جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

PCNL یا خروج سنگ های کلیه بدون انجام برش و شکاف جراحی

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سنگ كلیه یک بیماری شایع دستگاه ادراری است. در گذشته تمام موارد سنگهای بزرگ كلیه، به روش عمل جراحی باز (عمل سنگ کلیه) و با ایجاد شكاف وسیع در ناحیه پهلو یا شكم درمان می شدند. در این روش بیماران تا چندین ماه از درد محل برش جراحی و عوارض ناشی از آن مثل فتق محل عمل، شكایت داشتند. خوشبختانه در چند دهه گذشته، با ابداع روش هایی مثل سنگ شكنی با امواج صوتی برای سنگهای كوچكتر از 2 سانتی متر و روش PCNL برای سنگهای بزرگتر از 2 سانتی متر، می توان اكثر سنگهای كلیه را به راحتی و بدون شكاف وسیع پهلو درمان نمود.

امروزه PCNL درمان طلائی سنگ های بزرگ کلیه و سنگ هایی که به سنگ شکنی جواب نمی دهند، می باشد. در این روش که چگونگی انجام آن را مرحله به مرحله در شکل و به روایت تصویر نشان می دهم شما با روش انجام آن آشنا خواهید شد.

PCNL

در چه مواردی باید از روش PCNL برای خارج کردن سنگ های کلیه استفاده کرد؟

  • سنگ های بالای 5/1 سانت که در لگنچه هستند.
  • سنگ هایی که به سنگ شکنی جواب نمی دهند.
  • سنگ هایی که محل اتصال لوله حالب به لگنچه کلیه را می بندند.
برای آشنایی بیشتر با سنگ های حالب بر روی لینک زیر کلیک کنید: سنگ حالب

چه کارهایی قبل از عمل PCNL باید انجام شود؟

Check Mark on LG Velvet قبل از عمل، بیمار توسط متخصص بیهوشی مشاوره می گردد. به منظور كاهش خطر خونریزی به هنگام عمل سوراخ كوچك پوستی (PCNL) و بعد از آن، مصرف داروهای ضدالتهاب از 10روز قبل از عمل قطع مي گردد.

Check Mark on LG Velvet قبل از عمل PCNL شما باید آسپرین و پلاویکس و داروهای رقیق کننده خون را از یک هفته قبل قطع کنید.

Check Mark on LG Velvet حتماً انجام یک عکس رنگی یا IVP و یا سی تی اسکن با و بدون تزریق قبل از عمل جهت کمک به خارج کردن بهتر سنگ انجام دهید.

Check Mark on LG Velvet قبل از عمل آزمایشات خون کامل از شما انجام می شود.

Check Mark on LG Velvet صبح روز عمل در بیمارستان بستری می شوید و ظهر تحت عمل PCNL قرار می گیرید و فردای روز عمل با خروج سوندها مرخص می شوید.

چگونگی انجام عمل PCNL

بیمار معمولاً یك روز زودتر در بیمارستان بستری می شود. از شب قبل از عمل سوراخ كوچك پوستی (PCNL) ناشتا نگهداشته می شود و برای بیمار سرمهای تزریقی و آنتی بیوتیك تزریقی شروع می شود. برای بیمار سه واحد خون رزرو می گردد.

ابتدا با بیهوشی عمومی یا کمری یک سود باریک حالب در محل سنگ گذاشته می شود و سپس شما در موقعیت دمر یا خوابیده به رو در تخت قرار می گیرید.

IMG_2876[1]

با عکس برداری از کلیه های شما و مشخص شدن سنگ یک سوزن باریک از پوست به داخل کلیه هدایت می شود که با خروج ادرار از آن محل دقیق ورود سوزن را تأیید می نماید.IMG_2916[1]

بدون برش پوستی مسیر ورود سوزن از پوست به کلیه را با گشادکننده های پلاستیکی و فلزی گشاد می کنیم.IMG_0498

با گذاشتن لوله ای به نام آمپلاتز یک تونل پوستی به کلیه ایجاد می شود که از طریق این لوله دوربین مخصوصی را جهت آندوسکوپی و رویت سنگ به کلیه هدایت می شود.

IMG_0527

پس از مشخص کردن سنگ آن را با دستگاه های سنگ شکنی کاملاً خرد و تکه تکه کرده و با پنس خارج می کنیم.

در پایان عمل عکس برداری مجدد جهت بررسی کامل خروج سنگ از کلیه انجام می شود و سپس لوله پوستی را خارج می کنیم و تنها یک بخیه به محل عمل زده می شود.

IMG_0554

روز بعد از عمل PCNL

بعد از عمل pcnl چه کنم؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.

مراقبت های بعد از عمل پی سی ان ال

عوارض احتمالی عمل PCNL

  • خونریزی احتمالی که ممکن است حین عمل و چند روز بعد از عمل اتفاق بیافتد که درصد شیوع آن پایین بوده و با مهارت جراح درصد آن بسیار پایین می شود.
  • آسیب احتمالی به ارگان های مجاور از قبیل آسیب به روده که در کمتر از دو درصد ایجاد و با تشخیص به موقع قابل درمان می باشد.
  • تب بعد از عمل که در بعضی از موارد دیده می شود و با دارو قابل کنترل است.

ویدیو جراحی دکتر کرمی به روش pcnl یا خارج کردن سنگ از تونل پوستی

در صورت داشتن سنگ های کلیه جهت نوبت دهی با شماره تلفن 22642744 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوی

4.1/5 - (48 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر تاجیک چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 941 مشاهده پرسش
    روی پوست آلت زیر کلاهک یک سری سوراخ هایی به وجود اومده که هیچ دردی ندارن ؛ ابتدا پوست کمی چروک میشه بعد کم کم حفره میشه . چند سال پیش چند تا دیدم فکر کردم طبیعیه الان دوباره داره زیاد میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      مهم نيستند
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    با سلام و. خسته نباشید بنده زیر آلتم یک جوش یا تبخال بزرگی در اومده و. الان 3 روزه در اومده و هرروز بزرگتر میشودو به آن دست میزنم درد میکند میخواستم بپرسم این چیه و باید چیکار کنم دکتر؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام رگيل نيست
  • تصویر کاربر زاهدی دوشنبه ۲۱ فروردین ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    پدر من 62 سال سن دارند .حدود ده سال پیش مشکل کلیه داشتند که با نمونه برداری توسط دکتر غروی وتجویز هاشون خوب شدند اما حالا حدود دوسال هست که دچار اختلال در کارکرد کلیه شدند که الان پیش چند دکتر رفتند وکمی بهبود داشتند ولی درمان قطعی نشدند واین بار پیش یک دکتر طب سنتی رفتند که بسیار نا امیدشون کردند که کارشون به دیالیز کشیده میشه .من جواب دوتا از ازمایشات اخیرشون رو براتون میفرستم ممنون میشم شما هم نظرتون رو برام بفرستید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام فقط تحت نظر دكتر نفرولوگ باشيد سنتي عوام فريبي است
  • تصویر کاربر سلام جمعه ۲۷ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام دکتر . نامزدم حدود سه ماهی میشه که پهلوی سمت چپش در میکرد . یه کتر رفتیم گفت دیسکه تا هفته گذشته که همون درد زیاد شد و خون هم تو ادراش بود شب بردیمش بیمارستان دکتره میگفت شاید سنگ کلیه باشه . ما هم سونو دادیم هم ازمایش ادرار اما همه سالم بودن . نمیدونیم چ کنیم . دردش همیشه هست اما نوسان داره کم و زیادش
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر نسرین پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    سلام من در هفته نوزده بارداری سونوگرافی آنومالی انجام دادم که نتیجه اش این بود فولنس خفیف در هر دوکلیه جنین رویت شده قطر قدام به خلف لگنچه در هر دوکلیه ۴میلیمتر در حد بالای طبیعی است.این وضعیت جنین خیلی خطرناکه وممکنه با بالاتر رفتن سن بارداری بهتر بشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      نه فقط بايد از نظر افزايش ان سونوگرافي پيگيري مجدد بكنيد
  • تصویر کاربر حمید یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    با سلام .( در آلمان هستم و امکان وارد کردن شماره موبایل صحیح وجود نداشت*)
    آیا اگر مرد دارای کیست ساده غیر سرطانی درکلیه باشد در صورت عمل جنسی از طریق واژن یا دهان این کیست قابل انتقال است؟ و سوال دوم اینکه این کیست به سایر نقاط چون مثانه انتقال مییابد؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      نه
  • تصویر کاربر مسعود دوشنبه ۱۵ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر در سونوگرافی پدر من در کلیه راست یک کیست ساده پارنشیمال در پل فوقانی و یک کیست 27 میلیمتری در پل تحتانی با حاشیه اکوژن مشکوک به کسیفیکاسیون بود که پیشنهاد به سی تی شد در سی تی اسکن یک چیز جدید نوشته شده بود که:ناحیه ای با دانسیته بیشتر از پارانشیم کلیه با ابعاد 15*13در پل فوقانی کلیه راست که جهت r/oضایعان malignancyسیتی اسکن با پروتکل تری فازیک توصیه میشود قابل ذکر است کراتینین پدرم 2 است و سیتی بدون کنتراست انجام داد ایا خطر ناک است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد ببينم
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۱ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام
    من یه پسر 5 ساله دارم که سه ماه پیش با یه سونوگرافی متوجه شدیم که یک کیست شش سانتی در کلیه چب دارد با مراجعه به جراح و با عمل لاپاراسکوپی اون رو خارج کردن ولی با گذشت سه ماه دوباره یه کیست سه سانتی در همون کلیه دوباره عود کرده و الان نمیدونم چیکار کنم
    لطفا اگه امکان داره منو راهنمایی کنید
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۱ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      مهم نيست
  • تصویر کاربر مرضیه شنبه ۱۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت جناب دکتر
    من خانمی 30 ساله هستم دو سال پیش برای چکاب معمولی آزمایش دادم خون در ادرار + بود.که پزشک عمومی دوباره آزمایش و تکرار کردن و گفتن اگر آزمایش مشکل داشت پیش متخصص داخلی برید که این بار قسمت خون در ادرار Trace بود و پزشک متخصص داخلی سونو کامل از شکم و مثانه و رحم نوشتن که سونو مشکلی نداشت و گفتن نیاز به پیگیری نیست و دارویی هم ننوشتن.الان بعد از دو سال تصمیم به بارداری دارم و با انجام آزمایشات باز نتیجه خون در ادرار + شد که به متخصص اورولوژیست مراجعه کردم سونو رو تکرار کردن نتیجه سونو مثل قبل بود و مشکلی نداشت دکتر داروی آنتی بیوتیک و داروی مربوط به سنگ کلیه نوشتن و مجدد آزمایش و تکرار کردن باز نتیجه Trace شد.دوباره داروها رو تکرار کردن نگرانم جناب دکتر مشکل می تونه چی باشه؟اگر مشکل عفونت هست چرا با خوردن دارو آزمایشات جدید و قبلم تفاوت نکرده اگر راهنماییم کنید ممنون می شم عکس سونو و آزمایشات و ضمیمه کردم.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      اگر سيستوسكوپي طبيعي باشد مشكلي نيست
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۶ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 1059 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر. جناب دکتر در سوال قبلی خودم که خدمتتون ارسال کردم. جنین ما در هفته 19 در کلیه چپ خودش دارای چند کیست بود. با پیگیریهای سونوس سه بعدی دکتر سونوگراف تشخیص بیماری مولتی کیستیک دیسپلازی دادند و کلیه عملکرد ندارد. برای کلیه راست هم گفتند خیلی کارکرد خوبی ندارد. جناب دکتر آیا با این شرایط میشه امید داشت که با تولد نوراد کلیه راستش کار کنه ؟ یا اینکه باید به فکر سقط جنین بود؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      نياز به درمان ندارد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر