جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یائسگی مردانه چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یائسگی مردانه چیست؟ آمارها نشان می‌دهد 20 درصد از مردان بالای 60سال، 30درصد از مردان بالای 70 سال و 50 درصد مردان بعد از 80 سالگی دچار کاهش سطح هورمونهای جنسی مردانه یا یائسگی مردانه هستند. مردم یائسگی را واژه‌ای زنانه و پدیده‌ای فیزیولوژیک می‌دانند که در آن هومونهای زنانه وعادت ماهیانه حول وحوش 50 سالگی قطع می‌شود.

جالب است بدانید که مشابه این روند در مردان نیز دیده می‌شود ولی سیر یائسگی مردانه متفاوت‌تر و بسیار آهسته تر از یائسگی زنانه است طوری که برای مرد محسوس نیست ولی در بعضی از مردان این کاهش آنقدر سریع است که مشکلاتی جسمی و زناشوئی برایشان پدید می‌آورد.

در ادامه گفتگو با دکتر حسین کرمی فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری چاپ شده در مجله سلامت آمده است. دکتر حسین کرمی فوق تخصص بیمارهای کلیه ومجاری ادراری و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیشتر درباره علت یائسگی مردانه ، نشانه‌ها و درمان آن می‌گوید:

چرا مردان یائسه می‌شوند؟

مرد مبتلا به سرطان بیضه

یائسگی مردانه با کاهش هورمون تستوسترون که نوعی هورمون آندروژنی است ظاهر می‌شود. این کاهش بعد از سن 40 سالگی برای همه مردان رخ می‌دهد. البته ترشح تستوسترون روند نزولی را طی می‌کند ولی قطع نمی‌شود و مردان قدرت باروری را از دست نمی‌دهند.

میزان کاهش آندروژن‌ها در هر مردی سالانه حدود یک درصد است. آمارها نشان می‌دهد 20 درصد از مردان بالای 60سال، 30درصد از مردان بالای 70 سال و50 درصد مردان بعد از 80 سالگی دچار کاهش سطح هورمونهای جنسی مردانه هستند.

کاهش هورمونهای مردانه با چه علائمی در مردان همراه است؟

کاهش میل جنسی ، کاهش حجم عضلات، کاهش تمرکز، اختلال در خواب، ضعف، بی‌حالی وخستگی زودرس می‌توانند از علائم کاهش هورمون تستسترون باشند. البته وجود این علائم صرفا به معنای یائسگی مردانه نیست و باید بررسی آزمایشگاهی انجام شود.

یعنی باید سطح هورمون در آزمایشگاه اندازه گرفته شود؟

در آزمایشگاه سطح هورمون تستوسترون خون اندازه‌گیری می‌شود. اگر سطح هورمون کمتر از 200 نانوگرم در 100 سی‌سی خون باشد؛ آندروپوز یا یائسگی مردانه اتفاق افتاده است ولی اگر بین 200 تا 300 نانوگرم در 100 سی سی خون باشد نشان از کاهش هورمون یا شروع یائسگی دارد.

در مردان یائسه یا در حال یائسگی بیمار از نظر کلسترول و هورمون ال دی ال نیز بررسی می‌شود چون با قطع هورمون مردانه این دو افزایش می‌یابند که عاملی هستند برای تصلب شرائین و احتمال حملات قلبی و مغزی را افزایش می‌دهند. بنابراین جلوگیری از یائسگی زودرس و به تاخیر انداختن آن نقش مهمی در سلامت جنسی و جسمی مردان دارد.

کاهش میل جنسی در مردان

آیا کاهش میل جنسی در مردان همیشه به دلیل کاهش هورمونهای جنسی است؟

کاهش میل جنسی ممکن است ریشه در مسائل روحی روانی مانند افسردگی، اختلالات خلقی یا بیماریهای جسمی مانند دیابت، فشارخون مزمن و… داشته باشد. همچنین مردانی که خواب خوبی ندارند شغل پراسترس دارند و به طور کلی کیفیت زندگی‌شان خوب نیست ممکن است کاهش میل جنسی داشته باشند بدون اینکه سطح هورمون تستوسترونشان پائین باشد. گاهی علت قطع یا کاهش تستوسترون ازجای دیگری است .

ترشح تستوسترون از غده‌ای به نام هیپوتالاموس و با ترشح هورمونی به نام جی ان آر اچ تنظیم می‌شود. این هورمون هیپوفیز را تحریک کرده و هورمون دیگری به نام ال اچ ترشح می‌شود که باعث تحریک بیضه و ترشح تستوسترون می‌شود. اگر به هر دلیل اختلالی در این مسیر وجود داشته باشد ترشح تستوسترون با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین وقتی مردی با شکایت کاهش میل جنسی به پزشک مراجعه می‌کند همه جوانب باید در نظر گرفته شود.

مردان چه کار کنند تا دچار یائسگی مردانه نشوند یا لااقل بتوانند آن را به تاخیر اندازند؟

کاهش تستوسترون خون با افزایش سن اجتناب‌ناپذیر و جزئی از پدیده فیزیولوژیک بدن است. برای اینکه یائسگی مردانه را خفیف‌تر و شدت آن را به تاخیر بیاندازیم باید سبک زندگی سالم باشد. استعمال دخانیات، الکل، عدم تحرک، اضافه وزن، مصرف غذاهای ناسالم، وجود بیماریهای روحی روانی، وجود بیماریهای زمینه‌ای مانند فشار خون و دیابت کنترل نشده، مصرف داروهای اعصاب و روانگردان به تدریج باعث کاهش هورمون مردانه و ایجاد آندروپوز زودرس در مرد می‌شود.

یائسگی مردانه درمان دارد؟

بهترین درمان برای یائسگی مردان، پیشگیری است و همه مردان باید کیفیت زندگی‌شان را به خصوص بعد از 40 سالگی بهتر کنند. مثلا ورزش کنند، غذاهای خوب بخورند و بیماریهای زمینه‌ای را کنترل کنند، بیماریهای زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون را کنترل کنند.

در مواقعی هم که اختلالی در مسیر ترشحی تستوسترون وجود دارد می‌توان با جایگزین کردن هورمونها جی ان آر اچ یا ال اچ مشکل بیمار را برطرف کرد. اما وقتی برای مردی تشخیص آندروپوز داده شد و هورمون تستوسترون پائین بود بهترین کار این است که درمان آغاز شود.

عوارض زیاده روی در روابط جنسی

درمان معمولا با تزریق هورمون تستوسترون است؛ البته تستوسترون به صورت ژل یا قرص هم وجود دارد که حتما باید با نظر پزشک تجویز شود چون تستوسترون زیاد عوارض خطرناکی برای بیمار دارد.چه عارضه‌ای؟ ورزشکاران زیادی را مشاهده می‌کنیم که از هورمون تستوسترون به عنوان داروئی برای عضله‌سازی استفاده می‌کنند.

تزریق این هورمون به داخل عضله و برای حجیم کردن آن دارای عوارضی است. یکی از این عوارض سرطان پروستات زودرس است. متاسفانه ترکیبات هورمونی به راحتی در اختیار مران قرار می‌گیرد و مردان به هیچ وجه نباید بدون نظر پزشک اقدام به استفاده از این هورمونها کنند.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

4.2/5 - (24 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ارغوان جمعه ۲۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام. من مدت کوتاهی هست ک نامزد کردم.که در این مدت فقط دوبار اونهم بصورت سطحی و مالش باایشون رابطه داشتم. که متوجه دانه های ریزی شبیه چربی روی آلت و بیضه ایشون شدم.بعد از اون رابطم رو قطع کردم باهاشون. چون میترسیدم ک زگیل تناسلی باشن. خاستم عکسش رو بفرستم ک شما نظر بدید و منو از نگرانی دربیارید. اگر زگیل باشن آیا ممکنه من هم الوده شده باشم. و اگر برای روشن شدنش چ آزمایشی باید بدم؟تقریبا از اولین رابطه ام 10روز میگذره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد بيايد ببينم
  • تصویر کاربر عرفان پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر
    بنده 26 سالمه و به طور مداوم ورزش میکنم
    مشکلم اینه که آلتم در مرحله اول زود بلند میشه و سریعا به انزال میرسم و برای بار دوم که بخوام شریک جنسیمو به ارگاسم به رسونم دیگه بلند نمیشه یا خیلی طول میکشه که بازم زود به انزال میرسم
    البته فاصله زمانی هر بار که سکس میکنم شاید به 3 ماه حداقل برسه
    و اینکه من از قرص و بی حس کننده باید باهم استفاده کنم که یه سکس خوب و با تایم بالا داشته باشم
    میشه کمکم کنید که دیگه احتیاج به قرص سیلدنافیلد و این چیزا نباشه
    هم مشکلم زود به انزال رسیدنه و. هم دیر نعوظ شدن بعد از یک بار به انزال رسیدن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد سكس را مديريت كنيد وتمرين نگاه داشتن انزال را انجام دهيد دارو كمك كننده نبست
  • تصویر کاربر فرزاد چهارشنبه ۱۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    حدودا 1 ماه هست جوشهای ریزی زیر آلت بنده بعد از اصلاح با تیغ دراومده میخواستم ببینم اینها زگیل هستند یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      اينها زگيل نيستند
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۱۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام و عرض و ادب و خسته نباشید
    آقای دکتر من از سن حدود ۱۳ سالگی شروع به خودارضایی کردم و تا سن ۱۷ سالگی تقریبا زیاد این کارو انجام دادم ولی از ۱۷ سالگی خیلی کم (سه چهار ماه یکبار) این کارو انجام میدادم. الان حدود ۸ ماهه کاملا ترک کردم و الان ۲۱ سالمه. دفعات آخری که خودارضایی کردم دچار زودانزالی شدم (زیر ۱۰ ثانیه). به تازگی مشکل جدیدی پیدا کردم وقتی تحریک میشم و آلتم به حالت کشیده درمیاد پس از چند دیقه ای در سرم احساس سوزن سوزن شدن میکنم. میخواستم بدونم این احساس ربطی به شق شدن داره؟ ممکنه به این دلیل باشه که چون خون به آلت پمپاژ میشه، خونرسانی به مغز دچار مشکل میشه؟ و آیا خطری داره؟ و اینکه آیا زودانزالی با ترک خودارضایی از بین میره یا خیر. خواهشا حتما جواب بدید. باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      با ترك دراز مدت عوارض از بين ميرود
  • تصویر کاربر هادی سه شنبه ۲۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده 29 سالمه وبه بیماری زود انزالی مبتلا هستم لطفا راهنمایم کنین ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر دکتر جمعه ۱۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام جناب دکتر من چند روز پیش حدود 2 هفته پیش هنگام نعوذ به خاطر فشاری که به الت تناسلی خودم وارد امد صدای تق واضحی شنیدم با احساس درد بسیار کم ولی نه ورم داشتم و نه خونریزی بعد از ان روز به مدت دو روز اصلا نعوذ نداشتم و احساس نعوذ رو کلا از دست داده بودم سپس بعد از گذشت این دو روز نعوذ میشم ولی احساس میکنم نعوذم مثل قبل سریع و قوی نیست و دچار دیر انزالی شدم و باید خیلی تلاش کنم.تا نعوذ کامل و قوی بشوم میخواستم ببینم نظر حضرتعالی چیست و ایا مشکلی پیش امده؟ ضمنا مجرد هستم با تشکر فراوان ارادتمند دکتر سعید
    1. تصویر کاربر دکتر پنجشنبه ۹ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام جناب دکتر

      سه روز شد!

      من هنوز منتطر جواب شما هستم.

      ممنونمِ.
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۹ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      با پوزش ازتاخير از نظر شكسته گي الت سونو بدهيد بفرستيد
    3. تصویر کاربر دکتر پنجشنبه ۹ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام جناب دکتر

      مطالب بالای منو نخوندید؟

      امکان داره با دقت بخوانید و جواب بدهید!؟

      هزینه ای هم داره بروی چشم.

      یک بار دیگر توضیحات رو در زیر می نویسم:

      خواهشمندم با دقت مطالعه فرمایید باور بفرماید منم خیلی مریض دارم ولی همه توضیحات مریض ها را ساعت ها مرور میکنم !

      ( من چند روز پیش حدود 2 هفته پیش هنگام نعوذ به خاطر فشاری که به الت تناسلی خودم وارد امد صدای تق واضحی شنیدم با احساس درد بسیار کم ولی نه ورم داشتم و نه خونریزی بعد از ان روز به مدت دو روز اصلا نعوذ نداشتم و احساس نعوذ رو کلا از دست داده بودم سپس بعد از گذشت این دو روز نعوذ میشم ولی احساس میکنم نعوذم مثل قبل سریع و قوی نیست و دچار دیر انزالی شدم و باید خیلی تلاش کنم.تا نعوذ کامل و قوی بشوم میخواستم ببینم نظر حضرتعالی چیست و ایا مشکلی پیش امده؟ ضمنا مجرد هستم ).

      با تشکر فراوان

      ارادتمند دکتر سعید
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزيزم من كامل ميخوانم باز تاكيد ميكنم حساسيت نشان ندهيد خوب خواهيدشد٢-شك به سلامت الت داريد سونوگرافي كنيد
    5. تصویر کاربر دکتر جمعه ۱۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام و احترام

      یک دنیا ممنونم

      امری بود در خدمتم

      شاد و سلامت باشیدِ

      ارادتمند
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      تشكر
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۹ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    با سلام
    خسته نباشین آقای دکتر
    مدت دو هفته هست که در حین برقراری رابطه حنسی بالای آلت تناسلیم درد میگیره و البته نه در همه پوزیشن ها
    آقای دکتر فقط هم هنگام نعوظ و در برخی پوزیشن ها درد دارم
    خیلی نگرانم
    آیا بنده دچاری بیماری خاصی شده ام؟
    چه راهکاری هست آقای دکتر.آیا کم کردن تعداد رابطه تاثیرگذار است؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۹ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      سونو گرافي از الت كنيد
  • تصویر کاربر سيدعباس پنجشنبه ۹ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام مشكل من إز آنجا شروع شد كه إز استروييد در بدنسازي استفاده كردم كه متاسفانه باعث كوچك شدن بيضه و آلت و زودانزالي و همچنين عدم نعوض كامل شده است ميخواستم ببينم راه درمان چگونه است در ضمن بنده ٣6 سالم است و مجرد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۹ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      سونو وازمايش مني بدهيد بفرستيد ببينم
  • تصویر کاربر آرش چهارشنبه ۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما جناب آقای دکتر کرمی.
    بنده دچار زود انزالی هستم.
    تا جایی که اغلب قبل از دخول انزال رخ می ده.
    خواستم ببینم واقعاً قابل درمان هست یا خیر؟
    از پاسخگویی حضرنعالی بی نهایت سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      مطالب سايت من جامع است بخوانيد زود انزالي بيشتر منشاء روحي دارد ودرمانش رفتار درماني است
  • تصویر کاربر مرتضی شنبه ۴ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام با عرض خسته نباشید
    بنده 35 سال دارم مشکل زود انزالی خیلی اذیتم میکنه گاهی اوقات هنوز تماس برقرار نشده به انزال می رسم وطول التم حدود 10 سانت در حالت نعوذهست لطفا راهنمایی کنید که چه دارویی مصرف کنم که خیلی زود به نتیجه برسم
    خواهش می کنم کمکم کنید واقعا خسته وکلافه شدم از این مشکل وخانمم هم از این قضیه راضی نیست ممنون میشم اگه کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      زود انزالي درمان قطعي داروئي ندارد وبايد تمرين كنيد به تاخير بياندازيد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر