جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ناتوانی جنسی یعنی چه؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروزه زوجین زیادی در مطب و کلینیک به اینجانب مراجعه می کنند که از ناتوانی جنسی مرد شاکی و ناراضی هستند. از نظر روانکاوی داشتن یک مقاربت جنسی منظم و موفق توأم با رضایت طرفین یکی از پایه های قرص و محکم زندگی زناشوئی می باشد که باعث انس و الفت بیشتر زوجین نسبت به هم می گردد. در صورتی که رایطه زناشویی با موفقیت و با رضایت شریک جنسی نباشد می تواند باعث سست شدن رابطه ی دوطرف و بروز مشکلات عدیده در زندگی زناشوئی گردد.

از نظر علمی اگر یک مرد در حین مقاربت قادر به نعوظ و سفت شدن آلت تناسلی نگردد و یا اینکه حین مقاربت سفتی آلت از بین برود و باعث شود که یک مقاربت کامل و توأم با اوج لذت جنسی نباشد به این شرایط ناتوانی جنسی اطلاق می شود.

انزال زودرس

تشخیص ناتوانی جنسی

تشخیص ناتوانی جنسی بر اساس شکایت زوجین و مراجعه به دکتر و گرفتن شرح حال توسط پزشک می باشد. وظیفه پزشک در مرحله اول تشخیص علت روحی و روانی ناتوانی جنسی از نوع جسمی می باشد. در ناتوانی جنسی با منشأ روحی و روانی فرد ایجاد نعوظ در خواب و مخصوصاً در صبح را ذکر می کند. ولی در ناتوانی جنسی با منشاء جسمی این امر اتفاق نمی افتد. تشخیص ناتوانی جنسی با منشاء جسمی بر اساس چکاب و اندازه گیری قند خون، فشار خون، چربی خون، وجود بیماری های زمینه ای از قبیل بیماری های قلبی، MS، پارکینسون، سکته مغزی، آسیب نخاعی و یا سابقه جراحی کف لگنی به علت سرطان پروستات و یا کولون می باشد.

 آیا تست های تشخیصی برای درمان ناتوانی جنسی وجود دارد؟

بله، 2 تست بسیار مهم عبارتند از:

1- Rigi Scan

تشخیص ناتوانی جنسی

که در این روش بیمار به مدت یک و یا دوشب کاملاً تحت نظر گرفته شده و با بستن وسیله ای به آلت فرد وقوع نعوظ شبانه را ثبت می کنند که اگر اتفاق بیافتد ناتوانی جنسی بیشتر منشاء روحی دارد.

2- کالر داپلر سونوگرافی

کالر داپلر سونوگرافی با تزریق پاپاورین می باشد که در اینجا ابتدا آمپول پاپاورین با سرنگ ظریف و باریک انسولین به آلت تزریق می شود که این امر باعث افزایش جریان خون به آلت و ایجاد نعوظ می شود. به وسیله این تست سالم بودن و یا اختلال در عملکرد عروقی آلت تناسلی مشخص می گردد. به عنوان مثال اگر نشت وریدی به علت خرابی دریچه های لانه کبوتری ورید ها علت ناتوانی جنسی مرد باشد بلافاصله بعد از تزریق و ایجاد نعوظ سفتی آلت تدریجاً از بین می رود.

سومین وسیله تشخیص: کاورنزوزوگرافی و یا عکس برداری از رگهای آلت تناسلی است که با تزریق ماده حاجب انجام می شود و در صورت نشت وریدی دقیقاً محل آن را مشخص می کند.

 درمان ناتوانی جنسی با پاپاورین

پاپاورین متعلق به گروهی از داروها به نام داروهای گشاد کننده ی عروق (واسودیلاتور) می باشد. داروهای گشاد کننده ی عروق، سبب گشاد شدن رگ های خونی شده و در نتیجه ی آن، جریان خون را افزایش می دهند. پاپاورین برای ایجاد نعوظ در مردان مبتلا به اختلال نعوظ (ED) استفاده می شود. زمانی که پاپاورین به آلت تناسلی تزریق می شود، جریان خون به آلت تناسلی را افزایش داده و منجر به نعوظ خواهد شد.

تزریق پاپاورین برای مردانی که دچار اختلال نعوظ نیستند توصیه نمی شود. در صورت عدم استفاده ی درست از این دارو، آسیب دیدن دائمی آلت تناسلی و خطر از دست دادن کامل قدرت نعوظ وجود دارد. مصرف پاپاورین تنها با تجویز پزشک صورت می گیرد. این دارو به صورت مایع تزریقی در دسترس می باشد.

مصرف پاپاورین

استفاده ی درست از پاپاورین

برای تزریق پاپاورین:

◾ محل تزریق را با الکل ضدعفونی کنید. با استفاده از یک سوزن استریل، دارو را به آرامی و به طور مستقیم داخل قسمت پایه ی آلت تناسلی –همانگونه که پزشک برای شما توضیح داده است- تزریق کنید. نباید پاپاورین در عمق کم زیر پوست تزریق شود. تزریق پاپاورین معمولاً دردناک نیست. هر چند ممکن است پس از تزریق، در انتهای آلت تناسلی خود احساس گز گز کنید.

◾در صورتی که عمل تزریق با درد فراوان همراه باشد، یا متوجه کبودی یا ورم در محل تزریق شدید، به این معناست که تزریق را در عمق کم (زیر پوست) انجام داده اید. عملیات تزریق را متوقف کنید. سوزن را بیرون بکشید؛ محل دیگری را برای ادامه ی تزریق انتخاب کنید.

◾پس از آنکه تزریق کامل شد برای جلوگیری از کبودی، ناحیه مورد نظر را فشار دهید. سپس طبق دستور العمل های پزشک، آلت تناسلی خود را ماساژ دهید. این امر کمک می کند که دارو در تمامی نقاط آلت تناسلی پخش شود و تأثیر بهتری داشته باشد.

◾این دارو معمولاً پس از 10 دقیقه تأثیر خود را نشان می دهد. رابطه ی جنسی خود را تا دو ساعت بعد از تزریق دارو انجام دهید.

دوز دارو پاپاورین

دوز دارو برای بیماران مختلف، متفاوت می باشد. دستورالعمل های ارائه شده توسط پزشک یا بروشور دارو را دنبال کنید. اطلاعاتی که در ادامه در اختیار شما قرار می گیرد تنها دوز میانگین دارو را نشان می دهد. اگر دوز شما با این مقادیر متفاوت بود، تا زمانی که پزشک از شما نخواسته، آن را تغییر ندهید.

میزان داروی مصرفی همچنین، به قدرت دارو مرتبط است. علاوه بر این، تعداد دفعات مصرف روزانه، فاصله ی بین هر بار مصرف و طول دوره ی درمان با توجه به بیماری شما تعیین می شود.

دوز داروی مصرفی

دوز پیشنهادی برای درمان اختلال نعوظ در بزرگسالان:

30 الی 60 میلی گرم (mg) پاپاورین به آرامی در محلی از آلت تناسلی که پزشک پیشنهاد داده است، تزریق شود. 1 الی 2 دقیقه را برای تزریق کامل دارو در نظر بگیرید. مصرف بیش از یک دوز در روز ممنوع است. همچنین، از مصرف بیش از 3 بار در هفته، یا 2 روز متوالی خودداری کنید.

نگهداری از دارو

  • دارو را درون ظرف در بسته در دمای اتاق، دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم نگه دارید. دارو نباید در معرض انجماد قرار گیرد.
  • دارو را دور از دسترس اطفال قرار دهید.
  • داروی تاریخ گذشته (منقضی شده) یا دارویی که دوره ی درمان آن تمام شده است را دور بیندازید.

موارد احتیاط

تزریق پاپاورین را دقیقاً همانگونه که پزشک برایتان توضیح داده است انجام دهید. دارو را در دوز یا دفعات بیشتر از حد تجویز شده مصرف نکنید. در صورت مصرف بیش از حد پاپاورین، ممکن است نعوظ شما بیش از حد قوی شده و برای مدتی طولانی بازگشت ناپذیر باشد. به این مشکل پریاپیسم گفته می شود، که می تواند بسیار خطرناک باشد.

اگر این مشکل برطرف نشود، احتمال قطع شدن جریان خون به آلت تناسلی یا آسیب دیدگی دائمی وجود دارد. در صورتی که نعوظ شما بیش از 4 ساعت طول کشید یا دردناک شده است، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. این موارد می توانند از علائم پریاپیسم بوده و به منظور پیشگیری از آسیب دیدگی های دائمی باید فوراً تحت درمان قرار گیرد.

در صورتی که در محل تزریق دچار خونریزی شده اید، تا زمان بند آمدن خونریزی محل را فشار دهید. در صورت قطع نشدن خونریزی به پزشک اطلاع دهید. معاینه ی شخصی آلت تناسلی باید به طور منظم انجام شود. در صورتی که در محل تزریق متوجه برآمدگی شدید، یا آلت تناسلی شما کج شده است این امر را با پزشک خود در میان بگذارید. این نشانه ها ممکن است مربوط به رشد بافت های ناخواسته (فیبروز) بوده، که باید توسط پزشک معاینه شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری تناسلی 

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

4/5 - (24 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۹ فروردین ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    خواهش میکنم منو راهنمایی کنید و سوالاتم را جواب بدید و بی زحمت ارجاع ندید به جواب هایی که قبلا دادین.چون واقعا داره زندگیم از هم میپاشه و دکتر هم رفتم و کسی نتونسته کمکم کنه.
    من 26 سال دارم و الان حدود 1 سال است که عقد کردم .من از دوران نوجوانی به دلیل لینکه همیشه فکر میکردم الت تناسلی کوچکی دارم و به دلیل فرار از برقراری جنسی خود ارضایی میکردم به صورتی که شاید اوایل هر روز خود ارضایی داشتم.تا اینکه به مرور میل جنسیم کاهش پیدا کرد. و الان که عقد هستم هیچ میلی برای بر قراری ارتباط ندارم و حنپتی چند وقتیست که نعوظ هم ندارم .حتی نعوظ صبحگاهی .البته بعضی وقتا به صورت خفیف دارم ولی خیلی کم . من در حالت معمولی نیز التم و بیضه هام شل هستن . و اذیت میکنن .در ضمن من تو رابطه ای که چند وقت پیش با همسرم بر قرار کردم .با اولین تماس ارضا شدم که باعث تعجب همسرم هم شد .من پیش دکتر رفتم و تمام اینا رو توضیح دادم ولی نگفتم خود ارضایی میکردم و ایشون گفتن به دلیل مسائل اجتماعی هست و استرس های موجوده بدون معاینه گفتن .خواهشن مرا راهنمایی کنید من باید چکار کنم اخه نمیشه به خاطر مسائل اجتماعی من نتونم رابطه جنسی داشته باشم که .خواهشن بگید من چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ فروردین ۹۵( 7 سال پیش)
      مشكل شما عصبي وروحي است بايد با روانكاو صحبت كنيد
  • تصویر کاربر بابک پنجشنبه ۸ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اساتید و پزشک محترم
    بنده 30 ساله تازه متاهل شدم ولی مشکل در نقوظ دارم در گذشته خودارضایی کردم نه به حد زیاد
    بنده نقوظ پایداری ندارم درهر شرایطی چه درکنار زوج چه فیلم و .... در حد 5 الی 10 ثانیه نقوظ میشه و پایدار نیست از قرص سیدنافیل هم استفاده کردم بهتر میشه ولی دردی دوا نمیکنه و سردرد میگیرم و عوارض دیگر قرص ...
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      بايد بررسي شويد
  • تصویر کاربر پارسا یکشنبه ۱۸ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید.بنده اکنون 24ساله هستم در 19سالگی متاسفانه استمنا میکردم روش استمنا این بنده نیز به این روش بود که رو ب سینه بر روی زمین خابیده و الت خود را رو به پایین مالش میدادم که بعد از ارضا شدن درد بسیار شدیدی در زیر بیضه ها احساس میکنم اکنون نیز احساس میکنم که دچار کم توانی شده ام ایا این درد باعث این کم توانی شده یا نه؟
    باز هم خسته نباشید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      عصبی است
  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۲۱ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ببخشید مزاحم شدم من 27سالمه 5ساله متاهلم یه مدتیه دچار افت میل جنسی شدم بعد تو حالت نعوظ هم مشکل پیدا کردم یعنی موقع تحریک شدن هیچ مشکلی ندارم ولی موقع دخول کاملا نعوظ رو از دست میدم سابقه هیچ بیماری هم نداشتم همه چیز یکدفعه اتفاق افتاد قبلش خیلی خوب بودم این سومین باره پیام میدم لطف کنین جوابمو بدین به کمکتون احتیاج دارم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      عصبی است
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۴ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر من برام تامسولوسین +باکلوفن تجویز شده مصرف میکنم قبلا از ارکتو برای نعوظ استفاده میکردم
    الان اگه استفاده کنم خطر داره یا نه از راهنمایی شما متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      نه
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۳ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من 25 سالمه و پسرم
    8 سال خود ارضایی میکردم دست خودم نبود با کمترین چیز تحریک میشدم اما الان خیلی قدرت من پایین اومده و اب منی من کم شده و کمی درد احساس می کنم و جهندگی نداره طول التم ببخشید ارتفاع کم شده چرا
    چرا من اینطوری شدم ایا خوب میشم مثل اول و باید چیکار کنم تا خوب شوم
    و اینکه ایا خودارضایی ممکنه باعث بوجود امدن بیماری خطرناکی شود یا سرطان پرستات
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۳ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      قطع کنید
  • تصویر کاربر مهتاب دوشنبه ۷ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب. خانمی سی ساله هستم که حدودا از چهار سال پیش که ازدواج کردم به طور متناوب با فاصله زمانی شش ماه یکبار مبتلا به تبخال تناسلی شده ام. قبل از ازدواج سابقه این بیماری را نداشته اما همسرم زمینه این بیماری را داشته. در حال حاضر در اواخر ماه اول بارداری هستم ومجددا مبتلا به بیماری تبخال تناسلی شده ام ومجبور به مصرف قرص آسایکلوویر هستم پرسشی که از جنابعالی دارم، آیا با مصرف این قرص خطری جنین من را تهدید نمیکند؟ ؟ سپاس فراوان از عنایت شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      مطلب سایت من را بخوانید
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۳ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    سلام.26سالمه.دیابتیم.التم هنگام نزدیکی شق نمیشود.چه قرصی باید بخورم که ضرر نداشته باشد؟ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۳ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر مسعود پنجشنبه ۱۲ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    بنده مدتي است كه در زمان انزال در نوك الت دچار سوزش مي شوم كه مدتي هم ادامه پيدا مي كند اين حالت با كوچكترين تحريك جنسي شروع مي شود همچنين بسيار سريع انزال شده و الت جنسي حالت نعوذ خود را از دست مي دهد بارها ازمايش ادرار رفته ام اما عفونت نداشتم اندازه پروستات هم در سونوگرافي طبيعي بوده، در سونوگرافي احتمال سنگ كليه ٤ ميليمتر در كليه چپ هست ولي درد ندارد PSA در ازمايش شش دهم بوده سن من هم ٤٢سال است،ايا اين مشكل مي تىاند به پروستات مربوط باشد؟تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      مطلب سایت من در این مورد را بخوانید
  • تصویر کاربر شاهرخ پنجشنبه ۱۲ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام..من مجردم 24سالمه قبلا رابطه داشتم .الان آلت من سفت نمیشه و زود ارضاءمیشم ..چند بار هم دکتر رفتم دارو دادم خوب نشدم ..چکار باید بکنم ممنون میشم کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۸ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      باید بررسی شوید
    2. تصویر کاربر شاهرخ دوشنبه ۹ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام ..چجوری باید بررسی بشم آقای دکتر ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      مراجعه حضوری
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر