جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درد بیضه چرا؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

درد بیضه در بین مردان شایع است. هر مردی 2 عدد بیضه دارد که در کیسه های بیضه قرار گرفته اند و نقش اصلی آنها در رابطه با تولید نطفه و اسپرم و باروری مردان می باشد.

بیضه ها توسط آویزی به کناب طناب بیضه که از درون آنها اعصاب و رگ های بیضه عبور می کنند آویزان می باشند. با توجه به حساسیت بیضه ها کوچکترین تورم و التهاب و یا بیماری های دیگر باعث ایجاد درد بیضه می شوند که به تک تک این بیماری ها می پردازیم.

طناب بیضه

منشاء درد بیضه یا در داخل کیسه بیضه است یا اینکه دردهای انتشاری هستند که به علت عصب مشترک بیضه درد جاهای دیگر بدن به بیضه منتشر می شود که به اینها دردهای ارجاعی می گوییم.

به طور کلی علل درد بیضه عبارتند از:

1- پیچش بیضه یا تورشن

یکی از خطرناک ترین و دردناک ترین حالت که ممکن است برای بیضه اتفاق بیافتد پیچ خوردن آن به دور طناب بیضه است که باعث می شود:

  • درد شدید ناگهانی
  • تورم و قرمزی بیضه
  • بالارفتن بیضه مبتلا نسبت به بیضه دیگر می شود.

شایعترین سن تورشن یا پیچش بیضه قبل از بلوغ و بین سن 12-18 سالگی است. یک قانون کلی می گوید هر درد بیضه حاد در سن زیر بلوغ تورشن یا پیچش بیضه است مگر اینکه خلافش ثابت شود.

نکته مهم: اگر گره و پیچش بیضه در زیر سه ساعت از زمان وقوع آن باز نشود باعث سیاه شدن بیضه و از بین رفتن آن می شود. مثل شکل زیر:

پیچش بیضه

تشخیص: بر اساس شرح حال و معاینه می باشد.

درمان: باید هر چه سریعتر و به صورت اورژانسی به دکتر جراح کلیه مراجعه کنید تا عمل جراحی بیضه انجام و گره بیضه باز شود. اگر دیر بجنبید و بیضه سیاه شود درمان فایده ندارد.

2- اریون و التهاب بیضه

اریون یکی از بیماری های ویروسی است که باعث التهاب غده پارائید می شود و از عوارض آن التهاب شدید بیضه یا ارکیت می باشد که خود را با درد شدید و تروم بیضه نشان می دهد.

درمان: استراحت و مصرف مسکن و ضد درد می باشد.

3- ورم اپیدیدیم یا اپیدیدیمیت

اپیدیدیم زائده ای است که با بیضه ها و به قسمت پشت آن چسبیده است. ورم اپیدیدیم اغلب ثانویه به بیماری های مقاربتی و التهاب مجرا از قبیل سوزاک و کلامیدیا ایجاد می شود. این بمیاری اغلب در سنین 18 تا 40 سالگی که فرد از نظر جنسی فعال است ایجاد می شود و در شروع خود را به صورت ترشحات چرکی زرد و غلیظ از مجرای ادراری نشان می دهد و به تدریج باعث ورم شدید بیضه و درد بسیار شدید می شود.

علائم و نشانه های آن: تورم بیضه و تب و درد شدید بیضه، گرم و حساس شدن بیضه از علائم آن است.

تشخیص: با معاینه و آزمایش کشت از ترشحات مجرا و سونوگرافی می باشد.

ورم اپیدیدیم

درمان: استراحت، آنتی بیوتیک وسیع الطیف، گذاشتن کیسه یخ و بالا نگاه داشتن بیضه ها می باشد.

4- سرطان بیضه

یکی از بیماری های خطرناک بیضه که مردان جوان را مبتلا می کند، سرطان بیضه است.

علائم آن: بزرگی و سفت شدن بیضه و ممکن است با احساس سنگینی و درد ملایم خود را نشان دهد.

تشخیص: معاینه بالینی و سونوگرافی و تست سرطان بیضه می باشد.

سرطان بیضه

درمان: بلافاصله باید بیضه سرطانی را به روش جراحی از بدن خارج کنیم. در اینجا توصیه می کنم مردان جوان هر از چندگاهی بیضه خود را معاینه کنند و در صورت هر گونه احساس بزرگی و سفتی بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

5- هیدروسل

به جمع شدن آب به دور بیضه هیدروسل می گویند که در این حالت بیضه تدریجاً بزرگ می شود و ممکن است باعث درد خفیف بیضه شود.
تشخیص: با معاینه و سونوگرافی

درمان: درمان آن فقط با جراحی و تخلیه آب دور بیضه می باشد.

هیدروسل

6- هماتوسل

به جمع شدن خون در داخل بیضه هماتوسل می گویند که علت آن ضربه به بیضه می باشد.

هماتوسل

7- فتق

به پاره گی دیواره کف لگن و افتادن روده ها به کانال اینگوینال و کیسه بیضه می گویند و باعث برجستگی در محل می شود و باید با جراحی ترمیم گردد.

فتق

8- سنگ حالب فوقانی و تحتانی

به علت گیر افتادن سنگ در حالب که باعث ورم کلیه ها و حالب می شود و به علت عصب مشترک حالب با بیضه باعث انتشار درد به بیضه ها می شود که با درمان سنگ حالب از بین می رود.

9- ضربه به بیضه

هر گونه ضربه به بیضه باعث تورم و ممکن است باعث پارگی بیضه و خونریزی و تروم و در نهایت درد شود.

10- وازکتومی

وازکتومی که به معنی قطع کردن دوطرفه لوله های جنسی منی بر بیضه گفته می شود. که جهت نابارور کردن مردان انجام می شود می تواند باعث درد مزمن بیضه گردد.

11- اسپرماتوسل و کیست طناب بیضه

به جمع شدن اسپرم مرد داخل یک حفره ای که به صورت برجستگی کنار بیضه خود را مشخص می کند، اسپرماتوسل می گویند که اغلب نیاز به درمان ندارد. اگر اسپرماتوسل بزرگ شود باعث فشار و درد بیضه می شود که این حالت درمان آن جراحی و تخلیه اسپرماتوسل است.

12- بیضه پایین نیامده

در حالت طبیعی باید موقع تولد هر فرد دو بیضه در داخل کیسه بیضه داشته باشد در بعضی از افراد بیضه در بالای کیسه بیضه گیر می افتد و پایین نمی آید که می تواند منجر به درد بیضه شود.

13- واریکوسل

به واریسی شدن رگ های طناب بیضه یا آویز بیضه واریکوسل می گویند. واریکوسل شایعترین علت ناباروری قابل درمان مردان جوان می باشد که بیش از 90 درصد موارد در بیضه طرف چپ ایجاد می شود. علامت آن گشادی رگ های آویز کننده بیضه است. افرادی که واریکوسل دارند وقتی شیئ سنگینی را بر می دارند و یا زیاد سرپا می ایستند احساس درد در ناحیه بیضه را دارند.

14- درد بیضه با منشاء روانی وعصبی

این افراد کسانی هستند ک از درد بیضه دائم شاکی هستند ولی در بررسی های انجام شده از جمله معاینه، سونوگرافی و آزمایش هیچ علتی برای درد بیضه پیدا نمی شود. این دردها از نظر پزشکی اهمیتی ندارند و درمان آنها بی خیالی و رفتار درمانی و افزایش آستانه تحمل بیمار و گرم نگاه داشتن محل است.

به این درد ها فانتوم Pain نیز می گویند و اگر با عمل جراحی بیضه فرد برداشته شود باز احساس درد را خواهند داشت و لذا بهترین درمان آن عدم تمرکز روی درد و بی خیالی نسبت به آن می باشد. امیدوارم با ارائه اطلاعات فوق توانسته باشم در جهت ارتقاء سلامتی شما هموطن عزیز قدمی هر چند کوچک برداشته باشم. در صورت مشکلات کلیوی و درد بیضه جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.2/5 - (63 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۵ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۲۳سالمه و مجرد پارسال عمل واریکسول سمت چپ گرید ۳انجام دادم از همون زمان عمل بیضه بنده مقداری اب اورد بصورتی که تقریبا ۳برابر بیضه مقابل شده اندازه ان اما درد و ناراحتی نداشتم و پیگیری انجام ندادم تا دوماه قبل که بدلیل درد در ناحیه بیضه چپ و جای عمل که به پا و پهلو و زیر شکم انتشار میافت (زمانی که سرما به شکمم میخوره درد شکم بیشتر میشه)به پزشک مراجعه کردم و بعد از انجام سونو متوجه شدم اپیدیدیم سمت چپ متورم و ادماتو میباشد و بیضه چپ مقدار ۲۴سی سی مایع شفاف دارد
    ۱-ایا هیدروسل نیاز به جراحی دارد ؟
    ۲-درد ایجاد شده با هیدروسل مرتبط است ؟
    ۳-هیدروسل با این حجم منجر به ناباروری میشود ؟
    ۴-منشا درد بنده از نظر شما کجاست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام پس از عمل واریکوسل ممکن است درد در بعضی افراد باقی بماند هیدروسل عامل ناباروری نیست در صورتی که بیضه بسیار بزرگ شده و اذیت میکنه نیاز به عمل داره
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۳ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    سلام.بنده 31سالمه متاهل. دوهفته پیش عمل فتق کشاله ران انجام دادم که دکتر گفت واریکوسل هم داشتم برام جراحی کرده درصورتی که من قبل از عمل سونو انجام داده بودم وعلامتی از واریکسول نداشتم حتی ازمایش اسپرم داده بودم که اسپرمهام نرمال بودن ولی الان بعد از گذشت دوهفته از عمل جراحی فتق و واریکوسل (به گفته ی خودشون)بیضه هم خیلی حالت شل به خودش گرفته فقط صبح ها جمع میشه ولی شبها خیلی حالت افتاده میگیره مخصوصا بعداز تخلیه و هنگام تخلیه شدن هم درد خفیفی میگیره سریع خوب میشه سوالم اینه ایا این افتادگی بیضه چپ طبیعی است دوم این که ایا عمل واریکوسلی که برام انجام داده ممکن است رو اسپرمهام تاثیری بزاره؟چون یک ماه قبل عمل ازمایش اسپرم داده بودم همش نرمال بود سوم اییننکه من حجم منی بنده خیلی افزایش یافته وحتی پرتابش هم خیلی بیشتر شدع ایا همین جراحی باعث افزایش میزان ولوم این حجم شده است یا خیر؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام معمولا این علایم طبیعی است بعد از عمل . توسط جراح خود معاینه شوید این جراحی ربطی به پرتاب اب منی ندارد
  • تصویر کاربر مسعود دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    من از کوچکی ضربه به بیضه هام وارد شد که بیضه سمت راست از بیضه سمت چپ بزرگ تر شد که در اون موقع گفتن مشکلی نداره ولی بعد از بلوغ جنسی اگر ظرف یک هفته تا ده روز انزال نداشته باشم درد شدید و طاقت فرسایی در ناحیه بیضه سمت راست زیر شکم و کشاله رانم احساس میکنم که زندگی روزمرهم مختل می شود الان ۳۶ سالم و متاهل هستم دو تا فرزندم دارم دلیل درد رو می خوام بدونم که آیا نیاز به پزشک با درمان دارد یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر مجتبی سه شنبه ۱۰ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    سلام من وقتی که بیضه‌هام ضربه میخورن یا فشارشون میدم درد زیادی احساس نمی‌کنم آیا طبیعی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر Mohamad شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    آقای دکتر من ۲ سالی هست بالای بیضه سمت راستم هر ۲ یا ۱ ماه چندر روزی یه مایع که فکر کنم اسپرم باشه بیش از حد جمع میشه بالای بیضم و ۲ یا ۳ روزی با درد اون باید بسازم ۲ بار پزشک متخصص رفتم و ۲ بار سونوگرافی هم انجام دادم اما داخل سونوگرافیم هیچ اسری از کیست یا واریکوسل و چیز خاصی نبود و سالم بود و ۲ باری هم که پزشک متخصص معاینه بالینی انجام دادن گفتن سالم هستی و الکی داری میگی درد دارم و تو هیچ مشکلی نداری اما هر موقع یه پزشک مراجعه میکردم این درد فروکش میکرد و اون ورم و برامدگی بالای بیضم که قسمت اپیدیم هست هم مایع از بین میره ولی من هر ماه باز همین درد میاد سراغم و اون مایع دوباره بالای بیضم تجمع میکنه و زیر دلم درد میاد دکتر هم برام هیچ دارویی تجویز نکردن و گفتن هر موقع اینجوری هم شدی فقط استامینوفن ساده مصرف کن ولی آخه تا کی باید این درد رو تحمل کنم خسته شدم دردش ججوری هست نمیتونم راه برم و ضمنا وقتی به دستشویی هم میرم و میشینم بیشتر بهش فشار میاد و درد بیشتری زیر دلم میپیچه تروخدا اگه میشه شما منو راهنمایی بفرمایید من چجوری باید ثابت کنم که درد دارم و بفهمونم تا کسی باور کنه حتی برامدگی و اون ورم هم قابل دیدن و تشخیص هست و اگه با دست هم بهش بزنم دردی احساس نمیکنم فقط میتونم حس کنم مایع داخلش جمع شده ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر مهران شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر کرمی ببخشید من یه ۱۰ روزی هست درد شدید در بیضه هام داشتم رفتم دکتر اورولوژی برام سونوگرافی از بیضه ها و فتق نوشت بعد مشخص شد واریکوسل خفیف دارم ...مجرد هم هستم ۲۹ ساله ....ولی الان واریکوسل برام مهم نیست این درد شدید که تو بیضه هام دارم که حتی تو پهلوی سمت چپ و حتی پایین کمرم هم حس میشه آیا واقعا همش بخاطر واریکوسل؟؟؟ لطف کنید یه دارویی معرفی کنید برای درد بیضه ها
    1. تصویر کاربر مهران پنجشنبه ۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      چی شد دکتر
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر بنده ۲۱سال سن دارم مجرد توی ۵یا۶سالگی عمل فتق راست داشتم که اون موقع گریه میکردم بیضه سمت راست باد میکرد بزرگ میشد الان ۲ماهی هست که درد دارم بیضه راست وکشاله ران و پای راستم ۱ماه پیش دکتر رفتم گفت عفونت اپیدیدم هست قرص داد دردش کم شد ولی خوب نشد الان با لمس دست اپیدیدم سفت و متورم آب گرم میخوره مثل سنگ میشه دکتردکتر دیگه رفتم با ماینه گفت مشگل خواست نداری ولی افلوکسیون ۲۰۰بخور سنو نوشت رفتم سنوگرافی دادم براتون فرسادم این از این آقای دکتر بی زحمت جواب بدید مشکل چیه سوال دوم توی سنو فتق اینگوینال سمت چپ دارم درد توی سمت چپ خیلی خفیف آیا ممکن هست درد بیضه سمت راست بخاطر فتق باشه مرسی آقای دکتر بنده دو روز دیگه عمل فتق دارم بی زحمت جواب بدید خیلی استرس دارم از بیضه سمت راست که درست میشه و مشکل دقیق سفت شدن اپیدیدم پشت و پایین بیضه چی میتونه باشه راه درمانش چیه عضو میخوام پرسشم طولانی شد منتظرم جوابم آقای دکتر
    1. تصویر کاربر علی دوشنبه ۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام آقای دکتر منتظرم بی زحمت جواب بنده را ندادین ممنونم میشم جواب بدین
    2. تصویر کاربر علی دوشنبه ۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام آقای دکتر جواب ندادین سوال منو منتظرم خدا خیرتون بده
    3. تصویر کاربر علی دوشنبه ۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام آقای دکتر منتظرم دمتون گرم جواب سنواگرافی را برام بدین خدا خیرتون بده ۲ روز پیش پیام دادم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      بياييد معاينه كنم تا نظر قطعي عرض كنم٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ سونو قابل اعتماد نيست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 448 مشاهده پرسش
    اقای دکتر چند روزی هست ک بیضه سمت راستم تیر خفیفی میکشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی بیضه و اسکروتوم ساده و کالر داپلر انجام بدید
  • تصویر کاربر پوریا یکشنبه ۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    20سالمه کوچک ترین ضربه که بیضه هام وارد شه بیشترین درد ایجاد میشه بیضه هام خیلی حساس شدن و حتی با یک ذره فشار دادن دردم میگیره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی بیضه ها و اسکروتوم انجام بدید
  • تصویر کاربر ناشناس دوشنبه ۲۵ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 362 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    22 سالمه و حدود 4 سالی میشه که تحریک بدون ارضا میشم یعنی فیلم میبینم ولی سعی میکنم ارضا نشم البته نمیدونم با این کار به بدنم اسیب میرسونم الان مشکلاتی برام بوجود اومده کشاله رانم درد میکنه بیضه هام درد میکنه بعضی شبا از درد بیضه بیدار میشم و گاهی مقعدم درد میگیره انزال درد ناک دارم و موقع تحریک بیضه هام درد میگیره و چند وقته اصلا تحریک نشدم
    یه ازمایش هم گرفتم تصویرشو براتون میفرستم
    حدود 4 سال پیش هم پیش خودتون عمل واریکوسل 2 طرفه انجام دادم یعنی ممکنه دوباره واریکوسلم عود کرده باشه؟
    1. تصویر کاربر ناشناس جمعه ۲۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      اقای دکتر جدیدا وقتی التم در حالت راست هست میتونم ادرار کنم درصورتی که قبلا اینطوری نبودم
      مشکلم چیه ؟ راه درمانش چی هست
      اقای دکتر لطفا جواب بدید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      درد بیضه موقع تحریک طبیعی و دلیل واریکوسل نیست
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش ادرار بدید احتمالا عفونت ادراری دارید
    4. تصویر کاربر ناشناس یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      اقای دکتر یه هفته پیش ازتون سوال کردم گفتید احتمالا انزال رو به عقب دارید رفتم ازمایش بگیرم دیگه نتونستم پیام بفرستم
      اقای دکتر تکرر ادرار پیدا کردم امروز انقدر رفتم دستشویی خسته شدم
      ممکنه عفونت پروستات باشه؟
      یه ازمایش ادرار گرفتم عکسشو الان براتون میفرستم نظرتون راجع به این ازمایشی که فرستادم چیه
    5. تصویر کاربر ناشناس یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      کاهش بسیار شدید میل جنسی هم پیدا کردم
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      خیر علایم واریکوسل نیست
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      علایمتون طبیعی هست و بیماری نیست
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر