جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درد بیضه چرا؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

درد بیضه در بین مردان شایع است. هر مردی 2 عدد بیضه دارد که در کیسه های بیضه قرار گرفته اند و نقش اصلی آنها در رابطه با تولید نطفه و اسپرم و باروری مردان می باشد.

بیضه ها توسط آویزی به کناب طناب بیضه که از درون آنها اعصاب و رگ های بیضه عبور می کنند آویزان می باشند. با توجه به حساسیت بیضه ها کوچکترین تورم و التهاب و یا بیماری های دیگر باعث ایجاد درد بیضه می شوند که به تک تک این بیماری ها می پردازیم.

طناب بیضه

منشاء درد بیضه یا در داخل کیسه بیضه است یا اینکه دردهای انتشاری هستند که به علت عصب مشترک بیضه درد جاهای دیگر بدن به بیضه منتشر می شود که به اینها دردهای ارجاعی می گوییم.

به طور کلی علل درد بیضه عبارتند از:

1- پیچش بیضه یا تورشن

یکی از خطرناک ترین و دردناک ترین حالت که ممکن است برای بیضه اتفاق بیافتد پیچ خوردن آن به دور طناب بیضه است که باعث می شود:

  • درد شدید ناگهانی
  • تورم و قرمزی بیضه
  • بالارفتن بیضه مبتلا نسبت به بیضه دیگر می شود.

شایعترین سن تورشن یا پیچش بیضه قبل از بلوغ و بین سن 12-18 سالگی است. یک قانون کلی می گوید هر درد بیضه حاد در سن زیر بلوغ تورشن یا پیچش بیضه است مگر اینکه خلافش ثابت شود.

نکته مهم: اگر گره و پیچش بیضه در زیر سه ساعت از زمان وقوع آن باز نشود باعث سیاه شدن بیضه و از بین رفتن آن می شود. مثل شکل زیر:

پیچش بیضه

تشخیص: بر اساس شرح حال و معاینه می باشد.

درمان: باید هر چه سریعتر و به صورت اورژانسی به دکتر جراح کلیه مراجعه کنید تا عمل جراحی بیضه انجام و گره بیضه باز شود. اگر دیر بجنبید و بیضه سیاه شود درمان فایده ندارد.

2- اریون و التهاب بیضه

اریون یکی از بیماری های ویروسی است که باعث التهاب غده پارائید می شود و از عوارض آن التهاب شدید بیضه یا ارکیت می باشد که خود را با درد شدید و تروم بیضه نشان می دهد.

درمان: استراحت و مصرف مسکن و ضد درد می باشد.

3- ورم اپیدیدیم یا اپیدیدیمیت

اپیدیدیم زائده ای است که با بیضه ها و به قسمت پشت آن چسبیده است. ورم اپیدیدیم اغلب ثانویه به بیماری های مقاربتی و التهاب مجرا از قبیل سوزاک و کلامیدیا ایجاد می شود. این بمیاری اغلب در سنین 18 تا 40 سالگی که فرد از نظر جنسی فعال است ایجاد می شود و در شروع خود را به صورت ترشحات چرکی زرد و غلیظ از مجرای ادراری نشان می دهد و به تدریج باعث ورم شدید بیضه و درد بسیار شدید می شود.

علائم و نشانه های آن: تورم بیضه و تب و درد شدید بیضه، گرم و حساس شدن بیضه از علائم آن است.

تشخیص: با معاینه و آزمایش کشت از ترشحات مجرا و سونوگرافی می باشد.

ورم اپیدیدیم

درمان: استراحت، آنتی بیوتیک وسیع الطیف، گذاشتن کیسه یخ و بالا نگاه داشتن بیضه ها می باشد.

4- سرطان بیضه

یکی از بیماری های خطرناک بیضه که مردان جوان را مبتلا می کند، سرطان بیضه است.

علائم آن: بزرگی و سفت شدن بیضه و ممکن است با احساس سنگینی و درد ملایم خود را نشان دهد.

تشخیص: معاینه بالینی و سونوگرافی و تست سرطان بیضه می باشد.

سرطان بیضه

درمان: بلافاصله باید بیضه سرطانی را به روش جراحی از بدن خارج کنیم. در اینجا توصیه می کنم مردان جوان هر از چندگاهی بیضه خود را معاینه کنند و در صورت هر گونه احساس بزرگی و سفتی بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

5- هیدروسل

به جمع شدن آب به دور بیضه هیدروسل می گویند که در این حالت بیضه تدریجاً بزرگ می شود و ممکن است باعث درد خفیف بیضه شود.
تشخیص: با معاینه و سونوگرافی

درمان: درمان آن فقط با جراحی و تخلیه آب دور بیضه می باشد.

هیدروسل

6- هماتوسل

به جمع شدن خون در داخل بیضه هماتوسل می گویند که علت آن ضربه به بیضه می باشد.

هماتوسل

7- فتق

به پاره گی دیواره کف لگن و افتادن روده ها به کانال اینگوینال و کیسه بیضه می گویند و باعث برجستگی در محل می شود و باید با جراحی ترمیم گردد.

فتق

8- سنگ حالب فوقانی و تحتانی

به علت گیر افتادن سنگ در حالب که باعث ورم کلیه ها و حالب می شود و به علت عصب مشترک حالب با بیضه باعث انتشار درد به بیضه ها می شود که با درمان سنگ حالب از بین می رود.

9- ضربه به بیضه

هر گونه ضربه به بیضه باعث تورم و ممکن است باعث پارگی بیضه و خونریزی و تروم و در نهایت درد شود.

10- وازکتومی

وازکتومی که به معنی قطع کردن دوطرفه لوله های جنسی منی بر بیضه گفته می شود. که جهت نابارور کردن مردان انجام می شود می تواند باعث درد مزمن بیضه گردد.

11- اسپرماتوسل و کیست طناب بیضه

به جمع شدن اسپرم مرد داخل یک حفره ای که به صورت برجستگی کنار بیضه خود را مشخص می کند، اسپرماتوسل می گویند که اغلب نیاز به درمان ندارد. اگر اسپرماتوسل بزرگ شود باعث فشار و درد بیضه می شود که این حالت درمان آن جراحی و تخلیه اسپرماتوسل است.

12- بیضه پایین نیامده

در حالت طبیعی باید موقع تولد هر فرد دو بیضه در داخل کیسه بیضه داشته باشد در بعضی از افراد بیضه در بالای کیسه بیضه گیر می افتد و پایین نمی آید که می تواند منجر به درد بیضه شود.

13- واریکوسل

به واریسی شدن رگ های طناب بیضه یا آویز بیضه واریکوسل می گویند. واریکوسل شایعترین علت ناباروری قابل درمان مردان جوان می باشد که بیش از 90 درصد موارد در بیضه طرف چپ ایجاد می شود. علامت آن گشادی رگ های آویز کننده بیضه است. افرادی که واریکوسل دارند وقتی شیئ سنگینی را بر می دارند و یا زیاد سرپا می ایستند احساس درد در ناحیه بیضه را دارند.

14- درد بیضه با منشاء روانی وعصبی

این افراد کسانی هستند ک از درد بیضه دائم شاکی هستند ولی در بررسی های انجام شده از جمله معاینه، سونوگرافی و آزمایش هیچ علتی برای درد بیضه پیدا نمی شود. این دردها از نظر پزشکی اهمیتی ندارند و درمان آنها بی خیالی و رفتار درمانی و افزایش آستانه تحمل بیمار و گرم نگاه داشتن محل است.

به این درد ها فانتوم Pain نیز می گویند و اگر با عمل جراحی بیضه فرد برداشته شود باز احساس درد را خواهند داشت و لذا بهترین درمان آن عدم تمرکز روی درد و بی خیالی نسبت به آن می باشد. امیدوارم با ارائه اطلاعات فوق توانسته باشم در جهت ارتقاء سلامتی شما هموطن عزیز قدمی هر چند کوچک برداشته باشم. در صورت مشکلات کلیوی و درد بیضه جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.2/5 - (63 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهره چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    متاسفانه هفته قبل بعد از ازمایش اسپرم همسرم متوجه شدیم که آزواسپرم هستن.ایشون به مدت یک سال و نیم هست که به خاطر شرایط کار استرس خیلی خیلی زیادی داشتن به طوری که هرشب از شدت استرس از خواب میپریدن.میخواسنم بدونم ایا ممکنه این استرس روی اسپرم ها تاثیر گذاشته باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش تکرار شود. اگر ازواسپرم هستن باید ازمایش ژنتیک داده شه و نمونه بردلری از بیضه ها انجام شه.
  • تصویر کاربر رضافرزادفر شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    چند وقت اطراف بیضه ام زائده های ب وجود اومدا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      شرح حال کاملتر و عکس
  • تصویر کاربر مرزیجرانی چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    برای عمل فتق بیضه چه کارهایی باید انجام داد؟ .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      عمل فتق با جراحی قابل اصلاحه ، جهت ویزیت و نوبت مراجعه کنید ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 381 مشاهده پرسش
    سلام جناب پروفسور عزیز درود برشما خسته نباشید خدا قوت غرض از مزاحمت پروفسور کرمی عزیز بنده ۳۲ سال سن دارم ، وقتی نشستم یا حالا ایستاده(منظور زیر بیضه بیشتر) ضربه آروم میزنم درد میگیره . چهارسال پیش دو سه بار طی دوسال پشت هم سونو دادم سه سال پیش هم آزمایش دادم چیزی نشون نداد فقط یکبار تو سونو زد مثانه دارای جداری ملتهب و متورم است ک دکتر قرص داد . آقای دکتر بنده بخاسر مشکل معده و روده حالا عفونت چیه نمیدونم وقتی درد میگیره معدم و نزدیک اسهال میشم بیضه ها و کلیه هامم همزمان درد میگیرن... سوزش ادرار تغییر رنگ قطره قطره شدن مشکل دفع ندارم با تشکر از محبت شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام آزمایش ادرار و سونوگرافی انجام شود
    2. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      تشخیص شما چیه ممکن چیز نگران کننده ای باشه؟
    3. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      تشخیص جنابعالی چیه نگران کننده س؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      نه ، مطمئنا چیز نگران کننده ای نیست. محض اطمینان سونوگرافی و آزمایش ادرار انجام میشود. جای نگرانی نیست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مهتاب شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    همسر من مدتیه بیضه سمت راستش درد میکنه البته سنگ کلیه داشت که دفع شد
    مشکل کمردرد هم داره هفته گذشته سونوگرافی انجام داد بیضه هاش نرمال بودن عکس کمر هم انداخت دچار صافی ستون فقرات هست در سونوگرافی سنگ کلیه هم مشاهده نشد ولی همچنان درد داره
    در سونوگرافی بیماری واریکسل یا مشکل پروستات هم دیده نشد میخواستم ببینم علت دردش چی می تونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، احتمالا به علت درد ارجاعی از سنگ بوده، بهتر نشدن جهت معاینه تشریف بیارن
  • تصویر کاربر علي شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشيد من درد در قسمت راسته بيضه خودم دارم. ولي وقتي ادرا ميكنم بهتر ميشه. چند ماه يكبار هم سوزش ادرا هم دارم بعضي وقتا هم مايع از من خارج ميشه آزمايش ادرا هم دادم عفونتي نداشتم
    ممنونم ميشم جواب بديد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، سونوگرافی انجام دهید بفرستید
  • تصویر کاربر محمود جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام و تشکر
    آقای دکتور پسر من ۱۲ سالشه حدودا ۱۶ ماهی هست که هر ۲ یا ۳ ماه یکبار میگه بیضش درد می کنه و و باز باز راه میره و درد میکشه که با مسکن استامینوفن و یا ایبوپروفن ۲ یا ۳ مرحله در خانه که خودمان میدهیم درد رفع می شود البته از نظر سایز و شکل و رنگ برسی کرده ام ظاهرا طبیعی به نظر میرسه دکتور هم قبلا رفته ایم گفته مشکل خاصی نیست با توجه به عکسها و سونوگرافی پیوست لطفا راهنمایی بفرمایید عکسها برای ۵ ماه پیش است ولی باز امروز دوباره پسرم صبح که بیدار شد گفت درد دارد البته همیشه اول صبح این طور نمی شود.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      این کاملا نرمال است
  • تصویر کاربر ایزدی چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام سال نو مبارک
    آقای دکتر وقتتون بخیر و تشکر از ایجاد چنین امکانی.بخصوص در این شرایط🙏
    پسرم 18 سالش است و حدود 20 روزه درد از ناحیه زیر بیضه شروع شده و پس از مصرف دارو (مسکن و آنتی بیوتیک )و انجام سونو و سی تی اسکن هنوز درد قطع نشده و فقط جابجا شده در ناحیه پیشابراه ناراحت کننده باقی مانده و بعد از این مدت نمیتونه بشینه و بایستد.
    چه کار میتوانیم درد کم شود در تمام این مدت خوابیده بوده‌ .شما چه توصیه ای می نمایید؟سپاس متاسفانه چون باید درس بخونه این وضعیت کلافش کرده است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر ریگی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    دکتر جوش سفید روی بیضه دارم یکی ی کم بزرگه اندازه کم تر از یک عدس و باقی کم و کوچیک هستند البته احساس میکنم که به نسبت سالهای قبل بهتر شده دکتر جان این عکس ها هست ببین ممنون البته به نظر من به نسبت سال های قبل کم تر شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر سامی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام من حدود یک سال و چهار ماه پیش عمل وازکتومی انجام دادم و چند ماه پس از این عمل در یکی از بیضه ها دچار ورم و درد شدم با مراجعه به دکتر بهتر شدم که به صورت آبسه بود سر باز کرد و خوب شد .ولی از اون به بعد هر دو بیضه هام دچار تورم و درد میشه که بعضی مواقع شدید و گاهی بهتر میشه به دکتر که مراجعه کردم گفت مربوط به وازکتومی هست و نگرانی ندارد و چون داروی پروستات مصرف می کنم گفت نیازی به دارو نیست. میشه کمکم کنید این دردها بهبود پیدا میکنه؟؟ درمانش چی هست؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر