تست پروستات با انگشت، بهترین روش تشخیص

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

معاینه پروستات انگشت چیست؟ و چرا انجام می شود؟معاینه پروستات آزمایشی است که می توان به کمک آن از علائم اولیه سرطان پروستات آگاه شد. این معاینه سرطان پروستات را تأیید نمی کند، اما اگر نتایج تست شما غیرعادی باشد، پزشک باید از بافت غده پروستات نمونه برداری انجام داده و بررسی های تکمیلی را انجام دهد. 

انواع معاینه پروستات

معاینه پروستات شامل دو بخش است:

معاینه دیجیتال رکتوم (DRE):

برای این کار، پزشک با یک دستکش انگشت خود را وارد مقعد شما کرده تا هر گونه علائم غیر طبیعی غده پروستات را بررسی کند.

آزمایش خون ژن اختصاصی پروستات (PSA):

این آزمایش سطح PSA خون شما را اندازه گیری می کند. بالا بودن سطح PSA ممکن است نشانه ی سرطان پروستات باشد.

آزمایش و تست پروستات با دست

چه کسانی می توانند معاینه سرطان پروستات را انجام دهند؟

اغلب بیمارستان ها و کلینیک ها تست معمول سرطان پروستات را انجام می دهند. اما بهتر است DRE توسط یک پزشک متخصص ارولوژی(اورولوژی چیست و چگونه انجام میشود) و با رضایت کامل بیمار انجام شود.

برای تشخیص سرطان پروستات در مراحل اولیه، انجمن سرطان آمریکا پیشنهاد می کند که قبل از انجام آزمایش، در مورد مزایا، خطرات و محدودیت های تست های سرطان پروستات با پزشک خود مشورت کنید.

برای اغلب افرادی که به صورت مادرزادی در معرض خطر سرطان پروستات قرار دارند، توصیه می شود که از سن 50 سالگی تست سرطان پروستات انجام شود. همچنین، افرادی که احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آنها بالاتر از سایرین می باشد، بهتر است از سنین پایین تر به طور منظم این تست را انجام دهند. از جمله این افراد می توان به مردان آفریقایی-آمریکایی و افرادی با سابقه خانوادگی سرطان پروستات اشاره کرد.

عکس تست پروستات با انگشت

آمادگی برای معاینه سرطان پروستات

معاینه سرطان پروستات نیاز به آمادگی خاصی ندارد. اما قبل از انجام این معاینه باید پزشک را در جریان مشکلات سلامتی تأثیرگذار روی معاینه قرار دهید. از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از آنجایی که رابطه جنسی و انزال می تواند منجر به افزایش موقت سطح PSA شود، ممکن است پزشک توصیه کند که 48 ساعت قبل از معاینه پروستات از هر گونه رابطه جنسی خودداری کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباه عوارض میخواهید این مقاله را مطالعه کنید: عوارض نمونه برداری از پروستات

معاینه رکتال دیجیتال

آزمایش دیجیتال رکتوم (DRE) به عنوان یک آزمایش ساده برای بررسی ناهنجاری های پروستات شناخته می شود. از آنجایی که پروستات اندام داخلی است، پزشک نمی تواند معاینه جسمی را مستقیم انجام دهد. اما پروستات در جلوی مقعد قرار داشته و پزشک با وارد کردن یک انگشت به مقعد می تواند آن را لمس کند. البته استفاده از دستکش و روان کننده حین تست ضروری می باشد.

برای معاینه پروستات، شما در یک اتاق خصوصی لباس های کمر به پایین را در می آورید و لباس مخصوص معاینه را می پوشید. پزشک از شما می خواهد که روی میز معاینه خم شوید، به پهلو دراز بکشید و زانوهایتان را به سمت قفسه سینه فشار دهید.

پزشک پس از وارد کردن انگشت به مقعد و حس کردن پروستات، وجود هر گونه نواحی سخت، رشد غیر عادی یا توده در پروستات را مورد بررسی قرار می دهد. معاینه تنها چند دقیقه به طول می انجامد. ممکن است در طول آزمایش احساس ناراحتی مختصری داشته باشید. این معاینه به غده پروستات شما آسیبی نمی رساند.

آزمایش خون PSA

این آزمایش شامل گرفتن نمونه خون و ارسال آن به آزمایشگاه برای آنالیز می شود. تست PSA، برای اندازه گیری میزان آنتی ژن اختصاصی پروستات در خون انجام می شود. هیچ سطح مشخصی برای تأیید سرطان پروستات وجود ندارد. اما در صورت بالا بودن PSA احتمال سرطان پروستات وجود داشته و برای تشخیص نهایی نمونه برداری، MRI یا سایر آزمایشات دیگر نیاز می باشد.

بعد از معاینه سرطان پروستات

نتایج معاینه DRE و آزمایش PSA معمولاً بعد از یک روز آماده می شود. بلافاصله پس از انجام آزمایشات می توانید به فعالیت های روزانه خود برگردید. در برخی موارد ممکن است دچار خونریزی خفیفی در مقعد شوید که این اتفاق بسیار نادر می باشد. احتمال خونریزی خفیف مقعد پس از آزمایش، در افراد مبتلا به فیشر مقعد یا هموروئید بیشتر است. در صورتی که بعد از DRE دچار خونریزی شدید، با پزشک تماس بگیرید.

بعد از دریافت نتیجه، پزشک نتیجه آزمایش شما را تحلیل خواهد کرد. اگر در طول معاینه، توده یا ناحیه مشکوکی توسط پزشک احساس شد، ممکن است آزمایشات بیشتری تجویز گردد.

منبع: webmd.com

Rate this post

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر