جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درد بیضه چرا؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

درد بیضه در بین مردان شایع است. هر مردی 2 عدد بیضه دارد که در کیسه های بیضه قرار گرفته اند و نقش اصلی آنها در رابطه با تولید نطفه و اسپرم و باروری مردان می باشد.

بیضه ها توسط آویزی به کناب طناب بیضه که از درون آنها اعصاب و رگ های بیضه عبور می کنند آویزان می باشند. با توجه به حساسیت بیضه ها کوچکترین تورم و التهاب و یا بیماری های دیگر باعث ایجاد درد بیضه می شوند که به تک تک این بیماری ها می پردازیم.

طناب بیضه

منشاء درد بیضه یا در داخل کیسه بیضه است یا اینکه دردهای انتشاری هستند که به علت عصب مشترک بیضه درد جاهای دیگر بدن به بیضه منتشر می شود که به اینها دردهای ارجاعی می گوییم.

به طور کلی علل درد بیضه عبارتند از:

1- پیچش بیضه یا تورشن

یکی از خطرناک ترین و دردناک ترین حالت که ممکن است برای بیضه اتفاق بیافتد پیچ خوردن آن به دور طناب بیضه است که باعث می شود:

  • درد شدید ناگهانی
  • تورم و قرمزی بیضه
  • بالارفتن بیضه مبتلا نسبت به بیضه دیگر می شود.

شایعترین سن تورشن یا پیچش بیضه قبل از بلوغ و بین سن 12-18 سالگی است. یک قانون کلی می گوید هر درد بیضه حاد در سن زیر بلوغ تورشن یا پیچش بیضه است مگر اینکه خلافش ثابت شود.

نکته مهم: اگر گره و پیچش بیضه در زیر سه ساعت از زمان وقوع آن باز نشود باعث سیاه شدن بیضه و از بین رفتن آن می شود. مثل شکل زیر:

پیچش بیضه

تشخیص: بر اساس شرح حال و معاینه می باشد.

درمان: باید هر چه سریعتر و به صورت اورژانسی به دکتر جراح کلیه مراجعه کنید تا عمل جراحی بیضه انجام و گره بیضه باز شود. اگر دیر بجنبید و بیضه سیاه شود درمان فایده ندارد.

2- اریون و التهاب بیضه

اریون یکی از بیماری های ویروسی است که باعث التهاب غده پارائید می شود و از عوارض آن التهاب شدید بیضه یا ارکیت می باشد که خود را با درد شدید و تروم بیضه نشان می دهد.

درمان: استراحت و مصرف مسکن و ضد درد می باشد.

3- ورم اپیدیدیم یا اپیدیدیمیت

اپیدیدیم زائده ای است که با بیضه ها و به قسمت پشت آن چسبیده است. ورم اپیدیدیم اغلب ثانویه به بیماری های مقاربتی و التهاب مجرا از قبیل سوزاک و کلامیدیا ایجاد می شود. این بمیاری اغلب در سنین 18 تا 40 سالگی که فرد از نظر جنسی فعال است ایجاد می شود و در شروع خود را به صورت ترشحات چرکی زرد و غلیظ از مجرای ادراری نشان می دهد و به تدریج باعث ورم شدید بیضه و درد بسیار شدید می شود.

علائم و نشانه های آن: تورم بیضه و تب و درد شدید بیضه، گرم و حساس شدن بیضه از علائم آن است.

تشخیص: با معاینه و آزمایش کشت از ترشحات مجرا و سونوگرافی می باشد.

ورم اپیدیدیم

درمان: استراحت، آنتی بیوتیک وسیع الطیف، گذاشتن کیسه یخ و بالا نگاه داشتن بیضه ها می باشد.

4- سرطان بیضه

یکی از بیماری های خطرناک بیضه که مردان جوان را مبتلا می کند، سرطان بیضه است.

علائم آن: بزرگی و سفت شدن بیضه و ممکن است با احساس سنگینی و درد ملایم خود را نشان دهد.

تشخیص: معاینه بالینی و سونوگرافی و تست سرطان بیضه می باشد.

سرطان بیضه

درمان: بلافاصله باید بیضه سرطانی را به روش جراحی از بدن خارج کنیم. در اینجا توصیه می کنم مردان جوان هر از چندگاهی بیضه خود را معاینه کنند و در صورت هر گونه احساس بزرگی و سفتی بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

5- هیدروسل

به جمع شدن آب به دور بیضه هیدروسل می گویند که در این حالت بیضه تدریجاً بزرگ می شود و ممکن است باعث درد خفیف بیضه شود.
تشخیص: با معاینه و سونوگرافی

درمان: درمان آن فقط با جراحی و تخلیه آب دور بیضه می باشد.

هیدروسل

6- هماتوسل

به جمع شدن خون در داخل بیضه هماتوسل می گویند که علت آن ضربه به بیضه می باشد.

هماتوسل

7- فتق

به پاره گی دیواره کف لگن و افتادن روده ها به کانال اینگوینال و کیسه بیضه می گویند و باعث برجستگی در محل می شود و باید با جراحی ترمیم گردد.

فتق

8- سنگ حالب فوقانی و تحتانی

به علت گیر افتادن سنگ در حالب که باعث ورم کلیه ها و حالب می شود و به علت عصب مشترک حالب با بیضه باعث انتشار درد به بیضه ها می شود که با درمان سنگ حالب از بین می رود.

9- ضربه به بیضه

هر گونه ضربه به بیضه باعث تورم و ممکن است باعث پارگی بیضه و خونریزی و تروم و در نهایت درد شود.

10- وازکتومی

وازکتومی که به معنی قطع کردن دوطرفه لوله های جنسی منی بر بیضه گفته می شود. که جهت نابارور کردن مردان انجام می شود می تواند باعث درد مزمن بیضه گردد.

11- اسپرماتوسل و کیست طناب بیضه

به جمع شدن اسپرم مرد داخل یک حفره ای که به صورت برجستگی کنار بیضه خود را مشخص می کند، اسپرماتوسل می گویند که اغلب نیاز به درمان ندارد. اگر اسپرماتوسل بزرگ شود باعث فشار و درد بیضه می شود که این حالت درمان آن جراحی و تخلیه اسپرماتوسل است.

12- بیضه پایین نیامده

در حالت طبیعی باید موقع تولد هر فرد دو بیضه در داخل کیسه بیضه داشته باشد در بعضی از افراد بیضه در بالای کیسه بیضه گیر می افتد و پایین نمی آید که می تواند منجر به درد بیضه شود.

13- واریکوسل

به واریسی شدن رگ های طناب بیضه یا آویز بیضه واریکوسل می گویند. واریکوسل شایعترین علت ناباروری قابل درمان مردان جوان می باشد که بیش از 90 درصد موارد در بیضه طرف چپ ایجاد می شود. علامت آن گشادی رگ های آویز کننده بیضه است. افرادی که واریکوسل دارند وقتی شیئ سنگینی را بر می دارند و یا زیاد سرپا می ایستند احساس درد در ناحیه بیضه را دارند.

14- درد بیضه با منشاء روانی وعصبی

این افراد کسانی هستند ک از درد بیضه دائم شاکی هستند ولی در بررسی های انجام شده از جمله معاینه، سونوگرافی و آزمایش هیچ علتی برای درد بیضه پیدا نمی شود. این دردها از نظر پزشکی اهمیتی ندارند و درمان آنها بی خیالی و رفتار درمانی و افزایش آستانه تحمل بیمار و گرم نگاه داشتن محل است.

به این درد ها فانتوم Pain نیز می گویند و اگر با عمل جراحی بیضه فرد برداشته شود باز احساس درد را خواهند داشت و لذا بهترین درمان آن عدم تمرکز روی درد و بی خیالی نسبت به آن می باشد. امیدوارم با ارائه اطلاعات فوق توانسته باشم در جهت ارتقاء سلامتی شما هموطن عزیز قدمی هر چند کوچک برداشته باشم. در صورت مشکلات کلیوی و درد بیضه جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.2/5 - (63 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احمدی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر یکماه پیش یک سنگ کوچک کلیه رو دفع کردم ولی مدتیه در قسمت بیضه احساس درد میکنم.با دیده شدن مقداری خون در مدفوعم همچنین یکماه پیش هم پس از کولونوسکوپی یک زائده از قسمت روده بزرگم خارج کردند که برای تست فرستادند که پولیپ بدخیم در روده بزرگ شناخته شد لطفا راهنمایی بفرمایید.لازم به ذکر است پدرم در 15 سال پیش به سرطان پروستات مبتلا و پس از سه سال فوت نمودند.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر فردین شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من مدتی پیش واسه درد شدید عمل هیدروسل انجام دادم ولی الان متاهل شدم بعد از مدنی دوباره هم بیضه درد می کنه هم احساس می کنم متورم شده سنوگرافی هم دادم ولی بخاطر مشکل مالی نتونستم پیگیری کنم بالای الت تناسلی هم احساس می کنم متور شده ودرد هم داره یعنی الان واقعا مشکل دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر وحید پنجشنبه ۲۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام
    جناب دکتر بعد از 2 ماه رابطه،متوجه شدم ک رنگ مایع منی ب رنگ صورتی کم رنگ تبدیل شده و ی تکه اسپرم هم داخل مایع منی مشاهده کردم،میخواستم بدونم دلیلش چی میتونه باشه.آیا خطرناک هست و ب متخصص مراجعه کنم یا خیر؟؟؟
    مررسی 🙏🙏 و اینکه دلیل این اتفاق چی میتونه باشه ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      وجود خون در منی جای نگرانی ندارد
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    من سر الت تناسلیم پوسته پوسته میشه و بعد از حمام هم رنگ قرمز مایل به صورتی میشه ولی هیچ درد و یا خارشی ندارم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      این حساسیت است
  • تصویر کاربر فرهاد یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    بنده از هفته قبل به مدت 3 روز هنگام و بعد از پیاده روی در بیضه چپم درد خفیفی داشتم. الان سه روزه که درد ندارم ولی بیضه سمت چپ بالاتر و جلوتر از بیضه سمت راست قرار گرفته و احساس میکنم ظاهرش هم تغییر کرده. اگه لطف کنید بگید مشکل چیه و چکار باید بکنم ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر Beny جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر پسر من ۱۵سالشه و دو روزی هست شکایت از سوزش بیضه داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر Mojtaba پنجشنبه ۱۲ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    منو همسرم 4 ساله ازدواج ڪردیم بعد از یڪ سال اقدام ب بارداری ڪردیم ڪ دیدیم بچه دار نمیشیم ب دڪتر مراجعه ڪردیم سونوگرافی نوشت ڪ مشڪلی نبود و بعد از آزمایش اسپرم دیدیم اسپرم ضعیفه و بعد از مصرف دارو تعداد اسپرما ب صفر رسیده بود چند بار هم دڪترای مختلف رفتیم ولی نتیجه نداده امروز دوباره رفتم دڪتر ڪ سونوگرافی بیضه نوشت جوابشو با ضمیمه عڪس ارسال میڪنم میخواستم نظرتون رو بدونم میخواستم نظرتون رو درمورد تفسیر این سونوگرافی بیان ڪنین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ دی ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 377 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ببخشید آقای دکتر من 26 سالمه و بیضه هام رشد نکرده و تقریبا اندازه تخم بلدرچینه!!
    علت عدم رشد بیضه ها چیه ؟؟
    حقیقتش اینه که من تا 20 سالگی موی صورت نداشتم، و بعد با مصرف دارو( ویتامین ها و محلول ماینوکسیدیل) موی صورتم در اومده!!!
    دو چیز دیگه هم که در بدنم متوجه شدم اینه که من پیشآب (مذی) ندارم....
    نوک سینه هام مثل قبل بلوغه و برجستگی مثل بقیه مردها نداره....
    آیا دارویی هست که بیضه هام رشد كنه و از حالت بچه گانه در بیاد...!!!
    آزمایش خون و ادرار دادم براتون میفرستم 
    لطف کنید ببینید مشکلم چیه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر ادیب شنبه ۲۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 351 مشاهده پرسش
    باسلام چند وقته لکه های سفید روی بیضه و آلت تناسلیم ایجاد شده که پوست پوست میشه و خون میاد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      این احنمال بالا قارچ است دکتر پوست
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من چندماه پیش به دکتر مراجعه کردم و متوجه شدم واریکوسل دارم و عملش رو انجام دادم
    الان بیضه سمت چپم که واریکوسل داشت از سمت راست بزرگتره ولی در کل به نظر خودم اندازه بیضه هام کوچیکه چطور باید مطمئن شم مشکلی نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر