جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برای کم کاری کلیه چه بخوریم؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

انتخاب غذا ها و نوشیدنی های مناسب به شما کمک می کنند احساس بهتری داشته باشید و همچنین باعث می شوند، درمان های مربوط به کم کاری کلیه، بهتر عمل کنند. کلیه های سالم، نمک ها و مواد معدنی از جمله کلسیم، فسفر، سدیم و پتاسیم را که در خون شما گردش می کنند، در تعادل نگه می دارند. زمانی که کلیه ها دچار کم کاری می شوند، تمام چیزهایی که می خورید و می نوشید، به حفظ تعادل نمک ها و مواد معدنی در بدن کمک می کنند. نوع درمان کم کاری کلیوی، روی برنامه ی غذایی تأثیر خواهد گذاشت. اگر تحت عمل پیوند کلیه قرار گرفته اید، محدودیت های کمتری برای رژیم غذایی خود خواهید داشت. در ادامه مطلب، توضیح خواهیم داد که برای کم کاری کلیه چه بخوریم.

مشکلات مربوط به کم کاری کلیه

از کجا بدانم چه چیزی را باید بخورم؟

تمام مراکز دیالیز و پیوند کلیه، متخصص تغذیه دارند که می توانند در برنامه ریزی وعده های غذایی به شما کمک کنند. مشاور تغذیه بیماران کلیوی، در زمینه مشاوره به بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی، آموزش دیده است. مشاوره گرفتن از یک متخصص تغذیه برای رسیدن به اهداف سلامتی، تغذیه درمانی (MNT) نامیده می شود.

چه چیزی را باید تغییر دهم؟

 ممکن است بر اساس نتایج آزمایش خون، لازم باشد برنامه غذایی خود را تغییر دهید. مواد مغذی مانند آب، سدیم، پروتئین، فسفر، پتاسیم، ویتامین ها و مواد معدنی دیگر، مواد موجود در غذا هستند که بدن برای عملکرد بهتر و حفظ سلامتی به آنها نیاز دارد. برنامه غذایی مناسب، می تواند تمام موادی را که بدن از طریق درمان از دست داده است، تأمین کند یا ممکن است لازم باشد مصرف مواد غذایی خاصی را محدود کنید. همچنین شما باید مقدار کالری غذا های خود را محاسبه کنید.

میزان موارد زیر باید در بدن کنترل شود:

آب

آب در نوشیدنی هایی مانند قهوه، چای، نوشابه و در غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات، بستنی، ژلاتین و صابون وجود دارد. بدن برای عملکرد صحیح به آب نیاز دارد؛ گرچه، در کم کاری کلیوی، کلیه ها نمی توانند آب اضافی بدن را دفع کنند. مصرف آب بیش از حد می تواند موجب ورم، بالا رفتن فشار خون و سخت تر کار کردن قلب شود.

نقش آب در عملکرد صحیح کلیه ها

سدیم

سدیم، یکی از مواد تشکیل دهنده ی نمک می باشد و در بسیاری از غذا های کنسروی، بسته بندی شده، فراوری شده، فست فود ها و بسیاری از چاشنی ها یافت می شود. شما برای کمک به کنترل مقدار مایعات در بدن خود، به سدیم نیاز دارید. گرچه، جذب سدیم بیش از حد توسط بدن، موجب بالا رفتن فشار خون می شود. فرقی نمی کند تحت چه درمانی هستید، به احتمال زیاد باید مصرف سدیم را محدود کنید.

پروتئین

از پروتیئن ها به عنوان بلوک های ساختاری مورد نیاز، برای حفظ و اصلاح عضلات، اندام ها و دیگر اعضای بدن استفاده می شود. پروتئین در بسیاری از غذا ها از جمله غذاهای حیوانی و گیاهی وجود دارد. اکثر برنامه ی غذایی شامل هر دو نوع پروتئین می شوند. مصرف پروتئین بیش از حد می تواند باعث انباشته شدن مواد زائد در خون شود و عملکرد کلیه ها را سخت تر کند

فسفر

به هنگام بیماری کلیوی، فسفر در بدن انباشته می شود. فسفر بیش از حد در بدن، می تواند استخوان ها را ضعیف کند. فسفر به طور طبیعی در غذا های غنی از پروتئین مانند گوشت، مرغ، ماهی، آجیل ها، حبوبات و لبنیات یافت می شود. همچنین، فسفر به بسیاری از غذا های فراوری شده مانند سوسیس افزوده می شود. فسفر اضافه شده به غذا ممکن است باعث شود سطح فسفر خون بیشتر از حد معمول، افزایش پیدا کند. متخصص تغذیه می تواند در پیدا کردن راه هایی برای دریافت پروتئین مورد نیاز، بدون مصرف فسفر بیش از حد، به شما کمک کند.

پتاسیم

پتاسیم، یک ماده معدنی است که به عصب ها و عضلات کمک می کند، بهتر کار کنند. پتاسیم در میوه ها و سبزیجاتی مانند پرتقال، موز، گوجه و سیب زمینی یافت می شود. در صورتی که مقدار پتاسیم بیش از حد زیاد و یا بیش از حد کم باشد، سلولهای عصبی و مغز به درستی عمل نمی کنند. اگر به کم کاری کلیه مبتلا هستید، سطح پتاسیم خون شما، ممکن است بالا باشد. همچنین غذا هایی را که سطح پتاسیم آنها بالا می باشد، باید محدود کنید.

مکمل هایی برای افراد مبتلا به کم کاری کلیوی

در صورتی که برخی از غذا ها، منع مصرف داشته باشند یا درمان، برخی از ویتامین ها را از بدن دفع می کند، مکمل ها می توانند تعدادی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تأمین کنند. پزشک، ممکن است برای افراد متبلا به کم کاری کلیه، مکمل های خاصی را تجویز کند. شما فقط باید ویتامین، مواد معدنی یا مکمل های غذایی توصیه شده توسط پزشک را مصرف کنید. مکمل های بدون نسخه که پزشک آنها را تجویز نکرده است، ممکن است برای بیمار مضر باشند.

کالری ها

شما برای سوخت رسانی به بدن خود، به انرژی نیاز دارید. واحد اندازه گیری انرژی، کالری می باشد. مصرف کالری بیشتر از نیاز بدن، موجب افزایش وزن و فشار خون بالا می شود. مصرف کالری کمتر از نیاز بدن، به کاهش وزن منجر می شود.

3.4/5 - (19 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسنی چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام چند وقت پیش سنگ کلیه داشتم که دکتر سعی کرد از طریق سیستوسکوپی سنگ را خارج کند ولی متاسفانه موفق نبود الان سنگ به اندازه 5میلیمتر در حالب هست میخواستم ببینم چی مصرف کنم که سنگ دفع شود ایا ابجو موثر هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)
      فقط مصرف مایعات زیاد و مصرف کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد
  • تصویر کاربر سمانه یکشنبه ۱۳ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام. در سونوگرافی کلیه پدرم سنگ ۱۲ میلی‌متری دیستال حالب راست به فاصله یک سانتی متری از UVJ بدون ایجاد هیدرونفروز دیده شده. سنگ های متعدد دیگه و کیست های ۹ و ۱۰ میلی متری هم در کلیه دیده شده که تصویر سونوگرافی رو فرستادم. آیا وضعیتش اورژانسی هست با توجه به اینکه درد شدیدش یک ماه پیش بوده و آیا با سنگ شکن درمان میشه یا باید روش دیگه ای درمان بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      باید سریعا عمل سنگ شکنی درو اندامی حالب باید شود یا تی یو ال فیلم من در سایتم را بلینید۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۰۰
  • تصویر کاربر حمیده چهارشنبه ۱۱ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    با سلام واحترام
    در ماه چهارم بارداری هستم
    بادرد زیر دل به متخصص کلیه مراجعه وسنگ دو میلی در کلیه چپ با سونو تشخیص داده شد
    فقط رژیم پراب و حذف نمک توصیه شد
    بهترین اقدام و پیگیری ممکن در حال حاضر چیست؟بهترین زمان برای مراجعه به مطب شما برای من وادامه درمان کی می باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      درمان نمیخواهد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر