جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درد بیضه چرا؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

درد بیضه در بین مردان شایع است. هر مردی 2 عدد بیضه دارد که در کیسه های بیضه قرار گرفته اند و نقش اصلی آنها در رابطه با تولید نطفه و اسپرم و باروری مردان می باشد.

بیضه ها توسط آویزی به کناب طناب بیضه که از درون آنها اعصاب و رگ های بیضه عبور می کنند آویزان می باشند. با توجه به حساسیت بیضه ها کوچکترین تورم و التهاب و یا بیماری های دیگر باعث ایجاد درد بیضه می شوند که به تک تک این بیماری ها می پردازیم.

طناب بیضه

منشاء درد بیضه یا در داخل کیسه بیضه است یا اینکه دردهای انتشاری هستند که به علت عصب مشترک بیضه درد جاهای دیگر بدن به بیضه منتشر می شود که به اینها دردهای ارجاعی می گوییم.

به طور کلی علل درد بیضه عبارتند از:

1- پیچش بیضه یا تورشن

یکی از خطرناک ترین و دردناک ترین حالت که ممکن است برای بیضه اتفاق بیافتد پیچ خوردن آن به دور طناب بیضه است که باعث می شود:

  • درد شدید ناگهانی
  • تورم و قرمزی بیضه
  • بالارفتن بیضه مبتلا نسبت به بیضه دیگر می شود.

شایعترین سن تورشن یا پیچش بیضه قبل از بلوغ و بین سن 12-18 سالگی است. یک قانون کلی می گوید هر درد بیضه حاد در سن زیر بلوغ تورشن یا پیچش بیضه است مگر اینکه خلافش ثابت شود.

نکته مهم: اگر گره و پیچش بیضه در زیر سه ساعت از زمان وقوع آن باز نشود باعث سیاه شدن بیضه و از بین رفتن آن می شود. مثل شکل زیر:

پیچش بیضه

تشخیص: بر اساس شرح حال و معاینه می باشد.

درمان: باید هر چه سریعتر و به صورت اورژانسی به دکتر جراح کلیه مراجعه کنید تا عمل جراحی بیضه انجام و گره بیضه باز شود. اگر دیر بجنبید و بیضه سیاه شود درمان فایده ندارد.

2- اریون و التهاب بیضه

اریون یکی از بیماری های ویروسی است که باعث التهاب غده پارائید می شود و از عوارض آن التهاب شدید بیضه یا ارکیت می باشد که خود را با درد شدید و تروم بیضه نشان می دهد.

درمان: استراحت و مصرف مسکن و ضد درد می باشد.

3- ورم اپیدیدیم یا اپیدیدیمیت

اپیدیدیم زائده ای است که با بیضه ها و به قسمت پشت آن چسبیده است. ورم اپیدیدیم اغلب ثانویه به بیماری های مقاربتی و التهاب مجرا از قبیل سوزاک و کلامیدیا ایجاد می شود. این بمیاری اغلب در سنین 18 تا 40 سالگی که فرد از نظر جنسی فعال است ایجاد می شود و در شروع خود را به صورت ترشحات چرکی زرد و غلیظ از مجرای ادراری نشان می دهد و به تدریج باعث ورم شدید بیضه و درد بسیار شدید می شود.

علائم و نشانه های آن: تورم بیضه و تب و درد شدید بیضه، گرم و حساس شدن بیضه از علائم آن است.

تشخیص: با معاینه و آزمایش کشت از ترشحات مجرا و سونوگرافی می باشد.

ورم اپیدیدیم

درمان: استراحت، آنتی بیوتیک وسیع الطیف، گذاشتن کیسه یخ و بالا نگاه داشتن بیضه ها می باشد.

4- سرطان بیضه

یکی از بیماری های خطرناک بیضه که مردان جوان را مبتلا می کند، سرطان بیضه است.

علائم آن: بزرگی و سفت شدن بیضه و ممکن است با احساس سنگینی و درد ملایم خود را نشان دهد.

تشخیص: معاینه بالینی و سونوگرافی و تست سرطان بیضه می باشد.

سرطان بیضه

درمان: بلافاصله باید بیضه سرطانی را به روش جراحی از بدن خارج کنیم. در اینجا توصیه می کنم مردان جوان هر از چندگاهی بیضه خود را معاینه کنند و در صورت هر گونه احساس بزرگی و سفتی بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

5- هیدروسل

به جمع شدن آب به دور بیضه هیدروسل می گویند که در این حالت بیضه تدریجاً بزرگ می شود و ممکن است باعث درد خفیف بیضه شود.
تشخیص: با معاینه و سونوگرافی

درمان: درمان آن فقط با جراحی و تخلیه آب دور بیضه می باشد.

هیدروسل

6- هماتوسل

به جمع شدن خون در داخل بیضه هماتوسل می گویند که علت آن ضربه به بیضه می باشد.

هماتوسل

7- فتق

به پاره گی دیواره کف لگن و افتادن روده ها به کانال اینگوینال و کیسه بیضه می گویند و باعث برجستگی در محل می شود و باید با جراحی ترمیم گردد.

فتق

8- سنگ حالب فوقانی و تحتانی

به علت گیر افتادن سنگ در حالب که باعث ورم کلیه ها و حالب می شود و به علت عصب مشترک حالب با بیضه باعث انتشار درد به بیضه ها می شود که با درمان سنگ حالب از بین می رود.

9- ضربه به بیضه

هر گونه ضربه به بیضه باعث تورم و ممکن است باعث پارگی بیضه و خونریزی و تروم و در نهایت درد شود.

10- وازکتومی

وازکتومی که به معنی قطع کردن دوطرفه لوله های جنسی منی بر بیضه گفته می شود. که جهت نابارور کردن مردان انجام می شود می تواند باعث درد مزمن بیضه گردد.

11- اسپرماتوسل و کیست طناب بیضه

به جمع شدن اسپرم مرد داخل یک حفره ای که به صورت برجستگی کنار بیضه خود را مشخص می کند، اسپرماتوسل می گویند که اغلب نیاز به درمان ندارد. اگر اسپرماتوسل بزرگ شود باعث فشار و درد بیضه می شود که این حالت درمان آن جراحی و تخلیه اسپرماتوسل است.

12- بیضه پایین نیامده

در حالت طبیعی باید موقع تولد هر فرد دو بیضه در داخل کیسه بیضه داشته باشد در بعضی از افراد بیضه در بالای کیسه بیضه گیر می افتد و پایین نمی آید که می تواند منجر به درد بیضه شود.

13- واریکوسل

به واریسی شدن رگ های طناب بیضه یا آویز بیضه واریکوسل می گویند. واریکوسل شایعترین علت ناباروری قابل درمان مردان جوان می باشد که بیش از 90 درصد موارد در بیضه طرف چپ ایجاد می شود. علامت آن گشادی رگ های آویز کننده بیضه است. افرادی که واریکوسل دارند وقتی شیئ سنگینی را بر می دارند و یا زیاد سرپا می ایستند احساس درد در ناحیه بیضه را دارند.

14- درد بیضه با منشاء روانی وعصبی

این افراد کسانی هستند ک از درد بیضه دائم شاکی هستند ولی در بررسی های انجام شده از جمله معاینه، سونوگرافی و آزمایش هیچ علتی برای درد بیضه پیدا نمی شود. این دردها از نظر پزشکی اهمیتی ندارند و درمان آنها بی خیالی و رفتار درمانی و افزایش آستانه تحمل بیمار و گرم نگاه داشتن محل است.

به این درد ها فانتوم Pain نیز می گویند و اگر با عمل جراحی بیضه فرد برداشته شود باز احساس درد را خواهند داشت و لذا بهترین درمان آن عدم تمرکز روی درد و بی خیالی نسبت به آن می باشد. امیدوارم با ارائه اطلاعات فوق توانسته باشم در جهت ارتقاء سلامتی شما هموطن عزیز قدمی هر چند کوچک برداشته باشم. در صورت مشکلات کلیوی و درد بیضه جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.2/5 - (63 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر صالح سه شنبه ۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر در اصفهان دکتر خوب که به کلیه و اورولوژی بپردازه میتونین برام معرفی کنین تو رو خدا برام ضروریه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      از دانشگاه بپرسید
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۶ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 483 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشيد خدمت شما آقاي دكتر تشكر زياد بخاطر اينكه به سوالات جواب مي دهيد انشاالله خدا كمك تون كنه و هميشه موفق باشيد.
    آقاي دكتر جواني ٢١ ساله هستم ببخشيد كه دوباره سوال مي پرسم!
    آقاي دكتر خيلي نگرانم و از درد بيضه رنج ميبرم،ميخوام يك توضيح مختصري بدم اگه ميتونيد كمكم كنيد.
    من خارج از ايران در اروپاه زندگي ميكنم و ايران نيستم كه به راحتي به پزشك مراجعه كنم!
    بيضه چپ من حدود ١ سال ميشه كه درد ميكنه،اوايل دردش كم بود و فقط در حالت نشسته روي صندلي درد ميكرد جوري كه پاه خم خورده باشه و در حالت خوابيدن يا دراز كشيدن و ايستاده و راه رفتن دردي حس نميشد اگر هم ميشد خيلي كم،اوايل درد هميشه نبود ٣ روز يا ١ هفته نبود ٤ روز يا ٢ هفته بود،همون اوايل بعد از ١ ماه بخاطر درد بيضه به دكتر مراجعه كردم گفت چيزيت نيست منم برگشتم خونه ولي درد همچنان هست و افزايش هم يافته بيشتر مواقع درد هست و در حالت نشسته بيشتر، بيضه چپ گاهي وقت ها نفخ يا ورم هم دارد البته وقتي كه بيضه منقبض باشه سرد باشه،پشت رانم هم در حالت نشسته درد ميگيره و همچنين زير شكمم و كشاله رانم بغل بيضه و گاهي كليه چپم فكر ميكنم تير ميكشه ،همين ٢ ماه قبل يك شب بيضه چپم خيلي درد گرفت فرداش صبح رفتم بهش اورژانسي بيماريستان گفتم بيضه چپم درد ميكنه از من آزمايش ادرار ،سونوگرافي،معاينه قلب،معاينه بيضه توسط دكتر و ٢ نمونه آزمايش خون گرفتن،و دوباره گفتن مشكلي نداري و ٢ بسته قرص مسكّن دادن دو هفته استفاده كردم هيچ اثري نكرد ،ايندفعه وقت دكتر اولورژي گرفتم رفتم اونم معاينه كرد بيضه رو با دستگاه سونوگرافي و همچنين پروستات را هم از طريق مقعد و گفت مشكلي نداري گفت شايد درد عصبي باشه و قرص آمي تريپتيلين ١٠ ميلي گرمي داد گفت شبي ٢ تا بخور و يه وقت ديگه برام نوشته براي ٣ ماه بعد.من نگران بودم و گفتم آزمايش اسپرم ميخوام بدم گفت باشه بعد يك هفته آزمايش اسپرم هم دادم ٣روز بعد از آخرين انزال،الان اين قرص آمي تريپتيلين رو استفاده ميكنم ٢ هفته ميشه ولي اثري نكرده رفتم دوباره بيمارستان گفتم جواب آزمايش كي مياد ميگه جواب آزمايش ٣ ماه ديگه مياد بايد دكتر جواب رو ببينه وقت شما ٣ ماه ديگه هست خلاصه بهشون هر چي گفتم من توي مدرسه راحت نيستم بيضم درد ميكنه باز اونا ميگن وقت نداريم ٣ ماه ديگه بيا اگه هم تحمل نميتوني برو بخش اورژانسي رفتم اونجا پزشك نگاه كرد گفت چيزي نيست دوباره قرص مسكّن كه قبلا داده بودن از همونا دادن منم نگرفتمشون.
    آقاي دكتر اين درد از چي ميتونه باشه ؟؟واقعا اذيتم ميكنه زجرم ميده نگرانم
    آيا ميتونه اين درد به اسپرم ها آسيب رسونده باشه؟
    يه چند تا قرص خوب براي بيضه دردي من معرفي كنيد!
    آقاي دكتر،خيلي ببخشيد كه متنم طولاني شد ولي به كمكتون نياز دارم،خدا كمكتون كنه آقاي دكتر،با تشكر و سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۶ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      شما کاملا سالم هستید
  • تصویر کاربر امير سه شنبه ۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشيد
    جواب سونوگرافي بشرح زير ميباشد،أيا احتياج بعمل جراحى هست و احتمال نابارورى ؟
    Dilatation of pampinifrom venous plexus in left side with mild increased after up to 2.6 mm is seen.
    با تشكر و قدردانى
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر م.ح سه شنبه ۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت جناب دکتر کرمی.
    ببخشید آقای دکتر من پسر سه ماه ونیمه ای دارم که حدود یک ماه پیش به روش حلقه ختنه شد . عکس محل رو براتون می فرستم . ممنون میشم اگه نظرتون رو درمورد کیفیت ختنه ش بگید. اخه به نظر خودمون دکتر زیادی پوستش رو بریده نظر شما چیه؟ مشکلی نداره؟ در آینده براش مشکلی پیش نمیاد؟؟ وسوال دیگه م اینه که به نظرتون کار خاصی لازمه که برای محل ختنه انجام بشه؟ آخه دکترش گفت نمی خواد کاری کنید و حتی نیاز به چرب کردن هم نداره!
    پیشاپیش از توجهتون ممنونم
    اجرتون با خدا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      نیاز به اقدامی نیست
  • تصویر کاربر جعفری سه شنبه ۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با سلام واحترام
    مدت چند ماهی است که بیضه ی سمت چپم بزرگتر از بیضه ی راستم شده است ودرپوست چین میان آلت تناسلی وبیضه گه گاه ماده ی سفید رنگ(به مقدارکم)وجود دارد
    تشخیص شما چیست
    البته گه گاهی بصورت چند ثانیه زیر شکم وکشاله ران درد می گیرد
    در معاینه بیضه توسط خودم گاهی بیضه واطراف شل وگاهی کمی سفت می باشد
    سپاس از پاسخ شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      سونو گرافی از بیضه بکنید
  • تصویر کاربر جواد پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام
    23 ساله و مجرد هستم. حدود سه هفته پیش که برای امتحان آیین نامه رانندگی رفته بودم، ناگهان احساس کردم که بیضه ام درد میکنه و با تنگ شدن جای بیضه هنگام نشستن، درد آن بیشتر می شود.
    در حال حاضر حدود سه هفته ای است که درد خفیفی دارم و این درد هنگام نشستن و استفاده از شورت بیشتر می شود
    هنگام احساس رگهای زیر آلت و بالای بیضه نیز این رگ ها قابل لمس هستند ولی با ایستادن قابل مشاهده نیستند
    من فقط هنگام نشستن دارای درد در بیضه می شوم و هنگام ایستادن مشکلی ندارم. آیا این درد نشانه ایجاد واریکوسل است؟ گر چه گرید را با معاینه تشخیص میدهند ولی لطفا به من بگویید گرید من چند است؟ نیاز به عمل وجود دارد؟ و آیا ممکن است این درد ناشی از استرس باشد نه واریکوسل؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگراافی بکنید
  • تصویر کاربر سید سه شنبه ۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر
    پسرم از ابتدای تولد مشکل عدم نزول بیضه داشته است و تا الان که پنج ماه گذشته، این مشکل حل نشده
    البته با معاینات متعددی که انجام شده، بیضه در پشت کیسه تشخیص داده شده و اندازه آن هم طبیعی بوده
    این امکان هست که با دارو و هرمون، این مشکل حل شود؟ یا حتما باید عمل جراحی انجام شود؟
    آیا مسئله حاد و خاصی هست یا به مرور زمان بهبودی حاصل میشود؟
    با تشکر از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      نه باید جراحی شوند
  • تصویر کاربر علي جمعه ۲۱ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتر
    من ٣٥ سال سن دارم و در زمان ١٩ سالگي دچار اوريون شدم و هر دو بيضه درگير شد
    ورم ان هم بسيار شديد بود
    الان هيچ مشكلي از لحاظ ظاهر و اندازه هر دو بيضه ندارم
    چقدر و يا چند درصد احتمال دارد كه من به طور دايمي عقيم شده باشم
    ميخواستم قبل از ازمايش دادن درصد اين احتمال رو بدونم
    با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      ازمایش اسپرم بدهید
  • تصویر کاربر مسعود جمعه ۲۱ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 381 مشاهده پرسش
    سلام ممنون میشم به سوالم پاسخ بدین من بدنسازی کار میکنم حدود سه سال 6 ماه پیش در اثر وزنه زدن دستگاه پرس پا بیضه سمت راستم متورم شد ودرد داشت تا 6 روز نرفتم دکتر ولی بعد 6 روز رفتم قرص داد گفت بهتر میشه کفت فتق نیست ولی از اون موقع یه درد خفیفی داره وقتی شهوتی میشم بعد یکی دو روز دردش بیشتر میشه ولی وقتی ارضا میشم یکم بهتر میشه وروی بیضه سمت راستمم یه قلمبی مثل تیله بوجود اومده خیلی کوچیک به نظر تون چه مرگمون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      اگر فتق نداری با استراحت خوب میشوید
  • تصویر کاربر الف سه شنبه ۱۸ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با سلام.مرد 43 ساله هستم یک ماه پیش بیضه هام درد گرفت بعد زیر شکم را فرا گرفت به دکتر متخصص عفونی مراجعه کردم بدون معاینه بهم قرص سیپروفلوکساین 500 و فینا 5 تجویز کرد فی الحال درد بیضم نسبتا بهتر شده ولی باز هم احساس درد و ورم ضعیف میکنم .لطفا راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      از بیضه سونوگرافی بکنید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر