جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درد بیضه چرا؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

درد بیضه در بین مردان شایع است. هر مردی 2 عدد بیضه دارد که در کیسه های بیضه قرار گرفته اند و نقش اصلی آنها در رابطه با تولید نطفه و اسپرم و باروری مردان می باشد.

بیضه ها توسط آویزی به کناب طناب بیضه که از درون آنها اعصاب و رگ های بیضه عبور می کنند آویزان می باشند. با توجه به حساسیت بیضه ها کوچکترین تورم و التهاب و یا بیماری های دیگر باعث ایجاد درد بیضه می شوند که به تک تک این بیماری ها می پردازیم.

طناب بیضه

منشاء درد بیضه یا در داخل کیسه بیضه است یا اینکه دردهای انتشاری هستند که به علت عصب مشترک بیضه درد جاهای دیگر بدن به بیضه منتشر می شود که به اینها دردهای ارجاعی می گوییم.

به طور کلی علل درد بیضه عبارتند از:

1- پیچش بیضه یا تورشن

یکی از خطرناک ترین و دردناک ترین حالت که ممکن است برای بیضه اتفاق بیافتد پیچ خوردن آن به دور طناب بیضه است که باعث می شود:

  • درد شدید ناگهانی
  • تورم و قرمزی بیضه
  • بالارفتن بیضه مبتلا نسبت به بیضه دیگر می شود.

شایعترین سن تورشن یا پیچش بیضه قبل از بلوغ و بین سن 12-18 سالگی است. یک قانون کلی می گوید هر درد بیضه حاد در سن زیر بلوغ تورشن یا پیچش بیضه است مگر اینکه خلافش ثابت شود.

نکته مهم: اگر گره و پیچش بیضه در زیر سه ساعت از زمان وقوع آن باز نشود باعث سیاه شدن بیضه و از بین رفتن آن می شود. مثل شکل زیر:

پیچش بیضه

تشخیص: بر اساس شرح حال و معاینه می باشد.

درمان: باید هر چه سریعتر و به صورت اورژانسی به دکتر جراح کلیه مراجعه کنید تا عمل جراحی بیضه انجام و گره بیضه باز شود. اگر دیر بجنبید و بیضه سیاه شود درمان فایده ندارد.

2- اریون و التهاب بیضه

اریون یکی از بیماری های ویروسی است که باعث التهاب غده پارائید می شود و از عوارض آن التهاب شدید بیضه یا ارکیت می باشد که خود را با درد شدید و تروم بیضه نشان می دهد.

درمان: استراحت و مصرف مسکن و ضد درد می باشد.

3- ورم اپیدیدیم یا اپیدیدیمیت

اپیدیدیم زائده ای است که با بیضه ها و به قسمت پشت آن چسبیده است. ورم اپیدیدیم اغلب ثانویه به بیماری های مقاربتی و التهاب مجرا از قبیل سوزاک و کلامیدیا ایجاد می شود. این بمیاری اغلب در سنین 18 تا 40 سالگی که فرد از نظر جنسی فعال است ایجاد می شود و در شروع خود را به صورت ترشحات چرکی زرد و غلیظ از مجرای ادراری نشان می دهد و به تدریج باعث ورم شدید بیضه و درد بسیار شدید می شود.

علائم و نشانه های آن: تورم بیضه و تب و درد شدید بیضه، گرم و حساس شدن بیضه از علائم آن است.

تشخیص: با معاینه و آزمایش کشت از ترشحات مجرا و سونوگرافی می باشد.

ورم اپیدیدیم

درمان: استراحت، آنتی بیوتیک وسیع الطیف، گذاشتن کیسه یخ و بالا نگاه داشتن بیضه ها می باشد.

4- سرطان بیضه

یکی از بیماری های خطرناک بیضه که مردان جوان را مبتلا می کند، سرطان بیضه است.

علائم آن: بزرگی و سفت شدن بیضه و ممکن است با احساس سنگینی و درد ملایم خود را نشان دهد.

تشخیص: معاینه بالینی و سونوگرافی و تست سرطان بیضه می باشد.

سرطان بیضه

درمان: بلافاصله باید بیضه سرطانی را به روش جراحی از بدن خارج کنیم. در اینجا توصیه می کنم مردان جوان هر از چندگاهی بیضه خود را معاینه کنند و در صورت هر گونه احساس بزرگی و سفتی بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

5- هیدروسل

به جمع شدن آب به دور بیضه هیدروسل می گویند که در این حالت بیضه تدریجاً بزرگ می شود و ممکن است باعث درد خفیف بیضه شود.
تشخیص: با معاینه و سونوگرافی

درمان: درمان آن فقط با جراحی و تخلیه آب دور بیضه می باشد.

هیدروسل

6- هماتوسل

به جمع شدن خون در داخل بیضه هماتوسل می گویند که علت آن ضربه به بیضه می باشد.

هماتوسل

7- فتق

به پاره گی دیواره کف لگن و افتادن روده ها به کانال اینگوینال و کیسه بیضه می گویند و باعث برجستگی در محل می شود و باید با جراحی ترمیم گردد.

فتق

8- سنگ حالب فوقانی و تحتانی

به علت گیر افتادن سنگ در حالب که باعث ورم کلیه ها و حالب می شود و به علت عصب مشترک حالب با بیضه باعث انتشار درد به بیضه ها می شود که با درمان سنگ حالب از بین می رود.

9- ضربه به بیضه

هر گونه ضربه به بیضه باعث تورم و ممکن است باعث پارگی بیضه و خونریزی و تروم و در نهایت درد شود.

10- وازکتومی

وازکتومی که به معنی قطع کردن دوطرفه لوله های جنسی منی بر بیضه گفته می شود. که جهت نابارور کردن مردان انجام می شود می تواند باعث درد مزمن بیضه گردد.

11- اسپرماتوسل و کیست طناب بیضه

به جمع شدن اسپرم مرد داخل یک حفره ای که به صورت برجستگی کنار بیضه خود را مشخص می کند، اسپرماتوسل می گویند که اغلب نیاز به درمان ندارد. اگر اسپرماتوسل بزرگ شود باعث فشار و درد بیضه می شود که این حالت درمان آن جراحی و تخلیه اسپرماتوسل است.

12- بیضه پایین نیامده

در حالت طبیعی باید موقع تولد هر فرد دو بیضه در داخل کیسه بیضه داشته باشد در بعضی از افراد بیضه در بالای کیسه بیضه گیر می افتد و پایین نمی آید که می تواند منجر به درد بیضه شود.

13- واریکوسل

به واریسی شدن رگ های طناب بیضه یا آویز بیضه واریکوسل می گویند. واریکوسل شایعترین علت ناباروری قابل درمان مردان جوان می باشد که بیش از 90 درصد موارد در بیضه طرف چپ ایجاد می شود. علامت آن گشادی رگ های آویز کننده بیضه است. افرادی که واریکوسل دارند وقتی شیئ سنگینی را بر می دارند و یا زیاد سرپا می ایستند احساس درد در ناحیه بیضه را دارند.

14- درد بیضه با منشاء روانی وعصبی

این افراد کسانی هستند ک از درد بیضه دائم شاکی هستند ولی در بررسی های انجام شده از جمله معاینه، سونوگرافی و آزمایش هیچ علتی برای درد بیضه پیدا نمی شود. این دردها از نظر پزشکی اهمیتی ندارند و درمان آنها بی خیالی و رفتار درمانی و افزایش آستانه تحمل بیمار و گرم نگاه داشتن محل است.

به این درد ها فانتوم Pain نیز می گویند و اگر با عمل جراحی بیضه فرد برداشته شود باز احساس درد را خواهند داشت و لذا بهترین درمان آن عدم تمرکز روی درد و بی خیالی نسبت به آن می باشد. امیدوارم با ارائه اطلاعات فوق توانسته باشم در جهت ارتقاء سلامتی شما هموطن عزیز قدمی هر چند کوچک برداشته باشم. در صورت مشکلات کلیوی و درد بیضه جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.2/5 - (63 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۲ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    دکتر سلام و وقت بخیر
    برای اینکه جامع و خلاصه بگم تو چند بند عرض میکنم تا اینکه در صورت امکان پاسخ بفرمائید»
    چند روزی هست درد هیلی خفیف بیضه چپ دارم اون هم بیشتر در مواقع ایستاده و زمانی که کار سنگین انجام میدم . دلیل این مساله چی میتونه باشه :
    -- واریکوسل گرید 2 تا 3 دارم سمت چپ
    -- چند ماه پیش دو تا سنگ کوچک در هر دو کلیه داشتم

    آیا این درد مال دفع سنگ احتمالی هست یا عود کردن واریکوسل ؟ درصورت نیاز بفرمایید تا وقت حضوری بگیرم
    یاعلی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر محمدرضا جمعه ۱۴ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت شما.
    آقای دکتر من 27سالمه و آخرین سکسم حدود 3ماه پیش بوده و تا بحال هیچ مشکلی نداشتم اما حالا هنگام انزال درد ضعیف در قسمت داخل بالای بیضه سمت راستم دارم و پس از انزال هیچ اثری از درد وجود نداره.ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      طلیعی است
  • تصویر کاربر مرتضی پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    با سلام
    من حدود ۴ ماه قبل بیضه سمت راستم دردی را احساس کرذم و منشا هم اییدیم و یا رگهای بالای بیضه بود که متورم و سفت شده بود بلافاصله به اورانس رفتم و به توصیه دکتر اورزانس بیمارستان ورشو من بستری شدم و تست خون و ادرار و با دستگاهی که اسمش یادم نیست (سونوگدافی شاید) نگاه کردن و این نتایج رو به پزشکم دادن: ۱- بیضه ها شامل هیچ کیست نمی باشد ۲- بیضه ها در جای خود و نرمال هستند ۳- عفونت و یا بیماری عفونی نبود ۴- تجمع خون در رگ بیضه سمت راست دیده می شود. ۵- هیدروسل و تجمع رگ و واریکسل وجود نداشت
    دکتر اوزانس بعد این گزارس منو ترخیص کرد و گفت که مورد اورزانسی و مهم نیست از نظر ما و بهتر است از طریق یک متخصص در کلینیک تخصصی پیگیری کنی و چون من به برلین رفتم به علت گران بودن کلینیک تخصصی پی گیری نکردم بعد از یک مدت خوب شد ولی الان مجددا احساس درد دارم و بعد پیاده روی شروع می شه ُ یام در سربازی هم این مشکل داشتم در ایران
    می خواسم از شما متخصص عزیز سوال کنم که مورد مهمی می تونه باشه یا دلیل فعالیت جنسی و بدنی زیاد هستش
    مرسی
    ۲۹ سال دارم و عاشق پیاده روی (روزی حداقل 2 ساعت) ، مجرد و طبق آخرین تست بیماری مقاربتی (سوزاک ایدز سفلیس) هم ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      شما کاملا سالم هستید
  • تصویر کاربر آرمین پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    عرض سلام و وقت بخیر خدمت پزشک محترم .. مدت 40 روز میشود که بیضه سمت راستم درد خیلی خفیفی میکند البته به طور مداوم درد نمیکند بعضی وقتها 2 روز پشت سر هم بعضی وقتها 4.5 روز هم درد نمیگیرد . خودم بررسی کردم نه توده نه بزرگی یافت نشد . تا اینکه الن مدت 4 روز است که همان طرف راستم زیر شکم درد مبهم دارم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      سونو بکنید
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    با عرض سلام ایا کسانی که کم تحرکی اسپرم دارند شانس بچه دار شدن ندارند یا کم است نرمال مرفولوژی اینجانب 16 درصد بوده است ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      هر چه کمتر شانس کمتر است
  • تصویر کاربر رضااحمدیها دوشنبه ۱۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید
    اقای دکترمن بیستو یک سالمه و کمرم شدید درد میکنه و رو بیضم احساس میکنم غده ای وجودداره و چندبار به پزشک مراجعه کردم و گفتن ک به خاطر کار سنگینه باید استراحت کنم و مسکن دادن در ضمن من قبلا عمل نزول بیضه به کیسه هم داشتم,اگه میشه کمکم کنین,من باید چیکار کنم تا اطمینان پیداکنم ک سرطان ندارم؟!
    باتشکرفراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      شما هیچ مشکلی ندارید
  • تصویر کاربر عمار سه شنبه ۱۱ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت آقای دکتر.
    من چند ماهي است كه دردی در ناحیه بیضه سمت راست و کشاله ران و زیر شکم احساس میکنم.
    این درد باعث شده که من پاهایم را نتوانم ببندم(جفت کنم) این درد همیشگی است و به شدت دردناک است. و سایز بیضه ها کاملا طبیعی بود. وقتی این درد شدید میشود بیضه ها به سمت بالا آمده طوری که بالای بیضه و پشت بیضه به شدت درد میگیرد و باید حتما بخوابم تا دردش ساکت شود.
    آقاي دكتر سمت راست بيضه راستم يه حالت سفتي كه به بيضه چسبيده باشه احساس ميكنم
    بيضه چپم نسبت به بيضه راستم آزادتر است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۱ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      سونو بکنید
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۱ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 1685 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من 29 سالمه و 3 سال پیش به علت یک ضربه شدید دچار ترومای بیضه چپ شدم و عمل تخلیه بیضه را انجام دادم میخوام ازدواج کنم آیا در باروری مشکلی به وجود میاره ضمنآ یه کیست کوچیک نیز در سونوگرافی بنده مشاهده شده بود ولی دکتر گفت که نیازی به خارج کردن اون نیست خواهش میکنم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۱ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      ازمایش اسپرم بدهید کیست درمان نمی خواهد
  • تصویر کاربر وحید شنبه ۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر دو ماه است که درد رو در بیضه سمت چپ احساس می کنم وقتی بیضه سمت چپ رو لمس می کنم یه چیزه کوچکی کنارش است می خواستم ببینم چیه ایا درد به اون ربطی داره؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرافي بكنيد
  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت قای دکتر کرمی اقای دکتر من خیلی نگرانم لطفا تورخدا منو درست وکامل راهنمایی کنید.من پسر7ساله دارم که سال قبل متوجه شدیم بیضه چپ سرجایش نیست وبعداز عمل جراحی در شهرساری بیضه را پایین کشیدن البته گفتند فقط جنبه زیبایی دارد و از کارافتاده است امسال باز احساس کردم بیضه چپ نیست اما بعد از پیگیری بیضه را تقریبا اطراف پیدا کردن بادست قابل لمس است اما این بار بیضه راست بالا رفته البته بازهم با دست قابل لمس است اما داخل کیسه نیست و گاهی دو یاسه سانت بالا هست گاهی خیلی کم داخل کیسه گتهی هم که بیشتر بالامیرود بعضی ازهمکاران جراحی را توصیه میکنند وبرخی هکپم میگویند مشکلی نیست شرمنده از طولانی شدن سوال لطفا لطفا لطفا راهنمایی کنید نگران خواهش میکنم پدر بچه با جراحی مخالفه من موندمون نگرانی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      بايد معاينه كنم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر