جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان تبخال تناسلی چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

ممکن است در اطراف ناحیه تناسلی خود احساس خارش یا گزگز داشته باشید. تبخال تناسلی، معمولاً با تاول‌های دردناک و کوچکی همراه است که ظاهر می‌شوند و زخم‌هایی ایجاد می‌کنند که ترشح یا خونریزی می‌کنند. بیشتر افراد در عرض چند هفته پس از ابتلا به ویروس تبخال تناسلی، از شخص دیگری متوجه علائم می شوند. اولین باری که این اتفاق می افتد، ممکن است تب، سردرد یا سایر احساسات شبیه آنفولانزا نیز داشته باشید. برخی از افراد علائم کمی دارند یا هیچ علائمی ندارند.

تبخال تناسلی چیست؟

بسیاری از مجامع بهداشتی روی بیماری های مقاربتی جنسی از قبیل ایدز و هپاتیت متمرکز می‌شوند، در حالی که بیماری تب خال تناسلی، یکی دیگر از بیمارهای مقاربتی جنسی شایع از نوع ویروسی است؛ که روز به روز بر شمار مبتلایان به آن (که اغلب هم اقشار جوان جامعه هستند) افزوده می‌شود. دکتر حسین کرمی فوق تخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید: شاید بی‌ توجهی مجامع بهداشتی نسبت به این بیماری، کشنده نبودن آن است.

اما تب خال تناسلی فقط یک تب خال ساده نیست زیرا بیماری با عودهای مکرر، تا آخر عمر گریبان فرد را می‌گیرد و واقعا کیفیت زندگی بیمار را بر هم می‌ زند. تبخال تناسلی مردان و زنان، دومین بیماری شایع منتقله از طریق جنسی است که در صورت ابتلا به آن باید تا آخر عمر با آن مدارا و زندگی کنید چون درمان قطعی ندارد و تنها راه، مبتلا نشدن با آن است. بنابراین با دادن اطلاعاتی کامل در این خصوص می‌توان جلوی انتشار ویروس از انسانی به انسان دیگر را گرفت.

تبخال تناسلی در افراد

تبخال تناسلی چیست؟

علت ایجاد کننده تبخال تناسلی، ویروس هرپس یا تبخال می باشد. دو نوع ویروس تبخال وجود دارد. نوع 1 که اغلب باعث ایجاد تبخال در لب ها می گردد و نوع 2 که اغلب باعث ایجاد تبخال در ناحیه تناسلی در آلت مردان و زنان، و پوست ناحیه تناسلی اطراف می گردد.

هر دو ویروس مسری بوده و از فردی به فرد دیگر انتقال می یابند. ویروس تبخال دهانی از طریق تماس لب ها، و ویروس تبخال تناسلی از طریق مقاربت جنسی انتقال می یابند.  

علائم و نشانه های ابتلا به تبخال تناسلی کدامند؟

بعد از 2 روز تا 2 هفته بعد از تماس با فرد آلوده به تبخال تناسلی فرد احساس درد و سوزش و خارش و قرمزی شدید ناحیه تناسلی می کند و تدریجاً تاول های پوستی و گروهی به شکل زیر در ناحیه ایجاد می شوند که بسیار دردناک هستند و فرد ممکن است مبتلا به تب، درد عضلات و بیحالی شدید گردد.

در حدود دو سوم افراد مبتلا به هرپس تناسلی (تبخال تناسلی)علائمی را تجربه نکرده و یا علائمی خفیفی را تجربه می کنند که با دیگر عوارض پوستی اشتباه گرفته می شوند. در مواردی که علائم وجود ندارند، هرپس تناسلی باز هم قابل انتقال است. پزشکان ما، جهت کسب اطلاعات در ارتباط با وضعیت خود انجام هر دو آزمایش هرپس نوع 1 و 2 را به بیماران توصیه می کنند.

 

علائم هرپس تناسلی در مردان

هرپس تناسلی در بیشتر موارد بدون هیچ علائمی می باشد ولی می تواند در بعضی موارد علائم زیر را داشته باشد که عبارتند از:

اصولاً اولین حمله ویروس بسیار آزاردهنده می باشد. بعد از چند روز تاول ها کنده شده و مایعات سفید رنگی خارج می شود ولی محل هنوز شدیداً دردناک و 4 هفته طول می کشد تا زخم ها بهبودی حاصل کنند. در این مرحله بیماری شدیداً واگیر دار بوده و هر گونه تماس جنسی باعث آلودگی طرف مقابل نیز خواهد شد. هرپس سیمپلکس و سرطان یعنی چه؟ آیا هرپس باعث سرطان می شود؟

از مشخصات این بیماری عود زودهنگام آن است و ممکن است در طول سال تا 8 بار دوباره عود کند و لذا فرد آلوده همیشه با آن درگیر بوده و باعث اختلالات روحی و روانی و کم حوصلگی فرد می گردد. وارد شدن کوچکترین استرس از قبیل تب، عادت ماهانه خانم ها، استرس های حاد، بالارفتن قند خون، کاهش سیستم ایمنی بدن باعث عود بیشتر و شدیدتر شدن بیماری خواهد شد. 

بیماری هرپس

راه های تشخیص تبخال تناسلی مردان

پزشک معاینه ای جسمانی انجام داده و به دنبال زخم ها خواهد گشت. او می تواند مایعی را از تاول ها بدست آورده، آن را کشت داده و از نظر وجود هرپس آن را ارزیابی کند. آزمایش های خون و دیگر آزمایش ها نیز می توانند بر روی مایع گرفته شده از تاول انجام شوند. همچنین می تواند از طریق موارد زیر نیز بیماری را تشخیص دهد که عبارتند از:

عوارض تبخال تناسلی

درمان های تبخال تناسلی کدامند؟

در صورتی که فرد تصور می کند به تبخال تناسلی ابتلا یافته است باید هر چه زودتر با پزشک ملاقات کند. تشخیص تبخال تناسلی در هنگامی که زخم ها وجود دارند آسان تر است. در این صورت فرد می تواند درمان را زودتر آغاز کرده و احتمالا درد کمتری را در ارتباط با عفونت تجربه کند. هرپس تناسلی ( زگیل تناسلی) هیچ درمانی ندارد اما دارو ها می توانند به آن کمک کنند.

آسیکلوویر

درمان تبخال تناسلی با آنتی بیوتیک

کپسول آسایکلوویر400 را می توان به صورت روزانه برای درمان تبخال تناسلی استفاده کرد. این کپسول، باید به محض احساس هر گونه حس مور مور، سوزش یا خارش مصرف شوند.

درمان تبخال تناسلی با پماد

 داروی آسیکلوویر به صورت پماد موجود است و در مراحل اولیه یا در هنگام عود علائم بر روی زخم ها قرار داده می شود.

پیشگیری از ابتلا به تبخال تناسلی

چند توصیه برای تبخال تناسلی

آگاه باشد تبخال تناسلی درمان قطعی ندارد و جهت مدارا با آن:

قرص ویسول

سوالات رایج درباره ی تبخال تناسلی

در ادامه سوالات رایج درباره ی تبخال تناسلی را برای شما آورده ایم.

آیا این بیماری عود کننده است؟

تب خال تناسلی با درمان یا بدون درمان فروکش می‌ کند. اما خاموشی علائم بیماری، به معنای درمان نیست چون ویروس همچنان داخل بدن باقیمانده وتحت شرایطی فعالیت خود را از سر می‌گیرد. شرایط مطلوب برای از سر گیری فعالیت ویروس، تضعیف سیستم ایمنی مانند سرماخوردگی، وارد شدن استرس به فرد حامل ویروس تب خال، شروع عادت ماهیانه در خانمها و هرگونه تغییر در وضعیت روحی وجسمی است. عود ممکن است با همان شدت یا خفیف‌تر باشد. عود بیماری ممکن است به ۸ بار درسال هم برسد.

افراد آلوده به ویروس برای جلوگیری از عود چه باید بکنند؟

این افراد باید تحت درمان نگهدارنده قرار گیرند. یعنی داروهای ضد ویروس با دوز کم و به طور مداوم مصرف شوند. تنها خبر خوش بیماری تب خال تناسلی این است که هیچ وقت به سرطان تبدیل نمی‌ شود.

چرا این ویروس در جوان ها زیاد شده است؟

ویروس تب خال تناسلی در افرادی که بی‌بندوباری جنسی دارند (آمارها نشان می‌دهد تعداد جوانان مبتلا به ویروس تب خال تناسلی، به شدت در حال افزایش است) بیشتر مشاهده می‌ شود . به طور خلاصه همه کسانی که بی‌ بند و باری جنسی دارند، به یکی از بیماریهای منتقله از راه جنسی مبتلا هستند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

اما هدف ما اطلاع رسانی بیشتر به جوانان است، چون اطلاع و ترس از بیماری حتما محدودیتی در رفتارهای پرخطر ( مقاربتی) جوانان ایجاد می‌‌ کند. استفاده از کاندوم خطر آلودگی به ویروس را کم می‌کند، ولی آن را از بین نمی‌برد چون ضایعات در ناحیه تناسلی پخش هستند.

4.3/5 - (92 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سهند شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من از یک ماه پیش روی تنه و اطراف التم جوش های رشد کردن میخواستم بدونم اینا زگیل هستن یا اگه نه چی هستن و درمانش چی می‌تونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام عکس باز نمیشود لطفا مجددا عکس را ارسال کنید تا بررسی کنم و پاسخ دهم
  • تصویر کاربر Amirreza سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1421 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید از زیر سر آلت تناسلی من چن تا جوش شبیه تبخال بوجود اومده در حالی که من مجردم و تا حالا رابطه جنسی نداشتم اما خودارضایی زیاد کردم لطفا راهنمایی کنید ممنون⁦❤️⁩
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام مشکلی نیست
  • تصویر کاربر مهسا دوشنبه ۲۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    من مدت دو سال است روی باسنم هر چند وقت یک بار تاولهایی میزند. الان با وجودی که به مدت سه ماه روزانه قرص والاکسیوویر 500 مصرف کردم ولی باز این تاولها میزنه ، حتی مدتی قرص آلوکسویر روزی 40 هزار مصرف کردم ولی بعد یک هفته باز تبخال زد
    میخواهم بدانم چرا زمان عودش تبخال با وجودی که قرص مصرف میکنم عقب نمیفتد گاهی اوقات این تبخال روی کمرم هم میزند ولی هر چند ماه یکبار ولی روی باسنم به فاصله زمانی کم میزند خواستم ببینم ممکنه این تبخال نباشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام عکس باز نمیشود لطفا مجددا عکس را ارسال کنید تا بررسی کنم و پاسخ دهم
  • تصویر کاربر پریما پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام دکتر روز بخیر می تونم ازتون کمک بگیرم این دوست من در خارج از ایران زندگی میکنه و مدتی است که ضایعاتی روی پوست خود مشاهده می کند می تونید راهنمایی بفرمایید چیکار کنه - رابطه سکسی مشکل دار هم نداشته
    و تلفن بنده 09123112845
    اجازه بدهید تلفنی هم صحبت می کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      کپسول سفالکسین هر ۶ ساعت استفاده کنه
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با عرض سلام دکتر من چند وقت هست که داخل کشاله رانم برجستگی هایی مثل جوش ولی سفت به وجود امده الانم چند تا روی بیضه و خوده الت امده ولی همونجوری مونه نه بزرگ میشه نه کوچک نه تاول میزنه شدیدن سوزش و خارش هم داره وقتی دست زده میشه یا لباس میخوره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام زگیل یا تبخال نمی باشد ، با متخصص پوست مشورت کنید
  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر یک هفته پیش سرآلتم درد شدیدی گرفت و به دکتر مراجعه کردم بهم قرص فنازومکس و پماد تریامسینولون ان ان رو داد و یک قرص دیگه که اسمشو نمیدونم ولی هر ۲۴ ساعت باید مصرف میکردم با دوتا لیوان آب ....بعد از ۵ روز روی آلت تناسلیم و بخشی از ران پام تاولهای ریزی زده که باعث نگرانیم شده ....میشه لطفا راهنماییم کنید ...ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      از قرص آسیکلوویر ۴۰۰ هر ۸ ساعت یک هفته استفاده کنید همراه با مایعات فراوان، اگر پاسخ نداد با متخصص پوست مشورت کنید
  • تصویر کاربر م.ا دوشنبه ۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    با سلام
    حدود ده روز قبل با خانومی رابطه جنسی داشتم ولی با کاندوم، عکس پیوست را برای شما ارسال کردم شما فرمودید شباهتی به تبخال تناسلی ندارد. حالا سوال من این است پس دلیل این زخم ها چیست؟
    ممنونم از شما
    1. تصویر کاربر م.ا یکشنبه ۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      عکس ضمیمه است
    2. تصویر کاربر م.ا دوشنبه ۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر لطفاً جواب بدید ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      آمپول سفتریاکسون ۲۵۰ میلیگرم عضلانی یک بار . آزیترومایسین ۲ تا ۵۰۰ میلیگرم با هم خورده شود. داکسی سیکلین ۱۰۰ هر ۱۲ ساعت یک هفته. اگر با اینها خوب نشد با متخصص پوست مشورت کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حدیث دوشنبه ۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام میخاستم ببینم این عکسی فرستادم واستون تبخال تناسلی هست؟ چقدر طول میکشه خوب بشه؟ پماد زینک و aciclovir دکتر واسم نوشته و چرک خشک کن, خوبه؟؟ میشه جواب بدید ممنون
    1. تصویر کاربر حدیث دوشنبه ۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      و قرص اسیکلوویر
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      از داروها استفاده گنید اگر بهتر نشد با متخصص پوست مشورت کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر م.ا شنبه ۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام و درود
    سنم بیست و هشت سال و پسر هستم، حدوداً ده روز قبل با خانومی رابطه جنسی داشتم و از کاندوم هم استفاده کردم. دو روز بعد میشه گفت تعدادی تاول قسمت پایین التم دیدم که نه درد دارم و نه خارش، لطفاً با مشاهده عکس کمکم کنید، خیلی نگرانم و سوال اصلیم این چهار مورد است: 1. آیا تبخال است؟ 2. اگر بخوام متاهل بشم به همسرم منتقل میکنم یا خیر 3. آیا با آزمایشات اولیه برای ازدواج این موضوع مشخص میشه برای همه؟؟ 4. با چه آزمایشی میتوان قطعا گفت بیماری چی هست؟ ، سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر م.ا جمعه ۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      لطفاً پاسخ بدید قربان
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      عکس بفرستید
    3. تصویر کاربر م.ا شنبه ۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      عکس ضمیمه است
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      به تبخال شباهت ندارد ، از پناد موپیروسین و قرص آزیترومایسین استفاده کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر کامیار شنبه ۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام خسته نابشید بنده ۳ سال اه زیگیل داشتم به پزشک مراجعه کردم استفاده از سرکه سیب را توصیه کردن الان ازدواج کردم میتونه مشکل ایجاد کنه بر روی لب همسرام هم تبخال به وجود امده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      در مورد زگیل وقتی فرد مبتلا بشه ممکنه بدن بتونه مقابله کنه و ویروس از بدن پاک بشه ، ممکنه در بدن بمونه و عود کنه. بهترین درمان کرایو است. تیغ زدن و لیزر باعث پخش آن می شود. در مورد واکسن ، قبل از ابتلا به زگیل ، در خانم ها موثر است بعد از ابتلا اثر ندارد. در خانم ها باید پس از ابتلا سالانه پاپ اسمیر انجام شود از جهت خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم
    2. تصویر کاربر کامیار جمعه ۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      این دانه ها چه بیماری هستن
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      به نظر چربی زیر پوسته. تست hpv dna بدهید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر