جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مخمر آبجو و سنگ کلیه

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بسیاری از بیمارانی که از ناراحتی‌های کلیوی به خصوص سنگ کلیه مزمن رنج‌ می‌برند، به مصرف بی رویه آبجو‌ می‌پردازند زیرا آن‌ها معتقدند که این نوع نوشیدنی می‌تواند در دفع سنگ کلیه به آن‌ها کمک کند! اما آیا واقعا درمان سنگ کلیه با آبجو حقیقت دارد؟

با خوردن آبجو یا هر نوع نوشیدنی الکلی دیگری، دفع ادرار بیش از حد نرمال شده چرا که مایعات سبب افزایش میزان ادرار می‌شود و اگر شما سنگی به اندازه 4 الی 8 میلی متر داشته باشید، دفع می‌شود. لازم به ذکر است که سایر مایعات نیز مثل آب می‌توانند عملکرد مشابهی با نوشیدنی‌های الکلی داشته باشند.

آیا واقعا آبجو به دفع سنگ کلیه کمک می کند؟

برخی از مطالعات نشان داده است که نوشیدن آبجو به طور متعادل (نه به طور افراطی) می‌تواند از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کند. دلیل این نظریات نامشخص است اما شاید بتوان ادرار آور بودن آبجو را در این قضیه دخیل دانست. به هر حال ادرار می‌تواند به دفع سنگ‌های کوچک کلیه پیش از بزرگ شدن کمک کند.

دقت کنید که استفاده از این نوشیدنی برای پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه توصیه نمی‌شود!

فواید آبجو

اگر جوشانده جو به طور متعادل مصرف شود فوایدی دارد و برخی آن را با نام اکسیر سلامتی‌ می‌خوانند که بعضی از این موارد عبارتند از:

  • کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی
  • کمک به عملکرد روده و تسکین دردهای روده
  • کاهش سطح کلسترول
  • تنظیم قند خون
  • ضد تب و لرز
  • ضد سرفه
  • کمک به حفظ سلامت کلیه
مخمر جو و سنگ کلیه

آبجو چگونه سنگ کلیه را خرد می کند؟

مطالعات نشان می‌دهد که استفاده متعادل از آبجو (جوشانه جو) می‌تواند سنگ کلیه موجود را حل کرده و از بین ببرد و از ایجاد سنگ و بروز سایر مشکلات کلیوی جلوگیری کند. استفاده از ترکیبات ادرار آور طبیعی یا مصنوعی می‌تواند به تسریع فرایند دفع سنگ کلیه کمک کند.

  • ترکیبات طبیعی آبجو با ایجاد تکرر ادرار در بیماران، به مثانه فشار آورده و به دفع سموم بدن و همچنین دفع سنگ کلیه کمک می‌کنند.
  • این ترکیبات به تنظیم سطح pH خون‌ می‌پردازند و خاصیت قلیایی به آن می‌بخشند. بنابراین همین عامل سبب پیشگیری از سنگ کلیه و بیماری‌های مختلف در مجرای ادراری می‌شود.
  • ویتامین B6 و منیزیم موجود در جو به تجزیه توده‌های سمی اگزالات کلسیم (علت اصلی سنگ کلیه) کمک‌ می‌کند.
  • فیبر موجود در جو، مقدار کلسیم دفع شده توسط بدن را از طریق ادرار کاهش‌ می‌دهد و به سلامت کلیه‌ها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید : برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم؟

مقدار مصرف نوشیدنی های الکی برای دفع سنگ کلیه

شاید تعریف افراد مختلف برای مصرف متعادل آبجو کمی متفاوت باشد! بنابراین این مسئله حائز اهمیت است که واقعا مقدار متعادل آبجو و شراب برای سنگ کلیه چقدر است؟

اگرچه این نوشیدنی به ادرارآوری کمک می‌کند، اما بهترین گزینه برای استفاده نیست! در واقع آبجو سبب کم آبی بدن شما شده و نمی‌تواند آب از دست رفته را جبران کند و همین عامل باعث می‌شود که سنگ بسیار سخت‌تر دفع شود!

مضرات مصرف بی رویه آبجو برای کلیه

بسیاری از افراد معتقدند که آبجو به کاهش سنگ کلیه کمک می‌کند. اما بر خلاف تصور این دسته از افراد، در یک نظرسنجی مشخص شد که نوشیدن بیش از حد آبجو‌ می‌تواند احتمال خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد و همچنین می‌تواند مقدار اگزالات و اورات را در ادرار زیاد کند که همین مورد نیز می‌تواند سبب تشکیل سنگ کلیه شود.

 دقت داشته باشید که بر اساس تحقیقات صورت گرفته، افرادی که از سنگ کلیه رنج‌ می‌برند باید از مصرف بی رویه آبجو خودداری کنند! زیرا در صورت مصرف طولانی مدت، آبجو‌ می‌تواند میزان اسیدهای موجود در ادرار را افزایش دهد و در نتیجه احتمال تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهد.

همچنین ممکن است این نوشیدنی که حاوی محرک‌های قوی ترشح اسید معده است، سبب رفلاکس معده شده و در نهایت با سوزش معده همراه شود. بنابراین توجه داشته باشید کهمصرف بی رویه آبجو نمی تواند به شما کمک کند تا از شر سنگ کلیه خلاص شوید و این دیدگاه کاملا اشتباه است!

خلاصه

در آخر لازم به ذکر است که نوشیدن آبجو به میزان متعادل می‌تواند برای شما ​​در صورت ابتلا به سنگ کلیه مفید باشد. با این حال، نوشیدن بیش از حد آبجو، ضررها و عوارض خاص خود را دارد و همانطور که پیش‌تر هم گفته شد، ممکن است سبب کاهش آب بدن و همچنین ایجاد سنگ کلیه شود.

پروفسور حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

4.1/5 - (136 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعیده دوشنبه ۲۳ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام روز بخیر .مامانم حدود دوهفته پیش برای درمان دردهای کمر به دکتر مراجعه کردند که دکتر بهشون دارو دارد که ضد درد بودن بعد حدود 9روز از مصرف داروها در ادرار خون مشاهده شد که به پزشک مراجعه کردیم و آزمایش و سونوگرافی دادن .در سونو گرافی کلیه رایت قسمت تحتانی سنگ 1و2میل تشخیص داده شد و گفتن کریستال های اداری هستن .مامانم دیابت هم دارن .همون روز اول فکر میکردن شبیه به پریودی هستش .الان روز چهارمه خونریزی ندارن دیگه ولی دیروز و امروز فقط یکبار اونم هر حد یک قطره خون دیدن .سوالم اینه اگر سنگ بوده باشه تا چند روز ممکنه خون بیاد و الان که این خون کم شده نیاز به ارلوژیست هست یا نه.ممنون میشم پاسخ سوالمو بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۳ آبان ۱( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام سنگ و کریستال در این سایز اهمیتی ندارد مایعات فراوان بخورند . ازمایش ادرار یک ماه دیگر تکرار شود
  • تصویر کاربر عاطفه یکشنبه ۳۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 402 مشاهده پرسش
    سلام من درهفته ی ۲۱ بارداری هستم و وجود ۴ تا سنگ در کلیه م و یه سنگ در حالب شدیدا منو ناراحت کرده و دچار درد شدید هستم نظرتون در مورد سنگ شکنی با شرایط بارداریم چی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سنگ حالب اگر باعث اتساع کلیه شده باشه نیاز به سنگ شکنی داره
  • تصویر کاربر Ari سه شنبه ۲۲ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    درود دکتر بنده چند ماه قبل ۳تا زگیل تناسلی کوچک داشتم که با دارویی که از طرف پزشک داروخونه استفاده کردم که اون دارو گمون کنم اسید بود و بعد از استفاده سطح پوست رو سوخت زگیل ها بر طرف شدن اما الان بعد حدود ۳ ماه در قسمت دیگه ای از دستگاه تناسلی بدنم چند تا زگیل دیگه شروع ب رشد کردن لطفا باتوجه به اینکه ساکن شهرستان هستم و دسترسی به روش ها درمان مثل کرایو و لیزر و ...دسترسی ندارم برای درمان راهنماییم کنید . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ تیر ۰( 2 سال پیش)
      در مورد زگیل وقتی فرد مبتلا بشه ممکنه بدن بتونه مقابله کنه و ویروس از بدن پاک بشه ، ممکنه در بدن بمونه و عود کنه. بهترین درمان کرایو است. تیغ زدن و لیزر باعث پخش آن می شود. در مورد واکسن ، قبل از ابتلا به زگیل ، در خانم ها موثر است بعد از ابتلا اثر ندارد. در خانم ها باید پس از ابتلا سالانه پاپ اسمیر انجام شود از جهت خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم
  • تصویر کاربر نادیه جمعه ۱۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده دوباره که با لیزر عمل کردم به خاطر وجود سنگ یه بار سال 10/4/94 بار دوم هم 97/7/21 عمل شدم . هرچی دارو مصرف کردم نتیجه نداد دوباره عمل کردم . حالا سنگ دفعه دوم دادم آزمایش نمیدونم چکار کنم که دوباره سنگ تشکیل نشه . جواب آزمایش اینه :
    source of calculi :urinary tract
    pieces of calculi: 6pcs
    color: brown
    20 % chemical analysis : uric acid
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      نوع سنگ اسید اوریکی است۱-هر۲ساعت یک ایوان اب. بخورید برای تجویز دارو ضد سنگ سازی۰۲۱۷۱۰۶۲۳۰۰ ۰۲۱۷۱۰۶۲۴۰۰ مراجعه نمایید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر