جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چطور در سفرها کمتر دستشویی برویم؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بسیاری از کارشناسان برای تجربه یک سفر راحت‌ تر، توصیه می کنند که با بار کم و سبک سفر کنید. اما برای افرادی که به مثانه بیش فعال و بی‌ اختیاری ادراری دچار هستند، این مورد امکان پذیر نیست. آیا کمتر دستشویی رفتن در سفر امکانپذیر است؟ در ادامه مطلب خواهیم گفت.

بیش از ۳۳ میلیون آمریکایی از بی‌ اختیاری ادراری یا مشکلات مثانه رنج می ‌برند که میلی ناگهانی و غیر قابل کنترل به ادرار کردن در آنها ایجاد می کنند. افرادی که با این شرایط زندگی می کنند ممکن است در جاده، در صف بازرسی فرودگاه یا هنگام پیاده روی در خیابان های یک روستای قدیمی، نیاز فوری به سرویس بهداشتی پیدا کنند. این امر می تواند یک لحظه شگفت انگیز را به وحشت محض برای آنها تبدیل نماید.

اجازه ندهید که بی‌ اختیاری ادراری یا مثانه بیش فعال (OAB) باعث خراب شدن تعطیلات تابستانی شما شود. کمی برنامه ریزی پیشرفته می تواند به شما اعتماد به نفس لازم را برای کنترل اوضاع بدهد.

بی‌ اختیاری ادراری یا مثانه بیش فعال

علائم ضروری OAB

اگر به دفعات و به صورت فوری نیاز به ادرار کردن پیدا می کنید و در رسیدن به موقع به دستشویی دچار مشکل می شوید، به احتمال زیاد تا حدی به OAB دچار هستید که یکی از دلایل اصلی بی‌ اختیاری ادراری است.

این موضوع اشکالی ندارد؛ بعضی موارد گاهی اوقات خارج از کنترل شما هستند، اما می توان آنها را مدیریت کرد.

OAB  معمولاً زمانی رخ می دهد که ماهیچه ای که خروجی مثانه را می بندد (اسفنکتر) ضعیف شود. عوامل دیگری مانند ارتباط نادرست بین اعصابی که عضلات مثانه را کنترل می کنند یا بزرگ شدن پروستات نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشند.

علائم شایع OAB شامل تکرر ادرار (هشت بار یا بیشتر در روز)، چندین بار بیدار شدن در شب برای ادرار کردن و مشکل در کنترل نیاز به رفتن به دستشویی (نشت کردن ادرار) است.

۷ نکته برای کنترل کمتر دستشویی رفتن در سفر

OAB ممکن است احساس انزوا را در شما بیشتر کند، اما نباید خود را به خاطر آن خانه نشین کنید. این هفت نکته به شما کمک می کنند تا کنترل بیشتری روی این مشکل داشته باشید.

  • تربیت مثانه برای سفر: چند هفته قبل از سفر، شروع به برنامه ریزی زمان ادرار کردن کنید؛ به این معنی که صبر نکنید تا نیاز فوری به دستشویی پیدا کنید و بعد بروید، بلکه در زمان های مشخص به سرویس مراجعه کنید. سپس به تدریج زمان بین سفرهای خود را برای استقامت بیشتر افزایش دهید. در عین حال، تمرینات تقویت عضلات مثانه به نام کگل را انجام دهید (هم برای زنان و هم برای مردان)
  • توجه به نوع نوشیدنی مصرفی: مصرف قهوه، نوشیدنی های گازدار و شیرین کننده های مصنوعی می تواند مثانه را تحریک کرده و نیاز شدید به ادرار کردن را ایجاد کند. در عین حال، قهوه ادرارآور نیز هست، به این معنی که نیاز و اضطرار به ادرار را افزایش می دهد. اگر انتظار دارید چند ساعت از دستشویی دور باشید، از قبل از مصرف این نوشیدنی ها خودداری کنید.
کمتر دستشویی رفتن در سفر
  • توجه به مصرف خوراکی ها: اگر به خوردن تاکوهای تند علاقه دارید، آنها را به همراه لوبیای سیاه مصرف کنید. غذاهای تند، مرکبات و گوجه فرنگی و همچنین غذاهای حاوی آب زیاد (مانند خیار) از محرک های بالقوه OAB هستند. با وجود این، طیف وسیعی از غذاها از جمله لوبیا، سبوس گندم، آجیل، میوه و سبزیجات با فیبر بالا می توانند به کنترل OAB کمک کنند.
  • استفاده از تکنولوژی: قبل از رفتن به سفر، برنامه هایی برای پیدا کردن سرویس بهداشتی عمومی در مقاصد خود را در تلفن همراه یا تبلت خود نصب کنید. اطلاع از مکان سرویس بهداشتی به شما کمک می کند تا زمان و میزان مصرف نوشیدنی خود را مدیریت نمایید.
  • مصرف دارو: بعضی از داروها می توانند با مسدود کردن پیام رسان های شیمیایی که باعث انقباضات غیرارادی عضلات می شوند، به شما کمک کنند تا نیاز به ادرار را کنترل کنید. داروهای دیگری هم برای شل کردن عضله مثانه وجود دارد. لازم به ذکر است که برخی داروها، از جمله داروهای فشار خون و ضد افسردگی، می توانند OAB را تشدید کنند. این بدان معنا نیست که نباید آنها را مصرف کنید، بلکه بایستی از عوارض جانبی آنها آگاه باشید.
  • دسترسی آسان به وسایل موردنیاز خود و پوشیدن لباس راحت: علاوه بر چمدان، در کیف دستی یا کیف پول روزانه خود نیز پدهای بهداشتی، داروها و لباس زیر اضافی به همراه داشته باشید. هنگام پوشیدن لباس، آن هایی را انتخاب کنید که می توان به راحتی و سریع درآورید. از کمربندهای تنگ و شلوارهایی با بند یا دکمه های زیاد اجتناب کنید.
  • نکشیدن سیگار: ثابت شده است که دود سیگار عامل خطری برای OAB و بی اختیاری ادراری است، زیرا می تواند مثانه را تحریک کند و باعث سرفه مزمن شود که فشار زیادی به عضلات کف لگن وارد می کند و می تواند منجر به تضعیف آنها شود.
نکشیدن سیگار:

مراجعه به متخصص اورولوژی

سفر تابستانی باید پر از ماجراجویی باشد و عجله برای رفتن به دستشویی قبل از اینکه خیلی دیر شود نباید یکی از آنها باشد. یک اورولوژیست می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

اگر در رفتن به موقع به سرویس بهداشتی مشکل دارید، با یک اورولوژیست برای درمان آن مشورت کنید. علائم OAB ممکن است نشانه مشکلات دیگری مانند عفونت های مجاری ادراری، دیابت و انسدادهایی مانند سنگ مثانه یا بزرگ شدن پروستات باشد.


دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی

3.6/5 - (9 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۷ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من یه مدت دچار سوزش ادرار شدید شدم فقط هنگام ادرار نوک التم میسوخت و با تشخیص اینکه عفونت مقاربتی هست انتی بیوتیک خوردم البته هیچ شواهدی از باکتری در ازمایشاتم نبود ، سوزشم ادرارم نمیافتاد تا اینکه گفتند سفتریاکسون تزریق کن و داکسی بخور بالاخره بعد از ده روز انتی بیوتیک سوزش ادرارم افتاد ولی خب حس خارش در مجرا داشتم من سونوگرافی هم دادم که گفتند غدد لنفاوی ام متورم شده چون دردناک هم بود
    من رفتم ازمایش سیتولوژی ادرار دادم یک نوبته که اینطوری نوشته شده

    Microscopy:
    Slides show cellular smears, composed of some squamous cells and some isolated urothelial cells in a clear background.
    Diagnosis:
    Designated as "Urine X 1", cytology:
    - No malignant cell is seen

    دوباره سونوگرافی دادم میگن غدد لنفاوی متورم و با یافته های کلینکی باید تطابق پیدا کنه

    من دیگه خسته شدم چیکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۶ دی ۲( 3 ماه پیش)
      اینم بگم ازمایش cbc دادم که نرمال بود و ازمایش ویروس هرپس هم دادم که منفی بود و همینطور ازمایش ادرار و کشت هم داده بودم قبلا که اوناهم منفی بودن از لحاظ باکتری ولی
      ادرارم مث اسپری میاد بیرون یا دو شاخه میاد بیرون البته نه همیشه

      من احساس میکنم این درد پهلو راست و درد کشاله ران بعد از خود ارضایی بوجود میاد یا بدتر میشه
      اصلا نمیدونم چیکار کنم

      الان یک ماه هست انتی بیوتیک نمیخورم و
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ دی ۲( 3 ماه پیش)
      باید از نزدیک معاینه شوید ترجیحا به متخصص عفونی مراجعه کنید
    3. تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۷ دی ۲( 3 ماه پیش)
      دکتر جان‌ الان این سیتولوژی ادرارم مشکل نداشت؟ اوکی بود؟

      پیش دکتر عفونی برم یا اندورولوژی؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ دی ۲( 3 ماه پیش)
      مشکلی نداشت عفونی بهتره
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ساعد چهارشنبه ۶ دی ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من سال گذشته نوار مثانه گرفتم پیش دکتر و قرص مصرف میکردم...
    اومنیک4 باکلوفن 25 و پرستافیت
    خوب بودم ولی الان 20 روز که دوباره نمیتونم درست ادرار کنم...
    هم سوزش شدید دارم هم در بعضی مواقع تکرر ادرار و دو سه بار هم نتونستم ادرار کنم برای چند ساعت با این که خیلی آب خورده بودم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ دی ۲( 4 ماه پیش)
      مدارک رو ارسال کنید
  • تصویر کاربر سینا چهارشنبه ۲۹ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 39 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام خدمت حضرتعالی بنده 21سالمه به مدت چند سالی میشه که روی پوست آلت زائد های سیاه مانندی به وجود آمده وبعد از چند ماهی از بین میره این چرخه هر چند ماه یکباره ادامه داره برای واضح بودن شرح مشکل چند عکس پیوست فرستادم. و همچنین در هنگام دفع ادرار اگر آلت در حالت بدون نطوظ باشد فشار آن کمتر ودر آخر چندین قطره بطور غیر ارادی خارج میشود که باید با دست ادرار کاملا خارج شود خیلی آزار دهنده است در صورتی که آلت نعوظ متوسط داشته باشد هیچ مشکلی ندارم فشار آن زیاد و کاملا طبیعی مشکلی ندارم، متاسفانه حدود سه سالی می‌شود که این مشکل به وجود آمده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      این ضایعات قابل تخلیه هستند؟
    2. تصویر کاربر سینا یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      بله
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      غدد چربی زیر پوستی که به بیرون منفذ دارند هست باید تخلیه بشه روتین پوستی لازم داره
    4. تصویر کاربر سینا یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      با عرض پوزش دکتر کرمی برای همین غده چربی در درازمدت نیاز است برای درمان یا نه ؟ لطف کنید سوال دوم بنده رو پاسخ دهید متاسفانه سه ساله میشه فشار ادرار مثل گذشته نیست یعنی در آخر چندین قطره بطور غیر ارادی خارج میشه که مجبورم با دست اقدام کنم در صورتی که اگه آلت نعوظ کمی داشته باشد مشکل کمتر دیده میشه وتا حدودی رفع میشه؟ خیلی آزار دهنده هست
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      بعد از هر بار دفع ادرار استبرا انجام دهید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مهران پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    با سلام وعرض ادب و احترام، ببخشید من در طی روز دربعضی روز ها هر دو ساعت ویا هر 4ساعت یکبار آنهم در صبح بین ساعت 6صبح تا 3بعداظهر که سرکار هستم دفع ادرار دار البته ددفع ادرار به راحتی. وبدون هیچ عارضه ویا دردی انجام میشه، فقط یک خورده نگران هستم که چرا مثل بقیه همکارانم نیستم، سن بنده 51 سال می باشد، البته سونوگرافی دادم دکتر گفت پروستات شما بزرگ شده، آزمایش PSA دادم مشکلی نداشتم نرما ل بود، شب ها هم فقط یکبار جهت دفع ادرار بیدار میشم.سونو گرافی وآزمایش رو خدمتتان ارسال میکنم . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      موردی ندارید
  • تصویر کاربر ذصا چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 52 ساله هستم با توجه به جواب آزمایش لطفاً راهنمایی بفرمایید
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      همه چی خوبه
  • تصویر کاربر تراب سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    ادرارزردرنگ.تیرکشیدن مثانه.سوزش نوک آلت.بی میلی جنسی.ضمناآزمایش ادراروپروستات مشکل ندارد.سنگ کلیه هم ندارم.چکاربایدکرد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سونوگرافی انجام دادین؟
    2. تصویر کاربر تراب دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سونوگرافی ازمثانه.کلیه.پروستات انجام دادم مشکلی نبود.عفونت ادراری طبق ازمایش ندارم
    3. تصویر کاربر تراب دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سونوگرافی ازمثانه.کلیه‌.پروستات انجام دادم همه نرمال.طبق آزمایش عفونت ادراری ندارم.دکترجان بفرماییدبایدچکار کنم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      با سلام و احترام مجدد خدمت شما همراه گرامی بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۱۹ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    ضمن عرض سلام و خسته نباشید
    تقریبا دو روزاست دردی در دو طرف زیرشکم (عانه) به طرف کشاله ران بر من عارض شده تکرر ادرار و سوزش‌ ادرار هم ندارم حقیر چکارکنم وبه چه پزشکی مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام سونوگرافی از کشاله ران دو طرفه و بیضه ها انجام شود
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر