جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان تبخال تناسلی چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

ممکن است در اطراف ناحیه تناسلی خود احساس خارش یا گزگز داشته باشید. تبخال تناسلی، معمولاً با تاول‌های دردناک و کوچکی همراه است که ظاهر می‌شوند و زخم‌هایی ایجاد می‌کنند که ترشح یا خونریزی می‌کنند. بیشتر افراد در عرض چند هفته پس از ابتلا به ویروس تبخال تناسلی، از شخص دیگری متوجه علائم می شوند. اولین باری که این اتفاق می افتد، ممکن است تب، سردرد یا سایر احساسات شبیه آنفولانزا نیز داشته باشید. برخی از افراد علائم کمی دارند یا هیچ علائمی ندارند.

تبخال تناسلی چیست؟

بسیاری از مجامع بهداشتی روی بیماری های مقاربتی جنسی از قبیل ایدز و هپاتیت متمرکز می‌شوند، در حالی که بیماری تب خال تناسلی، یکی دیگر از بیمارهای مقاربتی جنسی شایع از نوع ویروسی است؛ که روز به روز بر شمار مبتلایان به آن (که اغلب هم اقشار جوان جامعه هستند) افزوده می‌شود. دکتر حسین کرمی فوق تخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید: شاید بی‌ توجهی مجامع بهداشتی نسبت به این بیماری، کشنده نبودن آن است.

اما تب خال تناسلی فقط یک تب خال ساده نیست زیرا بیماری با عودهای مکرر، تا آخر عمر گریبان فرد را می‌گیرد و واقعا کیفیت زندگی بیمار را بر هم می‌ زند. تبخال تناسلی مردان و زنان، دومین بیماری شایع منتقله از طریق جنسی است که در صورت ابتلا به آن باید تا آخر عمر با آن مدارا و زندگی کنید چون درمان قطعی ندارد و تنها راه، مبتلا نشدن با آن است. بنابراین با دادن اطلاعاتی کامل در این خصوص می‌توان جلوی انتشار ویروس از انسانی به انسان دیگر را گرفت.

تبخال تناسلی در افراد

تبخال تناسلی چیست؟

علت ایجاد کننده تبخال تناسلی، ویروس هرپس یا تبخال می باشد. دو نوع ویروس تبخال وجود دارد. نوع 1 که اغلب باعث ایجاد تبخال در لب ها می گردد و نوع 2 که اغلب باعث ایجاد تبخال در ناحیه تناسلی در آلت مردان و زنان، و پوست ناحیه تناسلی اطراف می گردد.

هر دو ویروس مسری بوده و از فردی به فرد دیگر انتقال می یابند. ویروس تبخال دهانی از طریق تماس لب ها، و ویروس تبخال تناسلی از طریق مقاربت جنسی انتقال می یابند.  

علائم و نشانه های ابتلا به تبخال تناسلی کدامند؟

بعد از 2 روز تا 2 هفته بعد از تماس با فرد آلوده به تبخال تناسلی فرد احساس درد و سوزش و خارش و قرمزی شدید ناحیه تناسلی می کند و تدریجاً تاول های پوستی و گروهی به شکل زیر در ناحیه ایجاد می شوند که بسیار دردناک هستند و فرد ممکن است مبتلا به تب، درد عضلات و بیحالی شدید گردد.

در حدود دو سوم افراد مبتلا به هرپس تناسلی (تبخال تناسلی)علائمی را تجربه نکرده و یا علائمی خفیفی را تجربه می کنند که با دیگر عوارض پوستی اشتباه گرفته می شوند. در مواردی که علائم وجود ندارند، هرپس تناسلی باز هم قابل انتقال است. پزشکان ما، جهت کسب اطلاعات در ارتباط با وضعیت خود انجام هر دو آزمایش هرپس نوع 1 و 2 را به بیماران توصیه می کنند.

 

علائم هرپس تناسلی در مردان

هرپس تناسلی در بیشتر موارد بدون هیچ علائمی می باشد ولی می تواند در بعضی موارد علائم زیر را داشته باشد که عبارتند از:

اصولاً اولین حمله ویروس بسیار آزاردهنده می باشد. بعد از چند روز تاول ها کنده شده و مایعات سفید رنگی خارج می شود ولی محل هنوز شدیداً دردناک و 4 هفته طول می کشد تا زخم ها بهبودی حاصل کنند. در این مرحله بیماری شدیداً واگیر دار بوده و هر گونه تماس جنسی باعث آلودگی طرف مقابل نیز خواهد شد. هرپس سیمپلکس و سرطان یعنی چه؟ آیا هرپس باعث سرطان می شود؟

از مشخصات این بیماری عود زودهنگام آن است و ممکن است در طول سال تا 8 بار دوباره عود کند و لذا فرد آلوده همیشه با آن درگیر بوده و باعث اختلالات روحی و روانی و کم حوصلگی فرد می گردد. وارد شدن کوچکترین استرس از قبیل تب، عادت ماهانه خانم ها، استرس های حاد، بالارفتن قند خون، کاهش سیستم ایمنی بدن باعث عود بیشتر و شدیدتر شدن بیماری خواهد شد. 

بیماری هرپس

راه های تشخیص تبخال تناسلی مردان

پزشک معاینه ای جسمانی انجام داده و به دنبال زخم ها خواهد گشت. او می تواند مایعی را از تاول ها بدست آورده، آن را کشت داده و از نظر وجود هرپس آن را ارزیابی کند. آزمایش های خون و دیگر آزمایش ها نیز می توانند بر روی مایع گرفته شده از تاول انجام شوند. همچنین می تواند از طریق موارد زیر نیز بیماری را تشخیص دهد که عبارتند از:

عوارض تبخال تناسلی

درمان های تبخال تناسلی کدامند؟

در صورتی که فرد تصور می کند به تبخال تناسلی ابتلا یافته است باید هر چه زودتر با پزشک ملاقات کند. تشخیص تبخال تناسلی در هنگامی که زخم ها وجود دارند آسان تر است. در این صورت فرد می تواند درمان را زودتر آغاز کرده و احتمالا درد کمتری را در ارتباط با عفونت تجربه کند. هرپس تناسلی ( زگیل تناسلی) هیچ درمانی ندارد اما دارو ها می توانند به آن کمک کنند.

آسیکلوویر

درمان تبخال تناسلی با آنتی بیوتیک

کپسول آسایکلوویر400 را می توان به صورت روزانه برای درمان تبخال تناسلی استفاده کرد. این کپسول، باید به محض احساس هر گونه حس مور مور، سوزش یا خارش مصرف شوند.

درمان تبخال تناسلی با پماد

 داروی آسیکلوویر به صورت پماد موجود است و در مراحل اولیه یا در هنگام عود علائم بر روی زخم ها قرار داده می شود.

پیشگیری از ابتلا به تبخال تناسلی

چند توصیه برای تبخال تناسلی

آگاه باشد تبخال تناسلی درمان قطعی ندارد و جهت مدارا با آن:

قرص ویسول

سوالات رایج درباره ی تبخال تناسلی

در ادامه سوالات رایج درباره ی تبخال تناسلی را برای شما آورده ایم.

آیا این بیماری عود کننده است؟

تب خال تناسلی با درمان یا بدون درمان فروکش می‌ کند. اما خاموشی علائم بیماری، به معنای درمان نیست چون ویروس همچنان داخل بدن باقیمانده وتحت شرایطی فعالیت خود را از سر می‌گیرد. شرایط مطلوب برای از سر گیری فعالیت ویروس، تضعیف سیستم ایمنی مانند سرماخوردگی، وارد شدن استرس به فرد حامل ویروس تب خال، شروع عادت ماهیانه در خانمها و هرگونه تغییر در وضعیت روحی وجسمی است. عود ممکن است با همان شدت یا خفیف‌تر باشد. عود بیماری ممکن است به ۸ بار درسال هم برسد.

افراد آلوده به ویروس برای جلوگیری از عود چه باید بکنند؟

این افراد باید تحت درمان نگهدارنده قرار گیرند. یعنی داروهای ضد ویروس با دوز کم و به طور مداوم مصرف شوند. تنها خبر خوش بیماری تب خال تناسلی این است که هیچ وقت به سرطان تبدیل نمی‌ شود.

چرا این ویروس در جوان ها زیاد شده است؟

ویروس تب خال تناسلی در افرادی که بی‌بندوباری جنسی دارند (آمارها نشان می‌دهد تعداد جوانان مبتلا به ویروس تب خال تناسلی، به شدت در حال افزایش است) بیشتر مشاهده می‌ شود . به طور خلاصه همه کسانی که بی‌ بند و باری جنسی دارند، به یکی از بیماریهای منتقله از راه جنسی مبتلا هستند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

اما هدف ما اطلاع رسانی بیشتر به جوانان است، چون اطلاع و ترس از بیماری حتما محدودیتی در رفتارهای پرخطر ( مقاربتی) جوانان ایجاد می‌‌ کند. استفاده از کاندوم خطر آلودگی به ویروس را کم می‌کند، ولی آن را از بین نمی‌برد چون ضایعات در ناحیه تناسلی پخش هستند.

4.3/5 - (92 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ابراهیم چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر از حدود سه سال پیش متوجه وجود این زائده های ریز شدم. جدیدا گفتم شاید زگیل باشند. حدود دو ماه و نیم از محلول پدوفیلیکس موضعی استفاده کردم دو هفته است که قطع کردم مصرفشو کلا در تمام این مدت از اول تا الان تغییر خاصی ندیدم حتی پس از استفاده از محلول ضد زگیل
    دکتر تشخیص شما چی هست؟ آیا نیاز به درمان داردیا خیر ؟ ممنونم اگر جواب بدید خیلی نگرانم کردن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      این زگیل نیست نگران نباشید
  • تصویر کاربر کیان سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سه روز پیش این جوش ها در پایین آلت تناسلی ظاهر شدند
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      داروی آسیکلوویر ۴۰۰ میلیگرم هر ۸ ساعت برای ۷ تا ۱۰ روز همراه با مایعات فراوان استفاده کنید
  • تصویر کاربر مهرداد جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر حدود پنج ماه پیش این تاولها در قسمت مثانه کنار آلتم درومد رفتم دکتر پوست از نزدیک معاینه کرد گفت چیز خاصی نیس و جای نگرانی نداره اینا تبخال تناسلی نیستند،به دو تا دکتر غیر مرتبط هم گفتم گفت تبخال نیس و بعد از گذشت این پنج ماه هیچ عودی هم خوشبختانه نداشتم
    من ازشون عکس گرفتم و از اونجایی که بازم شک‌داشتم برای یه مورد دیگه چند روز پیش به دکتر پوست رفتم واین عکسارو هم نشون دادم گفت تبخاله حالا موندم واقعا خیلی نگرانم در ضمن آزمایش خونم گرفتم ولی هنوز نیومده،عکسا رو برا شما میفرستم لطفا نظرتونو بگین،با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      4-سلام،زگيل است و بهترين درمان كرايو ميباشد فيلم من در سايتم را ببينيد جهت ويزيت ودرمان ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ تماس بگيريد
  • تصویر کاربر عماد جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر یک ماهی هست دور حلقه آلتم تاول های سفید بوجود اومده و زیر حلقه آلت خشکی زده. هیچ گونه درد و خارش و تب و مشکلی نداشتم. روزای اول به دکتر مراجعه کردم فقط قرص سفکسیم داد 5 روز استفاده کردم تاثیر نداشت و خودم پماد و قرص آسیکلوور استفاده کردم و بی فایده بود لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر عماد سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر متاهل هستم و رابطه فقط با کاندوم دارم و توجه کردم بعد از رابطه با کاندوم کمی بزرگتر میشوند و باز به حالت قبل برمیگردند والبته خشکی ها بیشتر شده اند لطفا راهنمایی کنید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
    3. تصویر کاربر عماد جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بنده اهواز هستم متاسفانه امکان آمدن به تهران ندارم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      به دکتر اورولوژی نزدیک خودتون مراجعه کنید،حتما نیاز به معاینه هست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر Ali دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر میخواستم بدونم درمان من چیه عکس فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      عکسش رو بفرستید
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 702 مشاهده پرسش
    سلام
    روی کلاهک آلتم یک چیزی شبیه جوش سرسیاه دیده میشه
    البته از خیلی وقت پیش هست
    ولی الان احساس میکنم یکم بزرگتر شده
    درد خاصی نداره مگه اینکه فشارش بدم یا بانخن بهش دست بزنم یکم حالت درد ناشی از حساس بودن داره
    باید چیکار کنم دکتر؟ عکس هم نیاز هست بفرستم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام عکسش را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر متین سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 416 مشاهده پرسش
    سلام
    بر روی کلاهک آلت تناسلی من دو تا لکه کوچک قرمز متمایل به سیاه از دیروز بوجود آمده اند.
    رابطه جنسی داشتم و خود ارضایی هم میکنم
    میخواستم بدونم لکه های کوچک به اندازه قطر جوش های کوچک بدون برجستگی و بدون خارش و بدون درد چه دلیلی دارد ؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      اغلب حساسیتی هست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      شستشوی رزوانه با شامپو بچه و استفاده از کالامین دی هر 8 ساعت
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر شیما پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من چندین ماهه که این ضایعه ها رو دو طرف کشاله رانم مشاهده کردم و طی چند ماه تغییراتش به این صورت بوده
    از ابتدا سوزش و قرمزی نداشت اما بعد چند ماه برای مدتی سوزش و درد شدید داشت ولی الان نداره
    میخواستم بدونم ایا تبخال هست و راه درمان چیه
    ممنون ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      مشکوک به مولوسکوم است مراجعه کنید از نزدیک معاینه کنم در صورت تایید کرایو کنم
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر من تبخال تناسلی زدم مطمعا هستم پیش دکتر رفتم یه سری قرص و پماد داد استفاده کردم رفت ولی جاش موند بعد از ۲ماه چند وقت پیش رابطه جنسی داشتم و الان دوباره تبخال زدم میخواستم ببینم برای درمان چی استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      داروی آسیکلوویر ۴۰۰ میلیگرم هر ۸ ساعت برای ۷ تا ۱۰ روز همراه با مایعات فراوان استفاده کنید
  • تصویر کاربر Ali دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    روی بدنه آلت دونه های ریز سفید بدون درد و خارش.تا الان اینطور نشده بودم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      حساسیتی هست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      پماد کالامین دی هر ۸ ساعت استفاده کنید و شستشوی روزانه با شامپو بچه داشته باشید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر