جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره عفونت کلیه ها چه می دانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بیماری های کلیه و ترس از نارسا و کم کار شدن کلیه ها نگرانی عمده بیمارانی است که در مطب و بیمارستان به اینجانب مراجعه می کنند. یکی از بیماری های کلیه که ممکن است باعث تخریب کلیه ها و از بین رفتن آنها شود عفونت کلیه یا پیلونفریت می باشد. با کمی تأمل به این نگرانی در می یابیم که این دلواپسی کاملاً به جاست چرا که وقتی گرفتاری های بیمارانی که به علت بیماری های مختلف، کلیه ها یشان را از دست داده اند را در بیمارستان ها و مطب می بینیم به اهمیت بیشتر این نگرانی و لزوم اطلاع رسانی و پیشگیری از بیماری های کلیه و حفظ این قسمت از اعضای بدن که نقش کلیدی در بدن دارند را پی می بریم.

یکی از بیماری های کلیه که ممکن است باعث تخریب کلیه ها و از بین رفتن آنها شود عفونت کلیه یا پیلونفریت می باشد. به علت احتمال بالای آسیب به کلیه ها درمان عفونت ادراری جزء اورژانس های ارولوژی می باشد. با توجه به اهمیت این موضوع به شرح تفضیلی عفونت کلیه می پردازیم.

کلیه

عفونت کلیه چگونه ایجاد می شود؟

علت عفونت کلیه، تهاجم باکتری وارد شده به بدن چه از طریق خون و چه از طریق ادرار می باشد که باکتری با حمله به سلول های کلیه باعث التهاب کلیه ها و تخریب عملکرد آن می گردد.

راه های حمله باکتری به کلیه ها عبارتند از:

  • از راه خون
  • از راه انتشار به ارگان های آلوده از قبیل آبسه و عفونت های دور کلیه
  • از راه ادراری که باکتری از سوراخ مجرای ادرار وارد مجرا و مثانه و سپس به کلیه ها می رسد که این راه شایعترین مسیر درگیری کلیه ها و عفونت است.

خطر عفونت کلیه در این افراد

افرادی که بیشتر در خطر عفونت کلیه از طریق سوراخ مجرای ادراری هستند عبارتند از:

  • خانم ها به علت کوتاه بودن مجرای ادراری و ساختار بدن و نزدیکی سوراخ ادراری به سوراخ واژن و مقعد که هر دو منشاء آلودگی می شود.
  • بچه های دارای برگشت ادراری که در این افراد به علت برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها ادرار عفونی باکتری را به کلیه ها رسانده و باعث عفونت کلیه و آسیب به آن می گردد که امروزه شایعترین علت از کارافتادن کلیه و آسیب کلیه های اطفال، برگشت ادرار از مثانه به کلیه یا ریفلاکس و عفونت کلیه ثانویه به این این برگشت ادراری می باشد.
  • افرادی که مبتلا به عفونت های مقاربتی از قبیل سوزاک ، سیفلیس و ایدز و … می باشند که در این جا به علت آلوده شدن مجرا باکتری آرام آرام به طرف کلیه ها حرکت و با عفونت کلیه آن را درگیر و تخریب می کند.

علائم و نشانه های عفونت کلیه ها چیست؟

کیست ساده کلیه

عفونت کلیه به دو نوع حاد و ناگهانی و مزمن تقسیم می شود.

علائم و نشانه های عفونت حاد کلیه ها عبارتند از:

  • تب بالای ˚39
  • لرز شدید
  • درد پهلو سه علامت عفونت کلیه می باشند

علائم دیگر شامل تغییر رنگ ادرار و کدر شدن آن، بدبوشدن ادرار، تکرر ادراری، سوزش ادرار و خون در ادرار می باشد. در بچه ها و نوزادان علاوه بر علائم فوق بی حالی و عدم شیرخوردن و عدم مکیدن پستان مادر می تواند علائم عفونت کلیه باشد. در سنین پائین و در بچه ها کاهش وزن و عدم رشد بچه ها می تواند نشانه عفونت کلیه باشد.

آیا عوامل زمینه ای و مستعد کننده عفونت ادراری وجود دارد؟

بله وجود دارد. عوامل به شرح زیر است:

  • کاهش قدرت ایمنی بدن در سرطان ها، ایدز و بیماری های مزمن
  • برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها مخصوصاً در اطفال
  • وجود انسداد در مسیر خروجی ادرار از کلیه ها به عنوان مثانه در بزرگی پروستات، تنگی مجرای ادرار ، تنگی لوله حالب در محل اتصال آن به کلیه و مثانه
  • مثانه عصبی که ادرار فرد کامل خارج نمی شود و به صورت ادرار باقیمانده در مثانه می ماند
  • حاملگی در خانم ها از عوامل مستعد کننده عفونت کلیه ها می باشد.

در صورت عفونت کلیه ها چکار باید بکنیم؟

در صورت مشاهده تب و لرز، درد پهلو، سوزش و تکرر ادرار، بدبو شدن و تغییر رنگ ادرار بلافاصله به پزشک کلیه و مجاری ادرار مراجعه نمائید تا با درمان به موقع از آسیب به کلیه هایتان جلوگیری نمائید.

درمان عفونت کلیه

دکتر معالجتان در مراجعه بلافاصله آزمایش و کشت ادرار و خون را درخواست خواهد کرد. مطمئن ترین و بهترین روش درمانی بستری شدن در بیمارستان و تجویز آنتی بیوتیک های تزریقی تا زمان قطع تب و بهبودی علائم می باشد. مصرف مایعات زیاد و تجویز سرم و مسکن و تب بر و استراحت از اقدامات بعدی درمانی است.

  نوشیدن آب برای پیشگیری از عفونت کلیه

توصیه پایانی

  • رعایت بهداشت فردی و جنسی از عوامل بسیار مهم در جلوگیری از عفونت کلیه ها است.
  • در صورت وجود برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها در اطفال حتماً با مراجعه به جراح کلیه و مجاری ادراری و به صورت منظم تحت نظر دکتر خودتان باشید.
  • عوامل زمینه ای از قبیل سنگ های انسدادی کلیه و تنگی های مادرزادی و اکتسابی کلیه را به موقع درمان کنید.
  • چکاب منظم هر 6 ماه کلیه ها و مجاری ادراری را فراموش نکنید.
  • در صورت مشاهده علائم ذکر شده عفونت کلیه سریعاً به پزشک مراجعه نمائید.
  • مصرف مایعات و مخصوصاً هر 2 ساعت یک لیوان آب جهت جلوگیری از عفونت کلیه بسیار کمک کننده است.
  • در صورت عدم تخلیه مثانه و ادرار باقیمانده بالا حتماً زیر نظر پزشک متخصص کلیه آن را درمان کنید.

در پایان هر سوالی داشتید در قسمت پرسش و پاسخ مطرح فرمائید تا بلافاصله جواب را تقدیم نمایم.

آیا عفونت کلیه خطرناک است؟

عفونت کلیه نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد و اگر به‌ درستی درمان نشود، می‌ تواند به طور دائم به کلیه‌ های شما آسیب برساند. ( باکتری‌ ها می‌توانند به جریان خون سرایت کنند و باعث عفونت تهدید کننده برای شما شوند)

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.3/5 - (94 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مسعود یکشنبه ۱۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من کلیه درد دارم رفتم سی تی اسکن گرفتم دکتر گفت باید عمل شی با لیزر .
    نمیشه با اب زیاد و ورزش سنگ بیفته عمل نخاد
    یه ده روزی میشه درد دارم اولین بار هستش اینجوری میشم اولش درد یک ساعت داشتم سه روز بعد یا ذره روز بعد 7 ساعت درد داشتم هر روز دارم الان دیگه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
    2. تصویر کاربر مسعود شنبه ۱۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      فقط همین دادن کاغذ در رابطه با گزارش ندادن
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      ان را بگیرید بفرستید ببینم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۱۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام کودک 8ماه دارم که 3ماه پیش سوزش ادرار داشت بردم سنوگرافی گفتن 5سنگ ریزه داره که یک دارو ساختنی دادن اما بعداز 3ماه سنو نشون داده سنگها بزرگ شدن لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مسعود جمعه ۱۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام یه ده روزی هست کلیه سمت چپ درد دارم دردش شدید هستش نزدیک شش ساعت بعضی موقع ها درد دارم رفتم سی تی اسکن گرفتم دکتر گفت باید عمل شی با لیزر از طریق مجاری ادرار عمل میشی یه ده دقیقه هم بیشتر کار نداره عکس براتون میفرستم با دارو یا طناب زدن اب زیادی خوردن خوب میشم ایا 32 سالمه از بندرعباس ممنون باید چیکار کنم عمل نشم یا باید حتما عمل شم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      گزارش سی تی را بفرستید
  • تصویر کاربر لیلا جمعه ۱۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    با عرض سلام. من به علت درد در کلیه چپ و سنگ 10 میل که در حالب گیر کرده بود به پزشک مراجعه کردم و در تاریخ 25 دی ماه عمل tul انجام دادم و بعد از دو هفته جهت خارج کردن سوند دابل جی مراجعه کردم. ایشون سونوگرافی جدید خواستن و توی سونوگرافی سنگ 11 میل در کلیه نشون داد. پزشکم میگن اینا سنگ ریزه ها هستن که به هم چسبیدن و باید سنگ کوب بشید و بعد وقت خارج کردن سوند رو بذارن. میخواستم بپرسم آیا همچین چیزی طبیعیه و من باید این کارو انجام بدم؟ ضمنا اینکه چطور ممکنه با وجود شکستن سنگ 10 میل حالا بزرگتر هم شده باشه و 11 میل دوباره توی کلیه باشه. با تشکر از پاسخگویی شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      باید بهترین درمان TUL است فیلم سنگ شکنی من در سایتم را ببینیدdrkarami.com
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    در اوایل هفته گذشته رنگ ادارام قهوه ایی شد بعد از مراجعه به پزشک و دادن آزمایش ادرار وجود خون در ادرار مشخص شد و بعد سنوگرافی دادم که در جواب سنگ گرافی کلیه سمت راست دو عدد سنک 5و6 وجود دارد و اندازه کلیه به از حد طبیعی کوچکتر شده و سایز آن هشت شده و چروک هم شده و کلیه سمت چپ بزرگتر شده ولی هیچ مشکلی دیگری ندارد که دکتر سنو گرافی گفته که این حالت کلیه و کوچک شدن آن در طولانی مدت اتفاق افتاده ولی بنده هیچ گونه درد و یا حالت تهوه و یا سر گیجه و یا نشانه دیگری نداشتم و تنها درد در ناحیه کمر نزدیک به پایین تنه را احساس می‌کردم
    سوالم این است که آیا کلیه سمت راست از کار افتاده و یا اینکه با جراحی می‌شود ترمیم شود؟ ویا اینکه نیاز به دیالیز هست؟ ویا اینکه بدنم با یک کلیه هم می‌تواند به کار خود ادامه؟
    آیا کلیه کوچک شده قادر به دفع سنگ میباشد؟ لطفا تشخیص خود را بصورت واضح بفرمایید ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      تنها مصرف مایعات هر ۲ساعت یک لیوان اب کافی است
  • تصویر کاربر ماریادارایی چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    ورم کلیه نوزاد دوماهه که عکسvcuG گرفتیم گفتن برگشت ادرارنداره ودرکل توعکسش هیچ مشکلی نبود،تااینکه اسکن هسته ای انجام دادیم وگفت کلیه راست انسدادداره upj,وسونوکلیه ولگنچه وسونوی spine روهم انجام دادیم ضخامت پارانشیم کلیه راست 56بودوقطرلگنچه28ولی مثانه وسونوی spine مشکلی نداشت ودرکل مشکل دیگه ای توسونونبود،ازتون خواهشمندم که پاسخ سوالموبدین خیلی نگران کوچولوم هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      این باید عمل شود
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    باسلام
    پسرم جراحی تنگی لوله حالب داشت که پس از 6هفته استنت داخل لوله حالب توسط پزشک معالج خارج گردید. که پس از چند ساعت فرزندم دچار تب و درد شدشد در ناحیه پهلو گردید که به بیمارستان مراجعه کردم و پس از آزمایش ادارا و سونوگرافی مشخص شد کلیه اش عفونت کرده و در بیمارستان بستری و تحت معالجه با آنتی بیوتیک قرار گرفت در روز بعد که سونوگرافی انجام شد در کلیه " ضایعه خطی اکوژن بطول 19 میلی متر و قطر 2 میلی متر در محل اتصال حالب به لگنچه" دیده شد که یک روز بعد به "17میلی متر طول و 2 میل قطر" تغییر یافت که اعلام شد میتواند بخاطر باند فیبروز ناشی از اقدام درمانی کلیه باشد. همچنین دو ناحیه اکوژن با سایز 2*3 میلی متر در uvj دو طرف مشهود بود که گفتند میتواند ناشی از تزریق جهت درمان باشد. میخواستم بدانم این موارد طبیعی هست؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام بهترین کار انجام یک عکس رنگی IVP است
  • تصویر کاربر محمدرضا چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام- بعد از ماه مبارک رمضان، کمی سنگینی در کلیه چپم احساس میکردم عرقیجات سنکل، خارشتر و خارخاسک میخوردم و جون سنگ کلیه ام اسید اوریکی است خرد شده و میامد. لازم بذکر است که هفتگی سه روز تمرین در حد قهرمانی دارم. بعد از مسابقات مهر ماه تمرین سنگین نداشتم و کمی تمرینات تخصصی کم شد. تا پریشب که درد در قسمت مثانه احساس کردم و دیروز بعد از کلی درد شب هنگام سنگ تقریبا قرمز رنگ حدود 5-7 میلی متری دفع کردم. میخواستم بصورت اورژانسی خدمت برسم سنگ را نشان بدم و به آزمایشگاه ببرم و جواب بگیرم. لطفا مساعدت فرمائید. با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۰۰
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 788 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.من یه پسر جوان 22 ساله هستم که کلیه سمت چپ من اکتوپیک و داخل لگن هم هست. یه مقدار هم اتروفی و کوچکتره . اتساع خفیف لگنچه هم دارم تو همین کلیه. از طرفی دو سال پیش تنگی گردن مثانه هم داشتم که با سیستوسکوپی عمل کردن و بهتر شدم .چند ماه پیش سنگ کلیه و سنگ حالب تو همون کلیه سمت چپ ایجاد شده بود که پیش چند تا پزشک اورولوژی رفتم و گفتن که باید جراحی باز بشه و عمل کردم و سنگ ها رو در آوردن.الان کراتین خون هم معمولا 14 هست . مشکل من الان اینه که همیشه ادرارم زرد رنگ و همیشه هم سوزش ادرار دارم و همیشه هم باید زود برم دستشویی.قبلا دو ساعت یه بار باید میرفتم و شب ها اصلا نمیتونستم بخوابم اما بعد اون عمل تنگی گردن مثانه بهتر شدم و هر 4 ساعت یا 5 ساعت میرم دستشویی اما باز هم اذیت میشم و نمیتونم زیاد بخوابم و وقتی صبح بیدار میشم باید حتما برم دستشویی ( نهایتا 7 ساعت میتونم بخوابم )
    ازمایش هم دادم چندین بار و عفونت ادراری ندارم.
    مشکل دیگه ام اینه که همیشه برای ادرار باید یه مقدار زور هم بزنم.
    صبح ها هم وقتی بیدار میشم و میرم دستشویی ادرارم کم میاد و یه ساعت بعدش دوباره میرم دستشویی کامل تخلیه میشه.
    مشکلاتم زیاده و سردرگم هستم که چیکار باید بکنم. لطفاً هر راهنمایی و راه حلی که برای حل مشکلات من وجود داره بهم بگین که انجام بدم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      اگر تنگي داريد بايد دوباره سيستوسكوپي مجدد كنيد
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 618 مشاهده پرسش
    بررسی جواب آزمایش اسپرم و عکس رنگی مجاری اداری
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      شك به تنگي مجرا است وبايد سيستوسكوپي كنيد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
    2. تصویر کاربر محمد جمعه ۲۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      متخصص رادیولوژی گفته مشکلی نیست
      دررابطه با آزمایش اسپرم چی وضعیتی داره
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      ازمایش اسپرم قابل قبول است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر