آندروژنی است ظاهر می‌شود. این کاهش بعد از سن 40 سالگی برای همه مردان رخ می‌دهد. البته ترشح تستوسترون روند نزولی را طی می‌کند ولی قطع نمی‌شود و مردان قدرت باروری را از دست نمی‌دهند.

میزان کاهش آندروژن‌ها در هر مردی سالانه حدود یک درصد است. آمارها نشان می‌دهد 20 درصد از مردان بالای 60سال، 30درصد از مردان بالای 70 سال و50 درصد مردان بعد از 80 سالگی دچار کاهش سطح هورمونهای جنسی مردانه هستند.

کاهش هورمونهای مردانه با چه علائمی در مردان همراه است؟

کاهش میل جنسی ، کاهش حجم عضلات، کاهش تمرکز، اختلال در خواب، ضعف، بی‌حالی وخستگی زودرس می‌توانند از علائم کاهش هورمون تستسترون باشند. البته وجود این علائم صرفا به معنای یائسگی مردانه نیست و باید بررسی آزمایشگاهی انجام شود.

یعنی باید سطح هورمون در آزمایشگاه اندازه گرفته شود؟

در آزمایشگاه سطح هورمون تستوسترون خون اندازه‌گیری می‌شود. اگر سطح هورمون کمتر از 200 نانوگرم در 100 سی‌سی خون باشد؛ آندروپوز یا یائسگی مردانه اتفاق افتاده است ولی اگر بین 200 تا 300 نانوگرم در 100 سی سی خون باشد نشان از کاهش هورمون یا شروع یائسگی دارد.

در مردان یائسه یا در حال یائسگی بیمار از نظر کلسترول و هورمون ال دی ال نیز بررسی می‌شود چون با قطع هورمون مردانه این دو افزایش می‌یابند که عاملی هستند برای تصلب شرائین و احتمال حملات قلبی و مغزی را افزایش می‌دهند. بنابراین جلوگیری از یائسگی زودرس و به تاخیر انداختن آن نقش مهمی در سلامت جنسی و جسمی مردان دارد.

کاهش میل جنسی در مردان

آیا کاهش میل جنسی در مردان همیشه به دلیل کاهش هورمونهای جنسی است؟

کاهش میل جنسی ممکن است ریشه در مسائل روحی روانی مانند افسردگی، اختلالات خلقی یا بیماریهای جسمی مانند دیابت، فشارخون مزمن و… داشته باشد. همچنین مردانی که خواب خوبی ندارند شغل پراسترس دارند و به طور کلی کیفیت زندگی‌شان خوب نیست ممکن است کاهش میل جنسی داشته باشند بدون اینکه سطح هورمون تستوسترونشان پائین باشد. گاهی علت قطع یا کاهش تستوسترون ازجای دیگری است .

ترشح تستوسترون از غده‌ای به نام هیپوتالاموس و با ترشح هورمونی به نام جی ان آر اچ تنظیم می‌شود. این هورمون هیپوفیز را تحریک کرده و هورمون دیگری به نام ال اچ ترشح می‌شود که باعث تحریک بیضه و ترشح تستوسترون می‌شود. اگر به هر دلیل اختلالی در این مسیر وجود داشته باشد ترشح تستوسترون با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین وقتی مردی با شکایت کاهش میل جنسی به پزشک مراجعه می‌کند همه جوانب باید در نظر گرفته شود.

مردان چه کار کنند تا دچار یائسگی مردانه نشوند یا لااقل بتوانند آن را به تاخیر اندازند؟

کاهش تستوسترون خون با افزایش سن اجتناب‌ناپذیر و جزئی از پدیده فیزیولوژیک بدن است. برای اینکه یائسگی مردانه را خفیف‌تر و شدت آن را به تاخیر بیاندازیم باید سبک زندگی سالم باشد. استعمال دخانیات، الکل، عدم تحرک، اضافه وزن، مصرف غذاهای ناسالم، وجود بیماریهای روحی روانی، وجود بیماریهای زمینه‌ای مانند فشار خون و دیابت کنترل نشده، مصرف داروهای اعصاب و روانگردان به تدریج باعث کاهش هورمون مردانه و ایجاد آندروپوز زودرس در مرد می‌شود.

یائسگی مردانه درمان دارد؟

بهترین درمان برای یائسگی مردان، پیشگیری است و همه مردان باید کیفیت زندگی‌شان را به خصوص بعد از 40 سالگی بهتر کنند. مثلا ورزش کنند، غذاهای خوب بخورند و بیماریهای زمینه‌ای را کنترل کنند، بیماریهای زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون را کنترل کنند.

در مواقعی هم که اختلالی در مسیر ترشحی تستوسترون وجود دارد می‌توان با جایگزین کردن هورمونها جی ان آر اچ یا ال اچ مشکل بیمار را برطرف کرد. اما وقتی برای مردی تشخیص آندروپوز داده شد و هورمون تستوسترون پائین بود بهترین کار این است که درمان آغاز شود.

عوارض زیاده روی در روابط جنسی

درمان معمولا با تزریق هورمون تستوسترون است؛ البته تستوسترون به صورت ژل یا قرص هم وجود دارد که حتما باید با نظر پزشک تجویز شود چون تستوسترون زیاد عوارض خطرناکی برای بیمار دارد.چه عارضه‌ای؟ ورزشکاران زیادی را مشاهده می‌کنیم که از هورمون تستوسترون به عنوان داروئی برای عضله‌سازی استفاده می‌کنند.

تزریق این هورمون به داخل عضله و برای حجیم کردن آن دارای عوارضی است. یکی از این عوارض سرطان پروستات زودرس است. متاسفانه ترکیبات هورمونی به راحتی در اختیار مران قرار می‌گیرد و مردان به هیچ وجه نباید بدون نظر پزشک اقدام به استفاده از این هورمونها کنند.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

4.2/5 - (24 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر shiva جمعه ۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام من یه جورایی فوبیای گرفتن بیماری دارم. تازه در مورد زگیل تناسلی مطالبی خوندم. همش فکر می کنم ممکنه منم داشته باشم. هیچ وقت رابطه جنسی نداشتم. آیا ممکنه در محل کار مثلا اگر خودکار بچه ها رو داخل دهانم گذاشته باشم که اگه دست اونا الوده بوده باشه یا مبتلا باشن منم بگیرم؟ مثلا از نوع دهانیش رو؟ کلا همش احساس درد در ناحیه گلو دارم و کلا ترس دارم . ممنون میشم سوالم رو جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    عرض سلام و وقت بخیر
    جوانی هستم 25 ساله.
    من از دوره نوجوانی به عمل خود ارضائی مبتلا بودم.
    دو سال هست به دلیل مشکلات افسردگی از داروی سرترالین استفاده میکنم(100mg)

    ❓من دچار مشکل زودانزالی هستم به طوری که حداکثر 5 ثانیه بعد از دخول انزال صورت میگیره و از طرفی کیفیت نعوظ خیلی مناسب نیست و بعد از اولین انزال حداقل نیم ساعت طول میکشد تا دوباره نعوظ صورت بگیرد.
    لازم به ذکر هست که من نعوظ صبحگاهی هم ندارم.رابطه جنسی به طور منظم هم ندارم


    ❓و یک سوال دارویی: قرص داکسوپیل رو بدون نسخه میشه تهیه کرد؟

    خیلی متشکر و سپاس گذار از امکانی که برای مردم فراهم کردید نکته دیگر هم که گاها خروج ادرار به صورت منشعب دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      داروي روز است بله ميتوانيد ٣ ساعت قبل از سكس استفاده نماييد
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشید...آلت تناسلی من در هنگام نعوظ شل و بی رمق است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد بررسي شود
  • تصویر کاربر حامد دوشنبه ۱۶ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    بنده 36سالمه
    متاهل
    دارای یک فرزند
    زود انزالی دارم در حد چند ثانیه
    با لیدوکایین مشکلم رو حل میکردم تا الان اما خسته کننده است .
    قرص افسردگی پیکسیل رو خوردم بمدت دو ماه
    از شش روز بعد از خوردن تاثیر فوق العاده داشت اما بعد از دو ماه تاثیرش رو از دست داد و مثل سابق شدم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      فرص ٣٠ ميلي daxopill ٢ ساعت قبل نزديكي استفاده كنيد
  • تصویر کاربر بهنام پنجشنبه ۱۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب اقای دکتر کرمی . اقای دکتر به مدت حدودا یک ماهه که مایع منی به شکل ژلاتین ( دانه های ریز ژلاتینی)خارج میشه و به شکل عادی نیست. این مشکل قبلا هم داشتم ولی بعد از مدتی برطرف شد.خواستم از شما بپرسم این بیماریه یا چیزه خاصی نیست. ممنون از شما روز خوب و شادی داشته بشین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      از انها ازمايش وكشت دهيد
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۳ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. ممنون از این فرصت.
    تقریبا 2 هفته است که احساس میکنم پوست ناحیه ختنه نازک شده و حدود یک هفته پیش ترک های طولی با سوزش ایجاد شد. سوزش به حدی زیاد است که امکان سکس ندارم.
    پماد کلوتریمازول استفاده کردم اثر زخم رفته اما هنوز سوزش دارم.
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      عكسش را بفرستيد ببينم
    2. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      عکس
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      شبيه تب خال است بياييد دارو تجويز كنم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر احمدرضا دوشنبه ۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 6577 مشاهده پرسش
    با سلام . با گذشت 10 روز از عمل فتق اینگوینال، دایرکت، هنوز جای عمل متورم و بسیار سفت می باشد ممنون میشم راهنمایی کنید . سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر حميد سه شنبه ۳ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    متاسفانه هنگام نزديگي الت شل ميشه توتال هيپ انجام دادم فشار خون هم دارم و دارو مصرف ميكنم سن ٣٨ سال بعد از عمل توتال هيپ اين مشكل برام پيش امد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد از نظر علت بررسي شود
  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    میخواستم راه درمان زود انزالی رو بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر مسلمي شنبه ۳۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    من ١٠ سال پيش دچار زگيل تناسلي شدم و با مراجعه به دكتر درمان شدم.و متاسفانه دكتر در مورد واگير و ساير مشكلاتي كه ممكنه پيش بياد چيزي نگفت.من ٦ سال پيش ازدواج كردم و الان باردارم و ماه ششم بارداري متوجه چند زائده روي بدنم شدم.متاسفانه بعد از مراجعه به دكتر و چكاب همسرم متوجه زائده ريزي بر روي بدن همسرم شديم.سوالم از شما اين هست كه آيا من بعد از ١٠ سال ميتونم با تقويت سيستم ايمني بدنم اين ويروسو از بدنم پاك كنم؟چون تو اين ١٠ سال همش در حال رژيم گرفتن بودم و زياد به تغذيم نرسيدم.سوال ديگم اينه كه چه چيزايي باعث انتقال به بقيه اعضاي خانواده و پسرم كه نوزاده ميشه؟و اينكه براي ضد عفوني كردن دستم بعد از شستن قسمت تناسلي از چي استفاده كنم؟ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      زگيل تناسلي با ضد عفوني كردن از بين نميرود اگر زگيل برجسته داري شما حامل هستيد وبايد معاينه شويد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ تماس
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر