جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برای بی اختیاری ادرار به چه دکتری مراجعه کنیم؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

اگر شما مبتلا به انواع بی اختیاری ادراری هستید و بدون اختیار خودتان را خیس می کنید حتماً مطلب زیر را بخوانید تا با انواع آن و روشهای درمانی جدید آشنا شوید چرا که امروزه بسیاری از آنها بدون جراحی و با سادگی با مصرف دارو قابل درمان هستند.

تعریف بی اختیاری ادراری

از نظر پزشکی به هر گونه دفع غیرارادی ادراری که بسته به شدت آن می تواند با یک سرفه و عطسه و یا به صورت حمله ناگهانی که حتی فرد بدون انیکه خود را به دستشوئی برساند لباس خود را خیس می کند، اتفاق می افتد.

دکتر کرمی در فیلم زیر به طور مختصر بی اختیاری ادراری را توضیح می دهند.

علائم و نشانه های بی اختیاری ادراری

بسته به شدت بی اختیاری و نوع آن علائم و نشانه های فرق می کنند که به شرح تک تک آنها می پردازیم.

1- بی اختیاری استرسی

این نوع بی اختیاری اغلب در خانم های میانسال با زایمان های متعدد دیده می شود. علت اصلی آن افتادگی کف لگن و شل شدن دریچه نگه دارنده ادرار در مثانه است که باعث می شود با سرفه و عطسه، با صدای بالا و حرکات ورزشی ، دفع غیرخودی ادراری اتفاق می افتد. اگر شما مبتلا به درجاتی از بی اختیاری استرسی هستید حتماً به دکتر ارولوژی مراجعه نمائید. دکتر معالج شما بسته به شدت بی اختیاری دستورات زیر زا به شما توصیه خواهد کرد.

الف: تمرین تقویت عضلات: در این حالت به شما گفته می شود که عضلات باسن خود را منقبض کرده و چند ثانیه نگه دارید و ول کنید و این کار را در طور روز چندین بار تکرار نمائید.

ب: توصیه های داروئی: شامل داروهایی که باعث قوی شدن عضله دریچه مثانه می شود.  هر دو روش داروئی و ورزشی با تقویت و سفت کردن دریچه مثانه به کنترل ادرار شما کمک خواهد کرد.

ث: توصیه های مهم دیگر: کاهش وزن ومخصوصاً حدف چربی های شکمی و همچنین درمان سرفه های مزمن نیز با مکانیسم کاهش فشار شکمی به کنترل ادرار شما کمک خواهد کرد.

تکرر ادراری

2- بی اختیاری اورژانسی

در حالت بی اختیاری اورژانسی شما به صورت ناگهانی دفع ادرار پیدا خواهید کرد که ممکن است با سوزش نیز همراه باشد و متعاقب آن بدون اینکه خود را به دستشوئی برسانید لباس زیر خود را خیس خواهید کرد. عللی که باعث بی اختیاری ادراری اورژانسی می شوند عبارتند از: سکته های مغزی، بیماری M.S، پارکینسون و عفونت های حاد ادراری و در زمانی که هیچ کدام از علل فوق عامل بی اختیاری اورژانسی نباشد به آن مثانه بیش فعال گفته می شود.

3- بی اختیاری لبریزی

دو  عامل باعث بی اختیاری لبریزی می شوند:

◾ آسیب اعصاب به موتور مثانه: که اغلب در دیابت کنترل نشده، آسیب نخاعی بعد از جراحی های وسیع لگن مثل سرطان روده بزرگ اتفاق می افتد که مثانه قادر به احساس پرشدگی و پمپاژ ادرار نمی باشد و لذا ادرار در داخل مثانه جمع شده و به صورت لبریز سرازیر می شود و بی اختیاری ایجاد می کند.

◾ دومین علت بی اختیاری لبریزی تنگی های مزمن مجرا و بزرگی پروستات درمان نشده می باشد که باعث می شوند خروجی مثانه بسته می شود و ادرار در داخل مثانه جمع شده و بی اختیاری لبریزی ایجاد می کند. درمان این نوع بی اختیاری لبریزی اغلب زدن سوند توسط خود بیمار می باشد که به آن سونداژ متناوب می گویند به این معنی که به علت عدم توانائی پمپاژ مثانه برای تخیه ادرار بیمار را آموزش می دهیم که روزی 4-5 بار مثانه خود را با سوند تخلیه نماید  چرا که ادرار باقیمانده در مثانه اگر تخلیه نشود باعث نارسائی و از کارافتادگی کله های بیمار می گردد.

درمان این نوع بی اختیاری اورژانسی اغلب استفاده از داروهای شل کننده عضلات مثانه و کنترل انقاباضات خودبخودی مثانه می باشد که اغلب با داروهای جدید موجود در بازار مشکل بیمار حل می شود. در مواردی که به درمان دارودی جواب نمی دهند و مثانه سرکش می شود تزریق بوتاکس داخل مثانه و یا بزرگ کردن مثانه با استفاده از قسمتی از روده کوچک که به آن سیستوپلاستی می گویند حجم مثانه را بزرگ می کنیم و مشکل بیمار حل می گردد.

مثانه عصبی

4- بی اختیاری ادراری واقعی

در این نوع بیماری دریچه نگاه دارنده ادرار در مثانه به علت جراحی و یا آسیب نخاعی کاملاً از کارافتاده است و در این حالت مثانه همیشه باز است و ادرار را نگاه نمی دارد و فرد همیشه خیس می باشد. درمان این حالت گذاشتن دریچه مصنوعی در روی مثانه است که بسیار پر هزینه می باشد.

یادتان باشد بی اختیاری ادراری یک نشانه است نه بیماری. اگر مبتلا به بی اختیاری ادراری هستید مراجعه به دکتر را به تأخیر نیندازید چون در اغلب موارد با درمان داروئی قابل کنترل است.

چه عواملی باعث تشدید بی اختیاری ادرار می شوند و یا باعث بی اختیاری ادراری موقت می گردند؟

بله، بی اختیاری ادراری می تواند به صورت اتفاقی و موقتی با موارد زیر دیده شود:

  • مصرف الکل
  • خوردن مایعات زیاد شبانه
  • قهوه و نسکافه شبانه
  • داروهای فشار خون که پر ادراری می آورند
  • عفونت های ادراری حاد
  • یبوست که با حذف آنها بی اختیاری موقتی بلافاصله قطع می گردد
  • حاملگی

چرا بی اختیاری ادراری را باید سریعاً درمان کنیم؟

بی اختیاری ادراری توام با عوارض زیر می باشد:

✔️ تحریک مزمن پوست توسط ادرار که باعث زخم محل می شود

✔️ عفونت ادراری: بی اختیاری باعث افزایش عفونت ادرار می شود

✔️ بی اختیاری باعث افت کیفیت زندگی فرد شده و از نظر روحی و روانی افسرده کننده است چون فرد به خاطر آن از ورزش، مقاربت جنسی، بودن در اجتماعات و مسافرت دوری می گزیند و دچار افسردگی می شود.

چه اقداماتی برای تشخیص و درمان بی اختیاری ادراری شما ضروری است؟

باید آزمایش خون و ادرار، سونوگرافی از نظر ادرار باقیمانده انجام دهید. قطعی ترین و طلائی ترین وسیله تشخیص انواع بی اختیاری های ادراری تست ارودینامیک یا نوار مثانه است. در بعضی موارد سیستوسکوپی نیز کمک کننده خواهد بود.

آیا همه بیماران مبتلا به بی اختیاری نیاز به جراحی دارند؟

خوشبختانه با پیشرفت در تکنولوژی اغلب بیماران نیاز به جراحی ندارند. درمان بی اختیاری ادراری بر اساس نوع بی اختیاری می باشد.

درمان زگیل تناسلی در زنان

درمان بی اختیاری ادراری

1-بی اختیاری استرسی: اغلب با داروهای تقویت کننده دریچه مثانه و تمرین منقبض کردن روزانه کف عضلات لگن بیمار را کنترل می کنیم. اگر جواب نداد باید با عمل جراحی، گردن مثانه بالا کشیده شود.

2- درمان بی اختیاری اورژانسی: اغلب داروئی می باشد. در مواردی که جواب ندهد تزریق بوتاکس و بزرگ کردن مثانه با روده کوچک یا سیستوپلاستی می باشد.

3-درمان بی اختیاری لبریزی: سونداژ متناوب توسط فرد بهترین درمان می باشد که به بیمار آموزش می دهیم روزی 5-4 بار خودش با سوند مثانه را تخلیه کند.

4-بی اختیاری واقعی: چون دریچه کاملاً خراب و نارسا است بهترین درمان کاشتن دریچه مصنوعی برای مثانه می باشد.

در خاتمه امیدوارم مطالب ذکر شده باعث افزایش اطلاعات پزشکی شما بیننده عزیز سایت شده و قدمی مؤثر در راستای شعار پیشگیری بهتر از درمان است برداشته باشم.

بی اختیاری ادرار بعد از سوند

بیماران ممکن است بلافاصله پس از برداشتن کاتتر دچار مشکلات بی اختیاری شوند. بسته به مدت زمانی که کاتتر در محل بوده است، ممکن است این مشکل طی چند روز برطرف شود یا بیشتر طول بکشد.

برای بی اختیاری ادرار به چه دکتری مراجعه کنیم؟

معمولا اشخاصی که مشکل بی اختیاری ادراری دارند به پزشک متخصص در اختلالات مجاری ادراری (اورولوژیست) و یا به متخصص زنان با آموزش ویژه در زمینه مشکلات مثانه و عملکرد ادرار مراجعه می کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4/5 - (16 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۱۸ فروردین ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با سلام .پسرم ده ساله است و بیضه هایش در بالا قرار دارد دوبار سونوگرافی کرده و نتیجه ان اینکه بیضه چپ به صورت اکتوپیک در قسمت دیستال کانال اینگو ینال چپ قرار دارد و هر دو بیصه دترای حدودی صاف و اکتوپترن طبیعی است .بیضه ها رشد نکرده چکار باید کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ فروردین ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد معاينه كنم
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۱ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    با سلام آیا خود ارضایی طولانی مدت سبب تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار میشود ؟ درمانش چیست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۱ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      نه
  • تصویر کاربر سیامک پنجشنبه ۸ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 1381 مشاهده پرسش
    سلام ایا امکان پیوند پوست بر الت آسیب دیده مرد وجود دارد.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      نه
  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۲۲ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    با توجه به اینکه گفتید کمبود وقت دارید از پرسیدن سوالات دیگه صرفه نظر میکنم فقط میخواستم بدونم ایا ازمایش اسپرم برای من خوب هست یا نه ونشانه های منی چیست ازمایش اسپرم برا این گفتم که من مدت هاست که این حس کم شدن توان حرکت الت ومایع منی رو تو خودم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      بله بدهید
  • تصویر کاربر هدی یکشنبه ۱۵ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید.
    چندروزپیش ازتون پرسیدم که بعدازدفع ادرارچندقطره خون بصورت چکه ازمجاری ادرارم خارج میشه.شماگفتین برین سونووازمایش انجام بدین.امروزسونووآزمایش انجام دادم دکترهایه بیمارستان سیناتهران بهم گفتن داخل ادرارت خون دیده نشده.مامتوجه بیماریت نشدیم یکشنبه نوبت اتاق عمل دادن بهم که ازطریق دستگاه لیزری واردمثانه بشن.به نظرتون برم اتاق عمل یانه پیش یه دکتردیگه برم.میتونم پیش خودتون بیام ازاسترس دارم دیوونه میشم.من25سالمه متاهلم بچه هم ندارم.به نظرتون چیکارکنم؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      سیستوسکوبی خوب است
  • تصویر کاربر گل شنبه ۳۰ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام مدت پنج سال است که خود ارضایی دارم برای رفع عوارض و ترک باید چه کنم
    2- ایا عوارض ایجاد شده بر طرف می شود بنده هم اکنون شانزده ساله هستم و از یازده سالگی اسمنا می کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      با رقطع بهتر میشوید
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    در طول هفته میانگین وقتی شب ها میخوابم 3 بار ادرار میکنم در خواب،بچه که بودم دستشویی زیاد میرفتم ولی وقتی با پدرم رفتم آزمایش ادرار بدم،ادرارم خیلی کم خارج شد یا نشد،اگر قبل خواب آب بخورم نمیتونم بخوابم،احتمال ادرارمم در فردا صبح خیلی بالا است،با وجود اینکه قبل خواب دستشویی میروم،حتی وقتی دستشویی میرم و خودمو خالی میکنم ولی باز هم وقتی میام بیرون انگار مقداری از ادرارم مونده،ولی وقتی میرم دوباره دستشویی،ادرارم نمیاد،مشکلم چیست،باید چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      09351142080 نوار عصب مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۳ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    باسلام ۲۴سن دارم اقا هستم ,تکرر ادرار دارم بصورتی ک موقع دفع,ادرار کمتری دفع میشود.و تخلیه بصورت کامل هم نمیشود کشت ادرار ارودینامیک رفتم حجم مثانه ۳۰۰میلی بود بعد رو نوار تداخل خطی داشت یعنی کاملا تخلیه نمیشد و فشار مثانه ۱۱میلی بر ثانیه بود بعد یوروناسین ۵داد اثر نکرد بعد باز مراجعه کردم گفتم من ی زمانی خود ارضایی میکردم شدید الانم دستشوییم شاید بخاطر اونه بعد کف پامم فشار میومد بخاطر عصب نمیدونم ولی حجم ادرار به ۲۵ccمیرسید کف پام فشار میومد بعد قرص اسنترا داد عصاب خوب شد فشار کف پام بعد دیدم خوب نشدم باز رفتم سیستوسکپی نوشت گفت مثانت کوچیکه یوروناسین ده داد استفاده نکردم ولی فکر نکنم کوچیک باشه چون من بچگیا خیلی حجم ادرار موقع تخلیه زیاد بود بعد الان استفاده میکنم کمتر مراجعه میکنم وقتی ام میرم خیلی خیلی ادرارم کمه بعد احتباس ادراری میاره دیشب کلیه چپم درد میکرد چون فکر کنم برگشت پذیری داشت چون ی مدت نمیخوردم ب کلیه هیچی نمیشد ن سنگی دارم ن چیزی کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      02122642744
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      نوار مثانه بگیرید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حمید یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام دکتر حسن کرمی.من جوان ی 22 ساله هستم من موقع ادرار بافشار دادن برای بیرون امدن ادرار است همچنین وقتی ادرار تمام میشود بلند که میشوم چن دقیقه بعد قطره قطره ادرارممرسی از سایتتون میاید زیاد به دستشویی میروم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      نوار مثانه 09351142080
  • تصویر کاربر بختیار سه شنبه ۱۳ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    volume 5.2 liquifaction15 PH8s sperm count94m progressive motility75 non progressive motility15 non motility10 normal morphology80 WBC1-2 RBC0-1
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      حرکت کم است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر