جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درد بیضه چرا؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

درد بیضه در بین مردان شایع است. هر مردی 2 عدد بیضه دارد که در کیسه های بیضه قرار گرفته اند و نقش اصلی آنها در رابطه با تولید نطفه و اسپرم و باروری مردان می باشد.

بیضه ها توسط آویزی به کناب طناب بیضه که از درون آنها اعصاب و رگ های بیضه عبور می کنند آویزان می باشند. با توجه به حساسیت بیضه ها کوچکترین تورم و التهاب و یا بیماری های دیگر باعث ایجاد درد بیضه می شوند که به تک تک این بیماری ها می پردازیم.

طناب بیضه

منشاء درد بیضه یا در داخل کیسه بیضه است یا اینکه دردهای انتشاری هستند که به علت عصب مشترک بیضه درد جاهای دیگر بدن به بیضه منتشر می شود که به اینها دردهای ارجاعی می گوییم.

به طور کلی علل درد بیضه عبارتند از:

1- پیچش بیضه یا تورشن

یکی از خطرناک ترین و دردناک ترین حالت که ممکن است برای بیضه اتفاق بیافتد پیچ خوردن آن به دور طناب بیضه است که باعث می شود:

  • درد شدید ناگهانی
  • تورم و قرمزی بیضه
  • بالارفتن بیضه مبتلا نسبت به بیضه دیگر می شود.

شایعترین سن تورشن یا پیچش بیضه قبل از بلوغ و بین سن 12-18 سالگی است. یک قانون کلی می گوید هر درد بیضه حاد در سن زیر بلوغ تورشن یا پیچش بیضه است مگر اینکه خلافش ثابت شود.

نکته مهم: اگر گره و پیچش بیضه در زیر سه ساعت از زمان وقوع آن باز نشود باعث سیاه شدن بیضه و از بین رفتن آن می شود. مثل شکل زیر:

پیچش بیضه

تشخیص: بر اساس شرح حال و معاینه می باشد.

درمان: باید هر چه سریعتر و به صورت اورژانسی به دکتر جراح کلیه مراجعه کنید تا عمل جراحی بیضه انجام و گره بیضه باز شود. اگر دیر بجنبید و بیضه سیاه شود درمان فایده ندارد.

2- اریون و التهاب بیضه

اریون یکی از بیماری های ویروسی است که باعث التهاب غده پارائید می شود و از عوارض آن التهاب شدید بیضه یا ارکیت می باشد که خود را با درد شدید و تروم بیضه نشان می دهد.

درمان: استراحت و مصرف مسکن و ضد درد می باشد.

3- ورم اپیدیدیم یا اپیدیدیمیت

اپیدیدیم زائده ای است که با بیضه ها و به قسمت پشت آن چسبیده است. ورم اپیدیدیم اغلب ثانویه به بیماری های مقاربتی و التهاب مجرا از قبیل سوزاک و کلامیدیا ایجاد می شود. این بمیاری اغلب در سنین 18 تا 40 سالگی که فرد از نظر جنسی فعال است ایجاد می شود و در شروع خود را به صورت ترشحات چرکی زرد و غلیظ از مجرای ادراری نشان می دهد و به تدریج باعث ورم شدید بیضه و درد بسیار شدید می شود.

علائم و نشانه های آن: تورم بیضه و تب و درد شدید بیضه، گرم و حساس شدن بیضه از علائم آن است.

تشخیص: با معاینه و آزمایش کشت از ترشحات مجرا و سونوگرافی می باشد.

ورم اپیدیدیم

درمان: استراحت، آنتی بیوتیک وسیع الطیف، گذاشتن کیسه یخ و بالا نگاه داشتن بیضه ها می باشد.

4- سرطان بیضه

یکی از بیماری های خطرناک بیضه که مردان جوان را مبتلا می کند، سرطان بیضه است.

علائم آن: بزرگی و سفت شدن بیضه و ممکن است با احساس سنگینی و درد ملایم خود را نشان دهد.

تشخیص: معاینه بالینی و سونوگرافی و تست سرطان بیضه می باشد.

سرطان بیضه

درمان: بلافاصله باید بیضه سرطانی را به روش جراحی از بدن خارج کنیم. در اینجا توصیه می کنم مردان جوان هر از چندگاهی بیضه خود را معاینه کنند و در صورت هر گونه احساس بزرگی و سفتی بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

5- هیدروسل

به جمع شدن آب به دور بیضه هیدروسل می گویند که در این حالت بیضه تدریجاً بزرگ می شود و ممکن است باعث درد خفیف بیضه شود.
تشخیص: با معاینه و سونوگرافی

درمان: درمان آن فقط با جراحی و تخلیه آب دور بیضه می باشد.

هیدروسل

6- هماتوسل

به جمع شدن خون در داخل بیضه هماتوسل می گویند که علت آن ضربه به بیضه می باشد.

هماتوسل

7- فتق

به پاره گی دیواره کف لگن و افتادن روده ها به کانال اینگوینال و کیسه بیضه می گویند و باعث برجستگی در محل می شود و باید با جراحی ترمیم گردد.

فتق

8- سنگ حالب فوقانی و تحتانی

به علت گیر افتادن سنگ در حالب که باعث ورم کلیه ها و حالب می شود و به علت عصب مشترک حالب با بیضه باعث انتشار درد به بیضه ها می شود که با درمان سنگ حالب از بین می رود.

9- ضربه به بیضه

هر گونه ضربه به بیضه باعث تورم و ممکن است باعث پارگی بیضه و خونریزی و تروم و در نهایت درد شود.

10- وازکتومی

وازکتومی که به معنی قطع کردن دوطرفه لوله های جنسی منی بر بیضه گفته می شود. که جهت نابارور کردن مردان انجام می شود می تواند باعث درد مزمن بیضه گردد.

11- اسپرماتوسل و کیست طناب بیضه

به جمع شدن اسپرم مرد داخل یک حفره ای که به صورت برجستگی کنار بیضه خود را مشخص می کند، اسپرماتوسل می گویند که اغلب نیاز به درمان ندارد. اگر اسپرماتوسل بزرگ شود باعث فشار و درد بیضه می شود که این حالت درمان آن جراحی و تخلیه اسپرماتوسل است.

12- بیضه پایین نیامده

در حالت طبیعی باید موقع تولد هر فرد دو بیضه در داخل کیسه بیضه داشته باشد در بعضی از افراد بیضه در بالای کیسه بیضه گیر می افتد و پایین نمی آید که می تواند منجر به درد بیضه شود.

13- واریکوسل

به واریسی شدن رگ های طناب بیضه یا آویز بیضه واریکوسل می گویند. واریکوسل شایعترین علت ناباروری قابل درمان مردان جوان می باشد که بیش از 90 درصد موارد در بیضه طرف چپ ایجاد می شود. علامت آن گشادی رگ های آویز کننده بیضه است. افرادی که واریکوسل دارند وقتی شیئ سنگینی را بر می دارند و یا زیاد سرپا می ایستند احساس درد در ناحیه بیضه را دارند.

14- درد بیضه با منشاء روانی وعصبی

این افراد کسانی هستند ک از درد بیضه دائم شاکی هستند ولی در بررسی های انجام شده از جمله معاینه، سونوگرافی و آزمایش هیچ علتی برای درد بیضه پیدا نمی شود. این دردها از نظر پزشکی اهمیتی ندارند و درمان آنها بی خیالی و رفتار درمانی و افزایش آستانه تحمل بیمار و گرم نگاه داشتن محل است.

به این درد ها فانتوم Pain نیز می گویند و اگر با عمل جراحی بیضه فرد برداشته شود باز احساس درد را خواهند داشت و لذا بهترین درمان آن عدم تمرکز روی درد و بی خیالی نسبت به آن می باشد. امیدوارم با ارائه اطلاعات فوق توانسته باشم در جهت ارتقاء سلامتی شما هموطن عزیز قدمی هر چند کوچک برداشته باشم. در صورت مشکلات کلیوی و درد بیضه جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.2/5 - (63 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    با سلام آقاي دكتر خيلي ممنون از اينكه به سوالات مردم پاسخ ميدهيد.
    ببخشيد آقاي دكتر،پسري مجرد ٢٢ ساله هستم، بنده بخاطر درد بيضه چپ سونوگرافي داپلر انجام دادم كه يك كيست ٥ ميلي متر روي اپيديدم سمت چپ وجود دارد وهيچ مشكلي ديگه ايي مشاهده نشده،بيضه چپ درد شديد داره، و اغلب اوقات فتق ميكنه و پوست بيضه نازك و قرمز ميشه و پاي چپم هم درگير درد شديد ميشه،كيست بنظرم دچار عفونت است كه درد پيدا شده و الا كيست كوچيك است!!حدود ٨ ماه ميشه دچار اين بيماري شدم و اين درد برام قابل تحمل نيست و دارم دچار مشكلات عصبي ميشم از اين درد بنظرم و تصميم گرفتم جراحي كنم !!
    آقاي دكتر اگر عمل جراحي كنم چند درصد احتمال ناباروري است؟؟و اگر نابارور شدم آيا قابل درمان است؟؟
    شما چي پيشنهاد ميكنيد چيكار كنم با اين درد؟؟
    آيا با دارو درمان ميشم، اگه ميتونيد يه چندتا قرص يا آمپولي چيزي اسمشو برام بگيد براي از بين بردن اين درد از قرص پارستامول استفاده كردم تاثيري نداشت به اون صورت روي درد،
    دكتر خوبي در مشهد سراغ داريد اگر داريد لطف كنيد آدرس يا شماره تلفنشو بدين با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      بیشتر عصبی است
  • تصویر کاربر ملک سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشی ممنون از راهنمایتون من بیضه سمت چپم داخل شکممه سربازی نرفتم آیا از خدمت معاف میشم عملش چقدر زمان میبره بعد عمل سریع مرخص میشم درد هم داره با اینکه 30 سال سن دارم لطف کنید جواب سوالمو کامل بدید هزینه عمل چقدر میشه آدرس یه دکتر خوب در اصفهان بهم بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      بر اساس تعرفه است
  • تصویر کاربر حميد سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با سلام :در سال82 مورد جراحي فتق بيضه قرار گرفتم . بيضه سمت راست به طور كامل از بدن خارج و قابل لمس است و ابعاد طبيعي دارد ولي طناب بيضه به طور كامل ازاد نيست و بيضه به بالاي كشال ران يعني نزديك به الت تناسلي چسبيده و اين باعث ازار من است چون وقتي مينشينم بيضه داخل شكم فرو ميرود و از طرفي وقتي كيسه بيضه شل ميشود بيضه چپ كاملا در كيسه قرار دارد ولي بيضه چپ بالا قرار دارد و پايين نميايدو اين بر اعتماد بنفس من تاثير منفي دارد . خواستم ببينم راه حل چيست؟ ايا پايين امدن ان در توليد نطفه تاثير گذار است؟ تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      راهی ندارد
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    سی و هفت سالمه و مجرد پنج ماه پیش بالمس متوجه شدم بیضه سمت راستم بزرگ شده تقریبا اندازه یک گردو بعد از مراجعه به اورولوژ و انجام ازمایش خون و اسپرم و سونوگرافی تشخیص اپیدیدیمیت بیضه داده شد .
    تجویز: سفکسیم 400 و سیپرو فلکساسین 500 که پنج ماه هر دوازده ساعت استفاده میکنم و کار سنگین اصلا نمیکنم
    نتیجه : بعد از پنج ماه سایز بیضم همونه یعنی اندازه گردو بزرگه نه کوچیک شده ونه بزرگتر و تغییری نکرده و فقط صبح که از خواب بیدار میشم میبینم فقط پانزده درصد کوچکتره و تا شب دوباره همون میشه . درد خیلی کم و خفیفی دارم اونم کلا نیم ساعت در روز و گاهی اوقات سوزش و گرما حس میکنم . اخیرا هر دو بیضه درد میکنه.
    سوال : خسته شدم دکتر جان چه کنم حس میکنم پنج ماه انتی بیوتیک بدنمو پکونده . بعلت مشکل مالی هزینه درمان برام سنگینه دو ماهم هست دیگه دکتر نرفتم . دکترمم اخرین بار که دو ماه پیش دیدمش گفت ادامه بده اگه خوب نشد فوقش اینه که تخلیش کنیم . راستش با این جملش حال نکردم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      مشکلی نیست
  • تصویر کاربر محمدامین سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام من حدود 13 سال دارم 2 روز درد بیضه شدید سمت راست وافتادگی بیضه دارم واین درد با رفتن به حمام شروع شد وبا راه رفتن دردم زیاد میشه وبا استراحت کمتر میشه لطفا راهنمایی بفرمایید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوبکنید
  • تصویر کاربر ملک پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشی من الان حدود 30 سال دارم و بیضه سمت چپ من داخل شکمم هست هنوز ازدواجم نکردم وخدمت سربازی هم نرفتم مشکل جنسی هم ندارم و خجالت میکشم که این موضوع را به کسی بگم هنوزم خانواده من نمیدونم چون میترسم آبروم بره داخل فامیل تا حالا پیش هیچ دکتری نرفتم باید چه کار کنم از سربازی معاف میشم باید عمل بشم تورو خدا یه راهی جلو پام بزارید عملش چند ساعت طول میکشه داخل مطب میشه به صورت سر پای ممنون میشم اگه منو راهنمایی کنید هزینه عمل چه قدر بالا میاد عملش درد داره میتونم ازدواج کنم و بچه دار بشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      باید هر چه سریع بیضه شکمی عمل شود
  • تصویر کاربر هادی.ا شنبه ۱۸ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من واریکوسل چپ دارم اینم نتیجه اسپرموگرام هستش اگه میشه واسم تفسیرش کنید


    Normal Values Status Result
    Semen volume 6.20 normal More than 2
    Semen pH 7.60 normal 7.2-8.0
    Sperm count 9.31 abnormal More than 20
    Motile sperms 68.18 normal More than 60
    Progressive sperms 61.82 normal A>25%orA+B>50%
    Round cell 0.38 normal 0-1
    WBC density 0.13 normal 0-1
    Normal morphology 70.00 normal More than 40
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      خوب است
  • تصویر کاربر کریم یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    سلام
    در چه صورت ارکیت باعث ناباروری در مرد می شود؟؟؟؟
    اگر هردو بیضه متورم شده باشد و یا فقط یک بیضه متورم شده باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      با درمان نه
  • تصویر کاربر مهرآدین شنبه ۲۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام
    26 سال دارم از چند شب پیش بیضه چپم درد گرفته بدون اینکه ضربه خورده باشه و یا تورم و یا دلایلی که در بالا فرمودید.وقتی لمسش میکنم انگار یه چیز ریز و نرم چربی مانند هست که آزاده و درد میکنه و یه رگ هم هست که سمت چپ بین بیضه و پا که اونم شدیدا درد داره البته اینا از چند سال پیشم بوده ولی اینطوری به صورت مداوم و درد شدید نبود فقط بعضی وقتا که به کمرم سرما می رسید درد میگرفت و بعد ساعاتی خوب میشد اما الان چند شبه بی دلیل درد شدید گرفته.
    متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوبکنید
  • تصویر کاربر احمد شنبه ۲۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان ممنونم از این که جواب ما ویقیه دوستان رو میدید
    من 10روز قبل یه شلوار کوتاه (منظورم از کمر تا بیضه خیلی تنگ بود ) احساس درد میکردم ولی الان 10روزه که ازن ماجرا گزشته ولی روز به روز درد م شدید ولی نهز یاتد شدید ولی دردش کم نمیشود چکار کنم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      سونو بکنیداز بیضه
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر