جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

11 راه کار ساده برای افزایش کیفیت اسپرم

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

آیا افزایش اسپرم امکانپذیر است؟ در این مطلب قصد داریم شما را با چند روش طبیعی برای افزایش کیفیت اسپرم آشنا کنیم.

1. ورزش کردن

مطالعات متعددی نشان داده اند كه كاهش وزن و ورزش در بین افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند می تواند منجر به بهبودی و یا افزایش کیفیت اسپرم شود. با این حال، به صورت علمی هنوز ثابت نشده است که افرادی که دارای شاخص توده بدنی (BMI) سالمی هستند، حتما تعداد و کیفیت اسپرم بهتری هم دارند!

طی مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت، ۴۵ مرد مبتلا به چاقی که سبک زندگی بی تحرکی داشتند مورد بررسی قرار گرفتند. مزایای انجام یک برنامه ورزشی هوازی به مدت ۱۶ هفته و برای حداقل سه بار در هفته و هر بار به مدت ۵۰ دقیقه بر روی این شرکت کنندگان مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد که ضربان قلب شرکت کنندگان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بهبود پیدا کرد. همچنین نتایج به دست آمده نشان داد که انجام تمرینات ورزشی منظم باعث افزایش کیفیت اسپرم و تحرک آن در این شرکت کنندگان شده است.

افزایش کیفیت اسپرم مردان با ورزش کردن

2. پرهیز از مصرف دخانیات

طی یک تحلیل گسترده که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، نتایج بیش از ۲۰ مطالعه با مجموع حدود ۶۰۰۰ شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده از این تحلیل نشان داد که سیگار کشیدن به طور مداوم باعث کاهش کیفیت اسپرم در بارداری می شود.
محققان دریافتند افرادی که کمتر سیگار می کشند و یا اصلا سیگار نمی کشند، نسبت به افرادی که به طور متوسط یا سنگین دخانیات مصرف می کنند، از کیفیت اسپرم بالاتری برخوردار هستند.

تاثیر سیگار کشیدن در اسپرم مردان

3. پرهیز از مصرف الکل و مواد مخدر

تعداد مطالعات کنترلی انجام شده برای بررسی رابطه ی بین سلامت و کیفیت اسپرم و مصرف مواد مخدر و الکل بسیار محدود است. این امر به این دلیل است که استفاده از مواد مخدر و الکل در آزمایش ها تا حدی غیر قانونی است.
با این حال طی یک بررسی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، نشان داده شد که استفاده از موادی مانند الکل، ماری جوانا و کوکائین باعث کاهش تولید اسپرم می شود.

4. پرهیز از مصرف دارو

مصرف برخی از داروهای تجویزی ممکن است به طور بالقوه تولید اسپرم سالم را کاهش دهند و به محض قطع مصرف دارو، تعداد اسپرم ها به حالت طبیعی برمی گردد و یا افزایش می یابد.

داروهایی که ممکن است به طور موقت تولید و کیفیت اسپرم را کاهش دهند عبارت است از:

❎  برخی از آنتی بیوتیک ها
❎  ضد آندروژن ها
❎ داروهای ضد التهابی
❎ داروهای ضد روان پریشی
❎ داروهایی که بر پایه ی مخدر هستند
❎ داروهای ضد افسردگی
❎ داروهای استروئیدهای آنابولیک، که ممکن است حتی تا یک سال پس از قطع دارو بر تعداد اسپرم ها تاثیر بگذارند
❎ تستوسترون برون زا یا مکمل
❎ متادون

5. شنبلیله

شنبلیله مدت هاست که به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان سلامت اسپرم های ضعیف مورد استفاده قرار می گیرد و تصور می شود که مصرف شنبلیله می تواند به بهبود تعداد و کیفیت اسپرم کمک کند.
در واقع طی مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، نشان داده شد که ترکیبات منحصر به فرد ماده ی فروساپ که می توان آن را از دانه های شنبلیله استخراج کرد، می تواند کیفیت کلی اسپرم و تعداد اسپرم تولیدی را ارتقاء دهد.
محصولات مختلفی از شنبلیله به صورت مکمل خوراکی تولید شده است که می توان آن ها را از داروخانه ها، عطاری ها و یا به صورت آنلاین و بدون نیاز به نسخه ی پزشک تهیه کرد.

6. ویتامین دی D

محققان هنوز دلیل موجهی برای رابطه ی بین مصرف ویتامین دی و افزایش کیفیت اسپرم پیدا نکرده اند، ولی به نظر می رسد که سطح ویتامین دی و کلسیم بر سلامتی اسپرم تاثیر دارد. طی یک بررسی کلی تعداد ۱۸ مطالعه در سال ۲۰۱۹ مورد بررسی قرار گرفتند. در این بررسی، محققان دریافتند که ارتباط معنا داری بین بهبود باروری و سطح بالاتر ویتامین دی در مردان مورد مطالعه وجود دارد.
با این حال، محققین این مطالعه هنگام تفسیر نتایج به دست آمده با احتیاط صحبت می کنند و تاکید دارند که برای اثبات یافته های خود به آزمایش های بالینی بیشتری نیاز است. همچنین تحقیقات دیگری نشان داده اند که کمبود کلسیم می تواند بر کیفیت اسپرم تاثیر منفی بگذارد.
شما می توانید مکمل ویتامین دی را از داروخانه ها و بدون نسخه ی پزشک تهیه کنید.

7. آشوا گاندا (جینسینگ هندی)

آشوا گاندا مدت هاست که در طب سنتی به عنوان یک داروی درمانی برای اختلالات جنسی مورد استفاده قرار گرفته است.
طی مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، ۴۶ مرد با تعداد اسپرم کم مورد بررسی قرار گرفتند.
شرکت کنندگان روزانه ۶۷۵ میلی گرم آشوا گاندا به مدت ۹۰ روز مصرف کردند و نتایج نشان داد که تعداد اسپرم در این شرکت کنندگان تا حدود ۱۶۷ درصد افزایش پیدا کرده است.
آشوا گاندا را می توانید به صورت آنلاین و یا از داروخانه ها بدون نسخه ی پزشک تهیه کنید.

خاصیت جینسینگ در بهبود کیفیت اسپرم

8. مصرف آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که به غیرفعال کردن ترکیبات موسوم به رادیکال های آزاد که به سلول ها آسیب می رسانند، کمک می کنند.
بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و طی برخی مطالعات انجام شده نشان داده شده است که رابطه ی معنا داری بین مصرف آنتی اکسیدان و افزایش تعداد اسپرم وجود دارد.
طبق یک بررسی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، نشان داده شد که آنتی اکسیدان هایی که ممکن است به افزایش تعداد اسپرم های سالم کمک کنند عبارتند از:

👈 بتا کاروتن
👈 بتا کریپتوکسانتین
👈 لوتئین
👈 ویتامین سی C

9. مصرف چربی های سالم

مصرف چربی های اشباع نشده برای رشد سالم غشا اسپرم بسیار حائز اهمیت هستند. از جمله این چربی ها می توان به امگا ۳ و امگا ۶ اشاره کرد.
طی یک بررسی از سه مطالعه ی مختلف که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، نشان داده شد که مردان ناباروری که اسیدهای چرب حاوی امگا سه مصرف می کردند، در مقایسه با مردانی که این مکمل را مصرف نمی کردند، بهبودی قابل توجهی در تعداد، غلظت و کیفیت اسپرم داشتند.
مکمل امگا ۳ و امگا ۶ را می توانید به صورت آنلاین و یا از داروخانه ها و بدون نسخه ی پزشک تهیه کنید.

10. کاهش مصرف چربی های ناسالم

تاثیر کیفیت اسپرم در بارداری

طی یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، ۲۰۹ مرد سالم اسپانیایی از سنین ۱۸ تا ۲۳ سال مورد بررسی قرار گرفتند. محققان دریافتند که با افزایش مصرف اسیدهای چرب ترانس، تعداد اسپرم آنها به طور نسبی کاهش می یابد.

11. پرهیز از قرار گرفتن در محیط آلوده

محققین بر این باورند که عوامل محیطی مانند کیفیت هوا و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی می تواند سلامت و کیفیت اسپرم را کاهش دهد.
از این رو تصور می شود که آلودگی محیطی می تواند ارتباط مستقیمی با کاهش کیفیت اسپرم داشته باشد.


دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی

3.9/5 - (57 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مصطفی شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    آقای دکتر پارسال که آزمایش خیلی بد بود شما یه ساشه بهم دادین که بعدش طبیعی بارداری اتفاق افتاد ولی متاسفانه بچه سقط شد ولی امسال بااین آزمایش که یخورده بهتر شده یعنی نمیشه ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      متوجه سوالتون نشدم
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۹ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من سربازم و دقیقا یک سال قبل واریکوسل گرید 3 شدید رو عمل کردم به حدی شدید بود که کاملا مشهود بود و بسیار حجیم.
    الان تقریبا میتونم بگم عروق وارسی صد درصد ناپدید شدن و الان بیضه ام بسیار کوچک شده حدودا نصف اندازه قبل از عمل.
    چند بار داپلر به فاصله زمانی 6 ماه گرفتم همشون خوب بود و عود نکرده بود.
    ولی به نظرم بیضه هام نسبت به ماه های گذشته کوچک تر شدن.
    این خطر ناکه یا نشونه عودشه؟ و یا امکان عودش هست بعد از یک سال؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      امکان عود هست ولی عود با کاهش سایز نشان داده نمیشود کاهش سایز عارضه ی بعد عمل میباشد عمل جراحی مجدد انجام ندهید
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خداقوت
    من حدود 25 سال پیش دو طرف بیضه عمل واریکوسل انجام دادم ویک بچه هم دارم الان متاسفانه مشکل پائین بودن میل جنسی وشل بودن آلت وزود انزالی دارم واکثر اوقات سوزش ادار خفیف هم دارم وچکاپ کلیه هم انجام دادم مشکلی نداره لطفا راهنمائی کنید چکار باید بکنم نگران عوارض جانبی برای پروستات هستم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      قرص تادالافیل ۲۰ میلی گرم دو ساعت قبل رابطه مصرف کنید
  • تصویر کاربر Fatemeh شنبه ۶ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام وقت شما بخیر
    آقای دکتر من همسرم مرداد ماه سال 1400 عمل واریکوسل گرید سه سمت چپشون رو عمل کردن و من شهریور باردار شدم ولی متاسفانه در شش هفته و چهارروزگی بچه سقط شد و ایست قلبی کرد. بعد از اون اتفاق هرچی تلاش کردیم باردار نشدم و بعد از مراجعه‌ی مجدد به دکتر اورولوژیست متوجه شدیم dfi بالاست و با وجود مصرف داروهای مختلف مثل آمپول‌های گونارکس و سینال‌اف و hcg و قرص‌های ویتامین e و الکارنتین و کوکیوتن و... اصلا پایین نیومد ولی بقیه‌ی فاکتورهای آزمایش یه کم بهتر شد. درنهایت دکتر با سونو تشخیص دادن واریکوسل مجدد عود کرده و انتخابش رو به عهده‌ی خودمون گذاشتن که میخواییم مجددا واریکوسل عمل کنیم یا از طریق تسه برای ivf اقدام کنیم. می‌خواستم ببینم با وجود تسه از نظر شما اصلا جنین‌های خوب ممکنه تشکیل بشه؟ و یا اینکه واریکوسل عمل کنیم بهتره؟ اگه واریکوسل مجدد عمل کنیم خطر نداره و آیا امکان بارداری طبیعی وجود داره(من خودم تنبلی خفیف تخمدان دارم)؟ سونو و آزمایش هم براتون ارسال می‌کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      عمل مجدد میتونه تعدادو وضعیت اسپرم رو بدتر کنه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      تسه انجام بدین
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۳ آبان ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    اقای دکتر ۳ سال از ازدواج میگذرد و دکتر خانمم جهت بررسی علت عدم بارداری برایم ازمایش اسپرم نوشتن و انجام دادم.لطفا ازمایش بررسی کنید. درضمن دوسال پیش خانمم باردار شد ولی به علت عدم تشکیل قلب سقط شد. ممنون میشم راهنمایی کنید. ا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      اسپرم آنالیز شما در حد قابل قبول است همسر محترم ارزیابی شوند
  • تصویر کاربر حمید شنبه ۱۵ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    هزینه عمل فتق و واریکوسل چقدر است . و نوبت دهی به چه صورته
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      عکس سونوگرافیتون رو بفرستید
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    سلام ، 20 ساله هستم و واریکوسل گرید 3 سمت چپ دارم ولی تحت نظر پزشک در مرکز ناباروری رویان هستم
    آزمایش اسپرم چندین بار دادم و پزشکم گفتن که فعلا نتایج ازمایش خوبه و 2 ماه دیگه دوباره آزمایش بدم .
    متاسفانه سیگار میکشم و به پزشک اطلاع ندادم و چند روزیه در بیضه سمت راست احساس تورم رگ هارو دارم و خیلی خیلی نگرانم که واریکوسل دوطرفه نشده باشه ، آیا سیگار کشیدن میتونه باعث این بشه که واریکوسل به سمت راست هم بیاد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      نه سیگار مرتبط نیست ولی باعث کاهش کیفیت اسپرم ها خواهد شد
  • تصویر کاربر بهروز چهارشنبه ۵ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام بنده هفت ماه پیش عمل واریکوسل انجام دادم الان می‌خوام فوتبال بازی کنم احتمال بازگشت مجدد واریکوسل وجود داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سلام نه موردی نداره به ورزشتون ادامه بدین
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۳ مهر ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر واریس بیضه دارم چپ گرید 3.3 و بیضه راست گرید دو 2.5 .ازمایش اسپرم دادم همه چیز خوبه فقط شکل اسپرم و دکتر گفت مشکل داره و داروی ویتامینی داد و گفت س ماه دیگه ازمایش اسپرم بده اگه باز همین شکلی بودی عمل واریس بیضه انجام بده .مجرد هستم و 38 سال .راهنمایی بفرمایید نیاز فوری به عمل دارم یا سه ماه صبر و اگه باز مشکل داشت عمل کنم . درد خاصی ندارم جز بعضی مواقع کمی درد خفیف .معاینه بیضه هم دکتر گفت بیضه سالم و فعلا تغییری نکرده .مجردم و 38 و به احتمال زیاد بعد عید ازدواج میکنم .راهنمایی بفرمایید استرس زیادی دارم و بچه برام مهمه . آزمایش اسپرم ی که دادم به نظر خودم نرمال نبوده با کلی استرس و تو آزمایشگاه و روحیه خراب و به شکلی که طبیعی باشه خارج نشد .به دکتر گفتم اما گفت مهم نیست اینها و آزمایشگاه خیلی قابل قبوله و هر چه ثبت شده دقیقه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      همون ۳ ماه دیگه آزمایش مجدد بدین جوابشو بفرستین
    2. تصویر کاربر حسین دوشنبه ۳ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      دکتر عزیز این آزمایش اسپرم که فرستادم مشکل اصلیش کجاست . خیلی حاده ...
      قرصی که دادن سلن پلاس ..مصرف تا سه ماه .
    3. تصویر کاربر حسین دوشنبه ۳ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      دکتر عزیز این آزمایش خیلی حاده ... قرص سلن پلاس داده به نظرتون تاثیر خوبی داره ..
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      شکل اسپرم ها مشکل داره باید تست DFI برای اسپرم ها انجام بشه بعد مصرف دارو تا سه ماه تست مجدد در شرایط اپتیمال انجام بشه همراه تست حتما DFI هم چک بشه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مصطفی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    بنده با توجه به عدم بچه دار شدن به پزشک مراجعه کردم و متوجه شدم که مشکل واریکوسل در بیضه چپ با گرید 3 دارم و آزمایش اسپرم هم از لحاظ تعداد و حرکت و شکل خیلی ضعیف هست و دکتر اورولوژیست به من پیشنهاد IVF دادند با توجه به اینکه من و همسرم در آستانه چهل سالگی هستیم و الان به مدت سه ماه دارو دادن که مصرف کنم و بعد IVF انجام بدهم
    ممنون میشم آزمایش و سونو را بررسی کنید و ببیند چرا هر دو دکتر اورولوژیست بهم پیشنهاد عمل واریکوسل ندادن و گفتن فقط IVF کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام قطعا در این سن ivf تاثیر بهتری داره وقت خودتون رو با عمل واریکوسل هدر ندهید
    2. تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۲۰ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      ممنون از پاسخ گویی تون جناب دکتر
      فقط با توجه به نتیجه جواب آزمایش اسپرم و پائین بودن تعداد و حرکت و شکل اسپرم IVF جواب میده؟ چون همسرم هیچگونه مشکلی نداره
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      برای همین دارید ivf میکنید چون با این وضعیت سخت بشه باردار شد . بله انشالله جواب میده
    4. تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۲۰ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      ممنون از شما دکتر عزیز و بزرگوار
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      خواهش میکنم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر