جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علائم سنگ مثانه در مردان چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 مثانه یکی از بخش های سیستم ادراری است که ممکن است در آن سنگ تشکیل شود. این مشکل به علت تحریک پذیری مثانه و التهاب مخاطی باعث تکرر ادرار، سوزش ادرار، خونریزی ادرار مزمن، عفونت های مقاوم به درمان دارویی، احتباس ادراری (عدم دفع ادرار) یا بند آمدن ادرار خود را نشان می دهد.

علل سنگ مثانه در مردان

شایعترین علت تشکیل سنگ مثانه در مردان، عدم تخلیه مناسب ادرار و باقی ماندن ادرار در مثانه و در نتیجه رسوب ادراری است که باعث به وجود آمدن بیماری سنگ مثانه می شود.

علل سنگ مثانه در مردان

علت شایع عدم تخلیه مثانه

  • انسداد در قسمت خروجی مثانه (که شایعترین علت آن بزرگی پروستات در مردان بالای 50 سال می باشد) به علت اثر انسدادی ادرار، خوب تخلیه نشده و باعث جمع شدن ادرار در مثانه و رسوب کریستال های ادراری و در نهایت، تشکیل سنگ مثانه می گردد.
  • دومین علت شایع انسداد قسمت خروجی مثانه، تنگی مجرای ادراری می باشد که اغلب در سنین میانسانی، جوانی و نوجوانی به علل های ناشناخته و یا به علت جراحی پروستات، جراحی سرطان پروستات و یا در اثر ضربه و تصادف و آسیب به مجرا و یا تنگی در مجرای ادراری تشکیل می گردد. از مشخصات تنگی های مجرا، حالت های عود کننده و برگشت مجدد تنگی بعد از درمان می باشد و لذا این انسدادهای مزمن باعث جمع شدن ادرار و تشکیل سنگ مثانه می گردد.
  • سومین نوع انسداد در مثانه، انسداد فانکشنال یا عملکردی می باشد. در کسانی که مبتلا به مثانه های عصبی شل هستند، پمپ مثانه خوب کار نمی کند و قادر به تخلیه ادرار نمی باشند. یکی دیگر از عوامل انسداد عملکردی مثانه، مثانه های عصبی هستند که به علت عدم هماهنگی عملکردی مثانه و عدم شل شدن اسفنکتر و یا دریچه ادراری، ادرار تخلیه نشده و در مثانه باقی می ماند و با گذر زمان سنگ در مثانه تشکیل می شود. در بعضی موارد به علت وجود دیورتیکول یا حفره در مثانه، ادرار باقیمانده باعث زمینه سازی سنگ مثانه می گردد.

چه کسانی در معرض خطر سنگ مثانه هستند؟

همچنان که توضیح داده شد همه کسانی که قادر به تخلیه کامل مثانه به دلایل ذکر شده فوق نمی باشند، در معرض سنگ سازی مثانه هستند.

التهاب حاد پروستات

سنگ مثانه در مردان چگونه تشخیص داده می شود؟

امروزه یکی از بهترین وسیله های تشخیصی که به ما در امر تشخیص و درمان درست سنگ مثانه کمک می کند، انجام سونوگرافی از کلیه ها و مثانه پر و خالی می باشد. اغلب سنگ های مثانه در بیمارانی که به علل مشکلات ادراری به درمانگاه و مطب ارولوژی مراجعه می کنند با انجام یک سونوگرافی از مثانه کاملاً پر ادرار، (وجود سنگ در کف مثانه که حالت متحرک داشته و نسب به بافت مثانه و اطراف، کاملاً اکوژن و با سایه خلفی در سونوگرافی است) گزارش داده می شود. امروزه رایج ترین روش تشخیص سنگ مثانه همان انجام سونوگرافی از مثانه است.

عکس برداری ساده یا KUB  باید با آمادگی روده انجام شود. این روش در گذشته برای تشخیص سنگ مثانه استفاده می شد که امروزه به علت در دسترس بودن سونوگرافی و از طرفی نیاز به خوردن روغن کرچک و همچنین با توجه به اینکه 75 درصد سنگ ها اوپاک هستند و 25 درصد در KUB یا عکس با رادیوگرافی ساده دیده نمی شوند، دیگر این روش استفاده نمی شود.

سومین وسیله تشخیص بسیار دقیق، انجام سی تی اسکن بدون تزریق از لگن می باشد که به علت گرانی آن و عدم دسترسی همگانی سی تی و اثرات زیان بخش اشعه X، به عنوان وسیله تشخیص اولیه سنگ مثانه استفاده نمی شود ولی همچنانکه ذکر شد یکی از بهترین و دقیق ترین وسیله های تشخیص سنگ مثانه انجام سی تی اسکن می باشد.

و اما تشخیص نهایی و درمانی سنگ مثانه، به روش سیستوسکوپی می باشد که در این روش با عبور دوربین به داخل مجرا و مثانه، همه اطلاعات تشخیصی و درمانی از قبیل تنگی مجرا، بزرگی پروستات، تومورهای مثانه و در نهایت سنگ مثانه با دقت صد در صد تشخیص و در همان جلسه می توان به روش آندوسکوپی سنگ را درمان کرد.

روش های درمان سنگ مثانه

سنگ هایی که ریز هستند و اندازه آنها زیر 4 میلی متر هست، 95 درصد خود به خود دفع می شوند. سنگ های بین 4 الی 6 میلی متر تنها 50 درصد شانس دفع خود به خودی دارند. سنگ های بالای 6 میلی متر، باید به روش های مختلف آندوسکوپی و یا جراحی درمان شوند.

درمان آندوسکوپی سنگ مثانه:

در این روش با عبور دوربین به داخل مثانه که عموماً به روش بی حسی نخاعی انجام می شود کاملاً سنگ را مشخص کرده و با دستگاه سنگ شکنی دون اندامی کاملاً سنگ را خرد کرده و خارج می کنیم.

جراحی باز از روی مثانه:

این روش انتخابی برای درمان سنگ های بزرگ مثانه می باشد که با یک برش کوچک سنگ کاملاً برداشته شده و مثانه کاملاً پاک می شود که در این روش درمانی نیز به صورت سرپایی و با بی حسی نخاعی و بدون بستری قابل درمان می باشد.

4.1/5 - (16 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رنجبر پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    سلام.نوزادمن اکستروفی مثانه داره الان بیست روزه هست چه زمانی بایدعمل بشوند به ماگفتن بایدسه ماهگی عمل شوندتاالان که مقاله شمارودیدم اگه راهنمایی کنیدممنون میشم.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      بهتون پاسخ داده شد
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما . دو سه هفته ای هست که بعد از فوتبال هنگام دویدن زیر شکم درست زیر ناف و کشاله ران احساس درد میکنم و چند روز بعد دردش آروم تر میشه ولی کامل برطرف نمیشه . هیچگونه مشکل دیگه ای اععم از سوزش ادرار و اسهال و و مشکلات دیگه ندارم . موقع دراز کشیدن و از خواب بلند شدن در همان ناحیه کمی احساس درد دارم . دو هفته فوتبال نرفتم دردش خیلی کم شده بود به محض اینکه دوباره بازی کردم دردش زیاد شد . ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام احتمالا عضلانی است. جهت اطمینان یک سونوگرافی هم بکنید جای نگرانی ندارد
  • تصویر کاربر انور جمعه ۵ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر روزتون بخیر
    بنده 51 سالمه ساکن سقز هستم 8 ماه پیش درگیر مشکلات سنگ کلیه شدم در این مدت سه بارعمل tul شدم و دوبار هم جهت خارج کردن دابل جی عمل شدم حدود 4 ماهی میشه مرتب دچار عفونت ادراری بوده و درمان نشده ام و دراین مدت انواع آنتی بیوتیک تزریق و مصرف کرده ام پزشک محترم ارولوژی معتقدند . جند هفته پیش پیش هم که آزمایش کشت ادرار و پروستات دادم به تمام آنتی بیوتیکها مقاوم بود ودوستم درآزمایشگاه میگفت تا حالا با چنین موردی برخورد نکرده و در حال حاضر نیتروفورانتئین هر 8 ساعت مصرف میکنم وروزانه حداقل 10 لیوان آب میخورم
    ضمنا سیگار مصرف میکنم
    مشکلات: عذر میخوام درانتهای ادرارکردن دچار درد و سوزش میشم و اگر هم به فاصله کوتاه چند بارپشت سر هم دستشویی برم درد و سوزش خیلی بیشتر میشه همچنین به هنگام این مشکلات مقعدم نیزدچارسوزش میشه
    پشت سرهم نمیتونم آب زیادی مصرف کنم چون به شدت دچار سوزش میشم.گاه گاهی هم درد و سوزش آلت تناسلی دارم
    ببخشید طولانی شد از لطف و محبت شما بسیار سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام یک سونوگرافی کلیه ها و مجاری و یک ازمایش ادرار و کشت ادرار بفرستید
    2. تصویر کاربر انور جمعه ۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام آقای دکتر روزتون بخیر
      سی تی اسکن جدید هم دارم نمی‌دونم جطور بفرستم
      وضعیتم خیلی پیچیده شده لطفاً راهنمایی بفرمایید خیلی ممنون
    3. تصویر کاربر انور جمعه ۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام آخرین ازمایش
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سونو نرمال است به مدت ۳ هفته هفته ای یک عدد فسفومایسین ۳ گرمی بخورید . بعد از ۳ هفته مجدد ازمایش ادرار و کشت ادرار را در یک ازمایشگاه معتبر تکرار کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر آقای دکتر
    بنده مدتی هست که خون در ادرارم مشاهده میکنم خصوصا در انتهای عمل ادرار رنگ ادرارم تغییر میکنه و بیشتر به صورتی پررنگ یا سرخ میل میکنه... سوزشی در ادرار ندارم... درد هم تقریبا ندارم فقط گاهی ابتدای شروع ادرار در حد چند صدم ثانیه اول دردی حس میشه ولی غیر قابل تحمل نیست و بعد خروج اولیه ادرار دردی دیگه ندارم.
    اهل سیگار و دود هم نیستم. ازمایش خون٬ سیتولوژی سه نوبته و رادیولوژی و سی تی اسکن انجام دادم که هیچ مورد مشکوکی در ادرار و کلیه بنده یافت نشده ولی هنوز خون رو مشاهده میکنم و این باعث دلشورم شده و نمیدونم مشکل از چیه... پزشک معالج که گفتن چیز خاصی نیست و بخاطر فعالیت روزمرست... ممنون میشم شما بگین دیگه باید چیکار کنم این خون رو نبینم ایا عادیه این وضع...
    با تشکر از شما
    فایل ازمایشات و تصاویر رو فرستادم
    تصاویر سی تی زیاد بود کدش رو قرار دادم به اضافه گزارش دکتر سی تی.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام جای نگرانی ندارد وقتی همه چیز نرمال است قدم اخر سیستوسکوپی و بررسی مثانه و مجرا هست که اگر تمایل دارید انجام بشه در غیر این صورت جای نگرانی نیست
    2. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      آقای دکتر جسارتا تصاویری که ارسال کرده بودم براتون اومده بود؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      بله نرمال است
    4. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      ممنونم
      اقای دکتر ایا در ماهای دیگه یا سالیان بعد نیاز به ویزیت و ازمایش های دیگه دارم؟
      و این خون ایا منجر به عفونت یا مشکلات مقاربتی نمیشه احیانا؟
      سپاس از پاسخگوییتون
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سالیانه سونو کنید ما نگران توده های مثانه یا بدخیمی ها هستیم در این شرایط که خداروشکر همه چیز خوب است
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر حامد شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده ۲۴ ساله هستم و دو تا سوال ازتون داشتم یکی اینکه من با مثانه پر خودارضایی کردم ایا اینکار خلل یا اسیبی به عملکرد مثانه و دفع ادرار ایجاد کرده ؟ و سوال دوم هم اینکه شب حواسم نبود و گوشی موبایل بسیار نزدیک به التم قرار گرفته بود تا صبح و صبح نعوظ داشتم ایا به عملکرد نعوظ اسیبی وارد شده؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش)
      خیر این موارد مشکلی ایجاد نمیکنه
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    خیلی وقته یک چیزی شبیه جوش و انگار که دارای مایع سفید هستش درومده اما نه خارشی داره نه دردی
    منم سعی کردم دست کاری نکنم
    ولی الان یه مقدار نگران شدم گفتم بپرسم از شما که چیز مهمی هست؟
    یک لکه ی قهوه ای رنگی هم چند وقتی هست که درومده اینم نه خارشی داره نه دردی
    خواستم بپرسم این چیز مهمی هستش؟
    اگه لطف کنید بگید چه اقدامی کنم خیلی ممنوتون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      کپسول سفالکسین هر ۶ ساعت
    2. تصویر کاربر رضا شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر چیز مهمی هستش؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      خیر نگران نباشید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر این جمعه ۱۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    حمیدرضا عامری هستم. این سوال در بامداد روز سه شنبه نوشته می شود. با سلام. پدرم بامداد روز یکشنبه دچار احتباس ادراری شد. صبح روز یکشنبه ساعت 9 به اورژانس بیمارستان هاشمی نژاد مراجعه کرد. پزشک اورژانس به دلیل تعطیلی روز عاشورا از او آزامایش نگرفت و نسخه ای شامل افلوکاسین200 و تامسولوسین 0.4 و سلکوکسیب 200 تجویز کرد... مشکل احتباس ادراری پدرم تا این لحظه بطور کامل برطرف نشده که هیچ، دچار حالت تهوع شدید هم شده است. از وب سایت شما هم می خواهیم وقت بگیریم، وقت اینترنتی مربوط به دهم مهرماه می شود. نمی دانیم چه کار کنیم. وضعیتش اورژانسی است و هیچ دسترسی هم به شما نداریم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤تماس ويزيت خارج از نوبت
  • تصویر کاربر سید دوشنبه ۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من بیماری معده دارم و روده ها بخوبی کار نمی کنند و حالت یبوست گرفته ام. در این حالت تکرر ادرار گرفته ام و ناحیه سمت چپ شکمم هم حالتی مانند یه چیزی که دارد حرکت می کند دارد و موقع ادرار بعضی موقع ها زیاد و بعضی موقع هم کم هست که در مواقع کم بصورت قطره ای و کف آلود هست. فکر می کنم که ناحیه سمت چپ و راست یک یه تیر خفیف میکشه. ممنون میشم راهنمایی فرمایید. با سپاس 3121395
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر