جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اندازه سنگ کلیه

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سنگ در سیستم ادراری، به علت فوق اشباع شدن اجزاء تشکیل دهنده سنگ یا کریستال ها ایجاد می شود. کریستال ها در حقیقت مثل دانه های شکر می مانند که با جمع شدن و چسبیدن به یکدیگر، باعث تشکیل هسته سنگ ( در اندازه های چند میلی متری تا چند سانتی متری) در کلیه ها و حالب و مثانه می شوند.

انواع سنگ های سیستم ادراری

نوع سنگ هایی که در سیستم ادراری تشکیل می شود عبارتند از:

  • سنگ های اگزالات کلسیم که 70 درصد سنگ های کلیه را تشکیل می دهند.
  • سنگ های فسفات کلسیم
  • سنگ های اسیداوریکی
  • سنگ های استراویتی
  • سنگ های سیستینی

از نظر ظاهری شکل و اندازه سنگ ها کاملاً متفاوت می باشند. شکل سنگ ها به صورت گرد، دایره، بیضی شکل، شکل شاخ گوزنی و سنگ های خاردار و همچنین سنگ هایی با دیواره صاف هستند.

سنگ های سیستم ادراری

احتمال دفع خود به خودی سنگ های سیستم ادراری چقدر است؟

درصد دفع خود به خودی سنگ از کلیه، با اندازه سنگ در ارتباط می باشد. 95 درصد سنگ های زیر 4 میلی متر خود به خود با مصرف مایعات فراوان و حرکت های ورزشی دفع می شوند و نیاز به درمان ندارند. اگر اندازه سنگ بین 4 الی 6 میلی متر باشد 50-60 درصد احتمال دفع سنگ وجود دارد.

با افزایش اندازه سنگ، شانس دفع خود به خودی سنگ پایین می آید. به عنوان مثال احتمال دفع سنگ های بالای 6 میلی متر و زیر یک سانت، فقط 5 الی 10 درصد و شانس دفع سنگ های بالای یک سانت، صفر است و باید بسته به شرایط، جهت دفع آنها از سنگ شکنی بیرون اندامی و یا درون اندامی کمک گرفت.

سنگ های بزرگ کلیه چه خطری دارند؟

هر چه اندازه سنگ کلیه بزرگتر باشد احتمال انسداد و خفه کردن کلیه بیشتر می شود. به عنوان مثال به سنگ های شاخ گوزنی که به شکل شاخ گوزن و شاخه شاخه کل کلیه را پر می کنند، قاتل خاموش کلیه ها اطلاق می شود.

چرا که بی صدا عملکرد کلیه ها را آرام آرام از کار می اندازند و چه بسا شخص زمانی متوجه حضور این سنگ ها می شود که کلیه های خود را از دست داده است و لذا اهمیت چکاب سالیانه با سونوگرافی و سی تی اسکن در اینجا مشخص می گردد.

درمان سنگ کلیه

علائم سنگ کلیه چپ در زنان با مردان متفاوت است. درمان سنگ کلیه بر اساس محل قرار گرفتن آن و اندازه سنگ کلیه فرق می کند. امروزه با پیشرفت در تکنولوژی، 95 درصد سنگ های سیستم ادراری به روش های سنگ شکنی بیرون اندامی و درون اندامی و اغلب سرپایی و بدون بستری در بیمارستان درمان می شوند که به تک تک آنها در اینجا اشاره می شود.

راه های انتقال زگیل تناسلی

سنگ شکنی بیرون اندامی:

این روش خط اول درمان سنگ های کلیه و حالب فوقانی (که اندازه آنها بالای 6 میلی متر و زیر 5/1 سانت است)، می باشد. در این روش که به صورت سرپایی انجام می شود، بیمار در زیر دستگاه سنگ شکنی به مدت یک ربع تا 20 دقیقه می خوابد و با تاباندن امواج سنگ شکنی بر روی سنگ، اقدام به خرد کردن و سنگ شکنی می شود.

در افراد چاق و کسانی که سنگ بزرگ در حالب فوقانی یا کالیس تحتانی دارند، درصد موفقیت سنگ شکنی پایین می باشد و باید از روش های دیگر استفاده کرد. قبل از سنگ شکنی حتما باید داروهای رقیق کننده خون از قبیل آسپرین و پلاویکس قطع شود. همچنین سنگ شکنی بیرون اندامی در خانم های حامله یا آنوریسم عروقی ممنوع می باشد.

روش TUL:

این تکنیک بهترین درمان سنگ های لوله حالب است که کلیه را به مثانه وصل می کند. گیر افتادن سنگ در لوله حالب و انسداد آن به منزله خفه کردن کلیه ها می باشد و از موارد اورژانس اورولوژی می باشد. اگر در عرض 3 الی 4 هفته سنگ حالب درمان نشود، باعث تورم و خفه شدن کلیه ها و از بین رفتن عملکرد کلیه ها می شود.

درمان طلائی سنگ هایی که در لوله حالب گیر می کنند، سنگ شکنی درون اندامی به روش آندوسکوپی یا همان TUL می باشد. در این روش که با بی حسی کمری به صورت سرپایی انجام می شود، با عبور دوربین های باریکی به نام یورتروسکوپ از مجرا، وارد مثانه و لوله حالب می شویم و با مشخص کردن سنگ و با استفاده از دستگاه سنگ شکنی و گذاشتن مستقیم پروب سنگ شکنی روی سنگ، آن را کاملاً خرد کرده و خارج می کنیم.

روش PCNL یا خارج کردن سنگ از کلیه ها از طریق تونل پوستی:

امروزه روش PCNL، درمان طلائی سنگ های شاخ گوزنی و سنگ های بزرگ کلیه و یا سنگ هایی که به سنگ شکنی بیرون اندامی جواب نداده اند، می باشد. در این روش که با بی حسی نخاعی و بیهوشی عمومی انجام می شود، با استفاده از دستگاه عکس برداری، محل سنگ در کلیه مشخص و با عبور سوزن از پوست به کلیه، مسیر را کاملاً گشاد می کنیم.

سپس با ایجاد تونل پوستی و استفاده از دوربین مخصوص، نفروسکوپ وارد کلیه شده و محل سنگ را مشخص و با استفاده از پروب سنگ شکنی سنگ را کاملاً خرد و تکه تکه کرده و با پنس خارج می نمائیم و در پایان عمل به جای شکاف یک وجبی پهلو، تنها یک بخیه به محل زده می شود. حسن این عمل با جلوگیری از شکاف پوستی، درد کمتر، زمان کمتر بستری شدن در بیمارستان و زمان سریع برگشت بیمار به کار و فعالیت های روزمره زندگی می باشد.

توصیه هایی برای جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه

اگر می خواهید به سنگ در سیستم ادراری مبتلا نشوید:

  • هر 2 ساعت یک لیوان آب مصرف نمایید.
  • رنگ ادرار همیشه روشن و به رنگ آب باشد.
  • از مصرف بی رویه نمک اجتناب نمایید.
  • از رژیم های غذایی فست فود و پر پروتئین و چربی دار کمتر استفاده نمایید.
  • از افزایش وزن و چاقی مفرط جلوگیری نمائید.
  • فعالیت های ورزشی منظم داشته باشید.
  • اگر مبتلا به سنگ سازی متعدد و فعال هستید، با مراجعه به دکتر از داروهای پیش گیری کننده از سنگ کلیه مداوم استفاده نمائید.
  • با انجام چکاب منظم و سونوگرافی، هر 6 ماه از وضع سلامتی کلیه ها مطمئن شوید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4/5 - (103 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نایبی یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید خدمت شما من بیست سال پیش عمل سنگ کلیه داشتم وچندوقت پیش دوباره کلیه ام در داشت به دکترمراجعه کردم بعدازآزمایش سونوگرافی گفتندسنگ کلیه دارم واندازشو27میلی مترفرمودندکه باید هرچه سریع تربستری شم وچندین به بیمارستان مراجعه کردم موفق به دریافت ویزیت دکترنشدم لطف میکنید بنده رورهنمایی کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست انجام دهید . احتمالا نیاز به عمل pcnl باشه
  • تصویر کاربر آرزو جمعه ۶ مرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 102 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    کلیه من به شدت سنگ سازه و سونوگرافی جدید که انجام دادم ۶سنگ در کلیه راست و ۷ سنگ در کلیه چپ داشتم، ترو خدا راهنمایی کنید چیکار باید بکنم، براتون سونوگرافی رو فرستادم، دو سال پیش من ۲ تا سنگ داشتم و طی این ۲ سال شده ۱۳ سنگ، اصلا درد و سوزش و حسی ندارم و دفع سنگ هم یکبار ۸ ماه پیش داشتم، آقای دکتر یکی دو تا هم نیست که سنگ شکن کنم، چیکار کنم؟؟ آب هم زیاد میخورم و نمک رو هم به شدت کم کردم
    1. تصویر کاربر آرزو دوشنبه ۲ مرداد ۲( 9 ماه پیش)
      عکس سونو رو براتون میفرستم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ مرداد ۲( 9 ماه پیش)

      سلام یک سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست انجام دهید برایم بفرستید 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محم جمعه ۹ تیر ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 112 مشاهده پرسش
    سلام سنگ به طول 8،9م م در کلیه راست وبرجَتسه در کف مثانه وکورتیکال ساده به طول15 م م مشاهده شد،، لطف کنید راهنمایی کنید سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ تیر ۲( 10 ماه پیش)
      سلام چند سالتون هست؟ عکس این سونوگرافی را بفرستید
  • تصویر کاربر هیچکس سه شنبه ۳۰ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 106 مشاهده پرسش
    درود و ارادت خدمت شما آقای دکتر عزیز خسته نباشید. همانطور که قبلا خدمتتون عرض کردم پدر بنده 68 سالشه و سی تی اسکن دادن سنگی به اندازه 64*70 میل در کلیه چپشون وجود داره که شاخ گوزنی بوده و در عمکرد کلیه کلا مشکل ایجاد کرده باتوجه به اندازه سنگ. ایشون سال 99 عمل لگن داشتن و 1400 عمل چشم و عمل پروستات باز. اگر ممکنه عمل ایشون به روش pcnl خدمت خودتون انجام بشه. بیمه پایه تامین اجتماعی و تکمیلی آتیه سازان حافظ هستن. لطف میکنین.🌹
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      مشکل قلبی ریوی دیابت ندارن ؟
  • تصویر کاربر روح سه شنبه ۲۳ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 99 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بعد مراجعه به سونوگرافی متوجه شدم سنگ 18 میلی در لگنچه سمت چپ دارم جهت سنگ شکن یه بیمارستان مراجعه کردم الان 5 روز سنگ شکن میگذرد و هنوز در ناحیه کلیه و متورم شدن کلیه احساس میکنم درد زیادی دارم و آب زیاد هم میخورم دیگه از شدت درد نمیدونم چیکار باید بکنم اگه میشه راهنمایی بکنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست کنید محل سنگ و سنگ ریزه ها مشخص بشه
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 98 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر..
    کلیه راست به طول ۱۱۴میلی متر و ضخامت پارانشیمال ۱۷میلی متر و کلیه سمت چب با طول ۱۱۹میلی متر و ضخامت پارانشیمال ۱۸ میلی متر اندازه گیری شد. هر دو کلیه دارای سایز و اکوی نرمال است. ضخامت پارانشیم هر دو کلیه در حد طبیعی است. سنگ به دیامتر ۱۰م م در پروگزیمال حالب راست و با فاصله تقریبی ۲ سانتیمتر از upj رویت شد و هیدرویورترونفروز خفیف در کلیه سمت راست مشاهده شد. مثانه دارای حجم و شکل و ضخامت جداری نرمال می باشد..
    آیا نیاز به سنگ شکنی دارد یا با خوردن مایعات و ورزش و درمان خانگی سنگ دفع میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      سلام سونوگرافی سایز دقیقی از سنگ نمیدهد و سی تی اسکن ملاک است . اما اگر سایز درست زده شده باشه این سنگ دفع نمیشه و باید سنگ شکنی برون اندامی انجام بدهید
  • تصویر کاربر زرکش شنبه ۱۹ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    سلام، حدود دو هفته س که درد در ناحیه پهلو رو به پشت دارم، رفتم سونو نوشته کلیه راست سنگ ۳میل داره، در مورد کلیه چپ چیزی ننوشته اما اونم درد داره،سوزش ادرار ندارم، برای دفع این سنگ باید چکار کنم، نیاز به داروی خاصی هست؟
    چجوری باید متوجه شدم که سنگ دفع شده؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام این سایز سنگ اصلا اهمیتی ندارد . سنگ داخل حالب معمولا درد میده . درد شما از کلیه ها نیست و درد عضلانی و یا از کمر است برای این سنگ هیچ اقدامی لازم نیست . فقط مایعات فراوان بخورید
  • تصویر کاربر کریمی پنجشنبه ۱۷ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید
    کلیه راست به طول 109م م وضخامت پارانشیم 13م م وکلیه چپ به طول 106م م وضخامت پارانشیم 12م م با ابعاد ومحور و پوزیسیون و اکوژنیسیته نرمال مشاهده شدند
    میکرولیتاز مشکوک به دیامتر 3م م در کالیس تحتانی کلیه چپ دیده میشود
    شواهدی از سنگ قابل اندازه‌گیری در کلیه راست هیدرونفروز و توده فضاگیر درکلیه ها مشاهده نشده مثانه ضخامت جداری نرمال داشته و فاقد سنگ دیورتیکول وتوده فضاگیر می‌باشد
    جناب آقای دکتر سنم 51سال قبلاً سابقه سنگ نداشتم
    باتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام سونوگرافی مشکلی ندارد اون سنگ ذکر شده هم اهمیتی ندارد و بسیار کوچک است
  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 104 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید. چند روز پیش سنو گرافی انجام دادم متوجه شدم کلیه سمی راست کالیس تحتانی سنگ ۸ م م هست ....برای درمان و دفع آن چه باید بکنم . هیچگونه دردی یا سوزش اداری ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام فعلا اقدامی نمیخواد مایعات فراوان بخورید
    2. تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      روزه میتونم بگیرم ...اهل خوزستانم ۴۲ سالمه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      به هر حال کلیه سنگ ساز هست و بهترین راه جلوگیری مصرف اب فراوان است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مسعود جمعه ۱۲ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    سلام. من کلیه ام سنگداره. اوایل تابستان یه سنگ به اندازه 17 میل توی حالب سمت چپم گیر کرده بود که عمل TUL انجام دادم. تغریبا 2 ماه پیش تکرر ادرار شدید گرفتم رفتم دکتر سونوگرافی برام نوشت. توی سونوگرافی اومده دوتا سنگ به اندازه 6 و 11 میل در کلیه چپم دارم. درضمن نوشته پروستات و طحالم بزرگتر از حالت طبیعی است. دکتر دارو داد. تکرر ادرارم کم شده ولی خوب نشده. چکار کنم آقای دکتر. درضمن با سنگها چکار کنم. فعلا درد ندارن. برم سنگ شکن یا نه؟ راستی آقای دکتر من میتونم روضه بگیرم یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام چند سالتون هست ؟ توصیه میکنم یک سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست کنید که سایز دقیق سنگ بدست بیاد . اگر همین حدود بود سنگ شکنی انجام بشه . برای سنگ های کیسه صفرا هم به متخصص جراحی عمومی جهت تعیین تکلیف مراجعه کنید کلیه شما سنگ ساز هست اگر مایعات کم مصرف کنید احتمال تشکیل سنگ زیاد میشه
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر