جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قرص هیدروکلروتیازید برای چه خوب است؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هیدروکلروتیازید برای درمان تجمع بیش از حد مایعات و تورم (ادم) بدن ناشی از نارسایی قلبی، سیروز، نارسایی مزمن کلیوی، داروهای کورتون و سندرم نفروتیک استفاده می شود. از قرص هیدروکلروتیازید می توان برای درمان سنگ های کلیوی حاوی کلسیم استفاده کرد زیرا میزان کلسیم دفع شده در ادرار توسط کلیه و در نتیجه مقدار کلسیم ادرار برای تشکیل سنگ را کاهش می دهد. همچنین این دارو به تنهایی یا همراه با سایر داروهای کاهش فشار خون برای درمان فشار خون بالا نیز استفاده می شود.

میزان و نحوه مصرف قرص هیدروکلروتیازید

هیدروکلروتیازید بصورت قرص، کپسول و محلول (مایع) خوراکی در دسترس می باشد. معمولاً باید یک یا دو بار در روز مصرف شود. اگر برای درمان ادم استفاده شود، باید روزانه یا فقط در روزهای خاصی از هفته مصرف شود. دستورالعمل های روی نسخه خود را با دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود در مورد هر قسمتی که نمی فهمید توضیح بخواهید. هیدروکلروتیازید را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید.

هیدروکلروتیازید فشار خون بالا را کنترل می کند اما آن را درمان نمی کند.

توجه: مصرف هیدروکلروتیازید را در صورت احساس خوب نیز ادامه دهید.

درصورت فراموشی یک دور از دارو هیدروکلروتیازید چه کار کنیم؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً نوبت به دوز بعدی رسیده است، از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید و برنامه منظم خود را ادامه دهید. برای جبران یک دوز فراموش شده، دو دوز را هم زمان مصرف نکنید.

عوارض جانبی قرص هیدروکلروتیازید

عوارض هیدروکلروتیازید

عوارض جانبی هیدروکلروتیازید شامل موارد زیر است:

⛔ ضعف

⛔ فشار خون پایین

⛔ حساسیت به نور (بثورات پوستی ناشی از نور خورشید)

⛔ ناتوانی جنسی

⛔ حالت تهوع

⛔ درد شکم

عوارض جانبی جدی تر عبارتند از:

⛔ اختلالات الکترولیتی

⛔ پانکراتیت

⛔ زردی

⛔ آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی)

بیمارانی که به سولفا حساسیت دارند، به علت شباهت ساختار شیمیایی داروها، ممکن است به هیدروکلروتیازید نیز حساسیت داشته باشند.

مقاله ی پیشنهادی دکتر حسین کرمی: نحوه ی درمان تکرر ادرار با قرص ویسول

هیدروکلروتیازید می تواند سطح پتاسیم، سدیم و منیزیم خون را کاهش دهد. سطح پایین پتاسیم و منیزیم می تواند منجر به ناهنجاری در ریتم قلب، به خصوص در بیمارانی که سابقه مصرف دیگوکسین دارند، شود. در طول درمان با هیدروکلروتیازید، مصرف مکمل پتاسیم برای جلوگیری از افت سطح پتاسیم می تواند مفید باشد.

سطح اسید اوریک خون می تواند در طول درمان با هیدروکلروتیازید افزایش یابد و در برخی افراد منجر به یک مرحله حاد نقرس شود. ادرار آورهای تیازیدی ممکن است سطح قند خون (گلوکز) را نیز افزایش دهند و دیابت را تشدید کنند.

تاثیر قرص هیدروکلروتیازید بر کلیه

هیدروکلروتیازید برای سنگ کلیه
هیدروکلروتیازید سنگ کلیه

تأثیر داروی ادرار آور تیازیدی (هیدروکلروتیازید 100 میلی گرم در روز به صورت خوراکی در دو دوز منقسم تا 3 سال) بر روی متابولیسم اسید اوریک در 21 بیمار مبتلا به سنگ کلیه که از هیپرکلسسیوری رنج می بردند، مورد بررسی قرار گرفت. غلظت سرمی اسید اوریک در طول درمان با تیازید در هر بیمار افزایش یافت. در 12 نفر از 21 بیمار، افزایش مداوم اسید اوریک ادرار به بیش از 50 میلی گرم در روز در طول درمان وجود داشت. میانگین اسید اوریک ادرار تولید شده توسط تیازید با تغییر در کلیرانس کلیوی اسید اوریک ارتباط مثبت داشت. بنابراین، افزایش اسید اوریک ادرار اغلب با افزایش کلیرانس اسید اوریک همراه بود. نتایج نشان می دهند که در برخی از بیماران، تیازید ممکن است تولید اسید اوریک را افزایش دهد یا باعث از بین بردن اسید اوریک در خارج از کلیه شود.

قرص هیدروکلروتیازید برای لاغری

هیدروکلروتیازید باعث از بین رفتن مایعات اضافی بدن می شود. از بین رفتن این مایعات باعث کاهش وزن می شود. به خاطر داشته باشید که این وزن آب است، نه چربی. پس هرگز از این دارو برای لاغری استفاده نکنید.

آیا هیدروکلروتیازید منجر به اختلال در نعوظ می شود؟

هیدروکلروتیازید می تواند ایجاد یا حفظ نعوظ را دشوار سازد. اگر این مسئله روی شما تأثیر گذاشته است، به پزشک خود اطلاع دهید.

چه مدتی هیدروکلروتیازید در سیستم شما می ماند؟

ممکن است 30 تا 75 ساعت طول بکشد تا هیدروکلروتیازید به طور کامل از بدن خارج شود. با این حال، اثرات آن معمولاً فقط تا 12 ساعت دوام دارد.

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه

4.2/5 - (88 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بهروز یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر ببخشید من در کلیه چپ کالیس تحتانی سنگ6mm با ورم خفیف دارم و در کلیه راست کالیس فوقانی سنگ 8mmدارم و داروهای که به من دادن هیدروکلروتیازید،سیپروفلوکساسین،پروترال اپاس،ناپروکسن و لیتورکس بی هستش 15روزه داروهارو مصرف کردم داروهام تموم شده ولی سنگ دفع نشده چه راهکاری رو توصیه میکنین من الان باید سنگ شکنی انجام بدم ؟و هزینه سنگ شکنی بدون بیمه چقدر در میاد؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سی تی اسکن انجام شود و با جواب اون مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 439 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر

    دکتر عزیز مدتیه دونه های ریز گوشتی روی کلاهک آلت ام در آمده است و پوست کلاهک آلت چروک شده است و خال گوشی زیره کلاهک هم دارم که ماله خیلی وقته لطفا راهنماییم بکنید لطفا توضیح بهم بدین درمانی برای چروک وجود دارد ایا پمادی هست که بتونم ازش استفاده کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      پماد تریامسینولون بزنین هر ۸ ساعت
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    عرض سلام و احترام خدمت دکتر عزیز.چهار سال قبل کیله سمت چپ زیاد سنگ داشت عمل pcnl کردم تمام سنگها متاسفانه نتونست بیرون بیاره بعد دوبا سنگ شکن هم کردم الحان دوباره کلیه سمت چپ فقط دوباره پر سنگ شده چندتا دکتر که رفتم میگن کلیه ات ضعیف شده ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سی تی اسکن انجام‌شود و با جواب اون مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مرآد چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 597 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، با آرزوی صحت و سلامتی، دکتر پدر بنده با سابقه یکبار دفع سنگ کلیه، اینبار از 25 اسفند99 دچار سنگ حالب چپ شدن، گاهی نه همیشه ادرارشون خونی میشه و طبق تجویز یه پزشک قطره سنکل و یه قرص مصرف میکنن، گفتن اگر دفع نشد باید TULانجام بدن، میخاستم سوال کنم ایا میتونن از قرص سیستون استفاده کنن ؟؟که شاید دفع بشه و نیاز به TULنباشه؟چون استرس خودعمل و شرایط کرونا رودارن، عکس و جواب سونو شونم براتون ضمیمه کردم، با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)
      احتمالا با توجه به اندازه سنگ دفع نشه و نیاز به TUL شود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)
      کپسول تامسولوسین شبی یک عدد ، قرص هیدروکلروتیازید صبح ها
    3. تصویر کاربر مرآد پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)
      ممنونم از پاسخ گویی تون اقای دکتر، با توجه به تعریفی که از قرص سیستون داخل سایت تون خوندم، نمیتونن از سیستون استفاده کنن؟؟ ممنون میشم اینم بفرمایید
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سیستون برای سنگ های داخل کلیه خوبه برای حالب خیلی موثر نیست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر