جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یائسگی مردانه چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یائسگی مردانه چیست؟ آمارها نشان می‌دهد 20 درصد از مردان بالای 60سال، 30درصد از مردان بالای 70 سال و 50 درصد مردان بعد از 80 سالگی دچار کاهش سطح هورمونهای جنسی مردانه یا یائسگی مردانه هستند. مردم یائسگی را واژه‌ای زنانه و پدیده‌ای فیزیولوژیک می‌دانند که در آن هومونهای زنانه وعادت ماهیانه حول وحوش 50 سالگی قطع می‌شود.

جالب است بدانید که مشابه این روند در مردان نیز دیده می‌شود ولی سیر یائسگی مردانه متفاوت‌تر و بسیار آهسته تر از یائسگی زنانه است طوری که برای مرد محسوس نیست ولی در بعضی از مردان این کاهش آنقدر سریع است که مشکلاتی جسمی و زناشوئی برایشان پدید می‌آورد.

در ادامه گفتگو با دکتر حسین کرمی فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری چاپ شده در مجله سلامت آمده است. دکتر حسین کرمی فوق تخصص بیمارهای کلیه ومجاری ادراری و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیشتر درباره علت یائسگی مردانه ، نشانه‌ها و درمان آن می‌گوید:

چرا مردان یائسه می‌شوند؟

مرد مبتلا به سرطان بیضه

یائسگی مردانه با کاهش هورمون تستوسترون که نوعی هورمون آندروژنی است ظاهر می‌شود. این کاهش بعد از سن 40 سالگی برای همه مردان رخ می‌دهد. البته ترشح تستوسترون روند نزولی را طی می‌کند ولی قطع نمی‌شود و مردان قدرت باروری را از دست نمی‌دهند.

میزان کاهش آندروژن‌ها در هر مردی سالانه حدود یک درصد است. آمارها نشان می‌دهد 20 درصد از مردان بالای 60سال، 30درصد از مردان بالای 70 سال و50 درصد مردان بعد از 80 سالگی دچار کاهش سطح هورمونهای جنسی مردانه هستند.

کاهش هورمونهای مردانه با چه علائمی در مردان همراه است؟

کاهش میل جنسی ، کاهش حجم عضلات، کاهش تمرکز، اختلال در خواب، ضعف، بی‌حالی وخستگی زودرس می‌توانند از علائم کاهش هورمون تستسترون باشند. البته وجود این علائم صرفا به معنای یائسگی مردانه نیست و باید بررسی آزمایشگاهی انجام شود.

یعنی باید سطح هورمون در آزمایشگاه اندازه گرفته شود؟

در آزمایشگاه سطح هورمون تستوسترون خون اندازه‌گیری می‌شود. اگر سطح هورمون کمتر از 200 نانوگرم در 100 سی‌سی خون باشد؛ آندروپوز یا یائسگی مردانه اتفاق افتاده است ولی اگر بین 200 تا 300 نانوگرم در 100 سی سی خون باشد نشان از کاهش هورمون یا شروع یائسگی دارد.

در مردان یائسه یا در حال یائسگی بیمار از نظر کلسترول و هورمون ال دی ال نیز بررسی می‌شود چون با قطع هورمون مردانه این دو افزایش می‌یابند که عاملی هستند برای تصلب شرائین و احتمال حملات قلبی و مغزی را افزایش می‌دهند. بنابراین جلوگیری از یائسگی زودرس و به تاخیر انداختن آن نقش مهمی در سلامت جنسی و جسمی مردان دارد.

کاهش میل جنسی در مردان

آیا کاهش میل جنسی در مردان همیشه به دلیل کاهش هورمونهای جنسی است؟

کاهش میل جنسی ممکن است ریشه در مسائل روحی روانی مانند افسردگی، اختلالات خلقی یا بیماریهای جسمی مانند دیابت، فشارخون مزمن و… داشته باشد. همچنین مردانی که خواب خوبی ندارند شغل پراسترس دارند و به طور کلی کیفیت زندگی‌شان خوب نیست ممکن است کاهش میل جنسی داشته باشند بدون اینکه سطح هورمون تستوسترونشان پائین باشد. گاهی علت قطع یا کاهش تستوسترون ازجای دیگری است .

ترشح تستوسترون از غده‌ای به نام هیپوتالاموس و با ترشح هورمونی به نام جی ان آر اچ تنظیم می‌شود. این هورمون هیپوفیز را تحریک کرده و هورمون دیگری به نام ال اچ ترشح می‌شود که باعث تحریک بیضه و ترشح تستوسترون می‌شود. اگر به هر دلیل اختلالی در این مسیر وجود داشته باشد ترشح تستوسترون با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین وقتی مردی با شکایت کاهش میل جنسی به پزشک مراجعه می‌کند همه جوانب باید در نظر گرفته شود.

مردان چه کار کنند تا دچار یائسگی مردانه نشوند یا لااقل بتوانند آن را به تاخیر اندازند؟

کاهش تستوسترون خون با افزایش سن اجتناب‌ناپذیر و جزئی از پدیده فیزیولوژیک بدن است. برای اینکه یائسگی مردانه را خفیف‌تر و شدت آن را به تاخیر بیاندازیم باید سبک زندگی سالم باشد. استعمال دخانیات، الکل، عدم تحرک، اضافه وزن، مصرف غذاهای ناسالم، وجود بیماریهای روحی روانی، وجود بیماریهای زمینه‌ای مانند فشار خون و دیابت کنترل نشده، مصرف داروهای اعصاب و روانگردان به تدریج باعث کاهش هورمون مردانه و ایجاد آندروپوز زودرس در مرد می‌شود.

یائسگی مردانه درمان دارد؟

بهترین درمان برای یائسگی مردان، پیشگیری است و همه مردان باید کیفیت زندگی‌شان را به خصوص بعد از 40 سالگی بهتر کنند. مثلا ورزش کنند، غذاهای خوب بخورند و بیماریهای زمینه‌ای را کنترل کنند، بیماریهای زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون را کنترل کنند.

در مواقعی هم که اختلالی در مسیر ترشحی تستوسترون وجود دارد می‌توان با جایگزین کردن هورمونها جی ان آر اچ یا ال اچ مشکل بیمار را برطرف کرد. اما وقتی برای مردی تشخیص آندروپوز داده شد و هورمون تستوسترون پائین بود بهترین کار این است که درمان آغاز شود.

اگر هر شب رابطه داشته باشیم چه میشود

درمان معمولا با تزریق هورمون تستوسترون است؛ البته تستوسترون به صورت ژل یا قرص هم وجود دارد که حتما باید با نظر پزشک تجویز شود چون تستوسترون زیاد عوارض خطرناکی برای بیمار دارد.چه عارضه‌ای؟ ورزشکاران زیادی را مشاهده می‌کنیم که از هورمون تستوسترون به عنوان داروئی برای عضله‌سازی استفاده می‌کنند.

تزریق این هورمون به داخل عضله و برای حجیم کردن آن دارای عوارضی است. یکی از این عوارض سرطان پروستات زودرس است. متاسفانه ترکیبات هورمونی به راحتی در اختیار مران قرار می‌گیرد و مردان به هیچ وجه نباید بدون نظر پزشک اقدام به استفاده از این هورمونها کنند.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

4.2/5 - (24 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کیان جمعه ۱۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    میخاستم ببینم زگیل تناسلی مبتلا شدم یا تبخال تناسلی؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      يلام اينها زگيلند بتيد بياييد كوايو كنم فيلم من را در سايتم ببينيد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ تماس
  • تصویر کاربر ع یکشنبه ۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    فرزاد:
    با سلام.آیا بیماری هیپوسپادیاس نقص عوض حساب میشه؟ معافعیت از سربازی میشه؟ یا برا کادری بودن مشکلی پیش نمیاد؟ کلن برا رفتن سر کار دولتی ایراد نمیگیرن ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      بسته به شدت ان است معافیت رانمیدانم باید بیایید ببینم
  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    با سلام.
    وقتی میخوام رابطه داشته باشم ابتدا آلتم سفت میشه ولی به محظ استفاده از کاندوم و دخول التم شل میشه که دخول مقدور نیست...
    1ماه پیش که رابطه داشتم هیچ مشکلی نبود.
    در ضمن الان مدت 2 سال هست که تحت نظر پزشک درمان اعتیاد هستم و از دارویمتادون استفاده میکنم...
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر احسان یکشنبه ۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    من خانمم دو بار سقط داشتن ،چند روز پیش به دکترش مراجعه کردن ،و دکتر گفته بودن که یه تخمک خوب داری ،امشب برای بارداری اقدام کن ،وقتی این موضوع رو به من گفتن ،نمی دونم چرا یه دفعه استرس گرفتم و گفتم چرا امشب ،به هرحال همون شب ما اقدام کردیم اما اولش الت من شل شد و سابقه نداشت این جوری بشه،اما بعد یه ساعت دو باره اقدام کردم و.مشکلی نبود. ولی نمی دونم چرا از اون شب به بعد هر وقت می خوام نزدیکی کنم فک می کنم نمی تونم و التم شل میشه ،ویا گاهی به زور سفت میشه ،نگرانم ،من اصلا اینطوری نبودم میشه راهنمایی کنید ،و اینکه طب سنتی در مانی برای این حالت من می تونه داشته با شه یا نه ،ممنون میشم جوابمو بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. من مشکوک به داشتن زگیل تناسلی هستم. لطفا از روی عکس نظرتونو بفرمایید‌. ممنون.
    1. تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      ۳ عدد عکس
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر تاول است تبخال ميباشد اگر گوشتي است زگيل است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رشید دوشنبه ۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من از تبریز مزاحم میشم خیلی دکتر رفتم زیاد به داپلر هم رفتم نهایتا کاور نو کرافی رفتم چندین بار صددرصد ثابت شده نشت وریدی دارم که البته بنا به کفته دکتر یه زمانی از واکیوم برای افزایش طول التم استفاده کردم عوارض اونه البته خونرسانی به التم خیلی خوبه ولی تخلیه سریع میشه أیا درمانی وجود دارد واقعا خیلی اعصابم را خراب کرده تو رابطه زنانشویی هم به مشگل خوردم ضمنا برای افزایش طول و قطر ألت هم درمانی وجود دارد البته اگه هر دو درمان بدون عوارض باشد ممنونم اگه به هر دو سوالم جوابی مفصل بدهید من مقالهای شما را تو هفته نامه سلامت خیلی خوندم و به شما و دانش شما ایمان دارم خواهشا مرا راهنمایی کنید البته اگه هم عملی باشه حتما بزودی به خدمت میرسم چون این مشگلم برایم تو خونه دردسر ساز شده سنم هم یک ماه دیگه 59 سالم را تمام میکنم ممنون از این خدمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      تنها راه درمان نهایی شما گذاشتن پروتز است
  • تصویر کاربر امین سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    دکتر با سلام و عرض ادب ،استرس زیادی دارم مدتی هست شاید بیش از یکسال که لکه های روی ختنه گاهم دارم ،مجردم و هیچ گونه ارتباط جنسی ای نداشتم ام ،لطفا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام از نظر من سالم است
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۲۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    با سلام.خدمت اقای دکتر همسر من 39 سالشونه حدودا 4 سال هست دیابت گرفتن و متفورمین مصرف میکنن البته چون فشار خون هم داره لوزار هم میخوره حدود 6 ماه پیش قلبش هم درد گرفت و چند روز بیمارستان بود و دکتر قلب دو تا قرص تریرول و کارودیلول رو بهش داد حدود 4 ماه هم اون دوتا قرص قلب رو خورد ولی الان دو ماهه دیگه نمیخوره ..اما 6 ماهه که نعوظی براش اتفاق نیفتادا یعنی از وقتی قلبش درد گرفت دیگه نعوظی براش اتفاق نیفتاده حتی الانم که اون قرصای قلب رو نمیخوره ..میل جنسی هم نداره اصلا ...دکتر هم نمیره و میگه من دیگه از دکتر رفتن خسته شدم شما چه راهکاری میفرمایید واقعا خسته و ناامید شدم از درمانش .. از یه داروساز پرسیدم گفت قرص تادالافیل خوبه...ولی چون فشار خون داره میخواستم بپرسم عوارضی نداره براش یا شما چه قرصی رو پیشنهاد میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      با نظر دكتر قلب از ان استفاده كنيد
  • تصویر کاربر ن یکشنبه ۱۷ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 5506 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید

    2عدد عکس براتون فرستادم لطفا راهنمایی کنین که چه کاری باید انجام بدم تا این مشکل برطرف بشه ... ممنونم .. نه سوزش هست نه خارش ... یه سیاهی روی لبه کلاهک و 2تا از جوش های سفید رنگ روی کلاهنک آلات تناسلی
    1. تصویر کاربر ن شنبه ۱۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      ax
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام اینها مهم نیستند نیاز به درمان ندارد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر میرزایی پنجشنبه ۱۴ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده ضایعات زیگیل مانند در زیر و روی آلت و همچنین لکه های سیاه رنگ بر روی آلت و بیضه ها دارم. آیا اینها زیگیل تناسلی است و نیاز به درمان دارد. جسارتا عکس ها را نیز برایتان فرستادم.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۳ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      از نظر من زگیل نیستند نگران نراظید
    2. تصویر کاربر میرزایی چهارشنبه ۱۳ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      با سپاس فراوان
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      تشکر
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر