جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علائم عفونت مثانه در خانمها و علت آن

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

عفونت مثانه یا التهاب مثانه یکی از شایعترین عفونت ها در خانم ها است. علل مختلفی در ایجاد عفونت مثانه در زنان دخیل هستند که عبارتند از:

  • آناتومی محل مجرا که نزدیک و بالای واژن قرار گرفته است.
  • کوتاه بودن مجرا در خانم ها

عفونت مثانه در آقایان در مقایسه با خانم ها خیلی نادرست ولی در مواردی که مقاربت های غیرمتعارف و مخصوصاً مقعدی و بدون کاندوم انجام شود در آقایان مجرا سریعاً عفونی به مثانه کشیده شده و می تواند باعث التهاب مثانه شود.

عوامل ایجاد کننده عفونت مثانه در خانم ها کدامند؟

دو عامل ویروسی و باکتریایی شایع ترین علل عفونت مثانه در خانم ها هستند که از نظر شیوع بیشترین عامل باکتری و مخصوصاً باکتری به نام Ecoli می باشد. این باکتری به صورت صعود از واژن یا مقعد وارد مجرای کوتاه زنان شده و در مثانه جایگزین شده و باعث التهاب مثانه یا سیستیت می شود.

در موارد نادر علت التهاب مثانه ویروسی به نام آدنو ویروس می باشد که باعث التهاب و خونریزی از مثانه می گردد که خودبخود بهبودی پیدا می کند.

عوامل ایجاد کننده عفونت مثانه

علائم عفونت مثانه در خانم ها چیست؟

عامل مولد عفونت باعث التهاب در مخاط مثانه می شود و علائم آن به صورت تکرر ادراری ناگهانی، سوزش شدید ادراری، خونریزی ادراری، تغییر رنگ ادرار و بوی بد ادرار خود را نشان می دهد. در عفونت مثانه تب ناشایع است مگر اینکه عفونت سیر صعودی پیدا کرده و کلیه ها را نیز درگیر کند که در این صورت تب و لرز و درد پهلو نیز به عفونت مثانه و علائم آن اضافه می گردد.

عفونت مثانه چگونه تشخیص داده می شود؟

شرح حال بیمار و دادن آزمایش ساده و کشت و آنتی بیوگرام از ادرار بهترین و قطعی ترین روش تشخیص التهاب مثانه است. به بیمار توصیه می شود قبل از شروع آنتی بیوتیک از وسط ادرارش آزمایش بدهد و بعد از آماده شدن کشت و آنتی بیوگرام، آنتی بیوتیک مناسب و دارای حساسیت بالای درمان به بیمار به مدت 3 الی 5 روز داده می شود.

با توجه به شیوع بالای باکتری Ecoli به عنوان عامل عفونت مثانه و حساسیت بالای درمانی قرص های سیپروفلوکساسین و نیتروفورانتوئین نسب به این باکتری، داروهای انتخابی برای درمان عفونت مثانه می باشند.

بنده ابتلا آزمایش کشت ادرار و آنتی بیوگرام از بیمار مبتلا به عفونت مثانه درخواست میکنم تا بلافاصله انجام و از طرفی چون جواب 48 -72 ساعت طول می کشد تا آماده گردد یکی از قرص ها را بلافاصله برای کاهش ناراحتی بیمار تا زمان آماده شدن جواب آزمایش شروع میکنم. به بیمار توصیه می کنم مایعات زیاد مصرف کند و در کنار آنتی بیوتیک های فوق قرص تولترودین 200mg هر 12 سلاعت جهت کاهش سوزش ادرار و کاهش تکرر ادراری تجویز می کنم.

درد در پهلوها

علل عفونت مثانه مقاوم به درمان و عود کننده چیست؟

عوامل متعددی باعث عفونت های عود کننده یا راجعه و مقاوم به درمان می شوند که باعث اذیت بیمار و آزار روحی و روانی فرد می شوند که عبارتند از:

  • عدم تخلیه کامل ادراری و باقیمانده ادرار در مثانه که محل مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری و در نتیجه عفونت های مکرر ایجاد می کند.
  • عامل ادرار باقیمانده اختلال در پمپاژ مثانه و یا انسداد خروجی مثانه می باشند که باعث ادرار باقیمانده واضح می گردند.

اختلال در پمپاژ مثانه در کسانی که دیسک کمر پیشرفته و درمان نشده دارند، دیابتی ها و مثانه های عصبی شل که پمپ و موتور مثانه کار نمی  کند، شایع می باشد. شایع ترین علت انسداد در خروجی ادرار در آقایان بزرگی پروستات و در خانم ها تنگی مجرای ادراری مخصوصاً بعد از شروع یائسگی می باشد که مخاط مجرا شفافیت خود را از دست داده و باعث انسداد مجرا شده و ادرار خوب تخلیه نمی کند و ادرار باقیمانده باعث عود مجدد عفونت مثانه می گردد.

علت بعدی عفونت های مقاوم مثانه: 1- عدم انتخاب داروی صحیح و حساس به باکتری 2- عدم مصرف کامل دارو توسط بیمار و 3- پرودانس یا قدرت عفونت زائی بالای بعضی از باکتری ها است که با چسبیدن به مخاط مثانه در مقابل درمان مقاومت می کنند.

عوارض عفونت مثانه کدامند؟

عفونت های مثانه خوشبختانه در اغلب موارد و با درمان مناسب آنتی بیوتیکی 3 الی 5 روزه کاملا از بین می روند در صورت عدم درمان مناسب ممکن است عامل عفونی از مثانه به کلیه ها منتقل و باعث پیلونفریت یا التهاب کلیه و آسیب به کلیه ها شود که در موارد نادر اتفاق می افتد و بیشتر در بچه ها و افرادی که سیستم ایمنی معیوب دارند دیده می شود.

راه های پیشگیری از عفونت مثانه کدامند؟

رعایت موارد بهداشتی برای جلوگیری از ورود باکتری به مجرا و از طرفی عدم اجازه به رشد و تکثیر باکتری بهترین اقدام پیشگیرانه می باشد و لذا اجتناب از سکس های نامتعارف و عدم شستن مقعد در خانم ها از عقب ه جلو که باکتری ها را به طرف مجرا منتقل می کند و تخلیه مثانه بعد از مقاربت جنسی و مصرف مایعات زیاد و شفاف نگاه داشتن رنگ ادرار توصیه های پیشگیرانه و مهم هستند که بنده توصیه می نمایم.

درمان عفونت مثانه

درمان صحیح عفونت مثانه بر اساس آزمایش و کشت ادرار و تعیین نوع باکتری و مشخص شدن حساسیت باکتری به آنتی بیوتیک مناسب استوار می باشد و با انتخاب آنتی بیوتیک مناسب بر اساس کشت و آنتی بیوگرام با 3 الی 5 روز عفونت مثانه کاملاً درمان می شود و جای نگرانی ندارد.

4.2/5 - (13 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 35 مشاهده پرسش
    با سلام پسرم 8سالشونه دفع پروتئین دارن.قبلا دکتربردمشون قرص لوزارتان25 بهشون میدادن ،آلان پیش دکتر دیگه میبرم ایشون قرص کلسیم دوبسیلات 500دادن ،به نظر شما برای مشکل ایشون کدومو بدم بهترهست لطفاً راهنمایی کنید ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      کودک شما باید تحت نظر نفرولوژیست باشد باید مدارکشون کامل بررسی بشه بعد بهتون بگم کدوم دارو مناسب ایشون هست فعلا دارویی که توسط نفرولوژیست شروع شده رو ادامه بدن
  • تصویر کاربر نیما شنبه ۲۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 83 مشاهده پرسش
    سلاام جناب دکتر خسته نباشید من مشکل انحراف آلت دارم به سمت داخل یعنی نزدیک به شکم میخواستم بدونم بابت هزینه باید ویزیت داشته باشم یا میتونم بپرسم لطفا راه های درمانی که امکانش هست رو بهم بگین اگر با دارو یا مورد خاصی برطرف میشه چون شرایط خیلی بدی دارم برای هزینه پدر و مادرم طلاق گرفتن و اوضاع مالی خوبی ندارم ارادتمند شما اگر برای تشخیص نیاز به عکس هست انجام بدم جسارتا منو ببخشید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      عکس از آلت در حالت نعوظ بفرستید
    2. تصویر کاربر نیما جمعه ۲۱ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      با عرض معذرت، تا چه حد قابل درمان هست آقای دکتر
    3. تصویر کاربر نیما جمعه ۲۱ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      توی ذخیره سازی فایل مشکل پیدا میکند
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      با ذکر نام و شرح مجدد مشکلتون به واتس اپ 09394620321 پیام بدید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر فرزاد یکشنبه ۱۶ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    اقای دکتر بنده اقا 35 ساله هستم مجرد
    نزدیک 20 سالی هست یک چاک دو میلیمتری کنار سر الت بنده هست
    اصلا معلوم نیست چرا به وجود امده نه دردی دارد نه مشکلی نه ضربه ای خورده نه چیزی .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
    2. تصویر کاربر فرزاد یکشنبه ۱۶ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      ببخشید هیچ تصویری با هیچ فرمتی نه اینجا نه در تلگرام اپلود نمی شود
    3. تصویر کاربر فرزاد یکشنبه ۱۶ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      ببخشید اقای دکتر هیچ تصویری نه اینجا نه در تلگرام اپلود نمی شود
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      با ذکر نام و شرح مجدد مشکلتون به واتس اپ 09394620321 پیام بدید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محیا دوشنبه ۱۲ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 101 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من ۲۰ خرداد سیستوسکوپی turbt انجام دادم و تومورهای مثانه رو دراوردن و تا ۱-۲روز خون ریزی داشتم که قطع شد ولی بعد ۳ هفته یه روز شدید خونریزی کردم و لخته های خون دیدم و قطع شد میخواستم علتش بدونم چیه؟خطرناکه؟و اینکه از بعد خونریزی کمرم به شدت درد میکنه؟چی کار باید بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۲ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      احتمالا لخته های باقی مانده عمل است اگر ادامه ندارد اقدامی نمیخواد
  • تصویر کاربر امید جمعه ۱۸ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 101 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام

    من دیشب حین نزدیکی با دست قسمت زیر بیضه ها رو هنگام خروج منی فشار دادم که منی خارج نشه ولی منی خارج شد و بعد از اون احساس سوزش در همون ناحیه و خونریزی حین ادارار رو دارم میخواستم راهنماییم کنین تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۸ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام چند سالتون ؟ ادرار کاملا خونی است ؟
  • تصویر کاربر بابک چهارشنبه ۲۱ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    با سلام
    من ۴۷ سال دارم حدود ۱۰ سال هست که مشکل دفع ادرار دارم،شیراز بهترین پزشکان رو رفتم،انواع تست و معاینه کارآمد نبود،یکسال هست کاتتراسیون روزی ۴ بار انجام میدم،اما حالا درگیر سنگ مثانه هم شدم که مدارک پیوست میباشد،سوال :سنگ مثانه رو از چه روش لیزر کنم،آیا پروستات مشکلی یا ربطی به این قضیه داره،؟sns فایده داره؟ برای عمل میتونم به شما مراجعه کنم؟منتظر جواب گرانبهای شما هستم،تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام مثانه نوروژنیک دارید عامل سنگ ها هم همین عدم خروج ادرار به خاطر مثانه نوروژنیک است درمان همان کاتتریزاسیون برای مثانه نوروژنیک است که احتمالا نوار مثانه هم داده اید. Sns روش خوبی است اما هرجایی انجام نمیشه و گران قیمت است برای خارج سازی سنگ ها باید یک بار با سیستوسکوپ ببینیم اگر بشه شکست که میشکنیم اگر نه باید باز عمل بشه اگر تمایل دارید در لیست عمل قرار گیرید شماره تلفن و مشخصات را بنویسید تماس میگیریم
    2. تصویر کاربر بابک سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      ۰۹۱۷۸۲۰۸۸۰۷
      داریوش قهرمانی وند
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ دی ۱( 1 سال پیش)
      ممنون
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    سلام دکتر این برای چهار مین بار است که از شما مشاوره میگیرم اگه یادتون باشه مشکل من فقط موقع خواب روزانه عصرانه و شبانه هستش به این صورت که وقتی که با مثانه خالی میخوابم یکی دو ساعت بعدش ازدرد مثانه بیدار شده و باید برای دفع ادار به دستشویی برم اگر بعد از خالی کردن مثانه بخواهم به خواب خود ادامه دهم باز هم بعد از یک ساعت از درد مثانه از خواب بیدار شده مجبورم برای دفع ادرار باز هم به دستشویی برم البته این بار حجم ادرار خیلی کم است همینطور اگه ادامه بدم این چرخه ادامه خواهد داشت تا انجایی که فقط سه چهار قطره خارج خواهد شد (در طول شب چهار بار و خواب عصرانه سه بار ) نا گفته نماند در طول روز اگه خواب روزانه و عصرانه نداشته باشم دستشویی نخواهم رفت مثل تمام افراد عادی . به دکتر متخصص ارولوژی مراجعه کردم برام قرص سفلکسیم 500 فینوپروست 5 یوریناسین 5 ترازوسین 2 تجویز کردند الان نزدیک به یک ماه استفاده میکنم ولی هیچ باز هم میگم هیچ تاثیری در روند بهبودی بنده نداشتند واقعا دیگر خسته شدم اکثر ارولوژیستها میگن مشکلی نداری فقط داری تلقین میکنی متخصص دیگری هم قرص تولترودین تجویز کردند که تازه شروع کردم لطفا هر چه سریعتر جواب بنده را ارسال کرده و خواهشا در سایت قرار ندهید فقط به خودم ارسال کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      اگر نوار مثانه بگیری وسالم باشد پس روحی وروانی است02122642744
  • تصویر کاربر عطیه یکشنبه ۲۶ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 576 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید. من پدرم چند روز پیش داخل ادرارش خون و لخته خون دیده، ب دکتر مراجعه کرده و سونو انجام داده و گفتن ک تصویر ضایعه هتروژن به ابعاد 21*32 میلیمیتر در کف مثانه مشاهده شده ک میتواند مطرح کننده clot باشد و در اخر بهش سیتوسکوپی رو‌توصیه کردن.
    و اینکه‌پدرم در کلیه چپ ی کیست کورتیکال هم ب قطر 20 میلیمتر داره، ممنون میشم راهنمایی کنید. قبلن هم پروستاتشون عمل کردن ، تو ازمایشیخونی ک دادن پروستات طبیعیه ولی تو سونوگرافی بزرگتر نشون داده. ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام از نظر سرطان مثانه بايد سيستوسكوپي ضروري است٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر هادی شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    آقای دکتر با سلام و خسته نباشید. مرد 34 ساله ای هستم که حدود یک سال پیش دچار التهاب پروستات شدم که علائم اون بعد از تجویز چند انتی بیوتیک برطرف شد اما حدود 5 ماه هست که طی چند مرتبه دچار به اصلاح شاش بندی میشم و ادرار بسیار کمی از من خارج میشه که بعد از یک یا دو روز برطرف میشه اما به صورت کلی ادرارم نظم درستی نداردو خیلی کند دفع میشود سونوگرافی انجام دادم که کلیه و پروستات نرمال و مقداری عفونت در مثانه اعلام کردن. واقعا دچار نگرانی شدم آیا علائم سرطان هست؟ لطفا درصورت امکان بنده را راهنمایی بفرمائید ممنون از زمانی که در اختیار قرار می دهید. نتیجه سونوگرافی را هم خدمتتون ارسال می کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر nasim جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد من يه سه چهارروزي ميشه زير دلمو كه فشار ميدم پهلوم درد ميگيره ميخواستم ببينم علتش چيه در ضمن روز اول دردش بيشتر بود ولي الان دردش كمتر است ممنون اگه زود جواب بديد نگرانم يكم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سونو کنید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر