لاپاراسکوپی چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروز شعار عالم جراحی انجام عملهای بزرگ از طریق شکاف های کوچک می باشد.در این راستا عملهای لاپاراسکوپی روز به روز جایگاه خاص خود را پیدا می کنند. لاپاراسکوپی چیست؟ لاپاراسکوپی نوعی روش جراحی است که به جراح این امکان را می دهد تا بدون نیاز به ایجاد برش های بزرگ در پوست، به داخل شکم (شکم) و لگن دسترسی پیدا کند.

در عمل لاپاراسکوپی با عبور لوله های باریکی به نام تروکار و عبور وسایلهای جراحی از قبیل نور، دروبین، پنس و قیچی تمام مراحل عمل در درون شکم و بدون برش بدرستی و با بزرگنمایی محل عمل در تلویزیون انجام می شود.

روش انجام لاپاراسکوپی چگونه است؟

ابتدا با بیهوشی عمومی یا نخاعی بسته به نوع جراحی، استفاده از سوزن مخصوص یا تروکار که ابتدا در ناحیه ناف وارد شکم می شود گاز را وارد حفره شکمی می کنیم و سپس با عبور دوربین به داخل شکم و بزرگنمائی چند برابر آن در تلویزیون لوله های تروکار بعدی بسته به نوع عمل و محل عمل گذاشته می شود و با عبور وسایل جراحی مخصوص لاپاراسکوپی از قبیل قیچی، کوتر، پنس و غیره تمام مراحل عمل جراحی به روش بسته انجام می شود.

طول عمل لاپاراسکوپی چقدر است؟

بسته به نوع عمل و مهارت جراح زمان عمل از چند دقیقه برای عمل‌های تشخیصی مانند: بیضه پایین نیامده – کیست و واریکوسل تا 3-5 ساعت برای عملهای بزرگ مثل جراحی سرطان پروستات و تومورهای بیضه متغیر است.

لاپاراسکوپی

عوارض عمل جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

مثل تمام عملهای جراحی، لاپاراسکوپی نیز عوارض خودش را دارد که اغلب ناچیز و قابل کنترل هستند از جمله:

  • عفونت محل تروکارها
  • آسیب به احشاء مجاور از قبیل روده – کبد – طحال که بسیار ناچیز و با درصد پایین همراه هستند.
  • خونریزی از رگهای بزرگ و تبدیل به عمل جراحی باز که با افزایش مهارت جراح از درصد آن کاسته می شود.

حسن عمل لاپاراسکوپی به عمل جراحی باز چیست؟

در روش لاپاراسکوپی عمل های جراحی بدون شکاف بزرگ پوستی تنها با چند بخیه در محل ورودی لوله های تروکار انجام می شود. زیبائی پوست، درد کمتر و بستری کمتر در بیمارستان و برگشتن سریع به کار و روزمره های زندگی از محاسن لاپاراسکوپی نسبت به عمل جراحی باز می باشند.

درصد موفقیت های عمل لاپاراسکوپی چقدر است؟

با افزایش مهارت جراح و گذراندن دوره تکمیلی آموزش لاپاراسکوپی اغلب عملها با درصد بالا و معادل عملهای جراحی باز انجام می شود.

چه عملهایی در رشته ارولوژی یا جراحی کلیه و مجاری ادراری با لاپاراسکوپی انجام می شود؟

امروزه بیش از 90درصد عملهای جراحی ناحیه لگن و شکم با لاپاراسکوپی قابل انجام است که در ارولوژی شامل: براشتن کلیه های سرطانی- برداشتن کلیه هایی که خاموش هستند

  • رفع محل تنگی حالب و کلیه ها که یکی از شایعترین ناهنجاریهای در کلیه ها می باشند
  • خارج کردن سنگهای بزرگ حالب
  • کاشتن مجدد حالبها به مثانه
  • برداشتن غده سرطانی پروستات
  • عمل جراحی واریکوسل که شایعترین علت ناباروری مردان است.
  • کیستهای بزرگ کلیه
  •  عمل جراحی RPLND که برای درمان سرطان بیضه انجام می شود.

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی نفرکتومی (برداشتن کلیه ها)

در این روش کلیه های سرطانی وغیر سرطانی که کار نمی کنند بدون شکاف بزرگ، درد پهلو و برداشتن دنده ها که خود باعث افزایش درد پهلو و گهگاهی فتق محل عمل می شود، کلیه را از شکاف باریک و کوچک خارج می کنیم. به علت شکاف کوچک محل عمل پس از عمل جراحی بیمار درد کمتری نسبت به عمل جراحی باز داشته و سریعتر از بیمارستان مرخص گردیده و به کار خود بر می گردد.

بخیه های محل عمل 3-5 روز بعد خارج می شود و به بیمار توصیه می شود در صورت داشتن هر گونه مشکلی با محل جراحی تیم پزشکی در ارتباط باشد. همچنین لازم به ذکر است که کلیه های سرطانی در مراحل شورع و پائین سرطان با روش لاپاراسکوپی کاملاً قابل درمان بوده و در بسیاری از مواقع فقط قسمت سرطانی برداشته می شود و نیاز به برداشتن کل کلیه ها نیست. در کلیه های خاموش که باعث فشار خون و عفونت های ادراری می گردند با این روش بدون شکاف بزرگ خارج می شوند.

لاپاراسکوپیک پیلوپلاستی

تنگی محل حالب به لگنچه (UPJ) که اغلب مادرزادی بوده و در جنس مذکر و در طرف چپ اتفاق می افتد جزء بیماریهای بسیار شایع در ارولوژی می باشد که حتی در سونوگرافی دوران جنینی قابل کشف می باشد. بسته به شدت تنگی و یک طرفه یا دوطرفه بودن آن و همچنین زمان تشخیص به علت انسداد مادرزادی موجود فعالیت کلیه به درجاتی تحت تأثیر قرار گرفته و خراب می شوند.

علامتهای UPJ یا تنگی محل انسداد حالب به لگنچه ممکن است با درد پهلو، عفونت های ادراری، وجود خون در ادرار یا به صورت اتفاقی کشف می شوند و با توجه به اهمیت فوق به والدین توصیه می گردد در سنین پائین حتماً حداقل یکبار سونوگرافی از بچه ها را انجام دهند. هر چه شدت انسداد بیشتر و زمان تشخیص دیرتر باشد آسیب به کلیه ها بیشتر و غیر قابل برگشت خواهد بود.

برای بررسی بیشتر UPJO و تصمیم به عمل جراحی یا پیگیری آن از سونوگرافی، IVP و DTPA اسکن استفاده می شود. روشهای مختلفی برای درمان UPJO وجود دارد که از آن جمله به عمل جراحی باز، اندوپیلوتومی از بالا و پائین و گشاد کردن با بالون می توان اشاره کرد.

در حال حاضر 2 روش عمل جراحی باز و لاپاراسکوپی بالاترین درصد موفقیت را دارد. حسن عمل لاپاراسکوپی جلوگیری از برش بزرگ روی پهلوها، درد کمتر و بهبودی سریع تر می باشد. تمام تکنیکهای عمل جراحی باز برای UPJO به روش لاپاراسکوپی قابل انجام می باشد.

در روش لاپاراسکوپی محل تنگی حالب به لگنچه قطع شده و برداشته می شود و قسمت گشاد حالب به لگنچه پیوند داده شده و با نخ ظریف ویکریل 4صفر دوخته می شود و یک عدد سوند دابل جی در حالب و کلیه ها قرار داده شده و 4 هفته بعد به صورت سرپایی خارج می شود.

ویدیو جراحی لاپاراسکوپی

 

درصد موفقیت عمل لاپاسکوپیک پیلوپلاستی

بسته به طول تنگی و سابقه جراح فرق می کند در مراکز جراحی مجهز تر و جراحان با سابقه عملهای زیاد لاپاراسکوپی درصد موفقیت بالای 90درصد باشد.

چه کارهایی برای پی گیری و ارزیابی موفقیت عمل ضروری است؟

بهترین وسیله برای ارزیابی درصد موفقیت و باز شدن محل انسداد انجام ایزوتوپ اسکن از نوع DTPA با تزریق لازیکس است که در صورت تخلیه کلیه عمل جراحی موفقیت آمیز بوده است.

 

لاپاراسکوپی_1

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

4.7/5 - (37 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عباد جمعه ۱۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام وسپاسگزار ازوقت گرانبهایی را که برای بیماران اختصاص میدهد جناب دکتر بیش از دوسال است که تکرر ادرار دارم تمام آزمایشهای خون وادرا نرمال میباشد ام ار ای از قده هیپو فیزانجام دادم سا لم بوده سونوگرافی از کلیه انجام دادم سالم بوده پروستاتم 1/12 بوده آزمایش سرطان منفی بوده پزشکان محترم دونوع دارو برای من در نظر گرفتن یکی سولیفاسین سوکسینات ودز مکس که هر کدام از این داروها را استفاده میکنم جواب میگیرم وخوب میشم ولی بدنم مقداری پوف میکند طورری که عصرها کفش برام تنگ میشود وروی پشت پاهایم سوزش دارد ،درضمن هرموقع بدون استفاده از هر داروئی وقتی مجبور بودم مدتی ادرارم را نگهدارم همین اتفاق برام پیش می امد وبدنم مقداری پوف میکرد مشابه حال که اخیرا خوردن دارو راشروع کردم ،خواهشمندم مرا راهنمایی بفرمائید از لطف شما بسیار سپاسگزارم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      داروي موثر ولي عارضه هم دارد دوزش را كم كنيد
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۹ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    بعد از عمل یک طرف ظرف چند ماه هر دو طرف دچار واریکوسل دردناک شده علت چیست عمل دوباره توصیه میشود وزنه برداری میتواند علت باشد فعالیت جنسی میتواند علت باشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۹ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      وزنه برداري علت نيست ولي تشديد ميكند
  • تصویر کاربر هانا سه شنبه ۱۳ تیر ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام همسر بنده 4 ساله که واریکوسل دارند. میزان هورمون FSH ایشان 1.3 است که از مینینمم رنج نرمال آن آزمایشگاه پایین تر بوده (1.4-12). من دو سوال دارم:
    1- آیا این نشان دهنده این است که ایشان نابارور شده؟
    2-آیا این کم بودن FSH به واریکوسل مربوط می شود؟

    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ تیر ۹۶( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر جلال جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام بنده جواب آزمایش اسپرمم رو گرفتم (براتون پیوست شده) و ظاهرا تعداد و حرکت اسپرم ها خوب هست اما فقط 20 درصد اسپرم ها فرم و شکل خوبی دارند و 80 درصدشون مشکل دارند خصوصا در قسمت سر و گردن. آیا مشکل خاصی وجود داره؟ آیا بطور طبیعی میتونم بچه دار بشم یا باید برم پیش دکتر؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام قابل قبول است
  • تصویر کاربر زهراحسنی شنبه ۲۰ خرداد ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    کلیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ خرداد ۹۶( 7 سال پیش)
      سنگريزه ها درمانش مصرف اب است
  • تصویر کاربر سجاد شنبه ۱۳ خرداد ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    با سلام من تير ٩5 واريكوسل درجه ٢ جراحي كردم به روش جراحي باز،از اون تاريخ مشكلي نداشتم بجز اينكه گاهي راه رفتن زياد باعث درد ماهيچه ي زير شكمم ميشد نه بار سنگين بلند كردن نه ورزش سنگين الان بعد حدود يك سال احساس ميكنم كه وريد هاي كيسه بيضه سمت چپم قابل لمس شده و احساس ميكنم بيماريم عود كرده،آيا ممكنه يك ساله بيماريم عود كرده باشه؟اگه عود كرده باشه و مجبور بشم دوباره جراحي كنم چطور ميشه جلوگيري كرد كه اين عود هي اتفاق نيافته؟
    1. تصویر کاربر سجاد پنجشنبه ۱۱ خرداد ۹۶( 7 سال پیش)
      آيا ممكنه گشادي عروق مربوط به قبل باشه و باقي مونده باشه بعد از عمل؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ خرداد ۹۶( 7 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر بابک یکشنبه ۷ خرداد ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز اینجانب بعد از چند نوبت آزمایش متوجه کراتین بالا در خون شدم ۱.۵۶mg/dlالبته سایر موارد از جمله اوره اسید یوریک سدیم پتاسیم پروتین البومین و تست آنالیز ادرار همه در محدوده نرمال هست همچنین سدیم پروتین و کراتین ادرار تصادفی در محدوده نرمال آزمایشگاه اما بالا هستند برای کنترل کراتین بالا چه راهی دارم؟ با کمال تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ خرداد ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام مراجعه به دكتر نفرولوگ
  • تصویر کاربر امیرحسین سه شنبه ۵ اردیبهشت ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر من 19سال سن دارم علاقه زیادی به بدنسازی دارم 2ماه بدنسازی می روم می خوام به طور حرفه ای دنبال کنم بیضه سمت راستم تا 5سالگی بالا بود پایین اوردم بیضه سمت چپ واریکوسل گرید 2 دارد وزن60 قد 173. 1سال پیش سونوگرافی رفتم اندازه وریدها 2.6میلیمترو2.9میلیمترقبل و بعد والساوا اندازه گیری شد الان ازمایش دادم اندازه وریدها3میلیمترو3.3میلیمتر قبل و بعد والساوا اندازه گیری شد لطفا راهنمایی.کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ اردیبهشت ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام مشكلي نداريد ميتوانيد
  • تصویر کاربر علیرضا شنبه ۲۶ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    با سلام بنده پسری 30 ساله هستم و مجرد عمل واریکوسل در سال 88 انجام دادم جدیداً آزمایش اسپرم دادم که به شرح زیر است: تعداد اسپرم 70 میلیون تحرک پذیری 36 درصد شکل اسپرم های نرمال 17 درصد قرص ویتامین E روزی یک عدد قرص اوومید 5 شبی نصف مصرف می کنم برای تقویت شکل و تحرک پذیری اسپرم چه دارویی مصرف کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام اگر مجردي دستكاري نكنيد
  • تصویر کاربر سجادمرادی پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت جناب دکتر کرمی عزیزوتبریک سال نو من حدود یک سال است در روی بیضه خارش ایجادشد وبعد ازآن چند دانه قرمز رنگ گیلاسی شد وحدود یک ماه پیش رفتم دکتر پوست گفتم چیزی نیس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام اينها مهم نبستند زگيل نيست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر